Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Uiteindelijk geen onlogische keuze dan. En inderdaad, total cost of ownership zal lager uitkomen dan met biv/onderhoud/...
Als 2e wagen zijn die beperkingen wellicht niet zo erg.
En opvallend van het energieverbruik van de nieuwbouw! De vooruitgang
Als 2e wagen zijn die beperkingen wellicht niet zo erg.
En opvallend van het energieverbruik van de nieuwbouw! De vooruitgang
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Heeft dat te maken met de grootte van het huis, oud huis een rijhuis / nieuw een open of halfopen bebouwing ? Meer kamers verwarmen ? Meer grote verbruikers zoals een droogkast die je vroeger niet had ?
Ieder maakt zelf de rekening maar 95 euro batterijhuur per maand is voor mij een reden om dit niet te doen. Maar ik produceer zelf geen stroom...
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik heb ook de rekening gemaakt. Cijfers grofweg van een gelijkaardige auto nieuw nu 28.000 eur. Ik heb maar 8000 betaald . Geeft mij 20.000 eur budget voor batterijhuur, ofwel dik 200 maand. Intussen brengt die 20.000 op de beurs meer op dan die 95/maand :-)
ijn voige woning was wel ouder en kleiner, zonder centrale verwarming, maar het verschil was vooral dat ik daar zonnepanelen had zonder prosumententaksdiefstal, en waarvoor ik GSC kreeg.
Ik realiseerde bijna een 0-verbruik op jaarbasis qua euros.
Hier is het nog beetje energie betalen + massa taks erop en geen GSC krijgen...
ijn voige woning was wel ouder en kleiner, zonder centrale verwarming, maar het verschil was vooral dat ik daar zonnepanelen had zonder prosumententaksdiefstal, en waarvoor ik GSC kreeg.
Ik realiseerde bijna een 0-verbruik op jaarbasis qua euros.
Hier is het nog beetje energie betalen + massa taks erop en geen GSC krijgen...
-
anonymous
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
8000 is inderdaad niet veel. Die 95 euro huur stoort mij wel als ik naar mezelf kijk. Ik heb geen zonnepanelen. Als je moet opladen aan de gewone stroomprijs en dan nog eens 95 euro per maand betalen lijkt me een beetje veel. Heb je een idee hoeveel kwh dat ding verbruikt per 100 km?
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Theoretisch wordt 15 kwh per 100 km wel eens als richtcijfer gegeven.
Zao ? Heb jij een idee wat je verbruikt ?
8000 is een goede prijs. Goed gedaan
jammer dat je voor die prijs geen eigenaar van de batterij bent. We mogen niet teveel willen..
Als je batterij stuk is, krijg je wel een nieuwe, veronderstel ik.
Zao ? Heb jij een idee wat je verbruikt ?
8000 is een goede prijs. Goed gedaan
jammer dat je voor die prijs geen eigenaar van de batterij bent. We mogen niet teveel willen..
Als je batterij stuk is, krijg je wel een nieuwe, veronderstel ik.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
richtcijfer idd 15 kwh/100 km. Hangt er van af hoe vinnig je rijdt ook é. Batterij swap indien prestatie daalt onder 75 of 80 % geloof ik, ben ik nu kort tegenaan... Was ook eerst allergisch aan huursysteem, nadien nagerekend. Nieuw is het niet goed, 2dehands aan deze prijs wel. Andere 2dehands met koopbatterij, staan iets duurder, en batterij is dan al geminderd. Gezien de kostprijs, ga je daar niet voor vervanging opteren dan denk ik...haelewyn schreef: ↑12 februari 2019, 10:32 Theoretisch wordt 15 kwh per 100 km wel eens als richtcijfer gegeven.
Zao ? Heb jij een idee wat je verbruikt ?
8000 is een goede prijs. Goed gedaan
jammer dat je voor die prijs geen eigenaar van de batterij bent. We mogen niet teveel willen..
Als je batterij stuk is, krijg je wel een nieuwe, veronderstel ik.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
De batterij van een hybride toyota gaat stuk, als je veel pech hebt, na 7 jaar en sommige zijn na 15 jaar nog niet stuk. Maar dan hebben we het over defecte cellen in de batterij bij die auto's. Verminderd vermogen... daar wordt bij hybrides geen batterij voor vervangen.
Vaak rijden schijnt vooral gunstig te zijn voor de levensduur. Veel stilstaan niet.
Ook de slijtage zelf zal waarschijnlijk andere koek zijn omdat het gebruik van die dingen anders is.. omdat toyota batterijen ander fabrikaat zijn.. en nog een aantal redenen.
Laden gebeurt anders, voltage is anders (?), enz.
Vaak rijden schijnt vooral gunstig te zijn voor de levensduur. Veel stilstaan niet.
Ook de slijtage zelf zal waarschijnlijk andere koek zijn omdat het gebruik van die dingen anders is.. omdat toyota batterijen ander fabrikaat zijn.. en nog een aantal redenen.
Laden gebeurt anders, voltage is anders (?), enz.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
De actieradius en het snel kunnen opladen is het grootste probleem.
Een E Jaguar zou een actieradius hebben van 460 Km. In werkelijkheid is dat maar 260 Km tegen 90 Km per uur op de autostrade.
En het opladen duurt 18 uur om van een lege accu een volle te maken.
Teleurgestelde kopers gaan in onderhandeling met Jaguar over hun dure miskoop.
Een E Jaguar zou een actieradius hebben van 460 Km. In werkelijkheid is dat maar 260 Km tegen 90 Km per uur op de autostrade.
En het opladen duurt 18 uur om van een lege accu een volle te maken.
Teleurgestelde kopers gaan in onderhandeling met Jaguar over hun dure miskoop.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~a03b9a02/
Een andere kijk op de zaak ..zonder dat ik daarover een mening of oordeel geef.
Een andere kijk op de zaak ..zonder dat ik daarover een mening of oordeel geef.
-
anonymous
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Tja, niks nieuws onder de zon:
Alles hangt af van hoe de elektriciteit gemaakt wordt. Als die afkomstig is van kolen/gas dan kost het rijden veel CO2. Komt die uit kernenergie/wind/zon, dan weinig CO2.
Alles hangt af van hoe de elektriciteit gemaakt wordt. Als die afkomstig is van kolen/gas dan kost het rijden veel CO2. Komt die uit kernenergie/wind/zon, dan weinig CO2.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ben benieuwd wanneer elektrisch rijden goedkoper zal zijn over de hele lijn dan of diesel/naft/gas.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Wat mij wel opvalt is dat analyses door of in opdracht van populaire magazines vaak negatief uitpakken voor elektrische wagens, terwijl (peer reviewed) academische literatuur consequent tot de conclusie komt dat elektrisch rijden in alle gevallen groener is, zelfs als stroom uit steenkool komt. Zie bv. de meta-analyses van de mobi-groep aan de VUB als je iets specifiek voor België wilt.haelewyn schreef: ↑8 maart 2019, 09:12 https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~a03b9a02/
Een andere kijk op de zaak ..zonder dat ik daarover een mening of oordeel geef.
Vraag is wie je dan meer vertrouwt inzake competentie en eventuele verborgen agenda's: wetenschappers of journalisten.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik weet het niet..
Als morgen onze staat een studie bestelt over werkloosheid gaat er uit komen dat het nog nooit zo goed ging in ons land terwijl ik met absolute zekerheid weet dat dat niet meer is dan reclame voor de eigen winkel.
Wie vertrouw je het meest ? Wie heeft er GEEN verborgen agenda ?
Een ander aspect : petroleum was nooit onbeperkt aanwezig.
Veel hoger verbruik in opkomende grote economieën moet de termijn dat het er nog is ook korter maken.
Ooit moeten we toch eens over naar iets anders..
Dit onderzoek leek me het lezen waard (de conclusies dan toch
) omdat het ook werd ondersteund door een wetenschapper die er actief mee bezig lijkt te zijn.
Hij kwam trouwens ook tot de vaststelling dat met 100 procent groene energie het omslagpunt veel lager lag.
Die 700.000 km lijkt me een heel straf cijfer.
Ik kan er links en rechts een idee over hebben, ... Ik weet dat ik verre van een expert ben en verwacht van mezelf niet dat ik het probleem ga ontcijferen of ontrafelen tot in de kern.
Als morgen onze staat een studie bestelt over werkloosheid gaat er uit komen dat het nog nooit zo goed ging in ons land terwijl ik met absolute zekerheid weet dat dat niet meer is dan reclame voor de eigen winkel.
Wie vertrouw je het meest ? Wie heeft er GEEN verborgen agenda ?
Een ander aspect : petroleum was nooit onbeperkt aanwezig.
Veel hoger verbruik in opkomende grote economieën moet de termijn dat het er nog is ook korter maken.
Ooit moeten we toch eens over naar iets anders..
Dit onderzoek leek me het lezen waard (de conclusies dan toch
Hij kwam trouwens ook tot de vaststelling dat met 100 procent groene energie het omslagpunt veel lager lag.
Die 700.000 km lijkt me een heel straf cijfer.
Ik kan er links en rechts een idee over hebben, ... Ik weet dat ik verre van een expert ben en verwacht van mezelf niet dat ik het probleem ga ontcijferen of ontrafelen tot in de kern.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik denk niet de eerst volgende decennia. Als je ziet dat de kleine komende elektrische wagentjes tussen de 25.000 en 30.000 euro gaan kosten dan weet je genoeg zeker.
Elektrisch rijden op batterijen is geen duurzame technologie
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
En dat is uiteindelijk bepalend of er een omschakeling komt naar elektrisch rijden. Zolang de aanschafprijs aanzienlijk hoger is en het verbruik per kilometer vergelijkbaar is met fossiele brandstof, gaan elektrische auto's een zeldzaamheid blijven. Meer nog, wanneer elektrische auto's de volgende jaren op basis van kost niet gelijkwaardig of beter worden dan hun fossiele broers, vrees ik dat het momentum verdwijnt, verkoop blijft zwak en fabrikanten brengen vervolgens geen nieuwe modellen meer op de markt.



