Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Aan de andere kant 1150, hoe lang heb je hier nog?
Je zegt zelf dat je het leuk vind zo een elektrische wagen... Aan de nog andere kant, ze gaan alleen maar beter worden. Uwe BMW zal het nog wel een jaar of 5 rekken. Dan ga je waarschijnlijk zowat dezelfde recycling premie krijgen als nu.
Je zegt zelf dat je het leuk vind zo een elektrische wagen... Aan de nog andere kant, ze gaan alleen maar beter worden. Uwe BMW zal het nog wel een jaar of 5 rekken. Dan ga je waarschijnlijk zowat dezelfde recycling premie krijgen als nu.
De electrische auto is ideaal voor wie werkt en zijn auto gebruikt om naar het werk te gaan EN binnen een straal van pakweg 100 km van zijn werk woont. Ik ken de cijfers niet vanbuiten maar ik vermoed dat dit een meerderheid is.
De auto laadt 's nachts op, dus elke ochtend staat er een compleet volgetankte wagen klaar. Je hebt inderdaad minstens een stopcontact nodig.
... en parkeren in de buurt van je huis.
Voor mij lukt dat, open bebouwing.
Als ik door mijn dorp en elk standaard Vlaams dorp rij, zeg ik dat dit onmogelijk is voor de overgrote meerderheid. Zelfs al kan je voor je deur staan, mag iedereen zomaar kabels beginnen leggen door het raam over het voetpad naar de auto? Wat als er mensen over vallen?
Je gaat trouwens voorbij aan het feit dat (zeker voor mensen met zonnepanelen) overdag opladen interessanter is. Als iedereen 's avonds moet opladen komt de blackout weer wat dichter. En dan heb je worst case, zonder terugdraaiende teller, overdag gratis energie op het net gezet, en 's avonds kan je dik betalen om je wagen op te laden. Daar wordt toch niemand vrolijk van?
(Ik doe trouwens maar 38.000 km per jaar, reizen inbegrepen, dus geen 1200 per week)
Voor mij lukt dat, open bebouwing.
Als ik door mijn dorp en elk standaard Vlaams dorp rij, zeg ik dat dit onmogelijk is voor de overgrote meerderheid. Zelfs al kan je voor je deur staan, mag iedereen zomaar kabels beginnen leggen door het raam over het voetpad naar de auto? Wat als er mensen over vallen?
Je gaat trouwens voorbij aan het feit dat (zeker voor mensen met zonnepanelen) overdag opladen interessanter is. Als iedereen 's avonds moet opladen komt de blackout weer wat dichter. En dan heb je worst case, zonder terugdraaiende teller, overdag gratis energie op het net gezet, en 's avonds kan je dik betalen om je wagen op te laden. Daar wordt toch niemand vrolijk van?
(Ik doe trouwens maar 38.000 km per jaar, reizen inbegrepen, dus geen 1200 per week)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Mooi om horen, de ene zegt dat de elektrische auto goed is voor diegene die elke dag met de wagen naar het werk gaat (hij kan hem 's nachts opladen) en de andere zegt dat het goed is voor de gepensioneerde thuis (kan hem overdag opladen op dagen met veel zon). De ene viseert het goedkope nachttarief, de andere de opbrengst uit zonnepanelen te kunnen direct gebruiken. Allemaal goed als de spelregels niet veranderd worden en het ziet er naar uit dat men dit in de komende jaren voortdurend gaat doen. Voor beiden zijn er veel voorwaarden en er komen er als maar meer bij (als, als, als, ...). Wat als men met variabele elektriciteitsprijzen komt aandraven die van uur tot uur veranderen, wie zegt dat men nachttarief laat bestaan, wie weet hoe men zonnepaneelbezitters verder zal behandelen, veel gepensioneerden zullen op zonnige dagen wellicht liever uitstappen maken of op reis gaan zodat ze hun auto thuis niet kunnen opladen en in een mensenleven verandert je persoonlijke situatie ook voortdurend (werkend, werkloos, gepensioneerd, kinderen huis uit, liever verhuizen naar een appartement, enz enz). Als de overheid en de elektriciteitsmaatschappijen de burgers eerst geen duidelijk beeld geven van waar we naar toe gaan, dan is elke investering in die zin een gok in het onbekende (kijk maar wat investeerders in elektrische verwarming in 1980 overkwam). Meer nog, heel die investeringen van de burgers in alternatieve energie dreigt voortijdig te stoppen. Ik hoor nu al heel wat zonnepaneelbezitters zeggen : "Nadat ik mijn investering terugverdiend heb, dan voer ik alles naar het containerpark. Ik doe geen nutteloze kosten meer aan omvormers, nieuwe toestellen zoals thuisbatterij enz."
Inderdaad-om het zacht uit te drukken- de overheid is niet echt een betrouwbare partner...
Er worden niet enkel regelmatig veranderingen doorgevoerd, maar soms ook met terugwerkende kracht...
Ikzelf heb er géén vertrouwen meer in...
Er worden niet enkel regelmatig veranderingen doorgevoerd, maar soms ook met terugwerkende kracht...
Ikzelf heb er géén vertrouwen meer in...
Bij Fluvius kan je een laadpaal aanvragen Die gratis wordt geinstalleerd in de buurt van jou woning
Vraag kosteloos een laadpaal aan
Snel en makkelijk een publiek toegankelijke laadpaal (Vereist)
*Snel en makkelijk een publiek toegankelijke laadpaal
Ja, ik ben particulier en rij met (of bestelde reeds) een 100% elektrische wagen
Kun je niet thuis opladen en is er geen laadinfrastructuur in je buurt? (Vereist)
*Kun je niet thuis opladen en is er geen laadinfrastructuur in je buurt?
Ik heb thuis geen parkeerruimte met eigen oplaadmogelijkheid.
Binnen een straal van 500 meter van mijn woning is geen publiek toegankelijk oplaadpunt (gepland).
https://s.chkmkt.com/?e=77197&h=95FA1C72F8A42AF&l=nl
Vraag kosteloos een laadpaal aan
Snel en makkelijk een publiek toegankelijke laadpaal (Vereist)
*Snel en makkelijk een publiek toegankelijke laadpaal
Ja, ik ben particulier en rij met (of bestelde reeds) een 100% elektrische wagen
Kun je niet thuis opladen en is er geen laadinfrastructuur in je buurt? (Vereist)
*Kun je niet thuis opladen en is er geen laadinfrastructuur in je buurt?
Ik heb thuis geen parkeerruimte met eigen oplaadmogelijkheid.
Binnen een straal van 500 meter van mijn woning is geen publiek toegankelijk oplaadpunt (gepland).
https://s.chkmkt.com/?e=77197&h=95FA1C72F8A42AF&l=nl
Ik werd er ook niet vrolijker van elke week €50 euro in mijn auto aan een benzinestation te tanken. Nu bedraagt mijn maandelijkse elektriciteitsfactuur amper iets meer dan €50 per maand
De rechtsonzekerheid in dit 'land' met 6 regeringen en bijhorende aanhang, een heel goed punt en één om rekening mee te houden.witte merel schreef: ↑23 juli 2019, 10:58 Mooi om horen, de ene zegt dat de elektrische auto goed is voor diegene die elke dag met de wagen naar het werk gaat (hij kan hem 's nachts opladen) en de andere zegt dat het goed is voor de gepensioneerde thuis (kan hem overdag opladen op dagen met veel zon). De ene viseert het goedkope nachttarief, de andere de opbrengst uit zonnepanelen te kunnen direct gebruiken. Allemaal goed als de spelregels niet veranderd worden en het ziet er naar uit dat men dit in de komende jaren voortdurend gaat doen. Voor beiden zijn er veel voorwaarden en er komen er als maar meer bij (als, als, als, ...). Wat als men met variabele elektriciteitsprijzen komt aandraven die van uur tot uur veranderen, wie zegt dat men nachttarief laat bestaan, wie weet hoe men zonnepaneelbezitters verder zal behandelen, veel gepensioneerden zullen op zonnige dagen wellicht liever uitstappen maken of op reis gaan zodat ze hun auto thuis niet kunnen opladen en in een mensenleven verandert je persoonlijke situatie ook voortdurend (werkend, werkloos, gepensioneerd, kinderen huis uit, liever verhuizen naar een appartement, enz enz). Als de overheid en de elektriciteitsmaatschappijen de burgers eerst geen duidelijk beeld geven van waar we naar toe gaan, dan is elke investering in die zin een gok in het onbekende (kijk maar wat investeerders in elektrische verwarming in 1980 overkwam). Meer nog, heel die investeringen van de burgers in alternatieve energie dreigt voortijdig te stoppen. Ik hoor nu al heel wat zonnepaneelbezitters zeggen : "Nadat ik mijn investering terugverdiend heb, dan voer ik alles naar het containerpark. Ik doe geen nutteloze kosten meer aan omvormers, nieuwe toestellen zoals thuisbatterij enz."
Nu zwaar investeren in panelen en bijhorend EV om over 20 jaar wat winst te maken vraagt in een 'land' als dit om opgelicht te worden. Laat die EV's maar staan waar ze staan als het is om kosten te besparen. Voor het milieu moet je het ook al niet doen. Blijft enkel nog het comfort over, en de profileringsdrang natuurlijk.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Helemaal mee eens. Maarrrr... Die overheid (of overheden) zijn toevallig wel dezelfde als degenen die beslisen over uw diesel of benzine auto. Wie zegt dat, eens je een nieuwe benzine auto gekocht hebt, de regering niet plots belist om nog meer accijnzen te gaan heffen op brandstoffen? Stel dat de groenen in de regering komen, wat denk je dat er gaat gebeuren met de verkeersbelasting voor diesel-auto's? Of het tarief voor rekeningrijden? Of wat denken we over de feitelijke subsidiering voor lease-auto's? Low-emission zones? Smog-alarm? Ozon-alarm?GreenDean schreef: ↑23 juli 2019, 11:46 De rechtsonzekerheid in dit 'land' met 6 regeringen en bijhorende aanhang, een heel goed punt en één om rekening mee te houden.
Nu zwaar investeren in panelen en bijhorend EV om over 20 jaar wat winst te maken vraagt in een 'land' als dit om opgelicht te worden.
Ik wens je veel plezier met de rechtsonzekerheid van de ICE-auto die je vandaag koopt. Diesel- en benzinerijders maken kans de paria's van de maatschappij te worden. Bon chance.
Hoe je je gaat "profileren" met een auto die muisstil is, is me niet meteen duidelijk. Zich profileren gebeurt doorgaans dmv grote blinkende uitlaten en grommende motoren, niet met een Nissan Leaf.

Behalve comfort is er nog de lagere running cost, minder garage-bezoeken, hogere betrouwbaarheid, verbeterde veiligheid, betere prestaties, hoger gebruiksgemak, efficienter ruimte-gebruik, etc.
Hoe meer je de battery oplaadt hoe meer de capaciteit afneemt. Je krijgt de battery dan niet meer volledig opgeladen,waardoor je minder kilometers kan afleggen, en dus meer moet opladen, enz. enz.
En een nieuwe battery kost je aardig wat centen.
En een nieuwe battery kost je aardig wat centen.
Dat was eigenlijk het punt, die algemene rechtsonzekerheid, van burger tot ondernemingen die geen van allen enig zicht hebben van wat hun morgen grenzeloos en retroactief door de strot geramd gaat worden.
En, ik kan me een tijd herinneren dat een lpg-tank een drama was omdat het zogezegd gevaarlijk is, maar op een chemische bom zitten is dan weer heel veilig. Het zal allemaal van de tijdsgeest afhangen maar op de korrel genomen is een lpg-tank vele malen veiliger dan een batterij van een paar honderd kilo. Lpg is ook beter voor het milieu als het daarom te doen zou zijn.
Ik ken een aantal mecaniciens die nu al weigeren om ooit aan zo'n voertuig te werken na het volgen van de eerste cursussen. Levensgevaarlijk.
En, ik kan me een tijd herinneren dat een lpg-tank een drama was omdat het zogezegd gevaarlijk is, maar op een chemische bom zitten is dan weer heel veilig. Het zal allemaal van de tijdsgeest afhangen maar op de korrel genomen is een lpg-tank vele malen veiliger dan een batterij van een paar honderd kilo. Lpg is ook beter voor het milieu als het daarom te doen zou zijn.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Natuurlijk. Een typische benzine auto heeft 300 bewegende delen. Een Tesla heeft er 17. Er valt helemaal niets te smeren of te vervangen. Een autotechnicus zal zich dus radicaal moeten omscholen, of... failliet gaan. Er is niets levensgevaarlijk aan het werken aan electrische installaties mits de nodige voorzorgsmaatregelen genomen worden. Ik ken mensen die aan hoogspanningsinstallaties werken, en die leven ook nog allemaal. Ze hebben daar wel een speciale opleiding voor gekregen en zijn geslaagd in een examen. In de wereld van vandaag is het aanpassen of verzuipen. Stel je voor dat een TV verkoper zou zeggen: zo van die platte TVs, dat verkoop ik niet. Of een electricien die zegt: al die domotica, dat is dikke zever.
Dat een electrische auto (indien goed ontworpen) veiliger is dan een wagen met verbrandingsmotor is een feit. Eens in brand, dan brandt het heviger en langer, maar er is 4x minder kans dat een electrische wagen vuur vat. Doordat er geen motor vooraan in zit kan het ontwerp aangepast worden om de inzittenden beter te beschermen bij een aanrijding. Door het lagere zwaartepunt geraakt een elektrische auto minder snel op zijn dak en zelfs SUVs (e.g. Tesal X) rollen bijna niet over.
Hogere betrouwbaarheid zal de tijd moeten uitwijzen. De Leaf's hier op het werk hebben toch allemaal al klodden gehad. Eéntje was dood na 2000 km. Bleek een cel van de batterij stuk te zijn. In de plaatselijke Nissan garage konden ze er niet aan werken. Het ding moest naar Brussel. Resultaat. 3 weken auto kwijt geweest. Heel plezant als zo iets gebeurd op reis in pakweg Spanje.
Pas op, ik ben er in sé niet tegen hé. Ik rij zelfs graag met zo'n Leaf. Ik zou zelfs probleemloos thuis kunnen opladen (open bebouwing), zelfs op het werk zou ik kunnen laden, maar de prijs is me een beetje van de pot gerukt want eigenlijk is dat een klein autootje voor veel geld. En als je daar wat sportief mee rijdt (het ding nodigt daartoe ook uit door zijn acceleratievermogen), dan gaat de actieradius heel erg snel naar beneden.
[zo'n Leaf. ..........’want eigenlijk is dat een klein autootje voor veel geld. En als je daar wat sportief mee rijdt (het ding nodigt daartoe ook uit door zijn acceleratievermogen), dan gaat de actieradius heel erg snel naar beneden.
[/quote]
Klein autootje?
Afmeting en Gewicht
Lengte 4490 mm
Breedte 1788 mm
Hoogte 1545 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Leeg 1731 kg
Bmw 3 series
3-Series M3
Uiterlijk Jaar Lengte Breedte Hoogte Wielbasis Gewicht Analytics
2013 4615mm 1804mm 1424mm 2761mm 1580kg
Audi A4 avant
AFMETINGEN EN GEWICHT
Aantal deuren 5
Aantal zitplaatsen 5
Lengte (mm) 4725
Breedte (mm) 1842
Hoogte (mm) 1434
Gewicht (kg) 1475
[/quote]
Klein autootje?
Afmeting en Gewicht
Lengte 4490 mm
Breedte 1788 mm
Hoogte 1545 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Leeg 1731 kg
Bmw 3 series
3-Series M3
Uiterlijk Jaar Lengte Breedte Hoogte Wielbasis Gewicht Analytics
2013 4615mm 1804mm 1424mm 2761mm 1580kg
Audi A4 avant
AFMETINGEN EN GEWICHT
Aantal deuren 5
Aantal zitplaatsen 5
Lengte (mm) 4725
Breedte (mm) 1842
Hoogte (mm) 1434
Gewicht (kg) 1475
Laatst gewijzigd door anonymous op 23 juli 2019, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik moet wel toegeven dat het design van de Leaf véél knapper is geworden. Ik zie alleen een 'oud model' rijden bij mij in het dorp, die is spuuglelijk:

Maar net aan het kijken op Google, en de nieuwe vind ik wel te doen:

Maar net aan het kijken op Google, en de nieuwe vind ik wel te doen: