Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Voor mij is dat een klein karretje. Weinig plaats in de koffer. Comfortabel met drie achteraan zitten is onmogelijk, met 2 is het ook niet je dat. De bestuurder en passagier hebben plaats genoeg maar daar stopt het ook. Ik kan het weten want ik rij er hele dagen mee. De Tekna (uitvoering op het werk hier) kost +40.000 euro. In de praktijk rij je daar 200 a 220 km mee. In de winter mag je blij zijn al je de 190 haalt. Wil je de 62 kw batterij dan is het al +47000 euro. Sorry maar ik vind dat veel te veel. Die dingen zijn minstens 10.000 euro te duur om een waardig alternatief te zijn.Bp8755 schreef: ↑23 juli 2019, 16:15
Klein autootje?
Afmeting en Gewicht
Lengte 4490 mm
Breedte 1788 mm
Hoogte 1545 mm
Wielbasis 2700 mm
Massa Leeg 1731 kg
Bmw 3 series
3-Series M3
Uiterlijk Jaar Lengte Breedte Hoogte Wielbasis Gewicht Analytics
2013 4615mm 1804mm 1424mm 2761mm 1580kg
Audi A4 avant
AFMETINGEN EN GEWICHT
Aantal deuren 5
Aantal zitplaatsen 5
Lengte (mm) 4725
Breedte (mm) 1842
Hoogte (mm) 1434
Gewicht (kg) 1475
Dan moeten dat slechte onderhandelaars zijn op het werk, mij Tekna had ik na wat onderhandelen voor € 33.000 inclusief een set winterbanden. En als particulier nog €. 3.500 Vlaamse premie en geen inschrijvingstaks , geen verkeersbelasting en ook bij de verzekeringen krijg je extra korting voor EV wagens
Ik heb mijn baas ooit weten onderhandelen over firmawagens.
De wagens voor het personeel, daar wou hij zo goed als geen korting op...
Maar die voor hem, daar haalde hij dan alles uit.
Resultaat : hij kon ver boven zijn budget gaan voor zijn auto. Alle korting voor de andere auto's werd mee in de zijne gerekend.
Of die man slecht kon onderhandelen ? Het is te zien hoe je het bekijkt. Hij was er tevreden mee alleszins.
Bv gegarandeerde lage overnameprijs voor verder gebruik door zoontje of zusje van de baas of, na aankoop, binnen een andere dienst.. Gunsten bij onderhoud als altijd onmiddellijk geholpen worden, zijn soms belangrijker voor de onderhandelaar dan een korting.
Die korting is voor het bedrijf. Hij is beter af met dingen waar HIJ iets aan heeft.
De wagens voor het personeel, daar wou hij zo goed als geen korting op...
Maar die voor hem, daar haalde hij dan alles uit.
Resultaat : hij kon ver boven zijn budget gaan voor zijn auto. Alle korting voor de andere auto's werd mee in de zijne gerekend.
Of die man slecht kon onderhandelen ? Het is te zien hoe je het bekijkt. Hij was er tevreden mee alleszins.
Bv gegarandeerde lage overnameprijs voor verder gebruik door zoontje of zusje van de baas of, na aankoop, binnen een andere dienst.. Gunsten bij onderhoud als altijd onmiddellijk geholpen worden, zijn soms belangrijker voor de onderhandelaar dan een korting.
Die korting is voor het bedrijf. Hij is beter af met dingen waar HIJ iets aan heeft.
Ik heb de rekenoefening zelf gedaan 1 jaar geleden, en een verrassende conclusie...
Privé aankoop
zelfde tijdspanne en zelfde kilometers (meerdere projecties gemaakt)
Alle mogelijke kosten proberen in te schatten (taksen, brandstof of elektriciteitsverbruik, laadinstallatie thuis, verzekering, onderhoud,...). Dat uiteindelijk in Excel gegoten.
Voor mij was de aankoop van een elektrische wagen initieel veel duurder, maar op lange termijn kwam je goedkoper uit...
7 jaar/20.000km per jaar, ICE auto (Skoda Karoq, Superb, Octavia, Mazda6,...)
51239
58031
52067
51302
50647
51410 (Euro totaal per model)
7 jaar/20.000km per jaar, Elektische wagen (Kia Niro PHEV/EV, Hyundai IONIC, Kona,...)
48353
46251
42162
41801
38582
44995 (Euro totaal per model)
Natuurlijk zijn de modellen moeilijk te vergelijken, en ging het om de huidige prijzen. Ook was een elektrische wagen sowieso een compromis op vele vlakken (binnenruimte, uitrusting,...) Maar ik vond het wel eens interessant om te doen. Uiteindelijk is de keuze op een Skoda Superb gevallen, gewoon omdat mijn vorige ook een Superb was en het een goede deal was. En als je ziet hoe men aan het rommelen is geweest met de zonnepanelen...als morgen iedereen een elektrische wagen koopt dan is België failliet. Men gaat dat verlies aan inkomsten door de brandstoftaks terug moeten winnen door iets anders, maar wat?
Privé aankoop
zelfde tijdspanne en zelfde kilometers (meerdere projecties gemaakt)
Alle mogelijke kosten proberen in te schatten (taksen, brandstof of elektriciteitsverbruik, laadinstallatie thuis, verzekering, onderhoud,...). Dat uiteindelijk in Excel gegoten.
Voor mij was de aankoop van een elektrische wagen initieel veel duurder, maar op lange termijn kwam je goedkoper uit...
7 jaar/20.000km per jaar, ICE auto (Skoda Karoq, Superb, Octavia, Mazda6,...)
51239
58031
52067
51302
50647
51410 (Euro totaal per model)
7 jaar/20.000km per jaar, Elektische wagen (Kia Niro PHEV/EV, Hyundai IONIC, Kona,...)
48353
46251
42162
41801
38582
44995 (Euro totaal per model)
Natuurlijk zijn de modellen moeilijk te vergelijken, en ging het om de huidige prijzen. Ook was een elektrische wagen sowieso een compromis op vele vlakken (binnenruimte, uitrusting,...) Maar ik vond het wel eens interessant om te doen. Uiteindelijk is de keuze op een Skoda Superb gevallen, gewoon omdat mijn vorige ook een Superb was en het een goede deal was. En als je ziet hoe men aan het rommelen is geweest met de zonnepanelen...als morgen iedereen een elektrische wagen koopt dan is België failliet. Men gaat dat verlies aan inkomsten door de brandstoftaks terug moeten winnen door iets anders, maar wat?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Voor de rest is het goedkoop rijden hoor.
Ps: 17000€ zonder werkuren hé.

Ps: 17000€ zonder werkuren hé.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Als je leest hoeveel electrische er spontaan in de fik vliegen, en hoeveel we niet te weten komen??
Wil toch mijn geld niet aan die prutsen besteden hoor.
Wil toch mijn geld niet aan die prutsen besteden hoor.
Ze hebben geleerd van de fouten uit het verleden. Er is een (vrij laag) maximumbedrag vastgelegd. Als de pot leeg is, is de pot leeg...
1) Benzine-wagens vliegen véél vaker in de fik

2) 95% van die wagens zijn Tesla's (high nickel, low cobalt). Westerse (+Japanse/koreaanse) producenten nemen minder risico's mbt veiligheid.
Als ik me niet vergis is er bvb. maar 1 Nissan Leaf die ooit in de fik gevlogen is. & dat is een veel verkochte wagen die al vele jaren meedraait.
Ondertussen is dit wel aangepast. Dus voor de nieuwe gebruiker, geen probleem...Spruitekop schreef: ↑5 augustus 2019, 22:18 Voor de rest is het goedkoop rijden hoor.![]()
Ps: 17000€ zonder werkuren hé.![]()
De levensduur van het accupakket blijft een risico bij een elektrische auto. Niet voor niets geven de meeste fabrikanten zoals Tesla, Jaguar en Hyundai inmiddels acht jaar garantie op de batterijen. Daarmee willen ze vertrouwen geven aan consumenten die hun auto’s ‘durven’ te kopen. Vaak is de garantietermijn acht jaar (of bijvoorbeeld 100.000 kilometer), dus bij de meeste merken zal een situatie zoals bij deze Smart zich niet snel voordoen. Overigens geldt ook bij Smart nu acht jaar garantie op de accu’s.
Als een Tesla in de fik vliegt heeft elke gazet erover geschreven (zelfde als er eentje met autopilot tegen een boom crasht). Als een "normale" wagen in de fik vliegt weet enkel de lokale roddelkrant (aka de kapper) het.
Wat betreft elektrische wagens: Als men eens zou focussen op wat het meest ideale vervoermiddel is voor ieder zijn eigen gebruik dan zou men een pak beter af zijn. Als je een BMW X6 zou kopen, dan ben je ecologisch misschien beter af met een Tesla. Zou je anders een kleine benzine Toyota Yaris of Seat Ibiza kopen en rij je 15.000 km / jaar, koop dan geen elektrisch ding. De productie van die wagens zijn vreselijk vervuilend en waarschijnlijk zal je ecologische voetafdruk lager liggen met je Yaris dan met je grote batterij (en het kost nog eens minder).
Daarnaast zo'n batterij degradeert naar mate zijn leeftijd waardoor het slechte wagens zijn voor een laag aantal km. (dus rond de kerktoren rijden is beter in die kleine benzine wagen).
Het is eigenlijk hetzelfde als dat kaas eten eigenlijk ecologisch slechter is als kip eten, dat Anuna haar zeilbootje slechter is dan het vliegtuig nemen of dat een eigen scooter of bus beter is dan een deelstep. Het klinkt contradictorisch, maar toch is het zo.
En voor die mensen met zonnepanelen, dat moet je niet combineren met een jacuzzi dat 1000kWh/jaar verbruikt. Als je motivatie was om ecologisch te zijn, dan bedrieg je de belastingbetaler en jezelf.
En na 8 jaar 17000 euro of meer ophoesten voor nieuwe batterijen is minder erg dan na 5 jaar.Umi schreef: ↑6 augustus 2019, 17:42
Ondertussen is dit wel aangepast. Dus voor de nieuwe gebruiker, geen probleem...
De levensduur van het accupakket blijft een risico bij een elektrische auto. Niet voor niets geven de meeste fabrikanten zoals Tesla, Jaguar en Hyundai inmiddels acht jaar garantie op de batterijen. Daarmee willen ze vertrouwen geven aan consumenten die hun auto’s ‘durven’ te kopen. Vaak is de garantietermijn acht jaar (of bijvoorbeeld 100.000 kilometer), dus bij de meeste merken zal een situatie zoals bij deze Smart zich niet snel voordoen. Overigens geldt ook bij Smart nu acht jaar garantie op de accu’s.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190720_04519765
https://www.gva.be/cnt/dmf20171107_0317 ... n-ons-land
https://www.ad.nl/auto/audi-roept-21-00 ... ~ad80b044/
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Hier nog zo'n verhaal dat bevestigt hoe plezant rijden het is met zo'n beperkte actieradius. Een Audi e-tron ( voor slechts €82.400 staat die in jouw garage ...) raak je niet eens van Deurne tot in La Roche (enkel!). JawaddeFakkel schreef: ↑22 juli 2019, 14:12Je kan dit toch bezwaarlijk een "positieve" getuigenis noemen? Op voorhand 6 tankkaarten (in de hoop dat er eens eentje werkt) moeten aanvragen en 14 apps downloaden, maar dan even vermelden dat je er eigenlijk maar een paar gebruikt hebt. Op voorhand moeten aangeven om welk uur je waar wil gaan opladen, ja waw, dat wordt gezellig als iedereen zo moet gaan werken. Kunnen ze op elke stopplaats een leger planners aanwerven die dat allemaal moeten gaan coördineren.sintorama schreef: ↑22 juli 2019, 13:56
Eerste de beste Google link: https://www.autoblog.nl/nieuws/met-de-t ... and-125504
Maar je kunt op facebook eens de groep "Tesla Model 3 eigenaars" eens raadplegen. Daar vind je honderden schrijfsels van eigenaars van de intussen razend populair Model 3 van Tesla.
Nee, die elektrische auto, het gaat 'm nog niet worden.

GETEST: met de e-tron naar de Ardennen

Dan maar zo zeker:

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Als 2de wagen voor korte afstanden zou ik graag een elektrische wagen kopen.
Prijs moet wel eerst zakken onder de 15.000 euro voor ik er één aanschaf !
Prijs moet wel eerst zakken onder de 15.000 euro voor ik er één aanschaf !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!