Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Aha, makes sense. Zover had ik niet gekekengpv1 schreef: ↑26 februari 2020, 18:28Dit geven de onderzoekers ook aan. Verklaring waarom de Performance hoger scoort dan de Long Range:
"Sadly, Tesla decided against providing a Model 3 Long Range for testing, so we sourced one from elsewhere and found that the battery of that particular car actually had a smaller capacity than the one in the Model 3 Performance tested previously."

Tegen 90km/u gemiddeld & met de 'aerodynamische wieldoppen' haalt de LR zo'n 560km, verbruik van zo'n 13,3kWh/100km.
https://www.youtube.com/watch?v=KJpz5imqW5U&t=2s
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Grootste nadeel van elektriciteit in een wagen : bij een ongeval ben je mogelijks een vogel voor de kat (elektrocutie)... Plus er is sowieso meer gevaar voor ongevallen met zwakke weggebruikers die je niet horen "aankomen".
Sommigen met een verbrandingsmotor hoor je al van twee kilometer ver
Sommigen met een verbrandingsmotor hoor je al van twee kilometer ver
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Sommige lobbygroepen slagen er toch verduiveld goed in om mythes te laten blijven rondgaan.
Denk niet dat je veiliger kan zitten bij een aanrijding dan in een EV.

Denk niet dat je veiliger kan zitten bij een aanrijding dan in een EV.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Brandweer trekt aan alarmbel over gevaar van elektrische auto's ( electrocutie)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170515_02882383
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170515_02882383
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Als je in een kooi van Faraday zit, zit je goed.ludo schreef: ↑27 februari 2020, 10:40 Brandweer trekt aan alarmbel over gevaar van elektrische auto's ( electrocutie)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170515_02882383
De brandweer weet wel dat je een frietketel niet met water moet blussen, dan moet het voor EV's ook wel lukken. Blustoestellen met CO2 worden nu al gebruikt voor elektronica.
(Semi)overheidsinstanties hebben het zonder uitzondering altijd moeilijk met een veranderende wereld. Norm- en regelgeving loopt ook typisch achter op de industrie.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik heb nog van geen enkel geval van elektrocutie gehoord? Een hoop oudere generatie Tesla's die in brand gevlogen zijn, dat wel. Maar de ontwikkeling van die brand duurt veel langer dan die bij een benzine bvb. waar je bij een benzine zeer snel een vogel voor de kat bent, heb je bij een EV meer tijd om daaraan te ontkomen...Sebastiaan1985 schreef: ↑26 februari 2020, 21:43 Grootste nadeel van elektriciteit in een wagen : bij een ongeval ben je mogelijks een vogel voor de kat (elektrocutie)... Plus er is sowieso meer gevaar voor ongevallen met zwakke weggebruikers die je niet horen "aankomen".
Sommigen met een verbrandingsmotor hoor je al van twee kilometer ver![]()
Het chassis is ook veel steviger bij een zijdelingse botsing vanwege de batterypack onderaan de wagen. & ook bij een frontale botsing minder kans op letsels dacht ik (zie NCAP).
Bij hogere snelheden hoor je sowieso het rolgeluid van de banden/wegdek. Bij lagere snelheden is er een AVAS" Acoustic Vehicle Alert System "
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
De brandweer is alvast niet goed op de hoogte want er zijn al systemen tot 800volt (Porsche Taycanludo schreef: ↑27 februari 2020, 10:40 Brandweer trekt aan alarmbel over gevaar van elektrische auto's ( electrocutie)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170515_02882383

'Normaal gezien' schakelen die systemen zich uit bij een ongeval. Maar uiteraard begrijp ik wel dat hun veiligheid voorop staat & je zekerheid wil hebben. Lijkt me inderdaad een werkpunt, maar zeker niets om elektrificatie tegen te houden.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Een brandstof auto in brand is op half uurtje geblust. Een EV daarentegen produceert met zijn lithium batterij meer dan 1000 graden, in de nabije buurt komen om te blussen is levensgevaarlijk, de wagen moet meerdere dagen volledig in water ondergedompeld worden want kans bestaat dat het vuur terug opwakkerd.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... randgevaar
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... randgevaar
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Probeer je nu eens voor te stellen dat de EV eerst was en de benzinewagen een nieuwe uitvinding. Hoe zouden de brandweer en het publiek reageren op deze rijdende explosieven?
Ik denk eerlijk gezegd dat in zo'n geval benzinewagens verboden zouden worden.
Ik denk eerlijk gezegd dat in zo'n geval benzinewagens verboden zouden worden.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Je denkt dat.... je bent dus niet zeker....
Wie was er eerst de kip of het ei????
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het ei. Want wat uit het ei komt, heeft hetzelfde DNA als het ei.
Als het dier dat uit het ei komt, de eerste kip is, komt die eerste kip uit het 1e kippe-ei.
Dat eerste kippe-ei is gelegd door een dier dat nog geen kip is (wel bijna) en door een mutatie heeft die bijna-kip een kippe-ei gelegd; het eerste kippe-ei.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik baseer me liever op een wetenschappelijke website, waar ze zeggen dat het ei er eerst was:ludo schreef: ↑27 februari 2020, 13:29 Volgens wetenschappers was de kip eerst..
https://www.libelle.nl/mensen/actueel/nieuws/kip-of-ei/
(spaties toegevoegd om de link te kunnen zetten)
https : // www . science . org . au / curious/earth-environment/which-came-first-chicken-or-egg