Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Enkele dagen geleden nog een test gezien van een ritje naar de Ardennen met de Polestar.
https://www.youtube.com/watch?v=aQRqO62g1Rs
wel, als je het topic gelezen had, had je gezien dat heel de discussie bij die 'test' begon.karine schreef: ↑23 maart 2021, 00:24 Enkele dagen geleden nog een test gezien van een ritje naar de Ardennen met de Polestar.
Lees de commentaren onder het filmpje maar eens; Btw, enkele weken geleden hebben wat enthousiaastelingen met 10 verschillende EV's hetzelfde traject overgedaan (waaronder ene Polestar) & die geraakten allemaal rond de middag op de bestemming
In 1990 kon men ook geen 1,4Miljard auto's voorzien van brandstof.EarthNvstr1 schreef: ↑21 maart 2021, 20:02Jij alleen zal net wel het verschil maken, samen met zovele anderen.
"1,4 miljard autobezitters elektrisch rijden" is op zich ook niet de oplossing, want waar komt die elektriciteit dan vandaan ?
Het is niet zo dat in 2030 iedereen elektrisch zal rijden éh. 50% van de VERKOOP zou elektrisch kunnen zijn. Dat gaat dan om zo'n 50miljoen EV's die erbij komen in 2030.
In België zou het stroomverbruik overigens met amper 10à15% stijgen indien iedereen elektrisch zou rijden. Dat moet toch echt wel lukken om op 15jaar het net klaar te krijgen...
Informeer uzelf eens ipv u belachelijk te maken.Fakkel schreef: ↑22 maart 2021, 19:19 Dat heet ´vooruitgang´, Spruit.
Ge moet meewillen met uwen tijd.
Ipv 1100km kunnen rijden met een diesel en in praktijk merken dat als hij op 0 staat je nog wel wat kan bollen, kan je nog theoretisch 300km doen die er in de praktijk 150 zijn.
In plaats van in 1 ruk naar ´t zuiden van Frankrijk te rijden en als ´n zombie aan te komen, doe je er 3 dagen over met 12 tussenstops, en kom je zalig uitgeslapen toe na noodgedwongen overnachtingen in een paar BB hotels.
Onthaasting heet dat. Da´s modern!
https://www.youtube.com/results?search_ ... +challenge
btw, Mijn diesel kan theoretisch overigens 1450km. Ik haal er maar 900à1000 in de winter
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Het kan nooit kwaad om eerst kennis te nemen van de feiten, en pas daarna een mening te vormen.Spruitekop schreef: ↑22 maart 2021, 19:28 Als alles elektrisch moet dan kan je het wel vergeten om naar het Zuiden te reizen met de wagen. Hoeveel laadpalen zouden er dan wel langs de weg moeten staan?![]()
20 décembre 2019
Aujourd’hui, 28 666 points de recharge pour véhicules électriques (soit + 15 % en 1 an) sont répartis sur toute la France. Cela représente 1 point de recharge pour 7,4 véhicules légers électriques en circulation. L'Avere-France et GIREVE font le point. [...]
16 septembre 2019
A l’occasion de la 16ème semaine européenne de la mobilité, l’Avere-France et GIREVE font le point sur les infrastructures de recharge ouvertes au public. L'Hexagone compte aujourd'hui 27 661 points de recharge accessibles et ouverts au public soit 1 point de recharge p [...]
14 juin 2019
Le réseau de recharge parisien Belib remporte un succès grandissant depuis son lancement en 2016. En avril 2019, plus de 21 000 sessions de recharge ont été enregistrées, soit près de 3,5 fois plus qu’en avril 2018
Ik maak me geen enkele illusie dat dit mensen als jou zal overtuigen. Objectieve cijfers, neen, dat werkt niet bij jullie.
Maar anderen op het forum vinden dit misschien wel interessant
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Het zijn trouwens de benzine en dieselrijders die zich moeten zorgen maken in Frankrijk
Table du nombre de stations-service en France[7] :
1980 41 500
1985 32 000
1990 24 500
1995 18 406
2000 16 227
...
2012 11 662
2013 11 476
2014 11 356
Table du nombre de stations-service en France[7] :
1980 41 500
1985 32 000
1990 24 500
1995 18 406
2000 16 227
...
2012 11 662
2013 11 476
2014 11 356
-
odbc
@Amturingas
Er is al decennia stroom te kort, en dat zal nooit veranderen zelfs met laadpunten in elke straat.
Toch maar dit in koffer zetten, je weet maar nooit.
https://www.bol.com/nl/p/boxer-zuinige- ... uage=nl-BE
Er is al decennia stroom te kort, en dat zal nooit veranderen zelfs met laadpunten in elke straat.
Toch maar dit in koffer zetten, je weet maar nooit.
https://www.bol.com/nl/p/boxer-zuinige- ... uage=nl-BE
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Aha. Nu snap ik waarom er elke week wel ergens een elektrische lockdown van een heel arrondissement is, ergens in België
Gelukkig zijn er veel mensen die redeneren:
- "Ik een wasmachine kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- "Ik een TV kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- "Ik een radio kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- "Ik een computer kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- "Ik een bitcoin kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen? Bitcoin heeft de capaciteit nodig van 7 kerncentrales."
- "Ik een GSM kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker

Goeie bal!amturingas schreef: ↑22 maart 2021, 08:17 Info op
https://www.statista.com/statistics/198 ... from-2011/
Over the past decade, the number of container ships in the the global fleet increased from 4,966 ships in 2011 to 5,371 ships in 2020.
Maar rij eens door de haven van a'pen en r'dam. Tel ze eens en extrapoleer dat wereldwijd. Je gaat meer dan waarschijnlijk met een gevoel zitten dat ergens, ergens op deze aardbal, iets, iets dat je niet kan duiden, niet klopt.
Euh? Alles! Het hangt er maar vanaf hoe diep je de konijnenpijp in wil.amturingas schreef: ↑22 maart 2021, 08:30 Ik snap niet wat een kaalgevreten woestijn met vrijheid van meningsuiting heeft te maken.
Maar op het alledaagse niveau: er waren toen ook mensen die op een gegeven inzagen dat als je alles kaal laat vreten en kapot trappen door hoeven, je de meest vruchtbare grond op aarde omtovert tot woestijn. Maar die moesten vooral hun mond houden (of letterlijk hun hoofd verliezen) want het heilige boek (waar ik de basis voor de bijbel en de koran mee bedoel) had gesproken en toonde de weg.
Vrijheid van meningsuiting is de vrije expressie van je gevoelens en gedachten, waardoor een ander erop in kan pikken en (bege)leiding geven of het als concept verder uitwerken in zijn denkwereld. Dat uitgewerkte concept kan hij dan opnieuw delen met de wereld zodat het gebruikt of verder verfijnd kan worden. Tenminste, in een vrije en onbeperkte omgeving waar dat ook kan en mag. Politieke correctheid is dan ook volledig uit den boze.
Hoe denk je dat de slavernij (tijdelijk en lokaal) afgeschaft geraakt is? Dit was omdat die boze blanke man vrij kon ventileren wat hij daarvan vond. Het is die boze blanke man die de slavernij voor een groot deel de wereld uit geholpen heeft, en geen enkele andere. Toch op blank grondgebied, want op dat schiereiland bestaat slavernij al duizenden jaren ononderbroken.
Helemaal mee eens!amturingas schreef: ↑22 maart 2021, 08:30 en neen, ik denk dit niet omdat de mens het klimaat om zeep helpt; het klimaat houdt geen rekening met een simpel levend wezentje
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker

Absoluut. Het grootste deel van de energie in een hoeveelheid hydro-carbons wordt omgezet in de laagste vorm van energie, nl. warmte. Een bijzonder klein deel wordt gebruikt voor de voortbeweging. Dat is geweten en begrepen, al meer dan 100 jaar.
Het is tijd voor een anekdote, denk ik, omdat we al ons vertrouwen blindelings bij de 'wetenschappers' leggen.
Ik heb ooit met een Britse master-student in één of ander milieuwetenschap gesproken. Het was zijn droom dat op een mooie dag de wagens (met ICE) die naar hun werk reden elektriciteit zouden opwekken en deze elektriciteit 's avonds thuis gebruikt kon worden. Mooie droom, maar heel ver verwijderd van de realiteit, en al zeker voor een master-student in precies dat vakgebied. Ik vroeg hem of hij ook al wat berekeningen gemaakt had en hoeveel elektrische energie hij dacht te kunnen opwekken op deze manier. Hoe efficiënt dit op te slagen was en hoe efficiënt dit af te geven was aan zijn huis (of kantoor desnoods). Nee, hij had geen berekeningen gemaakt, maar dat was ook niet nodig want de 'wetenschap' (ja, ja!) ging veel efficiëntere batterijen ontwikkelen en ook veel efficiëntere manieren om die energie op te wekken. Toen ik hem vertelde dat hij één van die 'wetenschappers' was/is, kreeg ik een lege blik. Hij staat daar vandaag misschien nog steeds leeg en dwaas voor zich uit te staren.
Mijn punt is dat het uitganspunt in dit soort discussies helemaal verkeerd is, waardoor veel mensen in een doodlopend straatje belanden en de natuurkundige basis van heel de zaak vergeten.
Het woord efficiënt is heel dikwijls gevallen, dus zal een deel van het probleem daar wel liggen. Laten we het daar dan eens over hebben met een natuurkundige basis. Namelijk, dat de energie die we uit een koolwaterstof halen voor het grootste deel warmte is, en dat we die warmte (op de manier waarop we het vandaag doen) meteen ook voor het grootste deel kwijt zijn.
Een auto is het meest inefficiënte stuk materieel ooit ontworpen. Het is dus zaak dat stuk materieel op zo kort mogelijke tijd van A naar B (waar het voor ontworpen is) te krijgen, om de emissie van warmte in de atmosfeer zoveel mogelijk te beperken. Hier komen we op het echte probleem, nl. een onwillig en onkundig politiek bestuurlijk apparaat. Kruispunten die ervoor zorgen dat dat warmte genererend stuk materieel meer stil staat dan beweegt. Congestie op autosnelwegen waardoor we opnieuw meer stilstaan dan bewegen. Etc., etc.
Een oplossing zou zijn kruispunten te overbruggen en ondertunnelen, i.p.v. congesterende rotondes en verkeerslichten. Meer rijbanen, ... Maar politiek en ambtenarij hebben daar geen geld voor, want dat is uitgegeven aan kaviaar en spitse schoenen i.p.v. waar de netto-belastingbetaler het met zijn zweet voor neergeteld heeft.
Stoppen met kweken kan ook een oplossing zijn, eentje die meerdere zaken in één keer aanpakt.
Maar goed, efficiëntie. Zolang op dat niveau en op de gebieden waar het verschil gemaakt kan worden niks gebeurt, ga ik echt geen ledlampen indraaien om een microwatt elektriciteit te besparen. Die kruispunten aanpassen is even draconisch (en trouwens even haalbaar) als een netwerk van laadpalen en waterstof tankstations. Of we daar ook voldoende elektriciteit voor hebben is een andere vraag.
Dat zou het fijn stof gerelateerd aan de brandstof al een serieus stuk beperken. Maar wat met fijn stof van remmen, koppeling en banden omdat we constant moeten remmen en opnieuw optrekken? Ik denk dat al het fijn stof gerelateerd aan brandstof een fractie is van het fijn stof dat daardoor gegenereerd wordt. En die fractie blijft gelijk, of je nu elektrisch, op waterstof of op koolwaterstof rijdt. Toegegeven, elektrisch rem je voor een deel op je elektromotor, maar er is geen reden om zo geen klein systeem standaard in te bouwen in ICE wagens. Waar je je rem energie kan gebruiken om opnieuw te vertrekken en de piek in je brandstof verbruik af te vlakken. We hebben de motortjes en de condensatoren die het mogelijk maken. Vraag is natuurlijk of de politieke wil er ook is. Ik doel hier op een veel kleiner systeem dan wat we vandaag in de echte hybride voertuigen vinden, voor de duidelijkheid. Dat enkel gekoppeld wordt bij remmen en niet voor een nodeloos hoger verbruik zorgt bij gewoon rijden.
Het is trouwens een vaststaand feit dat veel allergenen zich heel graag vastklampen aan rubberpartikels, als het dan toch is om het aantal ademhalings- en ander klachten naar beneden te halen.
Terug naar onze vriend met zijn mooie droom. Als je nu een manier zou kunnen vinden om die warmte op te vangen en te bewaren. Ik zeg maar iets, een goed geïsoleerde tank met water waar je een deel van al die anders verloren warmte in opslaat. Warm water dat je 's avonds gebruikt om je huis (voor een deel) mee te verwarmen, of je kantoor als je traject zo lang is dat je je maximale hoeveelheid warmte al opgeslagen hebt. Als je in deze termen begint te denken, krijg je een heel ander plaatje. Een zeer haalbaar plaatje trouwens, met een immense impact op wat we (zogezegd!) willen bereiken.
Als we dan toch in deze termen denken, wat met een batterij-pack op basis van een oeroude, oerdegelijke en in feite onverwoestbare nikkel-ijzer technologie, om je huis in zijn elektriciteitsbehoefte te voorzien. Dit gekoppeld aan een generator(tje) en een (kleiner) aantal zonnepanelen om ook van de zon te profiteren op de momenten dat ze schijnt. Je zorgt voor een goede en goed geïsoleerde waterkoeling op die generator, zodat je meteen ook voldoende warm water hebt terwijl je je batterij-pack laadt. Ik heb ooit een 60kva generator gehad, die toekwam met net iets meer dan 2l diesel per uur. Niet voluit uiteraard, maar dat is hoe dan ook heel veel elektriciteit en warmte. Er zit theoretisch om en bij de 10kWh energie in een liter diesel, daarvan zet je in het beste geval 30% om in beweging. Tegen dat dit omgezet is naar elektriciteit, je batterij in, je batterij uit naar je apparaat en opnieuw omgezet naar arbeid/beweging, schiet van die 30% deprimerend weinig meer over. (Begrijp in deze dan ook de implicaties van elektrisch rijden.) Het is dus zaak zoveel mogelijk van die verloren warmte op te vangen en voor iets nuttigs te gebruiken. Ik denk dat ik juist het warm water heb uitgevonden door verloren warmte in water te steken i.p.v. ergens anders een vlam te maken om mijn water op te warmen.
Ik ben echt niet bang van verandering. Integendeel, verandering ten goede juich ik toe. De gang van zaken in deze neurotische en door illusionaire beelden gedreven wereld van vandaag stemt me triest, en ik maak me inderdaad zorgen over waar dit naartoe leidt (lijdt?). Hoewel het voor mij niet echt een zorg is, ik zit in de herfst van mijn leven met de winter niet zo heel ver meer af en ik heb er bewust voor gekozen geen genen achter te laten. Maar ik heb me wel heel mijn leven tegen nonsens verzet, en dat zal ik waarschijnlijk blijven doen tot ik mijn laatste adem uitblaas. Een vogeltje kan enkel fluiten zoals het gebekt is.
Dat zou wel eens de druppel kunnen zijn die een burgeroorlog in gang zet. In de koude moeten zitten omdat je afhankelijk bent van een malafide maffia die de prijs van gas en elektriciteit bepaalt, en die de gas- en elektriciteitskraan dicht draait als ze eens een slechte haardag heeft. Diezelfde maffia beweert dat je het licht van de zon moet opvangen en inefficiënt in elektriciteit moet omzetten zodat je het nog inefficiënter in arbeid en warmte kan omzetten. Maar je mag het licht van de zon (+ CO2) niet opvangen, zoals de natuur al miljoenen jaren doet, in bomen en dit dan omzetten om je o.a. mee te verwarmen. Daar kan ik enkel op zeggen: zie mijn onderschrift, iets met boom en vrijheid.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

"Rotterdam is de grootste haven van Europa, en zelfs één van de grootste havens ter wereld. Duizenden mensen zorgen daar als één Dream Team, dat ruim 130.000 schepen, waarvan 30.000 zeeschepen en zo’n 100.000 binnenvaartschepen jaarlijks soepel de Rotterdamse haven in- en uitgaan."DeanThe2nd schreef: ↑23 maart 2021, 10:11Goeie bal!amturingas schreef: ↑22 maart 2021, 08:17 Info op
Over the past decade, the number of container ships in the the global fleet increased from 4,966 ships in 2011 to 5,371 ships in 2020.
Maar rij eens door de haven van a'pen en r'dam. Tel ze eens en extrapoleer dat wereldwijd. Je gaat meer dan waarschijnlijk met een gevoel zitten dat ergens, ergens op deze aardbal, iets, iets dat je niet kan duiden, niet klopt.
==> dus minder dan 100 zeeschepen per dag; voor een van de grootste havens ter wereld. Ik zie geen probleem
Die woestijn is er niet gekomen door toedoen van de mens. Het was inderdaad de meest vruchtbare grond die bestond.Euh? Alles! Het hangt er maar vanaf hoe diep je de konijnenpijp in wil.amturingas schreef: ↑22 maart 2021, 08:30 Ik snap niet wat een kaalgevreten woestijn met vrijheid van meningsuiting heeft te maken.
Maar op het alledaagse niveau: er waren toen ook mensen die op een gegeven inzagen dat als je alles kaal laat vreten en kapot trappen door hoeven, je de meest vruchtbare grond op aarde omtovert tot woestijn. Maar die moesten vooral hun mond houden (of letterlijk hun hoofd verliezen) want het heilige boek (waar ik de basis voor de bijbel en de koran mee bedoel) had gesproken en toonde de weg.
Maar ook die was er niet altijd. Ze is er gekomen, en weer weggegaan, zonder toedoen voor de mens. Over 15.000 jaar wordt de Sahara weer groen
For several hundred thousand years, the Sahara has alternated between desert and savanna grassland in a 20,000 year cycle[8] caused by the precession of the Earth's axis as it rotates around the Sun, which changes the location of the North African Monsoon. The area is next expected to become green in about 15,000 years (17,000 CE).
En de Sahara is 4000 jaar geleden dor geworden, véééél eerder dan de Koran verschenen is.
Het is de progressieve blanke man die de slavernij heeft afgeschaft in de USA.Hoe denk je dat de slavernij (tijdelijk en lokaal) afgeschaft geraakt is? Dit was omdat die boze blanke man vrij kon ventileren wat hij daarvan vond. Het is die boze blanke man die de slavernij voor een groot deel de wereld uit geholpen heeft, en geen enkele andere. Toch op blank grondgebied, want op dat schiereiland bestaat slavernij al duizenden jaren ononderbroken.
En de boze blanke man heeft tot in de jaren 1960 geëist dat de zwarte achteraan moest zitten in de bus. En zijn plaats afstaan aan een witte mens.
De boze blanke man zei: "als we de slavernij moeten afschaffen, dan gaan al onze plantages failliet."
Uit these en antithese ontstaat syntheseHelemaal mee eens!amturingas schreef: ↑22 maart 2021, 08:30 en neen, ik denk dit niet omdat de mens het klimaat om zeep helpt; het klimaat houdt geen rekening met een simpel levend wezentje
Inderdaad, dergelijke cijfers overal te vinden voor container fleet, bv. world wide shipping counsel:amturingas schreef: ↑22 maart 2021, 08:17 Info op
bron: https://www.worldshipping.org/about-the ... ssel-fleet
bevat ook link naar alphaliner met zeer gedetailleerde up-to-date info: 5407 container schepen
Over de grootteorde van het aantal container schepen kan geen discussie bestaan: een goeie 5000.
De link heeft het over de totale merchant fleet, niet over container schepen.DeanThe2nd schreef: ↑21 maart 2021, 20:09Deze heb je alvast gelogen om je punt te maken. Een zeer vreemd en irrationeel punt, overigens.
Doe maar maal 10 of zo.
https://www.marineinsight.com/know-more ... s-in-2019/
Gelogen, irrationeel,
toch wel heel straffe woorden!
Over correcte cijfers dan nog.
Buikgevoel primeert op data blijkbaar.DeanThe2nd schreef: ↑23 maart 2021, 10:11Goeie bal!amturingas schreef: ↑22 maart 2021, 08:17 Info op
-
odbc
Neem als VB. een volledige elektrisch wagenpark over heel de wereld met een gemiddelde van 100 km/13kwh, hoeveel keer moet je de stroomproductie gaan verdubbelen denk je.amturingas schreef: ↑23 maart 2021, 09:34Aha. Nu snap ik waarom er elke week wel ergens een elektrische lockdown van een heel arrondissement is, ergens in België![]()
Gelukkig zijn er veel mensen die redeneren:
- "Ik een wasmachine kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- "Ik een TV kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- "Ik een radio kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- "Ik een computer kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
- "Ik een bitcoin kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen? Bitcoin heeft de capaciteit nodig van 7 kerncentrales."
- "Ik een GSM kopen, op elektriciteit? En waar gaan ze die elektriciteit halen?"
In geen honderd jaar.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Ik zeg niet dat het eenvoudig is, simpel of gemakkelijk. Maar het is op te lossen.
Musk is een visionair. Zonder hem was er geen enkel bedrijf dat nu serieus met elektrische wagens bezig was.
En daarnaast zijn hele massa's ondernemers bezig om alle praktische problemen daarrond op te lossen. Laadpalen, energie opwekken, recyclage van batterijen, ...
Zelfs zonder de elektrische wagen zitten we met een enorm probleem van energie voorziening (en drinkwater, en grondstoffen,...).
Als de coltan uitgeput is, zal de wereld niet stoppen met GSM te produceren.
Maar uiteindelijk zal alles op zijn op aarde (veel trager dan de Club van Rome ooit dacht). Dan moet het van elders komen. Of moeten wij elders gaan.