Elia
TIP
Re: Elia
http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... -Q3_NL.pdf
Hoogtepunten:
Elia voltooit met succes langetermijnfinanciering voor een bijkomend belang van 20% in Eurogrid.
Hoogtepunten:
Elia voltooit met succes langetermijnfinanciering voor een bijkomend belang van 20% in Eurogrid.
- Elia verwelkomt de Duitse bank KfW als aandeelhouder in Eurogrid.
- Elia, SettleMint en Actility starten een van Europa’s eerste blockchain-pilootprojecten in de energiesector.
- 50Hertz neemt CompactLine in gebruik.
- Financiële vooruitzichten voor 2018 licht verhoogd
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Dit aandeel kreeg laat op de dag een mooie duw in de rug en dit met grote volumes. Iemand enig idee waarom
Elia, aka het obligatie-aandeel 

Akkoord, maar de mijne zijn bijna verdubbeld en overweeg om de helft te verkopen en in te ruilen voor een ander aandeel van dit genre. Pakweg NBB of lijkt dit een stom idee?
Ik heb beide maar wel gekozen voor een grotere positie in BNB.
Dus mijn idee is zeker niet zo gek. Bedankt voor de reactie!
NBB gaat al 10 jaar op en neer...
Elia gaat al 10 jaar omhoog en hun markt groeit nog +10 jaar met al die stopcontacten in de Noord en vooral Oostzee

Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Akkoord, vandaar dat ik "gewoon" winst zou nemen en de zaak niet zou verlaten.
Heb Elia zelf al zeer lang in port. Zien jullie in 2019 (en verder) dit aandeel gewoon verder stijgen en waarom? Dus wat kan nog voor bijkomende groei zorgen? Of zijn er ook mogelijke gevaren.
Zijn er trouwens nog andere bedrijven in Europa of VS die je als rustig stijgend "obligatie aandeel" zou kunnen beschouwen zoals Elia, wat denk ik vooral komt door diens monopolie positie? Indien zo, welke met beetje uitleg als kan. Alvast bedankt.
BNB is trouwens zeker geen goed voorbeeld van "rustig obligatie aandeel". Dit jaar alleen al -16%.
Zijn er trouwens nog andere bedrijven in Europa of VS die je als rustig stijgend "obligatie aandeel" zou kunnen beschouwen zoals Elia, wat denk ik vooral komt door diens monopolie positie? Indien zo, welke met beetje uitleg als kan. Alvast bedankt.
BNB is trouwens zeker geen goed voorbeeld van "rustig obligatie aandeel". Dit jaar alleen al -16%.
Quality growth investor
Elia kan groeien als de stroommarkt in België en/of Oost-Duitsland substantieel groeit, maar op korte termijn betekent dat uiteraard ook dat de investeringsuitgaven meegroeien. Verwacht daarom geen spectaculaire groei op korte tot middellange termijn.sortino schreef: ↑31 december 2018, 21:36 Heb Elia zelf al zeer lang in port. Zien jullie in 2019 (en verder) dit aandeel gewoon verder stijgen en waarom? Dus wat kan nog voor bijkomende groei zorgen? Of zijn er ook mogelijke gevaren.
Het klassieke gevaar bij gereguleerde monopolisten is een sterke rentestijging. Dat doet de winst van Elia enigszins toenemen, maar maakt obligaties (het dichtste alternatief) veel aantrekkelijker. Resultaat: de koers van Elia daalt. Een ander, minder waarschijnlijk gevaar, is overheidsingrijpen. Een gereguleerde monopolist zoals Elia doet wat de overheid wilt en krijgt in ruil toestemming om een zekere winstmarge te maken. Als de Belgische of Duitse staat zou sleutelen aan de voorwaarden waaronder Elia werkt, kan dat de winst drukken.
Een ander probleem eigen aan Elia is dat de koers al tijden sneller stijgt dan het dividend. Dat maakt het aandeel minder aantrekkelijk voor inkomensbeleggers en zou ertoe kunnen leiden dat mensen vluchten naar andere veilige aandelen.
Je definitie van 'obligatie-aandeel' is vreemd. Meestal verstaat men daar een aandeel onder dat zich gedraagt zoals een obligatie (koers omgekeerd evenredig met rente, uitkering van dividend, beperkte liquiditeit en volatiliteit etc.). BNB is er zeker zo eentje. Meer zelfs: het is het ultieme obligatie-aandeel; het is het enige aandeel wiens winst/dividend volledig uit obligaties komt.
Als je aandelen zoals Elia zoekt: Fluxys doet hetzelfde als Elia, maar dan voor het aardgasnet ipv het stroomnet. Net als BNB een hoger dividend maar minder koerswinst dan Elia (geen eigenlijk). National Grid is het Britse equivalent van Elia. In de VS heb je een aantal gereguleerde energiemonopolisten/netbeheerders zoals Duke. Ook infrastructuurbeheerders zoals TINC zijn prima obligatie-alternatieven. GVVs kan je ook als obligatie-alternatief zien: ook zij bieden een regelmatig, voorspelbaar inkomen en zien hun koers dalen bij stijgende rentes.
Uiteraard blijven obligatie-achtige aandelen altijd aandelen, met een ander risicoprofiel dan obligaties. Ik zou geen moment verrast zijn als Elia dit jaar -16 % gaat, maar ook niet als het +16 % gaat.
In Duitsland ziet men nog wel een positieve toekomst voor Elia, want 65% van hun resultaten komen uit Duitsland (Oostzee + nieuwe hoogspanning van Noord naar Zuid Duitsland)sortino schreef: ↑31 december 2018, 21:36 Heb Elia zelf al zeer lang in port. Zien jullie in 2019 (en verder) dit aandeel gewoon verder stijgen en waarom? Dus wat kan nog voor bijkomende groei zorgen? Of zijn er ook mogelijke gevaren.
https://www.finanzen.net/fundamentalana ... m_Operator
Ørsted A/S
51% bezit van de Deense regering
Bezit de hoogspanning in Denemarken zoals Elia
Daarnaast baten ze ook zowat alle windmolens en gas centrales in Denemarken uit
+ offshore windmolen parken in Nederland, UK, USA en Taiwan
Amerikaanse ziekte verzekeraars en/of zorgverstrekkers, zorgen ook voor een stabiele groei
Vermits MedicAid (Spoeddienst wie geen ziekte verzekering heeft) véél duurder blijkt als MedicCare (Obamacare) is er nog een mooie toekomst... (wat de Republikeinen ook beseffen....)
En bedrijven bieden steeds meer ziekte verzekeringen aan, door de krapte op de arbeidsmarkt...
https://finance.yahoo.com/video/health- ... 00769.html
https://www.bloomberg.com/news/articles ... l-by-judge
https://www.bloomberg.com/news/articles ... gly-stable
https://finance.yahoo.com/video/buy-uni ... 00692.html
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Elia mag meer winst uitkeren als de OLO 10y rente stijgt en dus is er geen omgekeerde correlatie met obligaties wat veel aandelen wel hebben.
Fluxys idem btw en ik vind die laatste interessanter om als dividendaandeel op te nemen.
Fluxys idem btw en ik vind die laatste interessanter om als dividendaandeel op te nemen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@reteiP
Op welke basis vind je Fluxys interessanter dan Elia? Al dan niet als dividendaandeel.
Fluxys heeft idd enkele troeven zoals een huidige yield van 5% bruto / 3.5% netto (1.23€ brutodiv; 24.5€ koers). Een sterke reputatie van dividendbetaler: mijn database gaat terug tot 1997, en elk jaar werd dividend uitbetaald.
Er zijn ook enkele nadelen, en dan heb ik het enkel en alleen al over het dividend. Alhoewel Fluxys een goede reputatie heeft als “ieder jaar een dividend”-betaler is het geen dividendaristocraat. Het dividend werd enkele malen verlaagd. Payout bedraagt 100%. Fluxys heeft als beleid om 100% van het nettoresultaat uit te keren, verhoogd met een deel van de reserves. Wat inhoudt dat het dividend fluctueert op de golven van het resultaat. Persoonlijk hou ik daar niet van. Liever een wat lagere yield en payout, waardoor meer in kas blijft om te investeren en de toekomstige groei te verzekeren. En uit die toekomstige groei komen… hogere dividenden.
Strategisch gezien is die opsplitsing van de Belgische en de internationale activiteiten ook een jammere zaak voor de aandeelhouders van het beursgenoteerde Fluxys. Van de groei door de vele overnames, vaak in consortium, in het buitenland genieten Fluxys Belgium-aandeelhouders slechts beperkt.
Tevens zit je met een overheidsvehikel als Publigas als referentieaandeelhouder, die bestuurders aanduidt die er niet noodzakelijk zitten voor hun expertise of bekwaamheid. Maar omdat er nog een vriendendienst moest verleend worden of een postje toegekend.
Leggen we daar Elia naast. Eerst puur op dividendvlak bekeken: yield van 2.78% bruto / 1.94% netto (1.62€ brutodiv; 58.3€ koers). Sinds de beursintroductie ook ieder jaar een dividend. Maar een mooiere trackrecord: nooit een verlaging, en op 14 dividenduitkeringen 10 dividendverhogingen (10 vd 13 potentiële). Tevens gaat de payout jaar na jaar omlaag. Het ingehouden resultaat wordt succesvol geherinvesteerd.
Die investeringen in infra zorgen mee voor de winst. En die herinvesteringen lijken me toch significanter te zijn voor Elia dan voor Fluxys. Enkel al in België, maar ook in Duitsland, oa met de vele windmolenparken die op het net moeten worden aangesloten, en de interconnecties die met het buitenland worden gemaakt om tot een sterker Europees net te komen.
Ik verwijs ook even naar wat @dw zei: overheidsingrijpen is inderdaad een potentieel gevaar. Bij Elia is dat potentiële gevaar wel wat gereduceerd/gediversifieerd doordat je niet meer van 1 overheid afhankelijk bent.
Qua aandeelhouderstructuur ook hier weer overheidsvehikels als referentieaandeelhouder, maar minder uitgesproken dan bij Fluxys. Meer dan 50% freefloat.
Om strategische redenen zou ik sowieso voor Elia kiezen. Ook voor de potentiële toekomstige groei. Als je puur kijkt naar de huidige yield Fluxys natuurlijk, waarbij je er moet kunnen mee leven dat die yield tov aankoopkoers kan en zal fluctueren (ook naar beneden), omdat een stabiel tot stijgend dividend niet tot Fluxys’ dividendbeleid behoort.
Maar ik vroeg dus eigenlijk naar jouw mening en wou eigenlijk geen epistel neerpennen...
Op welke basis vind je Fluxys interessanter dan Elia? Al dan niet als dividendaandeel.
Fluxys heeft idd enkele troeven zoals een huidige yield van 5% bruto / 3.5% netto (1.23€ brutodiv; 24.5€ koers). Een sterke reputatie van dividendbetaler: mijn database gaat terug tot 1997, en elk jaar werd dividend uitbetaald.
Er zijn ook enkele nadelen, en dan heb ik het enkel en alleen al over het dividend. Alhoewel Fluxys een goede reputatie heeft als “ieder jaar een dividend”-betaler is het geen dividendaristocraat. Het dividend werd enkele malen verlaagd. Payout bedraagt 100%. Fluxys heeft als beleid om 100% van het nettoresultaat uit te keren, verhoogd met een deel van de reserves. Wat inhoudt dat het dividend fluctueert op de golven van het resultaat. Persoonlijk hou ik daar niet van. Liever een wat lagere yield en payout, waardoor meer in kas blijft om te investeren en de toekomstige groei te verzekeren. En uit die toekomstige groei komen… hogere dividenden.
Strategisch gezien is die opsplitsing van de Belgische en de internationale activiteiten ook een jammere zaak voor de aandeelhouders van het beursgenoteerde Fluxys. Van de groei door de vele overnames, vaak in consortium, in het buitenland genieten Fluxys Belgium-aandeelhouders slechts beperkt.
Tevens zit je met een overheidsvehikel als Publigas als referentieaandeelhouder, die bestuurders aanduidt die er niet noodzakelijk zitten voor hun expertise of bekwaamheid. Maar omdat er nog een vriendendienst moest verleend worden of een postje toegekend.
Leggen we daar Elia naast. Eerst puur op dividendvlak bekeken: yield van 2.78% bruto / 1.94% netto (1.62€ brutodiv; 58.3€ koers). Sinds de beursintroductie ook ieder jaar een dividend. Maar een mooiere trackrecord: nooit een verlaging, en op 14 dividenduitkeringen 10 dividendverhogingen (10 vd 13 potentiële). Tevens gaat de payout jaar na jaar omlaag. Het ingehouden resultaat wordt succesvol geherinvesteerd.
Die investeringen in infra zorgen mee voor de winst. En die herinvesteringen lijken me toch significanter te zijn voor Elia dan voor Fluxys. Enkel al in België, maar ook in Duitsland, oa met de vele windmolenparken die op het net moeten worden aangesloten, en de interconnecties die met het buitenland worden gemaakt om tot een sterker Europees net te komen.
Ik verwijs ook even naar wat @dw zei: overheidsingrijpen is inderdaad een potentieel gevaar. Bij Elia is dat potentiële gevaar wel wat gereduceerd/gediversifieerd doordat je niet meer van 1 overheid afhankelijk bent.
Qua aandeelhouderstructuur ook hier weer overheidsvehikels als referentieaandeelhouder, maar minder uitgesproken dan bij Fluxys. Meer dan 50% freefloat.
Om strategische redenen zou ik sowieso voor Elia kiezen. Ook voor de potentiële toekomstige groei. Als je puur kijkt naar de huidige yield Fluxys natuurlijk, waarbij je er moet kunnen mee leven dat die yield tov aankoopkoers kan en zal fluctueren (ook naar beneden), omdat een stabiel tot stijgend dividend niet tot Fluxys’ dividendbeleid behoort.
Maar ik vroeg dus eigenlijk naar jouw mening en wou eigenlijk geen epistel neerpennen...

https://twitter.com/orakelvanoilsjt