Energie prijzen de hoogte in.
Re: Energie prijzen de hoogte in.
De doorsnee Vlaming moet wat hebben om over te klagen en dat te verbinden aan de conclusie dat het nergens slechter gaat dan in ons land.
En daaruit de conclusie trekken dat het met andere heersers veel beter zou gaan.
Iets wat het heden en het verleden nog niet aangetoond hebben. Eerder omgekeerd.
Net zoals de beurs die wat tegenstrijdige resultaten maakt : rustig blijven en even de kat uit de boom kijken.
Alles Sal reg kom.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Ah, was HLN de bron. Dat kon ik uit het bericht niet opmaken.Jamesken schreef: ↑10 augustus 2021, 14:50 Ludo zal een laag gelegen dak hebben. Ik zal het dak hier in de gaten houden en je op de hoogte brengen mochten de prijzen er door schieten.
Je kan wel wat grafiekjes zien daar op die creg site over de prijsevoluties.
(https://www.creg.be/sites/default/files ... -energ.png)
Waarschijnlijk was het ook wel wat sensatie van hln om ieder wat op stang te jagen.
Ik raadpleeg liever mijn eigen bronnen.
Toevallig heb ik hier de afrekeningen, op basis van het CREG maandgemiddelde, consumentenprijs incl. 21% BTW, voor mij liggen.
Het is maar wat je met wat en over welke periode vergelijkt.
Voor augustus 2021 bedroeg het maandgemiddelde 26.60 €/kWh
Vanaf februari 2021 tot en met juli 2021 was de prijs redelijk stabiel tussen 24.66 € en 24.70 €/kWh.
Je zou dus kunnen spreken van een prijsstijging met 7.7%.
Maar voor januari 2021 bedroeg de kWh prijs 27.12 €/kWh. En daarvoor nog hoger.
Als je daarmee vergelijkt is de prijs in augustus 2021 nog steeds lager dan in januari 2021.
Mij niet gelaten hoor. Van mij mogen de kleinhandel elektriciteitsprijzen gerust door het dak gaan. Ik zit immers aan de goede zijde van de facturatie.
Ik volg de prijzen dan ook op de voet. Via facturatie, niet via HLN.
Maar voorlopig merk ik spijtig genoeg maar weinig van een doorbraak door het plafond.
Ik weet niet meer of jij het was
Maar 100% zeker was er iemand hier die dat had beloofd op zijn communiezieltje
En geen zin om in het corona-topic te gaan zoeken wie
Hier bijvoorbeeld: https://www.hln.be/consument/energiepri ... ~a51afb9e/
en hier van de tijd netto ook een link , die spreken over het dak:
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 24495.html
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Ik heb dan maar eens alle topics laten doorzoeken.
De enige die sinds Covid-19 iets op hun communiezieltje beloofd hebben zijn vortex, CarpeNoctem, GreenDean (the original).
En dat ging telkens over iets anders.
Ik zou dus toch maar een van die pilletjes innemen.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Inderdaad, maar dat gaat over het spel van vraag en aanbod bij de gasprijzen en de doorwerking op de groothandelsprijzen voor elektriciteit. Deze laatsten worden voor consumenten steeds uitgevlakt en zijn tot op heden daar niet echt voelbaar.Jamesken schreef: ↑10 augustus 2021, 16:31 Hier bijvoorbeeld: https://www.hln.be/consument/energiepri ... ~a51afb9e/
Hopelijk roepen dezelfde analisten iedere keer dat de beurs met 7% schommelt niet dat de koers door het dak gaat of in de andere richting keldert.
Verkoopt natuurlijk beter dan te duiden wat er echt gebeurt.
Maar laten we hopen dat de prijzen inderdaad binnenkort door het dak gaan. Ook voor consumenten.
En Fakkel en een paar anonymous. Blijkbaar niet meer aktief op forum.David_DeWa schreef: ↑10 augustus 2021, 16:31Ik heb dan maar eens alle topics laten doorzoeken.
De enige die sinds Covid-19 iets op hun communiezieltje beloofd hebben zijn vortex, CarpeNoctem, GreenDean (the original).
En dat ging telkens over iets anders.
Ik zou dus toch maar een van die pilletjes innemen.
Wie geen variabel tarief heeft doet globaal gezien verlies. Is zoals constant indekken tegen prijsverhoging. Of constant indekken tegen beursdaling. Dat kost veel en dus kosten vaste prijzen meer. Als energieprijzen nu eens stijgen so what voor de variabele prijzen. Zal maar deeltje kosten van lagere prijs gedurende jaren
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Wie niet in zijn eigen energiebehoeften kan voorzien doet volgens mij op termijn altijd verlies.
De rekening blijft immers lopen. Nu eens hoger, dan weer lager. Maar blijven komen zal ze doen.
Zelfs het sociaal tarief is niet gratis.
Wie zelf geen brood bakt en koeien kweekt ookDavid_DeWa schreef: ↑10 augustus 2021, 17:21Wie niet in zijn eigen energiebehoeften kan voorzien doet volgens mij op termijn altijd verlies.
De rekening blijft immers lopen. Nu eens hoger, dan weer lager. Maar blijven komen zal ze doen.
Maar wereld is constant in beweging en daarom moet men steeds alles in het oog houden. Zelf energie verwekken kan nu inderdaad zelf. Maar die zonnepanelen zijn zo lelijk. Dus ik geen zonnepanelen. Ik betaal ervoor. Is keuze.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Je slinger slaat nu wel helemaal door naar de andere zijde.
Ik zeg ook nergens dat ik zelf alles beter en goedkoper produceer.
Maar wat ik zelf even goed of beter kan tegen een lagere prijs doe ik idd liever zelf.
Kwaliteitsbrood bak ik dus ook liever zelf dan een bakker, beter en goedkoper. Of het moest al veel goedkoper zijn bv. via TGTG. Seizoensgroenten en -fruit kweek ik ook liever zelf. Smaak is niet te vergelijken met die waterhoofden uit het reguliere circuit.
Beesten ga ik om voor de hand liggende redenen dan weer niet zelf kweken.
Zonnepanelen lelijk? Dat is mijn probleem niet, ik moet er niet zelf op staan kijken.
Korte ketenproductie kan nooit slechter zijn dan lange keten. Je weet tenminste waar het vandaan komt en op welke wijze geproduceerd. Als het zo verder gaat nog een grotere bedrijfszekerheid ook dan te blijven afhangen van wispelturige monopolisten die meer investeren in het tevreden houden van hun aandeelhouders dan optimalisatie van hun productiecapaciteit van en beleidsmakers die liever mekaar wat vliegen afvangen dan vooruit denken en handelen.
Als je zelf niet produceert heb je geen keuze. Je bent dan gewoon afhankelijk van wat de markt je kan en wil aanbieden en dit tegen de prijs die de markt voor jou zal bepalen. Je denkt alleen maar een keuze te hebben.
Maar wat ik zelf even goed of beter kan tegen een lagere prijs doe ik idd liever zelf.
Kwaliteitsbrood bak ik dus ook liever zelf dan een bakker, beter en goedkoper. Of het moest al veel goedkoper zijn bv. via TGTG. Seizoensgroenten en -fruit kweek ik ook liever zelf. Smaak is niet te vergelijken met die waterhoofden uit het reguliere circuit.
Beesten ga ik om voor de hand liggende redenen dan weer niet zelf kweken.
Zonnepanelen lelijk? Dat is mijn probleem niet, ik moet er niet zelf op staan kijken.
Korte ketenproductie kan nooit slechter zijn dan lange keten. Je weet tenminste waar het vandaan komt en op welke wijze geproduceerd. Als het zo verder gaat nog een grotere bedrijfszekerheid ook dan te blijven afhangen van wispelturige monopolisten die meer investeren in het tevreden houden van hun aandeelhouders dan optimalisatie van hun productiecapaciteit van en beleidsmakers die liever mekaar wat vliegen afvangen dan vooruit denken en handelen.
Als je zelf niet produceert heb je geen keuze. Je bent dan gewoon afhankelijk van wat de markt je kan en wil aanbieden en dit tegen de prijs die de markt voor jou zal bepalen. Je denkt alleen maar een keuze te hebben.
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Als ik me afvraag of ik stielman (tuinman, schilder, ...) neem of het zelf doe stel ik mij de vraag: als ik dag verlof neem om het zelf te doen kost me dat een dag inkomsten. Of voor wie loontrekkend is: een dag verlof. Weegt dat op tegen de kost om het te laten doen? Idem voor energie: wil ik de tijd erin steken en de investeringen doen of denk ik: zolang het me redelijk lijkt betaal ik wel.David_DeWa schreef: ↑10 augustus 2021, 18:09 Je slinger slaat nu wel helemaal door naar de andere zijde.
Verschil tussen ons 2 is als ik me niet vergis: u bekijkt kostprijs tussen zelf doen en kopen. Ik bekijk (dag inkomsten - kostprijs zelfdoen) en kopen.
**** Toevoeging **** niet lang geleden was hier iemand die 2000 euro per dag verdiende, en die verontwaardigd was dat ze een dag verlof moest nemen om zelf werk te doen dat een tuinman in 2 uur kon doen om gras te maaien van een huis dat ze gekocht had waarover er discussie was of gras gemaaid moest worden of niets. Knettergek dat mens volgens mij. Betaal dan die tuinman 400 euro om te maaien met zijn machine en alles mee te nemen.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Tja, ik sta niet in voor de wijze waarop jij je uitdrukt. Noch wat een ander wel of niet te moeten doen of laten.
En U vergist zich ook in het verschil tussen ons beiden.
Ik maak nl. mijn energie niet zelf.
En verlof moet ik ook al nooit nemen want ik ben te lui om nog voor een ander te werken. Ik laat liever mijn opgebouwd spaarkapitaal voor mij werken. En dat gaat onafhankelijk van mijn persoonlijke inspanningen. Of ik nu zelf heel hard werk of geen klop doe heeft geen enkele weerslag op de inkomsten.
Persoonlijk heb ik dus het gevoel dat ik iedere dag met betaald verlof ben.
En de return op het geld dat ik niet nodig heb voor mijn basisbehoeften dient, voor mij, om te herinvesteren in diensten en goederen. Ik ben niet van plan het later mee te nemen. Dat valt immers niet binnen mijn verwachtingspatroon.
Maar daardoor gaat uiteraard de energieprijs niet meer of minder van door het dak gaan.