Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Schuldsaldoverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Schuldsaldoverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
303 berichten
  • Pagina 15 van 21
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • …
  • 21
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
lanciared
Full Member
Full Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 aug 2016
Contacteer:
Contacteer lanciared
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door lanciared » 20 juni 2023, 11:29

De Australische lithiumverkenner Lake Resources heeft zijn Kachi-lithiumpekelproject in Argentinië met 6 jaar vertraagd en de kosten zullen naar verwachting met naar schatting $ 956 miljoen stijgen.

Kijk de 1e vertragingen beginnen al , zo snel heb je niet een Lithiumproject aan de gang .

We mogen erg blij zijn met alle Duitse aktieviteiten. Daar is meer reuring dan in Nederland. Komt misschien ook door de ceo van AMG in Duitsland. In Nederland en hier bij ons, in de media vrij stilbetreffende dit bedrijf, en al zijn aktiviteiten / uitbreidingen, aan de gang, en die op stapel staan.
Ook het onbeperkt uitlenen van aandelen , gaat maardoor. al dan niet bekend bij de portefeuille houders. Zag zojuist weer 250.000 bij I borrow desk in de dump..vraag me niet waarom ze dit blijven doen. De hedgefunds zien er blijkbaar een verdienmodel in, maar hebben globaal gezien steeds het deksel op hun neus gehad. ( Enkele maanden terug een rapport gelezen, aangaande short posities van de vele hedgefunds, die in dit aandeel zaten. Bleek dat de meesten short gingen, bij koersen tussen de 24 en 28 euro ( ondertussen een jaar en een half terug).
Vastgesteld dat het hun niet veel heeft opgebracht.

Schommelingen moeten erbij, genomen worden. Ben benieuwd waar we noteren binnen twee-drie jaar als de raffinaderij modules op volle kracht draaien + hun spodumene en vanadium produktieverhoging dit en volgend jaar.

Het zou me niet verbazen dat ze de geplande modules vervroegd opstarten, dan mag hun vijfjarig EBITDA plan weer bijgesteld worden, trouwens wat AMG feitelijk al voorzichtig gedaan heeft, ze voorzien een EBITDA van ten minstens 650 miljoen dollar binnen vijf jaar of EERDER, dat zegt al genoegd welk vertrouwen AMG heeft en dit is niet onbestaande als de lithium markt evolueert zoals aangenomen.
Omhoog

lanciared
Full Member
Full Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 aug 2016
Contacteer:
Contacteer lanciared
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door lanciared » 21 juni 2023, 10:25

Durk van RTL-Z ( Nederl comm zender) had het erover dat de Chinese autoriteiten, de "dictator" volgens Biden, soms het "bewind" volgens media, de subsidies op electrische auto's zouden herstellen. Ik heb elders op het internet ook gelezen dat ze dat aan het overwegen waren. Als het herstel van die subsidies ook daadwerkelijk gebeurt geeft dat weer een flinke push op de lithiumprijs net als vorig jaar, en ook een extra druk op de Westerse auto industrie om meer haast te maken met nieuwe betaalbare kwalitatief goede electrische auto's op de markt te brengen.

( Koersgrafiek van vandaag : Reeds van bij opening, bij de TOP 3 van stijgers.
Na enkele dagen, van winstnemingen, opnieuw vertrokken, om de basis te leggen voor een stevig fundament in de grafiek van het aandeel.
Sommigen zouden beweren dat er een recessie voor de deur staat. Dat er mogelijk een recessie aan komt. Danny Reweghs ( Inside Beleggen denkt zelfs dat we voor een 10 jarige recessie staan. Uch. - Zijn chat 2 x de week, met hem, te volgen en te lezen elke dinsdag en donderdag op de site van inside beleggen.)

AMG : .... Na 3 weken, met wat artikels verschenen in Duitse media ( AMG / nood om de grondstoffen en verwerking nodig te hebben voor de energie transitie in Europa zelf te hebben ( toch trachten een stukje zelfvoorzienend te zijn ) - ( en dan krijgen ze tegen 2026 de 1e Lithiummijn in Europa in Zinnwald, en de eerste productiefaciliteit van Lithiumhydroxide in Europa, in Bitterfeld ( gaat trouwens met x 5 nog uitgebreid worden) - na 3 weken dus, AMG in Duitsland al veel bekender geworden, dan bij ons en in Nederland, na 10 jaar op de Amsterdamse Beurs te noteren.

In Duitsland wordt naar dit bedrijf gekeken, en zien een marktkapitalisatie / EBIDTA van iets van minder dan 4 voor dit jaar / en van iets van 3 voor volgend jaar.
Ze wrijven in hun ogen, en ..... vinden dit laag.
Analisten bij ons / fondsbeheerders, mag ik Paul Dhoore vermelden ? / Pascal Paepe ( ja, toch ook een professor) ? - AMG was bij hun niet gekend. Intereseeerde hun niet / volgden het niet.
KBC kende dit aandeel niet, en volgen het niet, maar hadden wel een jarenlang koopadviees staan voor Mithra ( 37,5 euro ) , Biocartis, en nog vele andere zeperts.
Het enige wat me bij bleef, van afgelopen herfst was in het beleggingsblaadje van de tijd - De Belegger, waar geschreven werd over AMG bij een koers van rond de 34,5 euro : Dit aandeel mag gekocht worden bij verdere terugval tot 30 euro.
Deze koers is niet gehaald. Potentiele kopers bleven op hun honger zitten, en hadden het aldus niet.

Ook hier in dit forum moesten velen er niet van hebben. Haalden er hun neus voor op.

---------------------------------------------

Ga in de toekomst minder posten. Reden is dat ik er eignlijk niet meer bij ben. Moest afscheid nemen van positie.
Ja, niets aan te doen. Met heel veel pijn in het hart.
( Maar heb er nog enkele honderden)
Succes elkeen.
Omhoog

lanciared
Full Member
Full Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 aug 2016
Contacteer:
Contacteer lanciared
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door lanciared » 22 juni 2023, 15:45

In Australie gewoon een 40% stijiging omdat ze in lithium gaan .

Errawarra Resources jumps 40% because the neighbours have lithium

Errawarra Resources (ASX: ERW) shares are up another 40% or so on Thursday in a delayed reaction to their announcments about lithium exploration.

Beleggers daar in Australie zijn er enthousiast over, en springen er op. En hier dumpen ze AMG.
Maar te zien vandaag : daling wordt prima opgevangen.
Bij een slechte beurs, vandaag stond het aandeel 5 minuutjes terug alweer op winst.
Omhoog

Aerolla
VIP member
VIP member
Berichten: 1720
Lid geworden op: 02 dec 2018
Contacteer:
Contacteer Aerolla
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door Aerolla » 22 juni 2023, 15:48

Errawarra Resources is een exploratie bedrijf...
Het is helemaal niet hetzelfde

Bovendien, als je de koers van Errawarra bekijkt, denk ik niet dat je jaloers moet zijn ;D
Omhoog

Bassie
Hero Member
Hero Member
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door Bassie » 24 juni 2023, 08:55

reteiP schreef: ↑19 juni 2023, 12:01 Een blik op de energie transitie in België. We zijn best goed bezig. De helft van de elektriciteitsvraag zal op korte termijn al groen zijn. Tien jaar geleden was dat nog minder dan 10%.
Voor de criticasters is misschien vooral de evolutie van de dalpunten van belang, als je daar een curve op gaat fitten gaat die ook mooi in stijgende lijn.

Dit en andere mooie grafiekjes zijn hier te vinden: https://apps.energiesparen.be/stroomvoo ... -grafieken
En nu de werkelijkheid, kijk vooral naar de grafiek stroomopwekking en hoe die is opgebouwd.

https://www.elia.be/nl/grid-data

Vlaanderen vergeet namelijk wat zaken.....zoals waar de stroom vandaan komt in de als er geen zon of wind is, en ook hoeveel we steeds invoeren uit het buitenland. We zijn helemaal niet goed bezig.
Groeten Bas.

Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5002
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door reteiP » 25 juni 2023, 13:58

Bassie schreef: ↑24 juni 2023, 08:55
En nu de werkelijkheid, kijk vooral naar de grafiek stroomopwekking en hoe die is opgebouwd.

https://www.elia.be/nl/grid-data

Vlaanderen vergeet namelijk wat zaken.....zoals waar de stroom vandaan komt in de als er geen zon of wind is, en ook hoeveel we steeds invoeren uit het buitenland. We zijn helemaal niet goed bezig.
"en nu de werkelijkheid" qua hautain posten kan dat tellen.
PV productie wordt niet door Elia bijgehouden omdat dat decentrale productie is, dus je kan met die generation graph niet veel doen als je hernieuwbare energie procentueel wil zien.

Gelukkig hebben ze er een aparte pagina voor: https://www.elia.be/nl/grid-data/produc ... eproductie
5500 MW momenteel. Alle andere bronnen samen is ongeveer 4500 MW dus effectief >50% hernieuwbare energie.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Omhoog

Gebruikersavatar
vortex
VIP member
VIP member
Berichten: 3833
Lid geworden op: 08 dec 2013
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door vortex » 25 juni 2023, 14:42

reteiP schreef: ↑25 juni 2023, 13:58
5500 MW momenteel. Alle andere bronnen samen is ongeveer 4500 MW dus effectief >50% hernieuwbare energie.
Dat op zich is of wordt natuurlijk ook een probleem, die 5500MW zon moet je nog wel ter beschikking hebben in andere opwekking als backup. Idem voor wind, momenteel amper 300MW maar kon net zo goed 4500MW zijn, al de rest zou dan afgezet en of uitgevoerd worden. Bij een verdubbeling van wind en zon wordt het nog moeilijker, zon of wind op zich kan dan enkele uren het volledig binnenlands verbruik dekken, al de rest moet dan af of naar het buitenland. Andersom als er geen wind of zon is, moet men nog wel de capaciteit beschikbaar hebben. Een stukje kan wel opvangen worden met vraag sturing (prijs variaties) maar er gaan toch systemen aan het net moeten komen die stroom kunnen bufferen bij overaanbod en liefst ook weer kunnen afleveren bij tekorten.
Omhoog

Gebruikersavatar
E10ne
Full Member
Full Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 jan 2012
Contacteer:
Contacteer E10ne
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door E10ne » 25 juni 2023, 17:45

reteiP schreef: ↑19 juni 2023, 12:01 Een blik op de energie transitie in België. We zijn best goed bezig. De helft van de elektriciteitsvraag zal op korte termijn al groen zijn. Tien jaar geleden was dat nog minder dan 10%.
Voor de criticasters is misschien vooral de evolutie van de dalpunten van belang, als je daar een curve op gaat fitten gaat die ook mooi in stijgende lijn.
Jij gelooft ook nog in sinterklaas denk ik, zal NOOIT lukken.
En, ... sommige grafieken zijn er om gemanipuleerd te worden en zijn bestemd voor naïvelingen en lobbeïsten. (bij ons op het werk oogden de grafieken er steeds beter uit dan de werkelijkheid)
Snap niet waarom ze ons deze extra dure fratsen steeds door onze strot willen stampen.
Er zullen nog veel ontwikkelingen op dit niveau gebeuren, maar zal nog niet voor direkt zijn. Gent en Brugge zijn ook niet op één dag gebouwd, ze zijn nog steeds bezig.
Omhoog

Gebruikersavatar
vortex
VIP member
VIP member
Berichten: 3833
Lid geworden op: 08 dec 2013
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door vortex » 25 juni 2023, 18:43

E10ne schreef: ↑25 juni 2023, 17:45
Er zullen nog veel ontwikkelingen op dit niveau gebeuren, maar zal nog niet voor direkt zijn.
Inderdaad, de beer is nog lang niet geschoten maar zijn vel is wel al drie keer verkocht. Het zal al een hele uitdaging worden om het huidig elektriciteitsverbruik duurzaam te maken. We gaan ook nog wat extra stroom nodig hebben om het transport duurzaam te maken, als men over een jaar of 15 zowat iedereen elektrisch wil laten rijden gaat er nog behoorlijk wat geïnvesteerd moeten worden in opwekking en het verzwaren van het net. Een tweede keer dat het vel reeds verkocht is, is aan de industrie die fossiel door stroom of groene waterstof wil gaan vervangen, ook daar zal een pak extra opwekking voor nodig zijn. En een derde keer is aan de ban op stookolie en aardgas voor verwarming, ook al worden warmtepompen gepromoot, die dingen gaan ook flink wat extra capaciteit vereisen. Kortom, de 10000MW die we vandaag nodig hebben kan gemakkelijk naar 20000MW of meer evolueren.
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5002
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door reteiP » 26 juni 2023, 08:21

- Die trends lopen al en toch stijgt ons elektriciteitsverbruik niet.
- De elektrificatie van transport is een gamechanger, het maakt het elektriciteitsnet dynamischer waardoor de penetratie van hernieuwbare bronnen veel makkelijker zal gaan. De 10% hernieuwbaar naar 50% hernieuwbaar op het grid is duidelijk makkelijker realiseerbaar dan de volgende 40%. Maar om ons primair energieverbruik te vergroenen hoeft dat ook niet, de elektrificatie van transport geeft ook bij de huidige elek.mix een enorme verbetering.
- Warmtepompen zelfs indien aangedreven door 100% gascentrales zijn qua primair verbruik zuiniger dan aardgasketels. Deze trend gaat uiteraard wel een impact hebben op het piekvermogen van het net, maar zelfs in die worst case periodes zitten we al aan 20% hernieuwbare energie. En je moet niet enkel naar de worst case periodes kijken, ook in de zomer wordt er warm water gemaakt. Los van alle collectieve beschouwingen is het ook voor de gebruiker een verbetering aangezien je kan koelen in de zomer met je warmtepomp.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Omhoog

Gebruikersavatar
vortex
VIP member
VIP member
Berichten: 3833
Lid geworden op: 08 dec 2013
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door vortex » 26 juni 2023, 09:33

reteiP schreef: ↑26 juni 2023, 08:21 - Die trends lopen al en toch stijgt ons elektriciteitsverbruik niet.
Die trends zijn nog maar pas beginnen lopen, hoeveel kilometers worden er vandaag procentueel elektrisch gereden, 1 a 2% bij personen vervoer?, 0% bij vrachtvervoer. Overschakeling op waterstof in bv staalindustrie is nog maar een toekomstplan, idem voor het elektrisch verwarmen van glasovens, zowat de ganse chemische industrie stookt op gas voor warmte opwekking, ook daar zit men nog niet veel verder dan wat warmte recuperatie met een flinke dosis greenwashing. Teelt onder glas wordt ook met gas gestookt, tegenwoordig met WKK, die stroom opwekking vervangen door elektrisch verwarmde serres, vliegtuigen, scheepvaart, enz...?
reteiP schreef: ↑26 juni 2023, 08:21 - De elektrificatie van transport is een gamechanger, het maakt het elektriciteitsnet dynamischer waardoor de penetratie van hernieuwbare bronnen veel makkelijker zal gaan. De 10% hernieuwbaar naar 50% hernieuwbaar op het grid is duidelijk makkelijker realiseerbaar dan de volgende 40%. Maar om ons primair energieverbruik te vergroenen hoeft dat ook niet, de elektrificatie van transport geeft ook bij de huidige elek.mix een enorme verbetering.
Op papier zijn al die extra accu's inderdaad een grote buffer om overschotten of tekorten op te vangen. Zal nog moeten blijken of de individuele auto bezitter bereid is om zijn accu daarvoor te laten gebruiken (gaat ten koste van de levensduur). Het 's nachts opladen zal nog wel lukken, het overdag laten ontladen tijdens de piekperiodes is nog iets anders. Vrees dat aanvankelijk het vooral de leasingvloot elektrisch wordt en dat die overdag op het werk geladen wordt.

Kortom, de eerste stapjes worden idd gezet, dit zijn de gemakkelijkste stapjes met nog maar weinig impact. Klimaat neutraal in 2050 is nog maar 26 jaar hé, aan het huidig tempo gaat dat een dikke mislukking worden. De industrie zal altijd een kosten baten analyse maken, als een te hoog tempo betekent dat het elders meer rendabel kan, verhuist het naar landen waar er minder klimaat druk van de overheid komt. Arlanxeo is daar al een eerste voorbeeld van, dezelfde fabrieken in Canada en Singapore zijn door lagere energie prijzen en energie/prijs zekerheid rendabeler. Het verhuizen van industrie is natuurlijk ook een manier om de doelstelling te halen, hopelijk wordt dergelijke greenwashing dan gecompenseerd door wat we aan goederen importeren. Maar het zal natuurlijk weer gemakkelijker zijn om onze rommel goedkoper elders te laten maken om vervolgens met het vingertje naar de arbeidsomstandigheden, milieuvervuiling en de CO2 uitstoot van die landen te wijzen.
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5002
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door reteiP » 26 juni 2023, 09:48

Wil niet in een anekdotische discussie verzanden maar mijn werkgever is alles nu full electric van bedrijfswagens. Heb 2 grote industriële klanten en daar loopt de elektrificatie toch ook wel erg hard. En dan spreken we over tientallen megawatts op een paar jaar tijd. Tout court zijn er ook wel veel meer energiebesparende projecten. Die kunnen ook de vraag naar primaire energie doen dalen zonder elektrificatie (benutten restwarmte ed.)
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Omhoog

Bassie
Hero Member
Hero Member
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door Bassie » 26 juni 2023, 16:15

vortex schreef: ↑25 juni 2023, 14:42
reteiP schreef: ↑25 juni 2023, 13:58
5500 MW momenteel. Alle andere bronnen samen is ongeveer 4500 MW dus effectief >50% hernieuwbare energie.
Dat op zich is of wordt natuurlijk ook een probleem, die 5500MW zon moet je nog wel ter beschikking hebben in andere opwekking als backup. Idem voor wind, momenteel amper 300MW maar kon net zo goed 4500MW zijn, al de rest zou dan afgezet en of uitgevoerd worden. Bij een verdubbeling van wind en zon wordt het nog moeilijker, zon of wind op zich kan dan enkele uren het volledig binnenlands verbruik dekken, al de rest moet dan af of naar het buitenland. Andersom als er geen wind of zon is, moet men nog wel de capaciteit beschikbaar hebben. Een stukje kan wel opvangen worden met vraag sturing (prijs variaties) maar er gaan toch systemen aan het net moeten komen die stroom kunnen bufferen bij overaanbod en liefst ook weer kunnen afleveren bij tekorten.
Precies, want tijdens de piek-momenten, 19~20 uur in de avond zijn die bronnen niet (gegarandeerd of totaal on-)beschikbaar.
Vandaar de piek-prijs bij de digitale meter, dat mensen gaan verbruiken als de zon schijnt. Het rare is dat ze aan de tweevoudige meter niet raken, daar kan ik ook niet bij.

Verder vinden de politiekers en groenen het steeds leuk om opwekking als xW/jaar te behandelen, want helemaal niet kan.
Dit is een realtime gebeuren, dus moet je constant meten en de opwekking moet constant die piek kunnen verwerken, dag en nacht. Gaat lachen worden, in 2030 heb ik de autostrade voor mij alleen tesamen met andere plof-rijders want alle staafmixers staan op de vluchtstrook zonder wattjes ;D

Laat ze maar doen, ik investeer in synthetische energie, XTL dus (=diesel)....

--KNIP--
Groeten Bas.

Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Omhoog

lanciared
Full Member
Full Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 aug 2016
Contacteer:
Contacteer lanciared
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door lanciared » 27 juni 2023, 00:40

Komt niet van mij, maar staat hier boven ; Bas : ....--KNIP--

Hier moet ik toch echt eens op reageren : Heb je vroeger nooit echt enig fatsoen aangeleerd ?
Blijkt van niet. Uw reactie is erg ongepast.
Omhoog

Trivium
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 09 mei 2021
Contacteer:
Contacteer Trivium
Verstuur privébericht

Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030

  • Citeer

Bericht door Trivium » 27 juni 2023, 07:38

Niet van Bassie wakker liggen, triestige en op iedereen jaloerse mens. Gewoon negeren.
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

303 berichten
  • Pagina 15 van 21
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • …
  • 21
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy