energie vast of variabel
Re: energie vast of variabel
Dit kan bij de jaarafrekening, maar ook indien er voor de volgende periode duurdere tarieven verwacht worden.
Maar normaal gezien krijg je daar wél de nodige info over. (Ecopower informeert ons altijd goed.)
Iemand ervaring met Vlaamse energieleverancier ? Zij hebben een formulé groen gerust hetgeen contract van onbepaalde duur is met een semi variabel tarief.
Al die opties en indexeringsclausules maakt het zeer ontransparant
Al die opties en indexeringsclausules maakt het zeer ontransparant
Tareifkaarten Vlaamse Energ. voor juni nog steeds niet on line? Hallo?
Ik heb het gevoel dat het voordeel van de formule Groen gerust bij de Vlaamse energieleverancier met semi variabele gasprijs ( minder fluctuaties hetgeen niet vast is) niet opweegt tegen de 200 euro die een zuiver variabele formule minder kost.
De aanpassingen van de gasprijzen gebeuren per kwartaal, en zou het straf vinden mocht de gasprijs door het dak gaan de volgende periode. En over 3 jaar zien we dan wel weer.
De aanpassingen van de gasprijzen gebeuren per kwartaal, en zou het straf vinden mocht de gasprijs door het dak gaan de volgende periode. En over 3 jaar zien we dan wel weer.
Minister Demir: "Energieronselaars zijn zaak voor een rechtbank"
https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~ae485ca8/
De bedrijven kunnen vaste tarieven aanbieden omdat zij hun gas of elektriciteitsprijs vastleggen voor het komende jaar of de komende jaren met futurescontracten op dezelfde termijn.neo schreef: ↑30 oktober 2019, 20:31 PS. Een maat van mij beweert dat vaste tarieven een scam zijn aangezien een bepaalde onzekerheidspremie al verrekend zit in de prijs. Volgens hem komt men altijd goedkoper af met variabel. Of zijn de leveranciers nu slim genoeg om mensen te lokken met lage prijzen om die daarna dik te laten betalen in tijden van hoge energieprijzen? Ik weet persoonlijk niet wat ik moet denken.
Deze contracten geven de leveranciers de mogelijkheid om een bepaalde hoeveelheid gas of elektriciteit aan te kopen voor een vaste prijs gedurende een vooraf vastgelegde periode. De prijzen van de deze futurescontracten zijn afhankelijk van het huidige prijsniveau en van de verwachte evolutie van de prijzen in de toekomst. Zij geven dus een idee wat de professionele markt denkt dat de toekomstige evolutie zal zijn.
Aan de hand van de prijzen in deze contracten bepalen de energieleveranciers hoe hoog de vaste prijs voor 1 jaar of voor meerdere jaren moet zijn om hun winst te garanderen.
Je doet winst met een variabele prijs als de prijzen in de toekomst zakken tov de verwachte prijs in de toekomst en omgekeerd.
Ik had mij ingeschreven voor de groepsaankoop van https://www.samensterker.be/groepsactie ... rjaar-2020
Het voorgestelde tarief is:
Vanwege mijn laag verbruik is het voor mij persoonlijk niet zo boeiend.
Je kan je zelf nog inschrijven, al raad ik aan om de kleine lettertjes te lezen. Heb zelf nog nooit meegedaan aan een groepsaankoop dus weet niet wat de valkuilen zijn.
Eentje dat ik al had vernomen is dat je na 1 jaar een nieuw tarief krijgt dat meestal de moeite niet waard is en je best opnieuw overstapt.
Het voorgestelde tarief is:
- Elektriciteit dag: 5.35 c€ / kWh vast (incl BTW)
- Elektriciteit nacht: 2.99 c€ / kWh vast (incl BTW)
- Vaste vergoeding elektriciteit : €5 / jaar
- Gas: 0.95 c€ / kWh vast (incl BTW)
- Vaste vergoeding gas: €5 / jaar
Vanwege mijn laag verbruik is het voor mij persoonlijk niet zo boeiend.
Je kan je zelf nog inschrijven, al raad ik aan om de kleine lettertjes te lezen. Heb zelf nog nooit meegedaan aan een groepsaankoop dus weet niet wat de valkuilen zijn.
Eentje dat ik al had vernomen is dat je na 1 jaar een nieuw tarief krijgt dat meestal de moeite niet waard is en je best opnieuw overstapt.
Ik ben ingegaan op het voorstel van Samen Sterker. Kwam goedkoper uit dan de goedkoopste op mijnenergie.be
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Commerce zeker.Makila schreef: ↑8 november 2019, 15:12 Er wordt op die vergelijkingssites toch ook wel gegoocheld met de tarieven.
Voorbeeld op mijnenergie.be
Midden oktober kreeg ik op een gegeven moment te zien:
67% korting op electriciteit en Gas (helaas zat ik net op het werk en kon ik die niet vastleggen)
Een paar uur later was die korting weg en was het nog maar 45% voor hetzelfde produkt.
Begin November was het nog steeds 45% maar als ik vandaag kijk dan is die korting ook alweer weg en is het plots nog maar 35% voor identiek hetzelfde produkt.
Nochtans hebben ze bij Mijnenergie.be 'zogezegde' kortingen verkregen die minstens een duurtijd hebben van 1 maand. Maar in praktijk is dat zo te zien, gewoon dikke brol/onzin. Want ze passen de percentages continue aan.
Maar ja, ze kunnen ten allertijden kortingen intrekken ook al is de periode nog niet afgelopen. Er staat altijd wel ergens in de kleine lettertjes dat ze vroegtijdig een promo kunnen annuleren/intrekken hé.
als ze x visjes hebben gevangen.
Estate Guru believer.
En ook klagen bij de huidige leverancier helpt.
Ik ontving volgende mail voor mijn schoonmoeder van Luminus, nadat ik klaagde:
Ben natuurlijk veranderd naar een nog goedkopere leverancier. (en variabel tarief)
Ik ontving volgende mail voor mijn schoonmoeder van Luminus, nadat ik klaagde:
En dan moet je weten dat Actief+ nog eens niet meer voorkomt in de V-test. Dat is gewoon een oud tariefplan om mensen het geld uit hun zakken te kunnen blijven kloppen.U hebt momenteel de Actief +. U betaalt voor electriciteit €c 8.62 Kw/h . Dit tarief is inderdaad prijzig.
Wij hebben momenteel de Comfy Green, is een groen tarief. Het is ook een vast tarief voor onbepaalde duur Je betaalt hier voor electriciteit €c 6,10 Kw/h
Bovendien als U dit tarief 12 maanden hebt krijgt u de eerstvolgende afrekening 5 % korting en na 24 maanden nog eens 10 % korting.
Ben natuurlijk veranderd naar een nog goedkopere leverancier. (en variabel tarief)
Ik doe niet meer mee met groepscontracten want 2x kon ik elders een beter tarief krijgen.
Laatst heb ik MijnEnergie gebruikt, kort lijstje gemaakt van de beste (voor mij) leveranciers en hun kortingen,
Nadien :
- bij leverancier nakijken of kortingen nog geldig zijn en of er nieuwe kortingen zijn.
- kleine lettertjes lezen op zoek naar korting verrekend per maand of pas na 12 maanden !!
- en op zoek of vergoeding per jaar is of per maand.
Zo weet je tenminste of je per maand kunt opzeggen (je weet nooit) of 12 maand vast zit wegens beloofde korting.
Ik ervaar dat min of meer de leveranciers met de minste administratie en service de goedkoopste zijn.
bv. Eneco en Lampiris hebben vrij goede diensten en ook diensten naverkoop zoals online support en voorstel voor onderhoud en slimme thermostaat. Maar ik heb de indruk dat die diensten voor een deel mee in de prijs van energieverkoop is.
Factuur per mail en domiciliatie en support per mail volstaan voor mij.
Als er iets dringend zou zijn dan bel ik wel de distributeur. Het is hier niet gelijk internet hè !
Laatst heb ik MijnEnergie gebruikt, kort lijstje gemaakt van de beste (voor mij) leveranciers en hun kortingen,
Nadien :
- bij leverancier nakijken of kortingen nog geldig zijn en of er nieuwe kortingen zijn.
- kleine lettertjes lezen op zoek naar korting verrekend per maand of pas na 12 maanden !!
- en op zoek of vergoeding per jaar is of per maand.
Zo weet je tenminste of je per maand kunt opzeggen (je weet nooit) of 12 maand vast zit wegens beloofde korting.
Ik ervaar dat min of meer de leveranciers met de minste administratie en service de goedkoopste zijn.
bv. Eneco en Lampiris hebben vrij goede diensten en ook diensten naverkoop zoals online support en voorstel voor onderhoud en slimme thermostaat. Maar ik heb de indruk dat die diensten voor een deel mee in de prijs van energieverkoop is.
Factuur per mail en domiciliatie en support per mail volstaan voor mij.
Als er iets dringend zou zijn dan bel ik wel de distributeur. Het is hier niet gelijk internet hè !
Verdachtmaking met url, in artikel worden Vlaamse Energiedienst.be en Vlaamse Dienst Energie geciteerd.voodoo schreef: ↑10 juni 2020, 13:51Minister Demir: "Energieronselaars zijn zaak voor een rechtbank"
https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~ae485ca8/
Er wordt helemaal niet verwezen naar Vlaamse energieleverancier.
Ik heb gas van Vlaamse energieleverancier en dat loopt vrij goed. Zelfs met mijn login eigenhandig mijn maandelijkse voorschot verlaagd wegen installatie nieuwe condensatieketel. Factuur netjes op tijd binnen per mail en nadien domicilie.
Minpuntje, Sepa overschrijving verschijnt pas de dag (of een dag vroeger) van de overschrijving zelf.
@ iejoor,
Heb ik ook al ondervonden.
Misschien gaat dit niet op in elke situatie; maar ik denk dat groepscontracten vooral interessant kunnen zijn voor mensen die zich liever niet bezig houden met alles zélf te gaan uitzoeken (of daar geen tijd voor hebben).
Heb ik ook al ondervonden.
Misschien gaat dit niet op in elke situatie; maar ik denk dat groepscontracten vooral interessant kunnen zijn voor mensen die zich liever niet bezig houden met alles zélf te gaan uitzoeken (of daar geen tijd voor hebben).
Inderdaad, dat is een goeie reden.