Energiepremie
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Re: Energiepremie
Volg de discussie hier niet zo maar wou een ander punt maken. Bedrag elektriciteit 2022: 350 euro. Bedrag gas: 850 euro. Heb ik die energiepremie nodig? Bijlange niet, had het dus liever niet gehad want dan had de regering iets minder schulden die wij ooit toch moeten terugbetalen. Maar door mijn zuinig gedrag kom ik wel tot die lage jaarfacturen. En dat betekent ook: niet klagen want de verwarming staat hier nooit op 19C of zelfs maar 17C. Dus erger ik mij zot aan al die mensen (arm of rijk) die in de krant komen met hun hoge maandelijkse voorschotfacturen.
Mijn buren zijn negentigers en hebben nog een wc buiten en geen binnen. Ze zijn niet arm en warmen enkel de living op en klagen niet. Wat een watjes zijn we allemaal geworden. En dan bedoel ik niet dat we in een bos moeten gaan leven of bushcraften. Maar bijvoorbeeld mensen die in een Tiny house gaan leven zijn ook tevreden met minder comfort en ruimte. Hoe ik ooit aan een verbruik van 3500 kwh elektriciteit zou geraken (gemiddeld gezin) kan ik mij niet inbeelden. We zijn hier nochtans ook met een gezin van drie personen.
Ge moet u bijna verantwoorden om tot zo een laag verbruik te komen. Ik vind dit de wereld op zijn kop.
Mijn buren zijn negentigers en hebben nog een wc buiten en geen binnen. Ze zijn niet arm en warmen enkel de living op en klagen niet. Wat een watjes zijn we allemaal geworden. En dan bedoel ik niet dat we in een bos moeten gaan leven of bushcraften. Maar bijvoorbeeld mensen die in een Tiny house gaan leven zijn ook tevreden met minder comfort en ruimte. Hoe ik ooit aan een verbruik van 3500 kwh elektriciteit zou geraken (gemiddeld gezin) kan ik mij niet inbeelden. We zijn hier nochtans ook met een gezin van drie personen.
Ge moet u bijna verantwoorden om tot zo een laag verbruik te komen. Ik vind dit de wereld op zijn kop.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +680%
Antwoord is simpel: jij hebt gas ....
Velen, zoals ik, hebben enkel elektriciteit. Dan zit je snel aan 3500 kwh.
- hybride wagen
- inductie koopplaat
- wasmachine en droogkast
- accumulatieverwarming
- elektrische fietsen
- garage- en tuinpoort
- 2 ijskasten
- 2 vaatwassers
- warm waterboiler
- accu tuingereedschap
- kliefmachine
- regenwaterpomp
- ...
- hybride wagen
- inductie koopplaat
- accumulatieverwarming
- elektrische fietsen
- garage- en tuinpoort
- 2 ijskasten
- 2 vaatwassers
- warm waterboiler
- accu tuingereedschap
- kliefmachine
- regenwaterpomp
- ...
Mag iedereen zelf beslissen hoeveel hij verbruikt, zonder dat andere zich daar in bemoeien.
Als hij daarvoor een premie van de overheid krijgt is dat meegenomen. die persoon zal er wel niet zelf om gevraagd of gesmeekt hebben.
Als hij daarvoor een premie van de overheid krijgt is dat meegenomen. die persoon zal er wel niet zelf om gevraagd of gesmeekt hebben.
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Inderdaad Pukkie maar dan zou ik in dezelfde situatie als jou aan een elektriciteitsfactuur van 1200 euro komen (via ecopower) dus mijn punt blijft op dat vlak hetzelfde. Maandelijks 100 euro betalen. Hadden wij die energiepremie nodig?
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +680%
Nee, ook ik heb die 100 euro niet nodig. En als de Europese energiemarkt een beetje deftig zou werken, dan zou ik zelfs die 6 premies niet nodig gehad hebben. Maar prijzen laten pieken, en bijna evensnel laten dalen, om dan 6 maanden een premie te geven. En dat in 2022/23? Ik noem dit gewoon achterlijke politiek, zowel Europees, nationaal als gewestelijk.
-
Sammy2
"Goed bestuur" wordt dit genoemd door dezelfde politiekers die je aanhaalt.pukkie007 schreef: ↑22 januari 2023, 18:45 Nee, ook ik heb die 100 euro niet nodig. En als de Europese energiemarkt een beetje deftig zou werken, dan zou ik zelfs die 6 premies niet nodig gehad hebben. Maar prijzen laten pieken, en bijna evensnel laten dalen, om dan 6 maanden een premie te geven. En dat in 2022/23? Ik noem dit gewoon achterlijke politiek, zowel Europees, nationaal als gewestelijk.
-
Sammy2
Heb je dit allemaal nodig? Je kan nergens schrappen? Hybride kar: luxe; elektrische fietsen: luxe; garage en tuinpoort: luxe; 2 ijskasten: luxe; 2 vaatwassers: luxe; en de rest verbruikt niets. Hoeveel "geloof je te besparen indien je mijn redenering volgt? En ik ben geen "expert"...pukkie007 schreef: ↑22 januari 2023, 17:34 Antwoord is simpel: jij hebt gas ....
- hybride wagen
- inductie koopplaat
- accumulatieverwarming
- elektrische fietsen
- garage- en tuinpoort
- 2 ijskasten
- 2 vaatwassers
- warm waterboiler
- accu tuingereedschap
- kliefmachine
- regenwaterpomp
- ...
We leven in 2023 hé...Sammy2 schreef: ↑22 januari 2023, 21:08Heb je dit allemaal nodig? Je kan nergens schrappen? Hybride kar: luxe; elektrische fietsen: luxe; garage en tuinpoort: luxe; 2 ijskasten: luxe; 2 vaatwassers: luxe; en de rest verbruikt niets. Hoeveel "geloof je te besparen indien je mijn redenering volgt? En ik ben geen "expert"...pukkie007 schreef: ↑22 januari 2023, 17:34 Antwoord is simpel: jij hebt gas ....
- hybride wagen
- inductie koopplaat
- accumulatieverwarming
- elektrische fietsen
- garage- en tuinpoort
- 2 ijskasten
- 2 vaatwassers
- warm waterboiler
- accu tuingereedschap
- kliefmachine
- regenwaterpomp
- ...
-
Sammy2
ps als wij niet opletten zitten wij terug in de jaren '50... van de vorige eeuw. Snap je?Gg70 schreef: ↑22 januari 2023, 21:12We leven in 2023 hé...Sammy2 schreef: ↑22 januari 2023, 21:08
Heb je dit allemaal nodig? Je kan nergens schrappen? Hybride kar: luxe; elektrische fietsen: luxe; garage en tuinpoort: luxe; 2 ijskasten: luxe; 2 vaatwassers: luxe; en de rest verbruikt niets. Hoeveel "geloof je te besparen indien je mijn redenering volgt? En ik ben geen "expert"...
Nee, ik kan niets schrappen, Sammy. Alle opgesomde zaken worden 'neig' gebruikt. En over alle aankopen werd nagedacht hoor. Geen tuinmachines op benzine bvb, minder lawaai, minder gewicht, minder onderhoud. Hynride auto, geen taksen als particulier. Elektrische fiets wordt goedkoop geleased voor woon-werkverkeer en mag ook in de vrije tijd gebruikt worden. Velen hebben een ijskast én een diepvrieskoffer, ik heb geen koele berging maar dus wel 2 koelkasten in de keuken. 
Ik wil nog wat olie op het vuur gooien, mag dat
In 2022 was mijn elektriciteitsfactuur 148 euro (voornamelijk een laag prosument tarief omwille van oost-west opstelling). Ik kreeg 124 euro premie. Ofwel 24 euro was mijn jaarfactuur voor het verbruiken van 2744 kW aan electriciteit.
In 2023 was mijn gasfactuur 276,45 euro, ik kreeg 100 euro verwarmingpremie en 270 euro premie. Ofwel -93,55 euro was mijn jaarfactuur voor het verbruiken van 1300 kW aan gas.
Voel ik mij daar schuldig over, absoluut niet. Mensen als wij die werken en goed hebben nagedacht over de energiezuinigheid van hun woning mogen ook wel eens beloond worden ipv altijd maar afgestraft.
Wat ik veel erger vind is dat ik van die types spreek, die hebben dan blijkbaar sociaal tarief. Dan krijg je in volle energiecrisis van die uitspraken als "ach ik let niet op mijn verbruik zalle, ik heb sociaal tarief..., verwarming bij mij op 22°c"
Voor 2023 komt die premie er blijkbaar ook, dus ook 2023 zal wel negatief zijn voor ons
In 2022 was mijn elektriciteitsfactuur 148 euro (voornamelijk een laag prosument tarief omwille van oost-west opstelling). Ik kreeg 124 euro premie. Ofwel 24 euro was mijn jaarfactuur voor het verbruiken van 2744 kW aan electriciteit.
In 2023 was mijn gasfactuur 276,45 euro, ik kreeg 100 euro verwarmingpremie en 270 euro premie. Ofwel -93,55 euro was mijn jaarfactuur voor het verbruiken van 1300 kW aan gas.
Voel ik mij daar schuldig over, absoluut niet. Mensen als wij die werken en goed hebben nagedacht over de energiezuinigheid van hun woning mogen ook wel eens beloond worden ipv altijd maar afgestraft.
Wat ik veel erger vind is dat ik van die types spreek, die hebben dan blijkbaar sociaal tarief. Dan krijg je in volle energiecrisis van die uitspraken als "ach ik let niet op mijn verbruik zalle, ik heb sociaal tarief..., verwarming bij mij op 22°c"
Voor 2023 komt die premie er blijkbaar ook, dus ook 2023 zal wel negatief zijn voor ons
Geef best eventjes alle details over uw verbruik want je vergeet volgens mij het een en ander te mededelen?Galactic schreef: ↑23 januari 2023, 09:00 Ik wil nog wat olie op het vuur gooien, mag dat![]()
Voor 2023 komt die premie er blijkbaar ook, dus ook 2023 zal wel negatief zijn voor ons![]()
Hoe verwarm je uw woning met 1300kw gas?
Okee dus niet met gas maar een BEN woning met warmtepomp? warmtepomp verbruikt een 4000kw per jaar dus hoe kom je aan een verbruik van 2744 kw/h?
En een terugdraaien teller wss?maar ook niet met een massa panelen want prosumentetaks is berekend op het vermogen van omvormer.
Of misschien een centrale palletkachel 12€ per zak en zeker 1 per dag nodig of houtstof? ( hout allesbehalve gratis).
Ben altijd nieuwsgierig "sommige mensen"mensen beweren een bijna nul factuur te hebben maar ondertussen een investering hebben moeten doen daarvoor van 50k geïnvesteerd hebben in een installatie die versleten is tegen dat je een euro winst begint te maken.
Nogmaals over kW en kWh:
https://www.klimaatakkoord.nl/elektrici ... n-vermogen
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... n-kwh/121/
https://www.klimaatakkoord.nl/elektrici ... n-vermogen
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... n-kwh/121/
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.