Erfbelasting betalen op niet gekregen geld !
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Erfbelasting betalen op niet gekregen geld !
Zoals ik al zei, je verschuift het probleem naar je ouders.
Nog erger dan de huidige situatie.
Als ze nu overlijden erf je geld en betaal je er erfbelasting op. Maar het blijft voor jou wel een extra waar je niets voor hebt moeten doen.
Als je jouw scenario volgt en er overkomt jou iets betalen je eigen ouders erfrecht op hun eigen spaargeld.
Het overlijden van de persoon die jou het geld schenkte.
Zorg ervoor dat je duidelijke bewijzen hebt: google voor de standaardbrieven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Niet als het een handgift is veronderstel ik. Dan is het geld van mij en blijft het van mij. Het risico dat ik eerder sterf en mijn vrouw dan met het geld kan doen wat ze wil blijft dan wel bestaan of ik moet het weer laten opmaken dat het dan naar de kinderen gaat. Maar het risico blijft dan bestaan dat mijn ouders zonder geld zouden komen te zitten.David_DeWa schreef: ↑15 maart 2021, 16:22 Als je jouw scenario volgt en er overkomt jou iets betalen je eigen ouders erfrecht op hun eigen spaargeld.
Estate Guru believer.
@karine
Je kan idd een zogenaamd "conventioneel beding van terugkeer" opnemen in schenking.
Dat wil zeggen, dat als jij eerst overlijdt, het geld terugkeert naar de schenker(s).
Dat staat in bijna elke schenking/bankgift
Meestal ook optioneel, zodat schenker nog kan kiezen
Want als jij sterft maakt het groot verschil of je dan kinderen hebt
Bij kinderen wil je wellicht geen terugkeer.
Is allemaal vrij standaard hoor.
Er is ook standaard clausule dat het niet in de schoonfamilie terechtkomt meen ik me te herinneren.
Informeer u eens bij een financieel adviseur.
Dat hoeft geen schenking bij notaris te zijn, kan perfect zonder (bankgift)
Alleen bij onroerend goed moet je bij notaris langs.
Je kan steeds kiezen of je schenking/bankgift laat registreren en 3% betaalt
of niet registreert, niks betaalt, maar risico loopt op extra erfbelasting als uw ouders sterven binnen 3 jaar
3 jaar is de "gevaarlijke" termijn, er was sprake van 5j maar is nog altijd 3j
overlijden binnen 3j en niet registreren = erfbelasting op gift
Als 1 van de 2 overlijdt,
VERMOED ik dat je op 50% van de erfbelasting zal betalen
(onderstel wettelijk stelsel)
Wij hebben alles zelf geregeld zonder notaris, enkel wat algemeen advies van iemand die er verstand van had.
Je kan idd een zogenaamd "conventioneel beding van terugkeer" opnemen in schenking.
Dat wil zeggen, dat als jij eerst overlijdt, het geld terugkeert naar de schenker(s).
Dat staat in bijna elke schenking/bankgift
Meestal ook optioneel, zodat schenker nog kan kiezen
Want als jij sterft maakt het groot verschil of je dan kinderen hebt
Bij kinderen wil je wellicht geen terugkeer.
Is allemaal vrij standaard hoor.
Er is ook standaard clausule dat het niet in de schoonfamilie terechtkomt meen ik me te herinneren.
Informeer u eens bij een financieel adviseur.
Dat hoeft geen schenking bij notaris te zijn, kan perfect zonder (bankgift)
Alleen bij onroerend goed moet je bij notaris langs.
Je kan steeds kiezen of je schenking/bankgift laat registreren en 3% betaalt
of niet registreert, niks betaalt, maar risico loopt op extra erfbelasting als uw ouders sterven binnen 3 jaar
3 jaar is de "gevaarlijke" termijn, er was sprake van 5j maar is nog altijd 3j
overlijden binnen 3j en niet registreren = erfbelasting op gift
Als 1 van de 2 overlijdt,
VERMOED ik dat je op 50% van de erfbelasting zal betalen
(onderstel wettelijk stelsel)
Wij hebben alles zelf geregeld zonder notaris, enkel wat algemeen advies van iemand die er verstand van had.
Bedankt voor de uitgebreide info, we gaan het eens in detail bekijken.
Het geldbedrag moet natuurlijk ook nog de moeite zijn om dit te gaan verdelen.
Het geldbedrag moet natuurlijk ook nog de moeite zijn om dit te gaan verdelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Terecht n.m.i.pitje schreef: ↑15 maart 2021, 13:29 Langs deze weg wil ik de lezers van de spaargids waarschuwen voor wijzigingen bij VLABEL betreffende successierechten
Indien de erflater sommen geld opgenomen heeft in Cash bij de bank,( Vooral oudere personen deden dat.) zal de erfgenaam
belast worden op dat geld dat hij niet gekregen heeft...…. de bewijslast ligt nu bij de erfgenaam ! En dat is onmogelijk.
Vlaanderen is blijkbaar een communistische deelrepubliek geworden. Met het groot aantal overlijdens zal er dus bij Vlabel flink Gecasht worden.
Het is aan de erflater om ervoor te zorgen dat die bewijslast voor zijn erfgenamen aanwezig is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Goede vraag... dat moet je eens vragen aan een notaris.karine schreef: ↑15 maart 2021, 15:51 Ouders gaan naar de 80 op af.
Ik zou denken van het grote spaargeld nu aan mij te geven(handgift), ik zou het zelfs op een spaarrekening zetten en hen er een bankkaart van geven zodat ze nog steeds kunnen afhalen wat ze zelf willen.
Is natuurlijk een kwestie van elkaar 100% te vertrouwen. Maar heb me ook al afgevraagd, stel ik krijg een ongeluk en sterf wie gaat er dan plots eigenaar zijn van hun geld ?
Je kan nl. ook voorwaarden stellen aan een handgift dacht ik.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alleen... als je je niet houdt aan de voorwaarden en het geld is "weg"... dan zijn die ouders ook weinig met die voorwaarden natuurlijk ...amturingas schreef: ↑15 maart 2021, 16:07Het geld is van jou, en komt dus in jouw erfenis. Tenminste als er geen regelingen zijn.karine schreef: ↑15 maart 2021, 15:51 Ouders gaan naar de 80 op af.
Ik zou denken van het grote spaargeld nu aan mij te geven(handgift), ik zou het zelfs op een spaarrekening zetten en hen er een bankkaart van geven zodat ze nog steeds kunnen afhalen wat ze zelf willen.
Is natuurlijk een kwestie van elkaar 100% te vertrouwen. Maar heb me ook al afgevraagd, stel ik krijg een ongeluk en sterf wie gaat er dan plots eigenaar zijn van hun geld ?
Aan een schenking kunnen er voorwaarden zijn: bijvoorbeeld terug naar je ouders als je eerst sterft.
Je kunt ook andere voorwaarden opnemen, bijvoorbeeld dat je je ouders ... euro per maand of per jaar betaalt, voor zover zij dit telkens willen. Hoeft dus niet elke maand, ze kunnen al eens kiezen om maanden over te slaan.
Kun je allemaal vastleggen bij de notaris. En je kunt dan nog steeds kiezen om al dan niet schenkingsrechten te betalen.
Best eens met een notaris praten.
Uiteindelijk komt het dus altijd neer op vertrouwen. (dat er in onze maatschappij meestal niet meer is)
Interessanter vind ik wanneer dat vertrouwen er wel is, wat er dan gebeurt als het kind (of de kinderen) overlijden voor de ouder(s).
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 maart 2021, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Beantwoord door el perro ... bedankt el perro! (als het klopt tenminste)EarthNvstr1 schreef: ↑15 maart 2021, 21:03Goede vraag... dat moet je eens vragen aan een notaris.karine schreef: ↑15 maart 2021, 15:51 Ouders gaan naar de 80 op af.
Je kan nl. ook voorwaarden stellen aan een handgift dacht ik.
VLABEL werkt wel vrij vlug, gekregen op 12/03, en op het eerste zicht nog correct ook, zelf ingediend, niet via een notaris, met een beetje cash, vastgoed en 3 erfgenamen.
"Op 22/02/2021 ontving de Vlaamse Belastingdienst de aangifte in de nalatenschap van xxx
Hierbij vindt u het overzicht van de te betalen erfbelasting met betrekking tot deze
aangifte"
"Op 22/02/2021 ontving de Vlaamse Belastingdienst de aangifte in de nalatenschap van xxx
Hierbij vindt u het overzicht van de te betalen erfbelasting met betrekking tot deze
aangifte"
Obby schreef: ↑15 maart 2021, 22:54 VLABEL werkt wel vrij vlug, gekregen op 12/03, en op het eerste zicht nog correct ook, zelf ingediend, niet via een notaris, met een beetje cash, vastgoed en 3 erfgenamen.
aangifte"
Hou er wel rekening mee dat Vlabel nog tijd heeft om het grondiger uit te spitten. Louter een brief ontvangen met het te betalen bedrag wilt niet zeggen dat je mag stellen dat de aangifte "goedgekeurd" werd.
Snap ik, maar wel een pluim voor een administratie die er in slaagt om op een redelijke termijn, normale administratieve zaken af te handelen.
Wat het bedrag betreft, je kan redelijk wat geld bij je ouders laten staan hoor, zodat ze niet zonder kunnen vallen.
De schenkbelasting is even hoog als de laagste schijf van de erfbelasting in rechte lijn is 3%.
Die geldt voor de eerste 50.000€ die iemand erft.
Dus als alletwee uw ouders nog leven, en jij bent enig kind, kan je 100.000€ bij hen laten.
Bij 2 kinderen zelfs 200.000€
In mijn geval, 1 ouder met 2 kinderen was het ook 100.000€
Zelf wou ik mijn overlevende ouder zeker niet enig risico doen lopen voor die resterende 3%
Dus enkel regeling voor het geld boven die drempel.
Onder dat bedrag moet je dus feitelijk niks ondernemen,
en kan je u toch moeilijk gespreksonderwerp besparen.
Bovenstaande bedragen zijn voor roerende bezittingen (geld & beleggingen),
onroerend (huizen) wordt volledig apart belast in erfbelasting