Erfbelasting - succesierecht
Erfbelasting - succesierecht
Ik had twee vragen over deze nogal ingewikkelde materie.
1. moeten er ook succesierechten worden betaald wanneer men gehuwd is en één van de twee komt te overlijden ? Indien ja, hoeveel is dat dan ?
2. wat met de onroerende goederen bij het overlijden van één van de twee ? Moet de gene die overblijft hier ook nog belastingen op betalen ?
P.S : die eerst vraag zou me nogal sterk lijden dat we op ons zuurverdiend geld na een overlijden nogmaals belasting moeten gaan betalen.
1. moeten er ook succesierechten worden betaald wanneer men gehuwd is en één van de twee komt te overlijden ? Indien ja, hoeveel is dat dan ?
2. wat met de onroerende goederen bij het overlijden van één van de twee ? Moet de gene die overblijft hier ook nog belastingen op betalen ?
P.S : die eerst vraag zou me nogal sterk lijden dat we op ons zuurverdiend geld na een overlijden nogmaals belasting moeten gaan betalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Erfbelasting - succesierecht
Yaris,
Er staat daar : Erfenissen in rechte lijn en tussen partners worden aan de laagste tarieven belast namelijk 3%.
Om even duidelijk te zijn.
Wij hebben bv €400.000 roerend en €400.000 onroerend vermogen.
Totaal €800.000, dus moet er €24.000 erfbelasting betaald worden indien één van de twee komt te overlijden.
Er staat daar : Erfenissen in rechte lijn en tussen partners worden aan de laagste tarieven belast namelijk 3%.
Om even duidelijk te zijn.
Wij hebben bv €400.000 roerend en €400.000 onroerend vermogen.
Totaal €800.000, dus moet er €24.000 erfbelasting betaald worden indien één van de twee komt te overlijden.
@karine: nee, de berekening gebeurt in schijven. Die staan in mijn link vermeld.
@karine
Als je samen de goederen bezit, dan bezit elke partner de helft. Als een partner sterft, dan moet enkel op de helft van die partner successierechten worden betaald.
Als de partner die sterft daarnaast ook nog eigen goederen heeft, dan komen die volledig in de erfenis.
Als je samen de goederen bezit, dan bezit elke partner de helft. Als een partner sterft, dan moet enkel op de helft van die partner successierechten worden betaald.
Als de partner die sterft daarnaast ook nog eigen goederen heeft, dan komen die volledig in de erfenis.
Als ik het dan goed begrijp is dat in dit voorbeeld
400.000 onroerende = 61.500 € successierechten
400.000 roerende = 61.500 € successierechten
maakt 123.000 € samen .
Hello Yaris , klopt mijn berekening dan ?
400.000 onroerende = 61.500 € successierechten
400.000 roerende = 61.500 € successierechten
maakt 123.000 € samen .
Hello Yaris , klopt mijn berekening dan ?
Nee, 120.000 euro.
Laatst gewijzigd door Yaris op 12 januari 2020, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Heel triest om te lezen allemaal.
Laatst gewijzigd door karine op 12 januari 2020, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Zo betuigt de overheid haar medeleven bij het overlijden van je geliefde.
Dus best vanaf het moment de kinderen meerderjarig zijn beginnen met geld uit te delen.
Op giften moet je ook taks betalen. Bovendien, ga je echt al je geld weggeven om successierechten te ontwijken?
Voor de gezinswoning geldt toch een vrijstelling:
https://belastingen.vlaanderen.be/vrijs ... zinswoning
https://belastingen.vlaanderen.be/vrijs ... zinswoning
Valt allemaal wel mee
Als het onroerend vermogen enkel de gezinswoning omvat (vrijgesteld) en alles gemeenschappelijk kom ik op 13500 = 400000/2 roerend - 50000 vrijstelling *9%
Als het onroerend vermogen enkel de gezinswoning omvat (vrijgesteld) en alles gemeenschappelijk kom ik op 13500 = 400000/2 roerend - 50000 vrijstelling *9%