Ervaringen met Keytrade
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
ParijsRobaais
- Newbie

- Contacteer:
Re: Ervaringen met Keytrade
Bij mij (iOS) werkt de app terug.
Voorlopig lijkt alles te marcheren.
Voorlopig lijkt alles te marcheren.
Alle reeds bestaande doorlopende opdrachten, worden dat automatisch instantbetalingen of moet je die allemaal opnieuw inbrengen om als instantbetaling te worden uitgevoerd?
Doorlopende opdrachten zijn nooit nergens instant.
Estate Guru believer.
Dus doorlopende opdrachten staan nog steeds pas de dag erna op de rekening van de tegenpartij?
Ik dacht dat met die instantbetalingen die nu ook meteen zouden zichtbaar zijn op de andere rekening.
Dus instantbetalingen werken nooit in de toekomst, enkel voor betalingen die je "rechtstreeks" inbrengt? Ik heb er duidelijk geen ervaring mee...
-
ParijsRobaais
- Newbie

- Contacteer:
Inderdaad, bij Keytrade kun je dus geen instantbetaling in de toekomst plannen
Bij mijn andere banken lukt dit wel.
En waarom nog steeds de keuze tussen instant en de 'oudere' overschrijving?
En de default is steeds de klassieke overschrijving?
Dit laatste geldt wel niet enkel bij Keytrade, mijn andere banken zijn in hetzelfde bedje ziek.
Laatst gewijzigd door ParijsRobaais op 27 januari 2026, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
fryelectro
- Newbie

- Contacteer:
als ik het goed voor heb kan je bij Argenta instellen om by default instant overschrijving te doen.
Dat snap ik dus ook niet. Maak gewoon bij elke bank elke overschrijving een instantoverschrijving.ParijsRobaais schreef: ↑27 januari 2026, 16:22
En waarom nog steeds de keuze tussen instant en de 'oudere' overschrijving?
Eens een instantoverschrijving mogelijk is, waarom zou je dan nog kiezen voor een oude overschrijving
Standaard overschrijvingen zullen voor veel mensen nog steeds als "veiliger" aanvoelen, het zal eerder zijn om (ouder?) clienteel ook nog met een gerust hart bankzaken te laten doen.
Daarnaast kan je bij Keytrade een limiet instellen voor instant overschrijvingen. Dat lijkt me een nuttige herinnering wanneer je een grote betaling doet, dat het bedrag dan definitief weg is en je dus maar beter extra uitkijkt. Bijvoorbeeld wanneer mensen in phishing zouden lopen, dat ze nog even de tijd hebben om via hun bank de betaling nog tegen te houden. Geeft toch enige 'bedenktijd'...
Lijkt te kloppen. Argenta is dus blijkbaar de enige bank die het oude middeleeuws systeem van overschrijven min of meer overboord gooit, of toch tenminste toelaat om instant als default te zetten.fryelectro schreef: ↑27 januari 2026, 16:23 als ik het goed voor heb kan je bij Argenta instellen om by default instant overschrijving te doen.
Dat je bij Keytrade onmogelijk een betaling met een datum als instant kan doen is helemaal te gek voor woorden.
Dat is bij mijn weten bij nog andere banken het geval.
https://www.belfius.be/webapps/nl/selfc ... rkdag-valt
Doorlopende opdrachten worden steeds in batch uitgevoerd, instant overschrijvingen op het moment dat jij ze ondertekent. Dat is de filosofie bij niet enkel Keytrade
https://www.belfius.be/webapps/nl/selfc ... rkdag-valt
Doorlopende opdrachten worden steeds in batch uitgevoerd, instant overschrijvingen op het moment dat jij ze ondertekent. Dat is de filosofie bij niet enkel Keytrade
Eerste punt kan ik nog min of meer inkomen, maar de onmogelijkheid om "instant" als default te zetten is te gek voor woorden, net zoals de onmogelijkheid om een overschrijving met een latere uitvoeringsdatum, op die datum als instant te laten uitvoerenFrisk2740 schreef: ↑27 januari 2026, 17:08Standaard overschrijvingen zullen voor veel mensen nog steeds als "veiliger" aanvoelen, het zal eerder zijn om (ouder?) clienteel ook nog met een gerust hart bankzaken te laten doen.
Daarnaast kan je bij Keytrade een limiet instellen voor instant overschrijvingen. Dat lijkt me een nuttige herinnering wanneer je een grote betaling doet, dat het bedrag dan definitief weg is en je dus maar beter extra uitkijkt. Bijvoorbeeld wanneer mensen in phishing zouden lopen, dat ze nog even de tijd hebben om via hun bank de betaling nog tegen te houden. Geeft toch enige 'bedenktijd'...
<
Voor zover ik het begrijp wil instant onmiddelijk zeggen. Een betaling met memo en dus in de toekomst is nooit instant. Voor deze betalingen geld wel behoudens vergissing dat deze moeten toekomen op de dag van de memodatum en ik vermoed dat betalingen met memo datum in het weekend of feestdag nu ook zullen worden uitgevoerd en dezelfde dag zullen worden ontvangen. Kan iemand dit eventueel bevestigen. Worden betalingen met memo op een feestdag of weekend nu ook uitgevoerd en dezelfde dag ontvangen?
Een overschrijving met memodatum betekent niets anders dan dat de overschrijving op die dag moet vertrekken. Dezelfde termijnen gelden als voor een andere 'gewone' overschrijving, dus in principe één bankwerkdag. Zeker niet noodzakelijk dezelfde dag. Weekenddagen zijn geen bankwerkdagen, dus een overschrijving met memodatum op een zaterdag, wordt maandag gelanceerd en zou tegen dinsdag bij de begunstigde moeten zijn. Tenzij het om een groter bedrag gaat en BNP Paribas er voor iets tussen zit, dan duurt het wat langer.
Ik snap wel de vraag naar instantbetalingen met memodatum om zeker te zijn dat zo'n betaling ook echt meteen wordt uitgevoerd op de bedoelde datum, maar dan organiseer je iedere dag om middernacht een stresstest voor de systemen. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Mijn idee: gebruik memodata, maar zorg er nog altijd voor dat die betaaldata enkele dagen voor de vervaldatum van de factuur of belastingaanslag vallen. Dat spaart heel wat gedoe uit. (Want af en toe gaat het toch eens fout.)
Ik snap wel de vraag naar instantbetalingen met memodatum om zeker te zijn dat zo'n betaling ook echt meteen wordt uitgevoerd op de bedoelde datum, maar dan organiseer je iedere dag om middernacht een stresstest voor de systemen. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Mijn idee: gebruik memodata, maar zorg er nog altijd voor dat die betaaldata enkele dagen voor de vervaldatum van de factuur of belastingaanslag vallen. Dat spaart heel wat gedoe uit. (Want af en toe gaat het toch eens fout.)
-
ParijsRobaais
- Newbie

- Contacteer:
Bij andere banken overleven 'de systemen' die stresstest wel ...