Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
Lol, de voor en nadelen van shortselling. Uw VWCE's werden mogelijk uitgeleend aan (een) shorter(s). Die shorter(s) weigerde(n) of slaagde(n) er niet in de geleende aandelen terug te geven. Lijkt er op dat saxo die niet duurder wou terugkopen op de markt nadat de shorter(s) niet kon(den) leveren. De borg van de shorter(s) onvoldoende was.HappyHour schreef: ↑16 januari 2023, 22:41 Aan Keytrade een mandaat gegeven om een lijn ETFs te transfereren (VWCE). Van Saxo krijg ik nu het bericht "Helaas dienen wij u mee te delen dat uw transfer naar Keytrade is geannuleerd omdat wij de effecten in kwestie niet hebben kunnen leveren."
Iemand ervaring hiermee?
Kan ook zijn dat de marktmaker (AP) aan operationele shorting doet. Ook niet echt saxo's fout als de marktmaker zijn recht uitoefend om de aandelen pas na T+3 te leveren. Dat is een fail-to-deliver. De marktmaker verkocht ETF-deelbewijzen waarvoor hij de onderliggende aandelen nog niet had aangekocht, m.a.w. nog geen mandje voor aangemaakt. De AP ging dus naakt, m.a.w. deed aan operational shorting.
Luister naar de eerste 20 minuten van de presentatie:
https://m.youtube.com/watch?v=ncq35zrFCAg
Interessant!Tycoon schreef: ↑17 januari 2023, 08:56Lol, de voor en nadelen van shortselling. Uw VWCE's werden mogelijk uitgeleend aan (een) shorter(s). Die shorter(s) weigerde(n) of slaagde(n) er niet in de geleende aandelen terug te geven. Lijkt er op dat saxo die niet duurder wou terugkopen op de markt nadat de shorter(s) niet kon(den) leveren. De borg van de shorter(s) onvoldoende was.HappyHour schreef: ↑16 januari 2023, 22:41 Aan Keytrade een mandaat gegeven om een lijn ETFs te transfereren (VWCE). Van Saxo krijg ik nu het bericht "Helaas dienen wij u mee te delen dat uw transfer naar Keytrade is geannuleerd omdat wij de effecten in kwestie niet hebben kunnen leveren."
Iemand ervaring hiermee?
Kan ook zijn dat de marktmaker (AP) aan operationele shorting doet. Ook niet echt saxo's fout als de marktmaker zijn recht uitoefend om de aandelen pas na T+3 te leveren. Dat is een fail-to-deliver. De marktmaker verkocht ETF-deelbewijzen waarvoor hij de onderliggende aandelen nog niet had aangekocht, m.a.w. nog geen mandje voor aangemaakt. De AP ging dus naakt, m.a.w. deed aan operational shorting.
Luister naar de eerste 20 minuten van de presentatie:
https://m.youtube.com/watch?v=ncq35zrFCAg
En wat gebeurt er dan als je gewoon die VWCE zou willen verkopen bij Saxo, dan zal dat dan wel lukken veronderstel ik? En waarom is dat dan verschillend?
Maar bij Saxo worden je effecten toch niet standaard uitgeleend?
Dan moet je dit al zelf geactiveerd hebben in je account (met bijhorende risico).
Ik heb toevallig deze week ook opdracht gegeven om alles over te zetten naar Keytrade en daar zit VWCE bij dus ik ben wel benieuwd. Hoe lang duurde trouwens die verwerking bij Keytrade?
Dan moet je dit al zelf geactiveerd hebben in je account (met bijhorende risico).
Ik heb toevallig deze week ook opdracht gegeven om alles over te zetten naar Keytrade en daar zit VWCE bij dus ik ben wel benieuwd. Hoe lang duurde trouwens die verwerking bij Keytrade?
Transfer van een turbo naar Keytrade was bij mij 2 maanden pending waarna het de transfer toch werd geannuleerd. Transferkosten hadden ze natuurlijk wel al aangerekend, die heb ik expliciet moeten terugvragen.
2 maand tussen mandaat aan KTB en annulatie door SaxoMntz schreef: ↑17 januari 2023, 09:42 Maar bij Saxo worden je effecten toch niet standaard uitgeleend?
De enquête over de abonnementsformules heb ik ook gekregen. En heel negatief ingevuld. Zelfs in elk invulveld geschreven dat ik weg ben als dit erdoor komt.
Maar blijkbaar zijn ze niet de enige die met dit idee spelen. Blijkbaar heeft Bolero (zelf geen klant) op dezelfde dag een gelijkaardige enquête uitgestuurd.
Maar blijkbaar zijn ze niet de enige die met dit idee spelen. Blijkbaar heeft Bolero (zelf geen klant) op dezelfde dag een gelijkaardige enquête uitgestuurd.
Wanneer ik de tarieven bekijk op de NL-site, zie ik ook het volgende staan bij de GREEN optie (€3.50 per maand) :
Geen transactiekosten voor periodiek beleggen in ETF's en beleggingsfondsen.
Dit gaat om de Auto-invest optie, voor wanneer je maandelijks in ETF belegt.
Geen transactiekosten voor periodiek beleggen in ETF's en beleggingsfondsen.
Dit gaat om de Auto-invest optie, voor wanneer je maandelijks in ETF belegt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
WTF?!? Net even die fees bekeken. Goedkoopste is 48,5 euro per maand. Ik begin nu toch te twijfelen om er mijn geld weg te halen. Die fees gaan er veel geld wegjagen.
Saxo niet goed.
DeGiro niet goed.
Bolero binnenkort niet goed ??
Waar gaan we eindigen ??
DeGiro niet goed.
Bolero binnenkort niet goed ??
Waar gaan we eindigen ??
-
- Hero Member
- Contacteer:
Of Re=Bel lijkt mij ook wel kandidaat?
Nee, er staat MAXIMUM 48.5 euro per maand. Het goedkoopste tarief is 3.5 euro per maand, + 0,01% van uw portefeuillewaarde tot een plafond van 48.5 euro.Orakel van Brakel schreef: ↑17 januari 2023, 12:06 WTF?!? Net even die fees bekeken. Goedkoopste is 48,5 euro per maand. Ik begin nu toch te twijfelen om er mijn geld weg te halen. Die fees gaan er veel geld wegjagen.
Wanneer je 48.5 per maand moet betalen, ben je al miljonair.
Bij verkopen gaan de ETF's via de marktmaker en is er geen probleem. Die zal de transactie toestaan en zeggen dat hij dat verkocht ETF-lot kent en heeft gecreëerd.
Bij overdracht gaan ze mogelijk via de transferagent van de ETF. Die zal zeggen dat hij dat ETF-lot niet kent omdat de onderliggende waarden nog niet werden verstrekt. Dat overgedragen lot bestaat volgens de ETF-uitgever en de transferagent nog niet. De transferagent schrijft die pas in het register van uitgegeven ETF aandelen in als de onderliggende waarde aan hen of rechtstreeks aan de custodian werden bezorgt.
De marktmaker is in FTD: "A failure can also occur when the seller (the party with a short position) does not own all or any of the underlying assets required at settlement, and so cannot make the delivery."
https://www.investopedia.com/terms/f/fa ... eliver.asp
Normaal verloopt de uitgifte/vernietiging van ETF-aandelen zo: https://www.usbank.com/financialiq/plan ... funds.html
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Goedkoopste formule hier zou meer dan dubbele forfait zijn.Beewee schreef: ↑17 januari 2023, 15:01Nee, er staat MAXIMUM 48.5 euro per maand. Het goedkoopste tarief is 3.5 euro per maand, + 0,01% van uw portefeuillewaarde tot een plafond van 48.5 euro.Orakel van Brakel schreef: ↑17 januari 2023, 12:06 WTF?!? Net even die fees bekeken. Goedkoopste is 48,5 euro per maand. Ik begin nu toch te twijfelen om er mijn geld weg te halen. Die fees gaan er veel geld wegjagen.
Wanneer je 48.5 per maand moet betalen, ben je al miljonair.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Terecht negatief ingevuld.annetje schreef: ↑17 januari 2023, 10:50 De enquête over de abonnementsformules heb ik ook gekregen. En heel negatief ingevuld. Zelfs in elk invulveld geschreven dat ik weg ben als dit erdoor komt.
Er zal wel een nichespeler de klanten met open armen verwelkomen.