ETF DeGiro
TIP
Re: ETF DeGiro
De belastingsaangifte wordt, wat betreft de RV, inderdaad een leuke oefening:
De Belgische RV op Belgische aandelen wordt dus bij DeGiro ingehouden, maar is voor 2018 recupereerbaar tot 640 EUR
De Belgische RV op Buitenlandse aandelen wordt NIET ingehouden, maar is voor 2018 'vrijgesteld' tot 640 EUR (BE + buitenlandse aandelen)
De Belgische RV op (buitenlandse) ETF's wordt NIET ingehouden en is ook niet vrijgesteld, dus in principe nog te betalen.
We zullen moeten afwachten welke 'vakjes' de fiscus voorziet om dat allemaal te administreren.
De Belgische RV op Belgische aandelen wordt dus bij DeGiro ingehouden, maar is voor 2018 recupereerbaar tot 640 EUR
De Belgische RV op Buitenlandse aandelen wordt NIET ingehouden, maar is voor 2018 'vrijgesteld' tot 640 EUR (BE + buitenlandse aandelen)
De Belgische RV op (buitenlandse) ETF's wordt NIET ingehouden en is ook niet vrijgesteld, dus in principe nog te betalen.
We zullen moeten afwachten welke 'vakjes' de fiscus voorziet om dat allemaal te administreren.
... En dan heb je nog de meerwaardebelasting voor het obligatiiegedeelte van sommige fondsen.
Ieder moet voor zichzelf uitmaken of goedkoop ook een goede koop is.
Ieder moet voor zichzelf uitmaken of goedkoop ook een goede koop is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik gebruik het enkel om de iShares ETF's maandelijks aan te kunnen kopen. Anders is de kostprijs voor een 300€/maand te hoog.
Andere beurstransacties laat ik via Binck bank verlopen.
Andere beurstransacties laat ik via Binck bank verlopen.
Ik koop enkel kapitaliserende ETF's en losse aandelen via DeGiro.
Dividenden van de losse aandelen kan ik snel terugvinden: Belgische reeds ingehouden; buitenlandse nog aan te geven. Na verrekening tussen beide nog een teruggave te ontvangen dan wel op te leggen. Simpel.
Dividenden van de losse aandelen kan ik snel terugvinden: Belgische reeds ingehouden; buitenlandse nog aan te geven. Na verrekening tussen beide nog een teruggave te ontvangen dan wel op te leggen. Simpel.
Vraagje, voorziet iemand moeilijkheden bij het aangeven van Reynderstaks bij verkoop van een obligatiefonds of -tracker? Gewoon het verschil tussen aankoop en verkoop aangeven als roerend inkomen?
Iemand die reeds IEAG kocht bij DeGiro?
Iemand die reeds IEAG kocht bij DeGiro?
Ik heb vandaag een brief ontvangen van Financiën. Ze zeggen mij dat ik in 2018 (inkomsten van 2017) geen aangifte heb gedaan van mijn buitenlandse rekening en de aangifte van roerende inkomsten.
Voor 2017 (aj. 2018) passen ze een tolerantie toe en leggen ze deze keer geen boete op. Maar ze verwachten wel dat zolang ik houder blijf van die rekening ik daar aangifte van doe.
Maar hoe moet ik dat doen?
Ik vink het vakje nochtans aan (meerdere effectenrekeningen). Ik heb bij DeGiro enkel ETF's, daar moet ik toch geen RV op aangeven?
Voor 2017 (aj. 2018) passen ze een tolerantie toe en leggen ze deze keer geen boete op. Maar ze verwachten wel dat zolang ik houder blijf van die rekening ik daar aangifte van doe.
Ik vink het vakje nochtans aan (meerdere effectenrekeningen). Ik heb bij DeGiro enkel ETF's, daar moet ik toch geen RV op aangeven?
-
- VIP member
- Contacteer:
Rekening melden bij het Centraal Aanspreekpunt (CAP) en vak XIV a rekeningen in het buitenland in te vullen... Roerende voorheffing eventueel te voldoen in vak VII roerende inkomsten a.2 verplicht aan te geven inkomsten.
Ook RV op accumulerende fondsen (traditionele of beursgenoteerde=ETF) die meer dan 10% obligaties bevatten
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je bedoelt Reynderstaks, 30% op meerwaarde bij verkoop?
Kevva schreef: ↑6 mei 2019, 18:35 Ik heb vandaag een brief ontvangen van Financiën. Ze zeggen mij dat ik in 2018 (inkomsten van 2017) geen aangifte heb gedaan van mijn buitenlandse rekening en de aangifte van roerende inkomsten.
En werd er beurtaks van 0,35 % betaald ?
De belastingen zijn blijkbaar tolerant geworden.
Dan ben jij één van die 200 000,00 die daar een brief over gekregen hebben
Ik dacht dat de beurstaks altijd een zaak was tussen de Belgische staat en brokers. Ik meen mij ook te herinneren dat er nooit een code op de belastingsbrief is geweest om beurstaks aan te geven.
EDIT: Dit was zo in de periode vóór degiro de beurstaks berekende en doorstortte. Sindsdien geldt dit https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1557173259
EDIT: Dit was zo in de periode vóór degiro de beurstaks berekende en doorstortte. Sindsdien geldt dit https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1557173259
Laatst gewijzigd door JW1 op 6 mei 2019, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja in de volksmond word deze RV wel eens zo genoemd.
Hoger in deze thread staat: " Wij bieden Belgische klanten inderdaad de mogelijkheid om te Beurstaks automatisch voor hen in te houden"
Indien je daar niet op in ging:
`Beleggers die klant zijn bij een buitenlandse bank moeten voortaan ook beurstaksen betalen. Ze moeten die taks zelf storten op een rekening van de FOD Financiën, tenzij ze kunnen bewijzen dat hun buitenlandse broker het werk al voor hen doet.'
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 99421.html
Laatst gewijzigd door B7H4long op 6 mei 2019, 22:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Is daar een tutorial voor? Ik berekende enkel Carmignac Patrimoine, Ethna Aktiv en FVS Multiple Opp. De 3 fondsen die onder een ander stelsel vallen. Maar ik geef blijkbaar te weinig aan? Bij DeGiro heb ik IWDA, EMIM en LQDA.