ETF's "emerging markets": wat na ontwikkeling van beste landen hieruit?
TIP
ETF's "emerging markets": wat na ontwikkeling van beste landen hieruit?
DAg iedereen,
Het lijkt mij een aantrekkelijk idee om te investeren in "emerging markets" (zoals India, China, enz). ETF's zijn daarvoor een geschikt middel denk ik. Maar ik zit toch met de bedenking: het ultieme doel is natuurlijk om de verre toekomst een winst te halen doordat deze landen zich verder ontwikkelen. Maar als dat uiteindelijk gebeurt, dan verdwijnen ze toch uit de index die aan de basis ligt van de ETF? (bv. de index van MSCI).
Ik bedoel.. dat principe wordt ook door de S&P500 en Nasdaq100 index gebruikt: de zoveel grootste bedrijven komen hierin, maar als ze het slecht doen vallen ze er ook uit, en zo ben je eigenlijk zeker dat je investeert in de top van de economie. Maar bij emerging markets heb je toch het omgekeerde probleem, namelijk dat wanneer landen zich effectief ontwikkeld hebben (en dus "te goed" presteren) er gaan uitvallen, en zo de winst teniet doen?
Ik neem aan dat dit niet het geval is, maar wat zie ik dan over het hoofd? Beloven de index samenstellers dat de landen die er NU inzitten, er ook binnen 20 jaar gaan inzitten en blijven?
bedankt alvast!
Het lijkt mij een aantrekkelijk idee om te investeren in "emerging markets" (zoals India, China, enz). ETF's zijn daarvoor een geschikt middel denk ik. Maar ik zit toch met de bedenking: het ultieme doel is natuurlijk om de verre toekomst een winst te halen doordat deze landen zich verder ontwikkelen. Maar als dat uiteindelijk gebeurt, dan verdwijnen ze toch uit de index die aan de basis ligt van de ETF? (bv. de index van MSCI).
Ik bedoel.. dat principe wordt ook door de S&P500 en Nasdaq100 index gebruikt: de zoveel grootste bedrijven komen hierin, maar als ze het slecht doen vallen ze er ook uit, en zo ben je eigenlijk zeker dat je investeert in de top van de economie. Maar bij emerging markets heb je toch het omgekeerde probleem, namelijk dat wanneer landen zich effectief ontwikkeld hebben (en dus "te goed" presteren) er gaan uitvallen, en zo de winst teniet doen?
Ik neem aan dat dit niet het geval is, maar wat zie ik dan over het hoofd? Beloven de index samenstellers dat de landen die er NU inzitten, er ook binnen 20 jaar gaan inzitten en blijven?
bedankt alvast!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: ETF's "emerging markets": wat na ontwikkeling van beste landen hieruit?
De market classification is niet gebaseerd op "goede prestatie" van een land.
Zie https://www.msci.com/our-solutions/inde ... sification
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nee, daar heb je gelijk in. Maar dat verandert denk ik niet mijn eigenlijke vraagstuk.EarthNvstr1 schreef: ↑15 juni 2022, 12:52De market classification is niet gebaseerd op "goede prestatie" van een land.
Zie https://www.msci.com/our-solutions/inde ... sification
Volgende landen hebben de evolutie Emerging Market -> Developed Market meegemaakt:
* Israel (2010)
* Griekenland (2001)
* Portugal (1997)
Dus als je in 1996 investeerde in "emerging markets" in de hoop van in 2026 een mooie winst te halen (ervan uitgaande dat o.a. deze drie landen zich zouden ontwikkelen), tellen deze drie landen al niet mee voor een groot deel van de looptijd.
Je hebt de winst van de ontwikkeling van de markt.
Eens dat de markt ontwikkeld is worden de aandelen verkocht en "klikt" het fonds de stand vast.
Het is niet zeker dat je winst zal hebben op dat land tijdens de tijd dat ze in tot de emerging market zitten.
Het is onbekend of een land goed/beter/slechter zullen presteren dan de ETF waaruit het komt.
Het is belangrijk te begrijpen dat de ontwikkeling van de markt niet zegt over de prestaties van de aandelen uit die markt.
Ontwikkeling gaat vooral over wetten in het land, goede werking van de beurs, liquiditeit, governance,....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat klopt.
Ze telden mee tot de datum dat ze uit de emerging markets index gingen. Vanaf toen telden ze mee in de developed markets index. (Griekenland tot 2013, vanaf dan terug in emerging markets)
Veel beleggers nemen zowel een developed markets als een emerging markets ETF (of 1 ETF die beiden combineert), o.a. om hier niet naar om te moeten zien.
Als je specifiek wil beleggen in een bepaald land, dan neem je een country ETF.
MSCI herclassificeert een land ook niet zomaar en ook niet "plots".
(dat "plots" met uitzondering van bepaalde gevallen, zoals Rusland onlangs, dit werd slechts 1 week ervoor aangekondigd)
Every June, MSCI announces the results of its evaluation of the equity markets for countries around the world, to determine each country’s classification as a developed, emerging, frontier or standalone market. An important component of MSCI’s decisions is investors’ experience of market accessibility, rather than merely an abstract analysis of regulatory language. MSCI is careful not to force a decision that may take market participants by surprise.
As part of the annual market classification announcement, MSCI communicates the list of countries currently under review and the new list of countries, if any, under review for potential market reclassification in the upcoming cycle
+ wat B7H4long reeds schreef