[Voorbeeld portefeuille 22-30] "EtfHoldingCrisis" -> ETFs + Holdings + crisisbestendige aandelen
TIP
[Voorbeeld portefeuille 22-30] "EtfHoldingCrisis" -> ETFs + Holdings + crisisbestendige aandelen
Mijn portefeuille bestaat eigenlijk uit 3 delen. (Mijn echte portefeuille is gelijkaardig.)
1/ ETF's
Een wereldwijde ESG ETF (17.5%) (V3AA)
Een vastgoed ETF (12%) (D5BK)
2/ Crisisbestendige aandelen (28%)
Elia, Euronext, Goud(mijn), Ahold
3/ Holdings & Trusts (42.5%)
Een 6-tal holdings (bv Sofina, Brederode, Prosus,...)
Transacties zijn bij Saxobank. Ik heb niet de bedoeling veel te handelen. Bedoeling is om met die 1000€/maand (of kan ook zijn dat ik iets langer wacht) de aandelen aan te vullen die het wat minder gedaan hebben om zo een beetje te herbalanceren.
1/ ETF's
Een wereldwijde ESG ETF (17.5%) (V3AA)
Een vastgoed ETF (12%) (D5BK)
2/ Crisisbestendige aandelen (28%)
Elia, Euronext, Goud(mijn), Ahold
3/ Holdings & Trusts (42.5%)
Een 6-tal holdings (bv Sofina, Brederode, Prosus,...)
Transacties zijn bij Saxobank. Ik heb niet de bedoeling veel te handelen. Bedoeling is om met die 1000€/maand (of kan ook zijn dat ik iets langer wacht) de aandelen aan te vullen die het wat minder gedaan hebben om zo een beetje te herbalanceren.
Laatst gewijzigd door gilberke op 31 december 2021, 11:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] ETFs + Holdings + crisisbestendige aandelen
Interessant, en ook blij dat er eens iemand iets doet met holdings! Vergeet ook zeker niet om je broker bekend te maken, gezien dit een redelijk grote impact heeft op de kosten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] "EtfHoldingCrisis" -> ETFs + Holdings + crisisbestendige aandelen
Ik ga normaal een google sheet bestand online delen met iedereen, lijkt mij makkelijkst om eens te de gehele portefeuille te bekijken.
Naast de transacties die ik ga delen hier in deze thread natuurlijk.
Naast de transacties die ik ga delen hier in deze thread natuurlijk.
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] "EtfHoldingCrisis" -> ETFs + Holdings + crisisbestendige aandelen
Zie mijn transacties, alles samen goed voor 537€ kosten.
Mijn voorbeeldportefeuille kan je volgen via https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Dus voorlopig heb ik een rendement van -0.46%
Mijn voorbeeldportefeuille kan je volgen via https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Dus voorlopig heb ik een rendement van -0.46%

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Komen er nog aparte participaties bij? Bijvoorbeeld silver ETF of individuele aandelen in vastgoed.
Of gebruik je het vers geld (de 1000 euro/maand) alleen voor de huidige?
Of gebruik je het vers geld (de 1000 euro/maand) alleen voor de huidige?
De bedoeling is om mijn participaties te behouden en daarin verder te investeren. Dus normaal geen investeringen in bv zilver ETF of individuele aandelen vastgoed....
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ik niet langer geloof in een bepaald aandeel of holding, dan verkoop ik deze en koop ik dan normaal iets anders in de plaats!
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ik niet langer geloof in een bepaald aandeel of holding, dan verkoop ik deze en koop ik dan normaal iets anders in de plaats!
@gilberke Bedankt voor de mooie spreadsheet, is het mogelijk de betekenis van onderstaande kolommen te krijgen? Thanks
DE%
D#
PHO
R%(D)
DE%
D#
PHO
R%(D)
PHO is de prijs in de munt waarin het aandeel noteert, maar dat wordt dan omgerekend naar €, dus is dat eigenlijk een veld die alleen in de achtergrond zijn werk doet, want ik ben geïnteresseerd in de prijs in €.
DE%, D# & R%(D) hebben allemaal te maken met dividend, daarom de D. Als een bedrijf dividend uitkeert wil ik eigenlijk het rendement weten alsof ik het dividend herbeleg in het aandeel. Dat zorgt voor een beter beeld vind ik.
Concreet misschien met een voorbeeld, ik heb aandelen Tinc & ik krijg bv netto 26.9€ uitbetaald, dan zorg ik er voor door DE% aan te passen dat D# het aantal wordt alsof ik die 26.9€ gebruik om er weer aandelen Tinc mee te kopen, in dit geval zouden dat er 2 zijn (ik heb het simpel gehouden.) Dus D# wordt dan 445+2=447, via WHuidigD (waarde aan huidige prijs berekend met D#), bereken ik dan R%(D) & R€(D).
Dus R%(D) zal dan iets hoger komen te liggen dan het gewone rendement.
Maar voorlopig zijn er nog geen dividenden natuurlijk en speelt dat nog niet echt een rol.
Ik vertrouw het vastgoed in de VS toch niet helemaal, heb niet zo'n goed zicht op vastgoed buiten Europa. Dus gekozen voor Europees vastgoed. Niet te veel achter zoeken, had in principe ook wel wereldwijd kunnen zijn.
OK, bedankt.
Kan me daar wel in vinden, die D5BK aan mijn watchlist toegevoegd.
Kan me daar wel in vinden, die D5BK aan mijn watchlist toegevoegd.
In mijn portefeuille stond Sofina in absolute waarde het verst van mijn allocatie af die ik wil, dus heb ik Sofina bijgekocht (met 1000€ van deze maand en rest cash wat ik nog had), 3 aandelen aan 359.80 € = 1079.40 € + 11.03 € kosten. Dat zorgt ervoor dat ik na deze transactie nog 328.74€ cash heb.
Zie https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Rendement is voorlopig -4.69% met Sofina & Kinnevik als slechte aandelen.
Zie https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Rendement is voorlopig -4.69% met Sofina & Kinnevik als slechte aandelen.
Wat was je stand maandagavond 31/01? Cash - effecten - totaal?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk 418,14€ cash, iets omtrent 94891.86€ aandelen, wat samen dan 95310€ is. (Maar is niet tot op de € juist.)
(Het lijkt mij eigenlijk beter om als er een overzicht gemaakt wordt iedere keer de eerste van de maand te nemen. Want in principe bedenk je de eerste van de maand, aja, ik heb een portefeuille, ik kijk eens hoeveel ze staat en als ik iets bijkoop en dergelijke. Je kan natuurlijk doorgeven wat je portefeuille waard is voor je die 1000€ toevoegt, zal normaal ook niet op die dag komen.)
(Het lijkt mij eigenlijk beter om als er een overzicht gemaakt wordt iedere keer de eerste van de maand te nemen. Want in principe bedenk je de eerste van de maand, aja, ik heb een portefeuille, ik kijk eens hoeveel ze staat en als ik iets bijkoop en dergelijke. Je kan natuurlijk doorgeven wat je portefeuille waard is voor je die 1000€ toevoegt, zal normaal ook niet op die dag komen.)
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Je mag de datum eigenlijk zelf kiezen. Als het maar een 12-tal keer per maand is. In de vergelijkende grafiek zie je toch een doolopende lijn. Alleen 31 december lijkt wel een onontkoombare.