Ethna Aktiv E
TIP
Ethna Aktiv E
Ben (o.a. via dit forum) bij dit fonds terecht gekomen. Het lijkt me een ideaal fonds om - een beetje zoals Patrimoine - op geregelde tijdstippen een aantal stukjes te verwerven. Dit met een beperkt risico en voor langere periode. Wat denken jullie over dit fonds? Ik ben er mij van bewust dat het rendement evenwel laag gaat zijn.
Re: Ethna Aktiv E
Ik koop dit fonds sinds een paar maand via geprogrammeerd beleggen bij DB. Toch al een rendement van bijna 4% op een paar maanden, dus ik klaag zeker niet. Ik beschouw het ook wel als een fonds met beperkter risico op langere termijn. Dus inderdaad een beetje als Patrimoine: geen spectaculaire stijgingen, maar ook geen spectaculaire dalingen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ethna belegt op dit ogenblik voor
5% in aandelen
58% in obligaties
34% kas/geldmarkt
3% overig
Carmignac Patrimoine belegt op dit ogenblik voor
38% in aandelen
35% in obligaties
23% kas/geldmarkt
4% overig
5% in aandelen
58% in obligaties
34% kas/geldmarkt
3% overig
Carmignac Patrimoine belegt op dit ogenblik voor
38% in aandelen
35% in obligaties
23% kas/geldmarkt
4% overig
Ik koop dit fonds reeds vanaf 1 augustus 2011 via geprogrammeerd beleggen bij DB !
Over een periode van 7 maanden heb ik een rendement van 16,93 %
!
Toch schitterend resultaat, niet?
Over een periode van 7 maanden heb ik een rendement van 16,93 %
Dat is vreemd, doe ook aan geprogrammeerd beleggen van dit fonds bij DB en ook vanaf augustus (wel telkens de 11de ipv de 1ste) en volgens Morningstar heb ik een winst van 2,96% helemaal niet slecht maar vraag me af hoe jij aan zo'n hoog rendement komt, zal toch niet aan die 10 dagen liggen denk ik zoevita schreef:Ik koop dit fonds reeds vanaf 1 augustus 2011 via geprogrammeerd beleggen bij DB !
Over een periode van 7 maanden heb ik een rendement van 16,93 %!
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Ik ben even aan 't rekenen geweest want hier klopt iets niet.
Als je dat fonds zou gekocht hebben op het goedkoopste moment tussen nu en augustus 2011 dan was dat rond 1/12/2011.
Dan was je rendement 6,12 %. Op alle andere momenten was de prijs hoger en had je dus minder rendement.
Hoe men aan 16 % komt, dat lijkt me straf.
Of DB heeft je een aantal stukken cadeau gedaan. Je kan veel zeggen van DB, maar dat geloof ik niet.
Als je dat fonds zou gekocht hebben op het goedkoopste moment tussen nu en augustus 2011 dan was dat rond 1/12/2011.
Dan was je rendement 6,12 %. Op alle andere momenten was de prijs hoger en had je dus minder rendement.
Hoe men aan 16 % komt, dat lijkt me straf.
Of DB heeft je een aantal stukken cadeau gedaan. Je kan veel zeggen van DB, maar dat geloof ik niet.
Het gaat hier om maandelijkse aankopen telkens voor hetzelfde bedrag en op dezelfde dag, de winst die Morningstar berekend zal wel kloppen want ik voer ook elke maand 'hondstrouw' mijn aankoop daar in met de koers van die dag of de eerstvolgende werkdag en dat klopt met de uittreksels die ik ontvang van DB.
Trouwens bijna 3% winst over een gemiddelde duurtijd van zo'n 4,5 maand is op jaarbasis toch zo'n 8%, met de helft zou ik ook al content zijn ...
Trouwens bijna 3% winst over een gemiddelde duurtijd van zo'n 4,5 maand is op jaarbasis toch zo'n 8%, met de helft zou ik ook al content zijn ...
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Sorry mensen maar ik was de storting van 1 maart vergeten!
Ik moest het rendement over een periode van 8 maanden berekenen en dan vind ik +/- 2,32 % !!
De euforie was van korte duur
!
Ik moest het rendement over een periode van 8 maanden berekenen en dan vind ik +/- 2,32 % !!
De euforie was van korte duur
Maar is het nu een goed fonds, of niet? 
Ben er destijds ingestapt via de discussie op dit forum over alternatieven voor CP: alternatieven-voor-patrimoine-t9894.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Op Morningstar 8% rendement op 10 jaar en 5 sterren voor wat het waard is : http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... F000003XJR" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben er ingestapt omdat het een vrij defensief fonds is, denk ik toch, en als 60-plusser leek me dat een goede belegging.
Op Morningstar 8% rendement op 10 jaar en 5 sterren voor wat het waard is : http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... F000003XJR" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben er ingestapt omdat het een vrij defensief fonds is, denk ik toch, en als 60-plusser leek me dat een goede belegging.
Wel Yaris, je kan fondsen gaan opzoeken die een hoog rendement leveren. Als je daar instapt op het goede moment ( vlak voor een beurshausse ) dan ga je schitterende rendementen zien verschijnen.
Hoge rendementen staan dikwijls rechtstreeks in verband met hoge volatiliteit. Dat heeft als gevolg dat als je in zo'n fonds stapt op het verkeerde moment ( juist voor een crash ) je vrij snel grote verliezen opstapelt.
Het juiste moment kiezen, dat kan niemand. Je kan stellen dat je voldoende tijd hebt en dat je gelooft in het fonds en dat je dus die "tijdelijke" minwaarde wel zult uitzieken maar... sommige mensen zijn nu éénmaal allergisch voor verlies of hebben dat geduld niet. Meestal hebben ze zo'n fonds gekozen op aanraden van en zijn ze dus niet overtuigd van de kwaliteit: ze verkopen die verliezers vrij spoedig. De advizeurs hebben problemen met die klanten, want ze keren zich ( als het misloopt ) tegen hen.
Om al die redenen wordt er momenteel gezocht naar fondsen met redelijke rendementen en zo weinig mogelijk volatiliteit: dwz fondsen waarvan je bijna op voorhand kan zeggen wat het rendement gaat zijn. Dit fonds is er daar één van: het is niet het beste, maar ook zeker niet het slechtste. Vermits ik schreef "bijna", moet je ook met dit soort fondsen blijven spreiden.
Ik ben momenteel aan 't uitschrijven voor de cursus hoe ik juist dat soort fondsen uitselecteer.
Hoge rendementen staan dikwijls rechtstreeks in verband met hoge volatiliteit. Dat heeft als gevolg dat als je in zo'n fonds stapt op het verkeerde moment ( juist voor een crash ) je vrij snel grote verliezen opstapelt.
Het juiste moment kiezen, dat kan niemand. Je kan stellen dat je voldoende tijd hebt en dat je gelooft in het fonds en dat je dus die "tijdelijke" minwaarde wel zult uitzieken maar... sommige mensen zijn nu éénmaal allergisch voor verlies of hebben dat geduld niet. Meestal hebben ze zo'n fonds gekozen op aanraden van en zijn ze dus niet overtuigd van de kwaliteit: ze verkopen die verliezers vrij spoedig. De advizeurs hebben problemen met die klanten, want ze keren zich ( als het misloopt ) tegen hen.
Om al die redenen wordt er momenteel gezocht naar fondsen met redelijke rendementen en zo weinig mogelijk volatiliteit: dwz fondsen waarvan je bijna op voorhand kan zeggen wat het rendement gaat zijn. Dit fonds is er daar één van: het is niet het beste, maar ook zeker niet het slechtste. Vermits ik schreef "bijna", moet je ook met dit soort fondsen blijven spreiden.
Ik ben momenteel aan 't uitschrijven voor de cursus hoe ik juist dat soort fondsen uitselecteer.
http://robokat.wordpress.com/2012/03/10 ... /#more-173" onclick="window.open(this.href);return false;
Een zeer interessant arikel over CP en Ethna Aktiv E
Een zeer interessant arikel over CP en Ethna Aktiv E
Tnx voor de link, blijkbaar vullen beide fondsen mekaar mooi aan en zijn complementair en een goede keuze voor de behoudende belegger. Laat ik nu net beide fondsen hebben bij DB geprogrammeerd beleggen. Ben vorig jaar eerst ingestapt met CP met die 100 euro actie zodat mijn kosten alvast betaald zijn voor 6 jaar voor beide fondsen.
Alhoewel ik een afschuw heb van awards, het fonds van de maand en dat soort vermeldingen, moet ik eerlijk toegeven dat ze er bij de Tijd toch in geslaagd zijn om deze keer echt goede fondsen aan te duiden. Het zijn geen mix-fondsen maar qua rendement en volatiliteit mogen ze gerust naast de twee van hierboven staan:
1° JPM US Aggregate Bond Fund: dat kenden we al want het werd ooit al vernoemd op het forum.
2° Schroders Global Bond: da's bijna een vastrentend fonds
De beleggers die dus op zoek zijn naar diversificatie: Nu heb je er al 4 !
1° JPM US Aggregate Bond Fund: dat kenden we al want het werd ooit al vernoemd op het forum.
2° Schroders Global Bond: da's bijna een vastrentend fonds
De beleggers die dus op zoek zijn naar diversificatie: Nu heb je er al 4 !
Nu lees ik hier dat er verschillende beleggers stapsgewijs ( met maandelijkse stortingen ) in dit soort fondsen instappen.
Ik vind dat je nu ook niet moet overdrijven met je zoektocht naar veiligheid: deze fondsen met een regelmatig rendement en een minimum aan volatiliteit hoeven echt geen gespreide instap: hier mag je vol voor gaan en ervoor zorgen dat deze de ruggengraat vormen van je effectenrekening. Daarnaast kan je dan één of twee erg volatiele fondsen kiezen en daar opteren voor een maandelijkse instap.
Maandelijks instappen in een fonds zonder volatiliteit knaagt enkel aan je rendement.
Ik vind dat je nu ook niet moet overdrijven met je zoektocht naar veiligheid: deze fondsen met een regelmatig rendement en een minimum aan volatiliteit hoeven echt geen gespreide instap: hier mag je vol voor gaan en ervoor zorgen dat deze de ruggengraat vormen van je effectenrekening. Daarnaast kan je dan één of twee erg volatiele fondsen kiezen en daar opteren voor een maandelijkse instap.
Maandelijks instappen in een fonds zonder volatiliteit knaagt enkel aan je rendement.