Facturen energieleverancier
Facturen energieleverancier
Ik ben m'n maandelijks rondje overschrijvingen aan het afwerken. Lees toevallig een mail van m'n energie-provider, in dit geval Eneco. Deze kondigt nieuwe tarieven aan vanaf 1 oktober.
Goed, die nieuwe tarieven zeggen me niet veel, maar onderaan de mail vermelden ze dan toch nog eens de oude ook, zodat ik wel kan vergelijken.
Was dat effen schrikken...
SOORT_____OUD_______NIEUW
DAG_______9.91 c/kWh__11.21 c/kWh
NACHT_____7.60 c/kWh__9.01 c/kWh
Vaste vergoeding blijft € 40.
Maar hé, in de prijs zit wel "confortbonus" met o.a. gratis fietsbijstand en een extra jaar garantie op huishoudtoestellen.
13% verhoging van dagtarief en 18% van nachttarief. Euh ja, dat ligt zo'n beetje in lijn met de inflatie waarschijnlijk.
Ik ga sowieso wel eens de VREG test opnieuw doen, maar:
Zien jullie bij andere leveranciers een soortgelijke stijging?
Goed, die nieuwe tarieven zeggen me niet veel, maar onderaan de mail vermelden ze dan toch nog eens de oude ook, zodat ik wel kan vergelijken.
Was dat effen schrikken...
SOORT_____OUD_______NIEUW
DAG_______9.91 c/kWh__11.21 c/kWh
NACHT_____7.60 c/kWh__9.01 c/kWh
Vaste vergoeding blijft € 40.
Maar hé, in de prijs zit wel "confortbonus" met o.a. gratis fietsbijstand en een extra jaar garantie op huishoudtoestellen.
13% verhoging van dagtarief en 18% van nachttarief. Euh ja, dat ligt zo'n beetje in lijn met de inflatie waarschijnlijk.
Ik ga sowieso wel eens de VREG test opnieuw doen, maar:
Zien jullie bij andere leveranciers een soortgelijke stijging?
Re: Facturen energieleverancier
Ik heb dat ook gezien bij Eneco.. En volgens die brief zit je daarmee toch op het goedkoopste tarief (extra's inbegrepen).
"""Weet dat je de goedkoopste prijs voor de kenmerken van jouw huidige tariefplan betaalt. Eneco biedt geen enkel vergelijkbaar tariefplan tegen een interessanter tarief aan.""""
De cijfers waren wel anders en toch is het maar een paar weken geleden. Van 6,92 naar 8,14 eurocent per KWH, enkelvoudig tarief.. dat was de verandering.
Het was voor mijn ouders...
Bij nazicht op de Eneco website bleek dat ze wel degelijk nog goedkopere tarieven hadden, namelijk
Eneco Zon & Wind Go start aan 6,61 cent per Kwh.
Voor dag en nachttarief wordt dat 7,92 en 5,58 cent per Kwh.
Hun fietsbijstand en garanties op gebroken condooms mogen ze houden !
Die Zon en wind GO is precies zoals ik het wou (en wat mijn ouders voordien al hadden eigenlijk) : met domiciliering, enkel facturen via digitale weg opsturen, etc..
Dan waren ze ineens nagenoeg even goedkoop als Luminus met een vergelijkbaar tariefplan.
Alleen is hun vaste kost 40 euro per jaar en bij sommigen 20 euro. Of bij enkelingen 0 euro.
Mijn ouders gaven er de voorkeur aan niet te veranderen van leverancier maar gewoon naar hun goedkoopste tarief over te schakelen.
Wel boerenbedrog van Eneco..
Net op de scheidingslijn van een beetje eerlijk of toch je klanten bedriegen waar ze bij staan.
"""Weet dat je de goedkoopste prijs voor de kenmerken van jouw huidige tariefplan betaalt. Eneco biedt geen enkel vergelijkbaar tariefplan tegen een interessanter tarief aan.""""
De cijfers waren wel anders en toch is het maar een paar weken geleden. Van 6,92 naar 8,14 eurocent per KWH, enkelvoudig tarief.. dat was de verandering.
Het was voor mijn ouders...
Bij nazicht op de Eneco website bleek dat ze wel degelijk nog goedkopere tarieven hadden, namelijk
Eneco Zon & Wind Go start aan 6,61 cent per Kwh.
Voor dag en nachttarief wordt dat 7,92 en 5,58 cent per Kwh.
Hun fietsbijstand en garanties op gebroken condooms mogen ze houden !
Die Zon en wind GO is precies zoals ik het wou (en wat mijn ouders voordien al hadden eigenlijk) : met domiciliering, enkel facturen via digitale weg opsturen, etc..
Dan waren ze ineens nagenoeg even goedkoop als Luminus met een vergelijkbaar tariefplan.
Alleen is hun vaste kost 40 euro per jaar en bij sommigen 20 euro. Of bij enkelingen 0 euro.
Mijn ouders gaven er de voorkeur aan niet te veranderen van leverancier maar gewoon naar hun goedkoopste tarief over te schakelen.
Wel boerenbedrog van Eneco..
Net op de scheidingslijn van een beetje eerlijk of toch je klanten bedriegen waar ze bij staan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, Haelewijn, dat had ik ook gezien op de VTest.
Deze mail heb ik hen net gestuurd als reactie:
Deze mail heb ik hen net gestuurd als reactie:
Gmail naar Eneco schreef:Beste,
We kregen een mail met de nieuwe tarieven voor klantnummer 123456789. Deze tarieven aanvaarden wij niet.
Immers:
- Deze betekenen: voor dagtarief een stijging van 13%. Voor nachttarief: een stijging van 18%.
- U beweert in de mail dat Eneco geen enkel goedkoper tariefplan heeft. Nochtans, wanneer ik het simuleer via de door u vermelde VTest, komt "Eneco Zon en Wind Go" een pak goedkoper uit.
- Wanneer ik op de VTest de prijzen bekijk voor ons plan, "Eneco Zon en Wind Vast", staat daar voor dagtarief 10.38 en voor nachttarief 8.04. Beiden een pak lager dan de 11.21 en 9.01 c/kWh die u wenst aan te rekenen.
Gelieve uw offerte te herzien. Zoniet kent u de gevolgen. En neen, "comfortbonus" en dergelijke werken niet als zoethoudertje.
Groeten,
Heb je variabel tarief? Dan is dat gewoon de seasonal variatie, in de winter is energie vanzelfsprekend duurder (meer vraag & minder aanbod).
Ja, zeker wie een contract met korting of groepsaankoop had komt het jaar daarop vaak in het duurste tarief terecht, ogen open houden en desnoods jaarlijks veranderen van leverancier. De prijzen hierboven zijn wel heel hoog, zelfs die van vorig jaar. Kijk ook eens naar de variabele tarieven, deze zijn nu laag (zomer) en het vast recht is in de meeste gevallen ook minder, bv Octa: dag en nacht aan c€3,81 en vast recht €10.
Nee, alles vast.
Destijds van Electrabel overgestapt naar Eneco. Da's 12 j geleden of zo, maar nu gaan ze 'n klant kwijt zijn vermoed ik.
Ja
In het ouderlijke huis zal dit het worden (huidig tarief - Luminus Optifix - vergeleken met prijs dat ze zouden aanrekenen voor nieuw contract):
Dag: 0,0625 -> 0,0876 (+40.16%)
Nacht: 0,0423 -> 0,0616 (+45.62%)
Vergoeding: 15,00 -> 19,50 (+30%)
In het ouderlijk huis zitten ze (nu) nog op een vast contract van 2 jaar (verloopt in oktober). Het erge van het hele verhaal, overgaan naar een andere leverancier voor een vast contract (Vlaamse energieleverancier Vast Groen) zou maar een besparing opleveren van €25,30 (vergeleken met te blijven bij Luminus). Voor dat bedrag zullen ze waarschijnlijk niet overstappen.
Overgaan naar een variabel tarief (Octa Activ variabel) is ook mogelijk en is de theoretische winst vele malen hoger (maximum €177,80), maar dit is gerekend op basis van wat de elektriciteit nu kost (maw de winter zal dit naar boven jagen).
Ouders hebben nog niet uitgemaakt wat ze gaan doen.
Heel dit heeft te maken met de kerncentrales en hun winterperikelen zeker. Ze willen zich niet meer verbranden aan een zeer laag vast tarief vermoed ik.
Jouw tarief is wel al een pak hoger dan bovenstaand. Ik zou maken dat ik daar weg ben
Ter info, in mijn woning heb ik ook gekozen voor Luminux Optifix (dat was een half jaar later als mijn ouders). Ik zit nu nog op:
Dag: 0,0675
Nacht: 0,0448
Ik kan nog van dit tarief genieten tot maart 2020
Tja, destijds mooie saving tov Electrabel. Daarna om de paar jaar bekeken, maar het werd nogal onoverzichtelijk en taksen hebt ge overal. Allez. Finaal blijft een mens zitten. En die tarieven worden elk jaar minder aantrekkelijk. En dan begaan ze deze kapitale blunder.
Da's zoals een kikker. Gooi hem in kokend water, en hij springt er uit. Gooi hem in koud water en warm dat langzaam op, en hij blijft braaf zitten.
Awel, ze hebben iets te bruusk een emmer heet water in mijn warm bad gekapt.
Da's zoals een kikker. Gooi hem in kokend water, en hij springt er uit. Gooi hem in koud water en warm dat langzaam op, en hij blijft braaf zitten.
Awel, ze hebben iets te bruusk een emmer heet water in mijn warm bad gekapt.
Net eens v test gedaan voor de lol. Toch wel enorme prijsverschillen. Ik zou misschien wel gewoon voor Ecopower kiezen en dan zo zuinig mogelijk proberen te leven... 100 pct groene energie en je moet niet elk jaar opnieuw gaan vergekijken.
Heb eens de test voor mijn ouders gedaan Ecopower is volgens mij 100 euro per jaar goedkoper dan hun huidige leverancier en 100 euro duurder dan de goedkoopste aanbieder.
Heb eens de test voor mijn ouders gedaan Ecopower is volgens mij 100 euro per jaar goedkoper dan hun huidige leverancier en 100 euro duurder dan de goedkoopste aanbieder.
En al reactie gehad op jouw mail?
Ik heb ook gelijkaardige mail ontvangen. Vond ook dat de stijging behoorlijk hoog was.
Wanneer ik via My Eneco simulatie uitvoer dan worden mijn recentste verbruikcijfers automatisch ingevuld en krijg ik heel andere en goedkopere packs dan wat Eneco mij voorstelt. Denken ze dat de gebruikers dom zijn?
Wel vreemd: hoewel de simulatie van My Eneco gaat (dus bestaande klant), staat er bij de packs als opmerking: "enkel voor nieuwe particuliere klanten"
Nog even verder bestuderen en dan ofwel een andere pack kiezen of een andere leverancier.
Nog iets vreemd in die mail van Eneco. Het is een persoonlijke mail, dus ze weten waar ik woon. Toch wordt er voor simulaties verwezen naar VREG (=Vlaanderen, is ok), maar ook naar CWAPE (=Wallonië) en BruSIM (=Brussels gewest). Je kan als Vlaming toch niet kiezen voor een Waalse of Brusselse leverancier? Veel van de extra's op de factuur zijn gewestgebonden.
Die persoonlijke mail wordt met duizenden gedrukt.
De naam wordt ingevuld, net als de persoonlijke gegevens.
De rest van de brief blijft ongewijzigd.
Een computer kan makkelijk het veld "naam" of "postcode" invullen.
Aan de hand van de postcode een andere naam voor simulatie invullen is een stap verder.
Niets vreemd aan... Gewoon massapost.
Die is niet speciaal voor jou getypt hoor.. Ik heb dezelfde gekregen en fakkel ook.
De naam wordt ingevuld, net als de persoonlijke gegevens.
De rest van de brief blijft ongewijzigd.
Een computer kan makkelijk het veld "naam" of "postcode" invullen.
Aan de hand van de postcode een andere naam voor simulatie invullen is een stap verder.
Niets vreemd aan... Gewoon massapost.
Die is niet speciaal voor jou getypt hoor.. Ik heb dezelfde gekregen en fakkel ook.
Dat lijkt me toch poepsimpel. Er bestaan lijsten met per postcode het gewest.
Dus gewest = Vlaanderen, dan VREG
Gewest = Brussel, dan BruSim
Gewest = Wallonië, dan CWAPE
Dus gewest = Vlaanderen, dan VREG
Gewest = Brussel, dan BruSim
Gewest = Wallonië, dan CWAPE
Er zullen altijd klanten zijn die een 2e verblijf hebben in een ander gewest en ook klanten die verhuizen van Gewest...
Nee, ik heb die vandaag (zondag) gestuurd, he, dan werken die 'klantendiensten' niet.
Meestal lees ik zo'n mails niet eens, maar ik zocht in m'n mails naar de laatste factuur om ze te betalen.
Kijk, weer een voordeel aan niet gsm-bankieren en gewoon old fashioned een overschrijving doen op de laptop nadat je een factuur kreeg ;-).