Federale regering zomerakkoord
TIP
Re: Federale regering zomerakkoord
Ik heb recht op mijn opinie. Dat jij het er niet mee eens bent, is jouw zaak.EarthNvstr1 schreef: ↑23 juli 2025, 18:40De wet kan eventueel ook aangepast worden als het teveel zou opbrengen.
Er werd of wordt geen enkele contractuele afspraak gemaakt, dus dit heeft niets met "rechtsonzekerheid" te maken.
Jouw opinie is anders dan de mijne, al de rest is woordenkramerij, sorry. Wetten die voortdurend aangepast worden, dat is rechtsonzekerheid. En wat acht je de kans dat de wet wordt aangepast omdat hij te veel opbrengt, echt. Geloof je het zelf?
Waw. Opeens iets anders en precies nogal emotioneel geladen.mver schreef: ↑23 juli 2025, 18:25 Voor de meerwaardebelasting stelden de economen eigenlijk 5 % voor, maar dan voor iedereen, ook de rijke vriendjes. Maar als je de bevolking maar dikwijls genoeg vertelt dat het niet anders kan en dat jij een groot staatsman bent, dan zijn er altijd wel die dat geloven.
Overigen ben ik wel akkoord dat men onterechte dingen mag blijven aankaarten hoor, maar doe dat wel op een correct manier.
Ik stop hier verder mee. Zelfs in mijn vakantie vind ik dit soort discussies niet nuttig
Dus: heb je bvb. 30 jaar voltijds gewerkt en je gaat op 67j met pensioen dan krijg je gewoon 30/45e van het bedrag en is de kous af (dus geen malus)?EarthNvstr1 schreef: ↑23 juli 2025, 17:38Als men spreekt over "op pensioen gaan" dan bedoelt men typisch het "wettelijk pensioen" (= maandelijks pensioen krijgen van de staat)coenen schreef: ↑21 juli 2025, 23:52 In de media spreekt men steeds over op pensioen gaan en onvoldoende gewerkte jaren kunnen voorleggen >> malus.
Maar wat bedoelen ze juist met "op pensioen" gaan? Is dat simpelweg zelf stoppen met werken (bvb. op 55j )of is dat stoppen met werken en meteen een pensioen uitbetaald krijgen? Ik begrijp het als volgt: iemand die stopt met werken op bvb. 55j heeft nog geen recht op pensioen. Als hij 67 wordt wel en kijkt men naar effectief gewerkte jaren. Als dat er geen 35 zijn >> malus (van 2%/4%/5% per ontbrekend jaar afhankelijk van moment).
Vandaag kan je typisch op "wettelijk pensioen" vanaf de leeftijd van 67 jaar, ongeacht hoelang je gewerkt hebt.
Vanaf die leeftijd heb je dus recht op een maandelijkse pensioenuitkering van de staat, het bedrag hangt welliswaar wél af van hoelang je gewerkt hebt.
Als je weinig gewerkt hebt en je vindt het bedrag te laag, dan mag je natuurlijk gewoon wat langer werken om je aantal gewerkte jaren te verhogen.
Vervolgens is er het "vervroegd pensioen", dat is ook het "wettelijk pensioen", maar daarvoor moet je aan bepaalde leeftijds- en loopbaanvoorwaarden voldoen.
Als je aan de voorwaarden voldoet, heb je dus ook recht op een maandelijkse pensioenuitkering van de staat, maar ook hier hangt het bedrag welliswaar af van hoelang je gewerkt hebt.
De hervorming is gewoon een beetje beter voor mensen die lang gewerkt hebben in hun leven t.o.v. van mensen die minder lang gewerkt hebben.
En het gaat die richting uit omwille van de bovenliggende doelstelling om de werkzaamheidsgraag te verhogen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Tja kijk, als jij denkt dat wetten voor eeuwig zijn, dan houdt inderdaad elke discussie op.mver schreef: ↑23 juli 2025, 18:53Jouw opinie is anders dan de mijne, al de rest is woordenkramerij, sorry. Wetten die voortdurend aangepast worden, dat is rechtsonzekerheid. En wat acht je de kans dat de wet wordt aangepast omdat hij te veel opbrengt, echtEarthNvstr1 schreef: ↑23 juli 2025, 18:40 De wet kan eventueel ook aangepast worden als het teveel zou opbrengen.
Er werd of wordt geen enkele contractuele afspraak gemaakt, dus dit heeft niets met "rechtsonzekerheid" te maken.. Geloof je het zelf?
Zelfs een grondwet is niet voor eeuwig, maar beschouw dat gerust gewoon als mijn opinie.
We hebben beiden recht op onze eigen opinie zou ik zeggen. Dat we het niet eens zijn met elkaars opinie, is ook geen probleem wat mij betreft.mver schreef: ↑23 juli 2025, 18:53Ik heb recht op mijn opinie. Dat jij het er niet mee eens bent, is jouw zaak.EarthNvstr1 schreef: ↑23 juli 2025, 18:40 Waw. Opeens iets anders en precies nogal emotioneel geladen.
Overigen ben ik wel akkoord dat men onterechte dingen mag blijven aankaarten hoor, maar doe dat wel op een correct manier.
Ik stop hier verder mee. Zelfs in mijn vakantie vind ik dit soort discussies niet nuttig.
Ik heb dan weer vooral tijdens mijn vakantie tijd voor dergelijke gedachtenwisselingen en vind het ook nuttig.
Maar het hoeft niet per se als de andere er geen zin in heeft hoor.
- PotjeVickx
- Jr. Member

- Contacteer:
Denk je???EarthNvstr1 schreef: ↑23 juli 2025, 18:50 Wie nu bv. 60 is, zal volgens mij zeer weinig tot zelfs geen nadelen ondervinden.
Om te beginnen gaan ze (60-plussers) niet "van de dop vliegen", dus al de rest is ook gewoon emotionele gevolgtrekking dat nergens op gebaseerd is n.m.i.µ
Ik kan begrijpen dat er dingen zijn waar je je vragen bij stelt, maar ik denk dat je best één en ander concreet maakt.
Als man (dienstplichtige) verlies je al minimum 2 'loopbaanjaren'.
@Earth. OK, nog eentje om het af te leren
.
Wetten hoeven natuurlijk niet voor eeuwig te zijn. Maar voortdurende verandering zoals nu is niet OK.
Wetten hoeven natuurlijk niet voor eeuwig te zijn. Maar voortdurende verandering zoals nu is niet OK.
[quote=mver post_id=654736 time=1753290171 user_id=7276]
OK, nog eentje om het af te leren
.
[/quote]
Precies.
Maar ja, een hoop wetten hadden natuurlijk ook eerder veranderd moeten worden.
OK, nog eentje om het af te leren
[/quote]
Precies.
Maar ja, een hoop wetten hadden natuurlijk ook eerder veranderd moeten worden.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat was bedoeld voor "normale" gevallen ... niet voor personen met speciale regelingen waar nu inderdaad enigszins aan geraakt wordt.PotjeVickx schreef: ↑23 juli 2025, 19:01Denk je???EarthNvstr1 schreef: ↑23 juli 2025, 18:50 Wie nu bv. 60 is, zal volgens mij zeer weinig tot zelfs geen nadelen ondervinden.
Als man (dienstplichtige) verlies je al minimum 2 'loopbaanjaren'.
- PotjeVickx
- Jr. Member

- Contacteer:
En mannelijke 55+'ers die quasi allemaal dienstplichtig waren (tenzij medische problemen of broederdienst) ZIJN toch 'normale gevallen'?
Op dit moment is de kous zo af geloof ik. Maar als het weer veranderd is voor je 67 bent, tja ... Daarom zijn wetten die dingen met terugwerkende kracht veranderen in mijn opinie niet OK.coenen schreef: ↑23 juli 2025, 18:58Dus: heb je bvb. 30 jaar voltijds gewerkt en je gaat op 67j met pensioen dan krijg je gewoon 30/45e van het bedrag en is de kous af (dus geen malus)?EarthNvstr1 schreef: ↑23 juli 2025, 17:38
Als men spreekt over "op pensioen gaan" dan bedoelt men typisch het "wettelijk pensioen" (= maandelijks pensioen krijgen van de staat)
Vandaag kan je typisch op "wettelijk pensioen" vanaf de leeftijd van 67 jaar, ongeacht hoelang je gewerkt hebt.
Vanaf die leeftijd heb je dus recht op een maandelijkse pensioenuitkering van de staat, het bedrag hangt welliswaar wél af van hoelang je gewerkt hebt.
Als je weinig gewerkt hebt en je vindt het bedrag te laag, dan mag je natuurlijk gewoon wat langer werken om je aantal gewerkte jaren te verhogen.
Vervolgens is er het "vervroegd pensioen", dat is ook het "wettelijk pensioen", maar daarvoor moet je aan bepaalde leeftijds- en loopbaanvoorwaarden voldoen.
Als je aan de voorwaarden voldoet, heb je dus ook recht op een maandelijkse pensioenuitkering van de staat, maar ook hier hangt het bedrag welliswaar af van hoelang je gewerkt hebt.
De hervorming is gewoon een beetje beter voor mensen die lang gewerkt hebben in hun leven t.o.v. van mensen die minder lang gewerkt hebben.
En het gaat die richting uit omwille van de bovenliggende doelstelling om de werkzaamheidsgraag te verhogen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ok. Als het dan toch normale gevallen zijn, dan hoeven er dus ook geen speciale regelingen te zijn.PotjeVickx schreef: ↑23 juli 2025, 19:10 En mannelijke 55+'ers die quasi allemaal dienstplichtig waren (tenzij medische problemen of broederdienst) ZIJN toch 'normale gevallen'?
Voor hen zal er dan mogelijks wel iets meer veranderen, maar nu heb je de leeftijd ook al verlaagd van 60 naar 55 hé.
- PotjeVickx
- Jr. Member

- Contacteer:
Omdat die groep ook groter is dan jij aangeeft
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Maak de dingen aub toch eens concreet.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- PotjeVickx
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik denk dat velen hier de impact niet goed door hebben.
1) Quasi IEDEREEN verliest 1 loopbaanjaar gezien het aantal gewerkte dagen stijgt van 104 naar 156. Het jaar dat je afstudeert resten er geen 156 meer (tenzij je op 1 juli gaat werken) Dat is dus het eerste jaar dat je al verliest.
2) Mannelijke dienstplichtigen verliezen ook een TWEEDE (en mogelijk derde) loopbaanjaar gezien 'dienstplicht/burgerplicht' niet meer voor komt in de lijst van 'gelijkgestelde periodes'. Dit jaar wordt dus volledig teniet gedaan gezien er geen 156 dagen meer resten.
... ook mensen in 'verbrekingsperiodes zonder effectieve arbeid' (die dus wel hebben bijgedragen in die periode) verliezen die periodes als 'gelijkgestelde periodes'. In deze tijd dat bedrijven massaal de deuren dicht doen... een zware klap voor een groep die reeds zwaar getroffen is.
1) Quasi IEDEREEN verliest 1 loopbaanjaar gezien het aantal gewerkte dagen stijgt van 104 naar 156. Het jaar dat je afstudeert resten er geen 156 meer (tenzij je op 1 juli gaat werken) Dat is dus het eerste jaar dat je al verliest.
2) Mannelijke dienstplichtigen verliezen ook een TWEEDE (en mogelijk derde) loopbaanjaar gezien 'dienstplicht/burgerplicht' niet meer voor komt in de lijst van 'gelijkgestelde periodes'. Dit jaar wordt dus volledig teniet gedaan gezien er geen 156 dagen meer resten.
... ook mensen in 'verbrekingsperiodes zonder effectieve arbeid' (die dus wel hebben bijgedragen in die periode) verliezen die periodes als 'gelijkgestelde periodes'. In deze tijd dat bedrijven massaal de deuren dicht doen... een zware klap voor een groep die reeds zwaar getroffen is.
Omdat legerdienst circa 1993 afgeschaft is... en voor het eerste verloren loopbaanjaar iedereen treft gezien iedereen afstudeert op 30/06/XXXX