Fiscaal Langetermijnsparen om om te zetten in SSV
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Fiscaal Langetermijnsparen om om te zetten in SSV
Ik heb onlangs een Levensverzekering afgesloten bij Axa, optiplan type Universal Life.
Dit met de bedoeling om mijn belastingen wat omlaag te halen gedurende de periode ik nog geen eigen woning heb. Ik en mijn vriend zijn wel op zoek naar een woning en zijn van plan om iets te kopen binnen een paar jaar. Ik heb dus een LV afgesloten met het oog deze op een bepaald moment om te vormen naar een SSV.
Nu zegt een vriendin mij dat wanneer ik de LV omgevormd heb tot een SSV, mijn vriend extra belasting zal moeten betalen (10%) wanneer ik zou overlijden en de SSV moet tussenkomen.
Is dat dan een soort 'taks op 60' die geheven wordt omdat je premies fiscaal hebt ingebracht?
Ik weet dat dit systeem van fiscaal voordeel via een LV + omvorming naar SSV veel gebruikt wordt. Maar als wat mijn vriendin zegt waar is, dan is dit toch totaal niet voordelig??
Kan mij iemand wat meer uitleg geven hieromtrent?
Dit met de bedoeling om mijn belastingen wat omlaag te halen gedurende de periode ik nog geen eigen woning heb. Ik en mijn vriend zijn wel op zoek naar een woning en zijn van plan om iets te kopen binnen een paar jaar. Ik heb dus een LV afgesloten met het oog deze op een bepaald moment om te vormen naar een SSV.
Nu zegt een vriendin mij dat wanneer ik de LV omgevormd heb tot een SSV, mijn vriend extra belasting zal moeten betalen (10%) wanneer ik zou overlijden en de SSV moet tussenkomen.
Is dat dan een soort 'taks op 60' die geheven wordt omdat je premies fiscaal hebt ingebracht?
Ik weet dat dit systeem van fiscaal voordeel via een LV + omvorming naar SSV veel gebruikt wordt. Maar als wat mijn vriendin zegt waar is, dan is dit toch totaal niet voordelig??

Re: Fiscaal Langetermijnsparen om om te zetten in SSV
Uw vriendin heeft het over een SSV in het regime pensioensparen. Dat los je op door het kapitaal te delen door 0,9. Zo kom je na belastingen uit op 100%. Nog altijd voordelig want je spaart 30-40% uit van je premie (en geen 1,1% taks op de premie).Starshine schreef: Ik heb onlangs een Levensverzekering afgesloten bij Axa, optiplan type Universal Life.
Kan mij iemand wat meer uitleg geven hieromtrent?
Dit is idd vergelijkbaar met de taks op 60 jaar.
Het regime langetermijnsparen zit anders in elkaar. Daar werkt men met een rente die in de belastingen wordt gevoegd. Ik dacht 10 jaar) Hoe dit precies in elkaar zit, weet ik niet meer. Zal vanavond nog eens in de boeken duiken. Morgen antwoord

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Fiscaal Langetermijnsparen om om te zetten in SSV
Een zuivere overlijdensverzekering wordt belast aan 10%. 
Een overlijdingsdekking die dient om een hypothecaire lening de verzekeren zit anders in elkaar. Hier werkt men met een fictieve rente. Je moet gedurende dertien jaar een rente aangeven in je personenbelasting. Hoeveel hangt af van je ouderdom. Indien jonger dan 45 jaar is dit bvb 1%.
Dit is een korte uitleg. De volledige uitleg is een paar blz'n lang

Een overlijdingsdekking die dient om een hypothecaire lening de verzekeren zit anders in elkaar. Hier werkt men met een fictieve rente. Je moet gedurende dertien jaar een rente aangeven in je personenbelasting. Hoeveel hangt af van je ouderdom. Indien jonger dan 45 jaar is dit bvb 1%.

Dit is een korte uitleg. De volledige uitleg is een paar blz'n lang