Fiscaal sparen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Fiscaal sparen
Beste,
Je hebt geen enkele aftrek meer behalve het pensioen sparen!
Wat is fiscaal sparen?
Is er zoals op kasbons voorheffing 15 %?
Hoelang moet men dit doen?
Is het gegarandeerd veilig beschermd?
Mag men uitstappen?
Hoeveel belastingvoordeel levert dit op?
En gaat er niet aan verminderd worden door de crisis door de regering?
graag hulp
groetjes
Je hebt geen enkele aftrek meer behalve het pensioen sparen!
Wat is fiscaal sparen?
Is er zoals op kasbons voorheffing 15 %?
Hoelang moet men dit doen?
Is het gegarandeerd veilig beschermd?
Mag men uitstappen?
Hoeveel belastingvoordeel levert dit op?
En gaat er niet aan verminderd worden door de crisis door de regering?
graag hulp
groetjes
Re: Fiscaal sparen
...als je met de zoekknop van het forum even de term "termijnsparen" intikt, zal je een schat aan informatie over lange termijnsparen te weten komen.
Is overigens ook een vorm van tak21, dus met dezelfde mate van (geen) bescherming.
Is overigens ook een vorm van tak21, dus met dezelfde mate van (geen) bescherming.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Termijnrekeningen, spaarrekeningen en levensverzekeringen (zoals tak 21 producten) zijn taalkundig, financieel, juridisch en fiscaal totaal verschillende zaken.
Om nog maar te zwijgen van de kosten (instap, uitstap, beheer, bewaring(?)), die al dan niet aangerekend worden.
En dan nog iets: wat de fiscus met de ene hand geeft, pakt ze meestal in veelvoud terug met de andere.
Om nog maar te zwijgen van de kosten (instap, uitstap, beheer, bewaring(?)), die al dan niet aangerekend worden.
En dan nog iets: wat de fiscus met de ene hand geeft, pakt ze meestal in veelvoud terug met de andere.
Beste Robokat...
Je deed me even schrikken met "geen" bescherming bij tak 21.
Ik heb vraag lopen in dit forum over dexia en hun tak 21. (zie item hierboven)
Als ik nu lees, "geen" bescherming... tja... bij dexia is er toch ergens wel een zekerheid wat die bank betreft...(maar ja, zeg nooit nooit)
Het klinkt misschien "groots" doch is zeker de bedoeling niet, als je reeds de garantiegrens van 100.000 overschrijdt, moet je toch ergens terecht. In mijn geval was dit, toen nog in het volste vertrouwen (2005) dexia life invest.
Na enkele jaren looptijd kan ik wel een bepaald percentage van die spaarcenten jaarlijks afhalen, zonder kosten...
Zou U terug meer zekerheid zoeken en bvb geld op kinderen (> 18) plaatsen om terug onder de "bescherming" van 100.000 te komen? (en dus geleidelijk aan een deel uit de tak 21 terug te trekken)
Dank voor je reactie
Ik heb vraag lopen in dit forum over dexia en hun tak 21. (zie item hierboven)
Als ik nu lees, "geen" bescherming... tja... bij dexia is er toch ergens wel een zekerheid wat die bank betreft...(maar ja, zeg nooit nooit)
Het klinkt misschien "groots" doch is zeker de bedoeling niet, als je reeds de garantiegrens van 100.000 overschrijdt, moet je toch ergens terecht. In mijn geval was dit, toen nog in het volste vertrouwen (2005) dexia life invest.
Na enkele jaren looptijd kan ik wel een bepaald percentage van die spaarcenten jaarlijks afhalen, zonder kosten...
Zou U terug meer zekerheid zoeken en bvb geld op kinderen (> 18) plaatsen om terug onder de "bescherming" van 100.000 te komen? (en dus geleidelijk aan een deel uit de tak 21 terug te trekken)
Dank voor je reactie
Kijk, de actualiteit heeft dit al achterhaald. Blijkbaar zal de regering alle verzekeraars vanaf 2010 verplichten om bij te dragen aan het garantiesysteem voor tak21.Luc B. schreef: Beste Robokat...
Nu, los daarvan is een goede beleggingsportefeuille gespreid over verschillende producten en verschillende maatschappijen, dus zeker niet alles in tak21 bij 1 maatschappij.
De controlewet op de verzekeringsondernemingen verplicht de verzekeraars voldoende activa aan te houden (i.c. de dekkingswaarden) om hun verplichtingen qua verzekerde kapitalen te kunnen nakomen. De CBFA (vroeger de CDV) wordt verondersteld dit minstens jaarlijks na te kijken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb ook een vraagje ivm fiscaal sparen.
Is het ook interessant om dit te beginnen doen als je van plan bent binnen een jaar of te kopen of te bouwen ( en dus een hypothecaire lening aan te gaan).
Enige tijd geleden was ik bij KBC, en daar raadden ze mij aan om dit te doen, onder het mom dat ik het gespaarde bedrag dan later kon gebruiken voor mijn schuldsaldoverzekering of zoiets. (heb het niet helemaal begrepen vrees ik)
Ik sta hier wat huiverachtig tegenover omdat ik schrik heb dat ik dan voor mijn hypothecair krediet al 'vast zit' aan KBC.
Is het ook interessant om dit te beginnen doen als je van plan bent binnen een jaar of te kopen of te bouwen ( en dus een hypothecaire lening aan te gaan).
Enige tijd geleden was ik bij KBC, en daar raadden ze mij aan om dit te doen, onder het mom dat ik het gespaarde bedrag dan later kon gebruiken voor mijn schuldsaldoverzekering of zoiets. (heb het niet helemaal begrepen vrees ik)
Ik sta hier wat huiverachtig tegenover omdat ik schrik heb dat ik dan voor mijn hypothecair krediet al 'vast zit' aan KBC.
Volgens mij raden ze je een langetermijnsverzekering aan die je kan omzetten in een schuldsaldo. Als je van plan bent om je krediet bij kbc te nemen is dit zeker aan te raden, anders zou ik er afblijven.The Mars volta schreef: Ik heb ook een vraagje ivm fiscaal sparen.
By the way, zelf als je het ene er neemt, zit je er nog niet vast voor het andere, niet vergeten hé.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
ik heb dit gedaan bij dexia. Lening uiteindelijk genomen bij fortis. Maar schuldsaldo genomen bij dexia.
Ik doe dat bij Ethias, is een overheidsinstelling geworden en veilig. Ethias fiscaal kwam als de beste uit de bus bij TA.
Ter herinnering:
Voor de inkomsten 2009, aanslagjaar 2010 bedraagt het maximumbedrag voor het langetermijnsparen € 2080 per persoon.
Berekening van jouw maximumbedrag: 6 % van je netto belastbaar beroepsinkomen + € 155,70.
Opgelet:
Tot 30 juni 2009 kon je de eerste premie van een nieuwe levensverzekering met een terugwerkende kracht van 6 maanden fiscaal in vermindering brengen van je inkomsten van 2008.
De fiscus heeft zijn standpunt daarover gewijzigd en dat is voortaan niet meer mogelijk.
Je moet dus voor 31 december 2009 gestort hebben.
Voor de inkomsten 2009, aanslagjaar 2010 bedraagt het maximumbedrag voor het langetermijnsparen € 2080 per persoon.
Berekening van jouw maximumbedrag: 6 % van je netto belastbaar beroepsinkomen + € 155,70.
Opgelet:
Tot 30 juni 2009 kon je de eerste premie van een nieuwe levensverzekering met een terugwerkende kracht van 6 maanden fiscaal in vermindering brengen van je inkomsten van 2008.
De fiscus heeft zijn standpunt daarover gewijzigd en dat is voortaan niet meer mogelijk.
Je moet dus voor 31 december 2009 gestort hebben.
Omdat ik me blauw betaal aan belastingen heb ik op 27/12 nog gauw gauw bij Argenta in de Argenta-Flexx gestort. Het is allemaal nogal snel moeten gebeuren en ik vraag me af of ik daar -buiten de belastingsaftrek, die toch de belangrijskte reden was- goed aan gedaan heb. Ik vind hier op de site niets van dat product terug (via de zoekfunctie) en Flexx staat ook niet vermeld tussen de levensverzekeringenlijst. Kan iemand me zeggen of ik er best in blijf storten of beter overschakel naar een andere tak21? Met dank!
En dan nog iets: wat de fiscus met de ene hand geeft, pakt ze meestal in veelvoud terug met de andere.[/quote]
Volledig mee eens.
Volledig mee eens.
Uw wantrouwen is volledig terecht.Spaar nooit op voorhand voor uw SSV.Wanneer je huis gaat bouwen/kopen heb je alles zelf in handen en ben je niet gebonden aan die ene bank.Je bent er niet toe verplicht om ze daar te nemen maar uw geld staat er wel zodat zij er vanuit gaan dat je ze wel neemt.The Mars volta schreef:Ik heb ook een vraagje ivm fiscaal sparen.