Fiscale aspecten van vervroegde aflossing
TIP
Fiscale aspecten van vervroegde aflossing
Een technisch vraagje over fiscaliteit...
Wij hebben net een huis gekocht in het Brussels gewest. We verwachten de akte in november te ondertekenen. Om het fiscaal voordeel - de woonbonus blijft in het Brussels gewest onverminderd gehandhaafd! - te maximaliseren, vragen we ons af of het mogelijk is om met één van de banken (nog niet helemaal duidelijk welke dat zal worden) af te spreken om de eerste één à twee maanden een (flink) hogere premie te betalen, zodat we in 2015 nog het maximaal fiscaal aftrekbare bedrag kunnen inbrengen.
Dus: ongeveer €6000 afbetalen de eerste één à twee maanden met eigen kapitaal, en vervolgens de standaard maandbedragen afbetalen. Dat zou ons €3000 fiscaal voordeel kunnen opleveren in 2015, ipv slechts €500 à €1000 - en dat lijkt toch echt de moeite!
Kan zoiets? Heeft iemand dat al geprobeerd, en zo ja, werkt dit?
Wij hebben net een huis gekocht in het Brussels gewest. We verwachten de akte in november te ondertekenen. Om het fiscaal voordeel - de woonbonus blijft in het Brussels gewest onverminderd gehandhaafd! - te maximaliseren, vragen we ons af of het mogelijk is om met één van de banken (nog niet helemaal duidelijk welke dat zal worden) af te spreken om de eerste één à twee maanden een (flink) hogere premie te betalen, zodat we in 2015 nog het maximaal fiscaal aftrekbare bedrag kunnen inbrengen.
Dus: ongeveer €6000 afbetalen de eerste één à twee maanden met eigen kapitaal, en vervolgens de standaard maandbedragen afbetalen. Dat zou ons €3000 fiscaal voordeel kunnen opleveren in 2015, ipv slechts €500 à €1000 - en dat lijkt toch echt de moeite!
Kan zoiets? Heeft iemand dat al geprobeerd, en zo ja, werkt dit?
Re: Fiscale aspecten van vervroegde aflossing
het enige wat ik weet dat gedaan wordt in zo'n geval (dus akte eind van jaar) is de schuldsaldo in 1 keer betalen,
die premie kunt ge immers ook inbrengen
die premie kunt ge immers ook inbrengen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Fiscale aspecten van vervroegde aflossing
Ja, dat weet ik. Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om nog "beter" te doen