Fiscale regimes woonbonus in gevolge verhuis
TIP
Fiscale regimes woonbonus in gevolge verhuis
Beste,
Vooraleer ik Fod Financien raadpleeg wil ik jullie advies ook eens inwinnen.
Concrete situatie
Juli 2018 ingestapt in project bouw nieuwbouwwoning en compromis getekend.
Begin november 2018 notariële akte nieuwbouwwoning, hypotheek bij KBC beginnen betalen. Begin periode dubbele betaling hypotheek: oude en nieuwe.
Einde november 2018: huidige woning compromis getekend. Maart 2019: notariële akte, oude lening bij Crelan voor huidig huis waar we tijdelijk nog even in wonen volledig afgelost.
Wat nu inzake de twee leningen die in twee verschillende fiscale regimes vallen en de betalingen in 2018?
De lening bij Crelan is in 2016 een herfinanciering van een lening in 2013 en volgens het attest recent ontvangen kan ca 7600 euro ingebracht in 2018 (onder oud regime woonbonus).
De lening bij KBC is pas begonnen in november 2018 en zou theoretisch in aanmerking kunnen komen in 2018 voor inbreng ten belope van ca 2200 euro onder nieuw regime geïntegreerde woonbonus.
Gezien er twee fiscale regimes van toepassing kunnen zijn in twee verschillende belastingjaren, ben ik in de war en heb ik ook nog geen sluitende informatie gevonden op internet. Lijkt me nochtans niet zo een uitzonderlijke situatie.
Vragen:
- Kan ik beide bedragen inbrengen (ik vermoed van niet)?
- Indien niet, is het interessants het inbrengen van de lening van Crelan gezien de voordelige berekening van het marginale tarief? Maar, gezien ik in het bezit was van twee woningen mag ik de verhogingen waar ik wel nog recht op heb nog doorrekenen?
- Wat is het belang van de enige eigen woning hier? Kan ik het bedrag betaald bij KBC in federaal lange termijn sparen of betekent dit dat ik in de toekomst uitgesloten wordt van geïntegreerde woonbonus?
- Ander relevante info ook steeds welkom.
Concrete situatie
Begin november 2018 notariële akte nieuwbouwwoning, hypotheek bij KBC beginnen betalen. Begin periode dubbele betaling hypotheek: oude en nieuwe.
Einde november 2018: huidige woning compromis getekend. Maart 2019: notariële akte, oude lening bij Crelan voor huidig huis waar we tijdelijk nog even in wonen volledig afgelost.
Wat nu inzake de twee leningen die in twee verschillende fiscale regimes vallen en de betalingen in 2018?
De lening bij Crelan is in 2016 een herfinanciering van een lening in 2013 en volgens het attest recent ontvangen kan ca 7600 euro ingebracht in 2018 (onder oud regime woonbonus).
De lening bij KBC is pas begonnen in november 2018 en zou theoretisch in aanmerking kunnen komen in 2018 voor inbreng ten belope van ca 2200 euro onder nieuw regime geïntegreerde woonbonus.
Gezien er twee fiscale regimes van toepassing kunnen zijn in twee verschillende belastingjaren, ben ik in de war en heb ik ook nog geen sluitende informatie gevonden op internet. Lijkt me nochtans niet zo een uitzonderlijke situatie.
Vragen:
- Indien niet, is het interessants het inbrengen van de lening van Crelan gezien de voordelige berekening van het marginale tarief? Maar, gezien ik in het bezit was van twee woningen mag ik de verhogingen waar ik wel nog recht op heb nog doorrekenen?
- Wat is het belang van de enige eigen woning hier? Kan ik het bedrag betaald bij KBC in federaal lange termijn sparen of betekent dit dat ik in de toekomst uitgesloten wordt van geïntegreerde woonbonus?
Re: Fiscale regimes woonbonus in gevolge verhuis
Je kan beiden aangeven, zijn twee verschillende korven, de eerste hypotheek valt onder federale korf, de tweede onder de Vlaamse geïntegreerde woonbonus. Zo kan iemand die van de geïntegreerde woonbonus geniet ook nog aan langetermijnsparen doen, wat in dezelfde korf van de federale woonbonus zit.
Je gaat op de eerste Hypotheek wel de verhoging verliezen omdat het niet langer de enige woning is, op de tweede ga je eveneens niet van de verhoging kunnen genieten om de zelfde reden. in het jaar dat je niet meer in de eerste woning woont, zal je ook de woonbonus kwijtspelen, bij verkoop van deze woning zal je nieuw huis opnieuw de enige woning worden waardoor je weer recht op de verhoging krijgt. Dit alles voor zover ik weet, voor de zekerheid toch nog eens navragen bij Fod Financien.
Je gaat op de eerste Hypotheek wel de verhoging verliezen omdat het niet langer de enige woning is, op de tweede ga je eveneens niet van de verhoging kunnen genieten om de zelfde reden. in het jaar dat je niet meer in de eerste woning woont, zal je ook de woonbonus kwijtspelen, bij verkoop van deze woning zal je nieuw huis opnieuw de enige woning worden waardoor je weer recht op de verhoging krijgt. Dit alles voor zover ik weet, voor de zekerheid toch nog eens navragen bij Fod Financien.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Fiscale regimes woonbonus in gevolge verhuis
De info van vortex is niet correct, dit heeft hier niets te zien met verhuring of tweede eigendomsvparijs schreef: ↑1 mei 2019, 16:11 Beste,
Concrete situatie
Vragen:
Je lening van A is er één van voor 2015
Je lening van B is er één van na 2016.
Je zit dus met A gewestelijke woonbonus idd marginale tarief
Je zit met B geïntegreerde.
In de wet staat: als je kredieten hebt die zowel slaan op gewestelijk als op geintegreerde, moet je een keuze maken. Een je de keuze maakt voor geintegreerde is deze definitief.
Als je de korven vol krijgt met je lening van 2013 en je kan dus nog de verhoging genieten en je hoogste inkomstenschijf bedraagt meer dan 40% dan zou ik sowieso nog een jaar de gewestelijke meepikken.
Je mag dus niets invullen van de nieuwe lening onder geintegreerde
Pas vanaf volgend aanslagjaar gee je dan de geiintegreerde in.
Sowieso zal je foutmelding krijgen in tax on web als je beiden wil invullen.
Sowieso kan je een verhoging genieten, maar let wel dat wanneer je nu een jaar geintegreerde niet gebruikt, dat je slechts 9 jaar verhoging hebt.
Echter zoals gezegd kan de oude woonbonus veel meer bieden dat 1 jaar nl 3040 x 50% tov 2280 x 40%