fiscaliteit Tak 21 spaarverzekering
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
fiscaliteit Tak 21 spaarverzekering
Bij de Tak 21 spaarverzekering kan je jaarlijks tot een bepaald bedrag fiscaal voordeel doen. Dat is zeker indien je voldoende inkomen hebt. Maar indien je (het is dan ook crisis) in een bepaald jaar geen job hebt/vindt (uiteraard weet je dat niet op voorhand). Ik vraag me af of het dan nog zinvol is om die opdracht te laten doorlopen. Heb je dan ook nog een fiscaal voordeel door te blijven sparen ? Of zal het op de belastingbrief uiteindelijk geen verschil uitmaken ? En verlies je een potentieel voordeel omdat je onvoldoende inkomen hebt.
Re: fiscaliteit Tak 21 spaarverzekering
Het fiscaal voordeel wordt berekend op basis van de bijzondere gemiddelde aanslagvoet.
Je krijgt dus volgens mij steeds minstens 30% fiscaal voordeel, althans dat was bij mij het geval wanneer ik ingevolge deeltijds en/of loopbaanonderbreking onder de 30% zou uitgekomen zijn.De bijzondere gemiddelde aanslagvoet
Indien u recht heeft op een belastingvermindering voor uw betalingen uitgevoerd in het kader van levensverzekeringen, dan wordt deze berekend aan de "bijzondere gemiddelde aanslagvoet" die in werkelijkheid overeenkomt met het resultaat van de deling van het bedrag van de belasting door het jaarlijks netto belastbaar inkomen, zonder rekening te houden met de belastingverminderingen voor personen ten laste of andere en belastingverminderingen voor vervangingsinkomsten
De bijzondere gemiddelde aanslagvoet mag niet lager zijn dan 30 % of hoger dan 40 % (te verhogen met de gemeentelijke opcentiemen). Het percentage evolueert in functie van het netto belastbaar inkomen en de burgerlijke staat van de belastingplichtige.
bron: http://www.ethias.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Opgepast ! indien je niet meer verdient dan de belastingvrije som (6690 euro verhoogd voor kinderen of dergelijke), dan betaal je gewoon geen belasting en kan je er ook geen terugkrijgen.
Ik denk wel dat een werkloosheidsuitkering nog altijd meer is dan 7000 euro / jaar
Maar bvb mensen die beginnen te werken in september na het afstuderen, moeten dan voor dit jaar zeker nog geen pensioensparen beginnen (tenzij ze schandalig veel verdien
).
Ik denk wel dat een werkloosheidsuitkering nog altijd meer is dan 7000 euro / jaar

Maar bvb mensen die beginnen te werken in september na het afstuderen, moeten dan voor dit jaar zeker nog geen pensioensparen beginnen (tenzij ze schandalig veel verdien

Bedankt Nuyttie, wist ik niet zeker, zal dan altijd wel boven die ondergrens gebleven zijn ... 

Hier kan ik kort zijn, indien je geen fiscaal voordeel hebt, is het zinloos om verder te storten. Vermits er op het einde een heffing is van +/- 10 %hyacintje schreef:Bij de Tak 21 spaarverzekering kan je jaarlijks tot een bepaald bedrag fiscaal voordeel doen. Dat is zeker indien je voldoende inkomen hebt. Maar indien je (het is dan ook crisis) in een bepaald jaar geen job hebt/vindt (uiteraard weet je dat niet op voorhand). Ik vraag me af of het dan nog zinvol is om die opdracht te laten doorlopen. Heb je dan ook nog een fiscaal voordeel door te blijven sparen ? Of zal het op de belastingbrief uiteindelijk geen verschil uitmaken ? En verlies je een potentieel voordeel omdat je onvoldoende inkomen hebt.
Maar zelfs werklozen kunnen belastingen moeten betalen. Dus simuleer uw inkomen op een van de vele sites. Dat zal dan wel gebeuren op taxatie van vorig jaar.
Maar dat zal echt niet het grote verschil maken , tenzij onze Bart het voor het zeggen zal hebben.
Iemand die enkel een ziekteuitkering krijgt, betaalt meestal ook geen belastingen.