Fondsen: wanneer verkopen
TIP
Re: Fondsen: wanneer verkopen
Uiteraard Raoul, daarom ook dat ik het had over kopen of verkopen op een dag dat de beurs ...
Daar ben ik ook al van teruggekomen, Yaris...
De beurs gaat bv. op 20/05 (fictief) onderuit wegens problemen in Oekraïne, je koopt die dag (gewoonlijk is dat dan al na de middag of 's avonds) met veel moed fondsen aan (of bij)... Maar tegen dat uw order helemaal verwerkt is zie je dat de valutadatum van uw nieuwe aankoop op 22/05 of later staat en ondertussen zijn er 5 Russische tanks terug de grens overgereden richting Rusland en is de beurs al terug boven zijn "dipje" en zelfs gestegen en zit je met de gebakken peren
De beurs gaat bv. op 20/05 (fictief) onderuit wegens problemen in Oekraïne, je koopt die dag (gewoonlijk is dat dan al na de middag of 's avonds) met veel moed fondsen aan (of bij)... Maar tegen dat uw order helemaal verwerkt is zie je dat de valutadatum van uw nieuwe aankoop op 22/05 of later staat en ondertussen zijn er 5 Russische tanks terug de grens overgereden richting Rusland en is de beurs al terug boven zijn "dipje" en zelfs gestegen en zit je met de gebakken peren
Ja, het is niet altijd duidelijk welke dag de fondsbeheerders juist nemen om hun koersen te berekenen. BlackRock bijvoorbeeld berekent nieuwe koersen om 20.00 u 's avonds en de volgende dag worden de orders aan die koers afgerekend. Maar om 20.00 u Belgische tijd is Wall Street nog niet gesloten. Nemen ze dan de slotkoersen van de Amerikaanse aandelen van de vorige dag of de koersen ergens midden in de dag?
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Ach die "procentjes" zouden op de lange termijn toch niet te veel invloed moeten hebben. Bij mijn strategie rijden de tanks wel 20x heen en weer
. Volgens mij is iedereen er toch over eens dat "timen" niet de beste strategie is?!
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Hoe kom je tot die conclusie? Volgens mij is daar eensgezindheid over... bij fondsinvesteerdersHenkie1984 schreef:Volgens mij is iedereen er toch over eens dat "timen" niet de beste strategie is?!
Je laat het timen aan uw fondsbeheerder over - niets mis mee uiteraard.
Ook voor fondsbeheerders, laat staan particulieren, zal market timing meestal niet werken. Verschillende analyses zijn hierover reeds gepubliceerd. Zie bv. Why market timing does not work. Een uitzondering is misschien te maken voor hoge snelheids traders, die werken met arbritage in milliseconden of nog rapper. Maar ik betwijfel of de modale particulier toegang heeft tot dergelijke fondsen. Een uitstekend en fascinerend verhaal over dergelijke praktijken kan je lezen in Flash Boyssleepnot schreef:...Hoe kom je tot die conclusie? Volgens mij is daar eensgezindheid over... bij fondsinvesteerders.
Je laat het timen aan uw fondsbeheerder over - niets mis mee uiteraard.
Ik beleg op lange termijn dus voor mij is het niet heel belangrijk dat ik op het ideale moment in- of uitstap. Maar het is natuurlijk altijd prettiger als je aan het begin of het einde van de rit nog een procentje extra winst kunt meepikken.
Toch probeert de meerderheid het volgens mij - al dan niet bewust. Of het werkt als strategie, dat is een andere discussie.Belca2 schreef:Ook voor fondsbeheerders, laat staan particulieren, zal market timing meestal niet werken.
Meer on topic: dat vind ik een van de meest ergerlijke zaken aan fondsen, dat je nooit weet aan welke koers je zal kopen of verkopen.
100 % mee eens sleepnot
daarom vind ik aandelen leuker, kopen op een dip van de dag en verkopen bij een piek moment.
je hebt dat perfect onder controle, bij fondsen helemaal niet.
daarom vind ik aandelen leuker, kopen op een dip van de dag en verkopen bij een piek moment.
je hebt dat perfect onder controle, bij fondsen helemaal niet.
Aandelen kan je als korte of zeer korte termijn beleggingen gebruiken, een fonds is eerder iets dat je op langere tijd moet bekijken, dag schommelingen maken dan niet zoveel uit op het resultaat.
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
Fondsen zijn toch ideaal om met kleinere bedragen gespreid in te stappen, indien er weinig kosten zijn. Maandelijks bv.
Vgl met pensioenfonds.
Vgl met pensioenfonds.