Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
-
- Hero Member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Cronos, tegenover een auto kun je de Stromer toch echt wel goedkoop noemen. Zeker in verbruik en taxering. De auto is gewoon een uitgemolken melkkoe. Van rijtaks tot boetes en parkeertickets.
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Zeker. Mijn laatste privé auto heb ik dan ook twee weken geleden van de hand gedaan. Een vier jaar oude motorfiets deze week idem.
Maar ik vergeleek het totaalplaatje (aankoop, gebruikskosten, fiscaliteit en gebruiksgemak) van een e-bike en speedpedelec met deze van een fossiele motorfiets. Dit zowel eigen aankoop als leaseformule. Niet met een automobiel.
De klassieke motorfiets was, in de huidige omstandigheden en voor mijn gebruiksprofiel, met voorsprong de winnaar.
Dan kan in de (nabije?) toekomst verschuiven maar daar ben ik nu niets mee.
Maar ik vergeleek het totaalplaatje (aankoop, gebruikskosten, fiscaliteit en gebruiksgemak) van een e-bike en speedpedelec met deze van een fossiele motorfiets. Dit zowel eigen aankoop als leaseformule. Niet met een automobiel.
De klassieke motorfiets was, in de huidige omstandigheden en voor mijn gebruiksprofiel, met voorsprong de winnaar.
Dan kan in de (nabije?) toekomst verschuiven maar daar ben ik nu niets mee.
-
- Hero Member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Ja wellicht heb je gelijk. Bij mij geeft gezondheid (uitlaatgassen) en beweging (al doe je minder inspanning dan een niet elektrische fiets) de doorslag.
-
- Newbie
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 apr 2010
- Contacteer:
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Even op een oud topic terugkomend.
Ik moet iets enorm over het hoofd zien, want volgens mij is leasen toch ENORM interessant?
Als een lease u 90€/maand brutto loon kost, dan is dat netto slechts 39€(rekenend met 13% RSZ, en 50% bedrijfsvoorheffing).
Als de topicstarter na 3 jaar zijn fiets overneemt is hij in mijn berekening dus eigenaar voor 2119€, terwijl hij bij een privéaankoop 4200€ zou gekost hebben.
Bovendien heeft de brutto loon ruil bij ons (ik weet niet of dit overal is) geen impact op pensioensberekening en indexaties van loon en berekening vakantiegeld.
Dat lijkt mij toch een no-brainer om uit te maken of dit al dan niet voordelig is?
Ik moet iets enorm over het hoofd zien, want volgens mij is leasen toch ENORM interessant?
Als een lease u 90€/maand brutto loon kost, dan is dat netto slechts 39€(rekenend met 13% RSZ, en 50% bedrijfsvoorheffing).
Als de topicstarter na 3 jaar zijn fiets overneemt is hij in mijn berekening dus eigenaar voor 2119€, terwijl hij bij een privéaankoop 4200€ zou gekost hebben.
Bovendien heeft de brutto loon ruil bij ons (ik weet niet of dit overal is) geen impact op pensioensberekening en indexaties van loon en berekening vakantiegeld.
Dat lijkt mij toch een no-brainer om uit te maken of dit al dan niet voordelig is?
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Puur financieel gezien is een fiets leasen uiteraard zeer interessant. Je betaalt geen BTW, je betaalt met je brutoloon ipv met je nettoloon, en in mijn geval zou de fiets na de lease periode gewoon van mij worden, ook al is er nog een restwaarde over.
In mijn geval zou een fiets met een waarde van 7500 EUR mij ongeveer 90 EUR per maand gekost hebben; reken dus 45 EUR netto. Hetgeen een peulschil is gezien de fiets na 3 jaar dan volledig van mezelf is en ik deze wellicht nog eens kan verkopen voor een paar 1000 EUR. Die 45 EUR per maand zou ook ruimschoots gedekt worden door de fietsvergoeding. Objectief gezien dus een no-brainer.
Maar, ik heb uiteindelijk beslist om zelf een fiets te kopen. De leasingmaatschappij nam 9 maanden tijd om de fiets ingeschreven te krijgen. De communicatie en service is nul. De fietsmaker structureel onderbemand.
Ik heb uiteindelijk zelf een speed pedelec gekocht, bij een lokale kleine fietsmaker die geen leasing (meer) doet. Deze biedt nog een service, de fiets was per direct leverbaar, het inschrijven duurde bij mij welgeteld 3 werkdagen. Voor mij geen zaken meer met deze leasingmaatschappij.
Ik geef geen beroepsonkosten aan, de fiets zal puur met de fietsvergoeding + het geld dat ik aan benzine bespaar moeten terugverdiend worden.
In mijn geval zou een fiets met een waarde van 7500 EUR mij ongeveer 90 EUR per maand gekost hebben; reken dus 45 EUR netto. Hetgeen een peulschil is gezien de fiets na 3 jaar dan volledig van mezelf is en ik deze wellicht nog eens kan verkopen voor een paar 1000 EUR. Die 45 EUR per maand zou ook ruimschoots gedekt worden door de fietsvergoeding. Objectief gezien dus een no-brainer.
Maar, ik heb uiteindelijk beslist om zelf een fiets te kopen. De leasingmaatschappij nam 9 maanden tijd om de fiets ingeschreven te krijgen. De communicatie en service is nul. De fietsmaker structureel onderbemand.
Ik heb uiteindelijk zelf een speed pedelec gekocht, bij een lokale kleine fietsmaker die geen leasing (meer) doet. Deze biedt nog een service, de fiets was per direct leverbaar, het inschrijven duurde bij mij welgeteld 3 werkdagen. Voor mij geen zaken meer met deze leasingmaatschappij.
Ik geef geen beroepsonkosten aan, de fiets zal puur met de fietsvergoeding + het geld dat ik aan benzine bespaar moeten terugverdiend worden.
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Je werkgever kan toch niet en bedrijfsfiets en fietsvergoeding geven?
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Bij het bedrijf waar m'n vriend werkt is dat nochtans mogelijk: bedrijfsfiets als alternatief voor uitbetaling van bonus +fietsvergoeding.
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Dat dat gebeurt dat wil ik wel aannemen.
Of het de belasting en sociale zekerheidscontrole overleeft, dat is iets anders natuurlijk.
Of het de belasting en sociale zekerheidscontrole overleeft, dat is iets anders natuurlijk.
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Dat lijkt me perfect mogelijk. De fiets op zich is een loonvoordeel als een ander. De vergoeding voor de verplaatsing - die dan wel met diezellfde fiets gebeurt - is een tweede loonvoordeel.
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Inderdaad, het kan beiden wel!
Het vrijgestelde voordeel van de terbeschikkingstelling van een bedrijfsfiets is cumuleerbaar met de kilometervergoeding van 0,23 euro voor aanslagjaar 2019 (thans 24 cent) voor het gebruik van een fiets. In dit geval is de combinatie toegelaten voor eenzelfde verplaatsing of een deel ervan.
Zal maandag eens een ballon opgooien
Het vrijgestelde voordeel van de terbeschikkingstelling van een bedrijfsfiets is cumuleerbaar met de kilometervergoeding van 0,23 euro voor aanslagjaar 2019 (thans 24 cent) voor het gebruik van een fiets. In dit geval is de combinatie toegelaten voor eenzelfde verplaatsing of een deel ervan.
Zal maandag eens een ballon opgooien

Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Het is vooral de km vergoeding die alles goed maakt.
In mijn geval zo een €300/maand, als je elke dag met de fiets gaat werken natuurlijk.
In leasing zitten ook niet al de kosten in zoals tandwielen en ketting en banden.
Ook blijft de wettelijke garantie van toepassing. Is na twee jaar bv de batterij of motor stuk draai je ook zelf op voor de kosten.
In mijn geval zo een €300/maand, als je elke dag met de fiets gaat werken natuurlijk.
In leasing zitten ook niet al de kosten in zoals tandwielen en ketting en banden.
Ook blijft de wettelijke garantie van toepassing. Is na twee jaar bv de batterij of motor stuk draai je ook zelf op voor de kosten.
-
- Newbie
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 apr 2010
- Contacteer:
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Fietsvergoeding wordt bij ons ook uitbetaald bovenop de lease fiets.
De service van de leasemaatschappij, B2Bike, liep bij mij zeer vlot (wel geen inschrijving).
Onderhoud zoals kettingen en banden kunnen we allemaal in de lease nemen als we nog budget hebben. We hebben een service budget dat we zelf kunnen besteden (kan tot 900€ over drie jaar)
BTW moesten wij trouwens wel betalen. Maar het voordeel loopt bij mij op tot 57% (RSZ + bedrijfsvoorheffing).
De overname is wel niet gratis. Bedraagt 16% van de aankoopprijs. Maar wetende dat een goed onderhouden fiets na 3 jaar toch nog de helft waard zou moeten zijn, kan daar in principe bij verkoop winst op gemaakt worden.
De service van de leasemaatschappij, B2Bike, liep bij mij zeer vlot (wel geen inschrijving).
Onderhoud zoals kettingen en banden kunnen we allemaal in de lease nemen als we nog budget hebben. We hebben een service budget dat we zelf kunnen besteden (kan tot 900€ over drie jaar)
BTW moesten wij trouwens wel betalen. Maar het voordeel loopt bij mij op tot 57% (RSZ + bedrijfsvoorheffing).
De overname is wel niet gratis. Bedraagt 16% van de aankoopprijs. Maar wetende dat een goed onderhouden fiets na 3 jaar toch nog de helft waard zou moeten zijn, kan daar in principe bij verkoop winst op gemaakt worden.
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Tuurlijk wel. Sterker nog: de bedrijfsfiets hoeft niet eens gebruikt te worden voor woon-werkverkeer. Je kunt dus perfect een koersfiets als leasing-fiets nemen waarmee je in het weekend met je maten gaat pinten drinken, en tijdens de week kom je met een andere fiets naar het werk.
Nog gekker: De leasingfiets kan ook met een bedrijfswagen gecombineerd worden! Je neemt de bedrijfswagen met tankkaart en geeft die aan je vrouw, terwijl je ondertussen met een fiets naar het werk rijdt EN een fietsvergoeding ontvangt.
Noch de leasingfiets, noch de fietsvergoeding worden fiscaal als voordeel in natura beschouwd.
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
Soms zijn er wel interne reglementen die bepaalde combinaties niet toestaan.
-
- Newbie
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22 apr 2010
- Contacteer:
Re: Forfaitaire beroepskosten of leasing E-bike ?
In ons contract staat dat we de geleaste fiets minstens 1/5 moeten gebruiken voor onze woon werk verplaatsingen.
Ik heb op een site die verwees naar de gerelateerde wetgeving gelezen dat de fiets 'regelmatig' voor woon werk gebruikt dient te worden om niet als voordeel alle aard aanzien te worden.
De wetgeving is dus zeer vaag wat dat betreft. Bovendien valt de concrete 1/5de regel ook niet echt te controleren. Nu is dit voor mij geen zorg, ik gebruik hem effectief voor woon werk..
Ik heb op een site die verwees naar de gerelateerde wetgeving gelezen dat de fiets 'regelmatig' voor woon werk gebruikt dient te worden om niet als voordeel alle aard aanzien te worden.
De wetgeving is dus zeer vaag wat dat betreft. Bovendien valt de concrete 1/5de regel ook niet echt te controleren. Nu is dit voor mij geen zorg, ik gebruik hem effectief voor woon werk..