onterechte energiefactuur
onterechte energiefactuur
Beste allen,
Zoals elk jaar heb ik een paar maanden terug een nieuwe energieleverancier gevonden aan de hand van mijnenergie en aanbieders. De goedkoopste genomen en het overstap voor 1-2 maanden later gepland.
Ik kreeg zonet het eerste maandelijkse factuur en het jaarbedrag ligt vrijwel 50% hoger dan de afgesproken prijs. Als ik vandaag zelfde vergelijk maak door middel van de genoemde websites kom ik aan een vrijwel hetzelfde bedrag van paar maanden terug. Dit allemaal ondanks dat het aangegeven jaarlijks verbruik van elektriciteit en gas onveranderd is gebleven.
Dit verbaast mij omdat ik voor het afsluiten van het contract een bevestiging ontving via email waarvolgens de prijs van de leverancier zijn website en die van mijnenergie / aanbieders, twee verschillende prijzen waren en hetgeen ik zou krijgen zou afhangen van hoe ik de "bestelling" zal plaatsen. Ik heb dat uiteraard gedaan via 1 van de twee genoemde vergelijkssites.
Volgende week contacteer ik de leverancier. Ondertussen vraag ik mij af of de fout aan mijn kant ligt.
Goed weekend,
neo
Zoals elk jaar heb ik een paar maanden terug een nieuwe energieleverancier gevonden aan de hand van mijnenergie en aanbieders. De goedkoopste genomen en het overstap voor 1-2 maanden later gepland.
Ik kreeg zonet het eerste maandelijkse factuur en het jaarbedrag ligt vrijwel 50% hoger dan de afgesproken prijs. Als ik vandaag zelfde vergelijk maak door middel van de genoemde websites kom ik aan een vrijwel hetzelfde bedrag van paar maanden terug. Dit allemaal ondanks dat het aangegeven jaarlijks verbruik van elektriciteit en gas onveranderd is gebleven.
Dit verbaast mij omdat ik voor het afsluiten van het contract een bevestiging ontving via email waarvolgens de prijs van de leverancier zijn website en die van mijnenergie / aanbieders, twee verschillende prijzen waren en hetgeen ik zou krijgen zou afhangen van hoe ik de "bestelling" zal plaatsen. Ik heb dat uiteraard gedaan via 1 van de twee genoemde vergelijkssites.
Volgende week contacteer ik de leverancier. Ondertussen vraag ik mij af of de fout aan mijn kant ligt.
Goed weekend,
neo
Laatst gewijzigd door neo op 4 juni 2021, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fraudeleuze energiefactuur
Lijkt me zwaar om op dit moment van fraude te spreken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dit is nu precies wat ik bedoelde met: aan-welke-bespaartips-hebben-jullie-het ... ml#p511312 
"De goedkoopste genomen" => I say no more
Edit: en "via 1 van de twee genoemde vergelijkssites" => leg mij eens uit hoe je een betere prijs denkt te krijgen als je via een omweg (die ook iets wil verdienen) klant bent ?

"De goedkoopste genomen" => I say no more

Edit: en "via 1 van de twee genoemde vergelijkssites" => leg mij eens uit hoe je een betere prijs denkt te krijgen als je via een omweg (die ook iets wil verdienen) klant bent ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 juni 2021, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe groot is uw verschil in verbruik winter tov zomer? De nieuwe leverancier baseert zich op verbruik van de laatste maanden. Zijn de meterstanden correct doorgegeven? Welke prijs verschilt 50%: maandelijks voorschot - energieprijs - ... ?
Re: onterechte energiefactuur
Was het een variabele prijs? Sommige contracten voorzien maandelijkse/ 3 maandelijkse aanpassingen van de prijs, als,je uw contract later laat ingaan is dat dan soms aan de aangepaste prijs zoals voorzien in de voorwaarden.
Wat ook kan is dat je de korting mogelijks maar bij je afrekening krijgt
Zo is het ook, Neo. Earth heeft blijkbaar ( nog) geen ervaring met jaarlijks wisselen van energieleverancier ... 

Het verschil tussen de 2-3 goedkoopste was quasi nihil. De volgorde varieert elke dag of week. Nog nooit problemen gehad bij keuze van de goedkoopste.
In het contract staan er nog altijd correcte en dezelfde geschatte verbruikcijfers. Het totaal jaarbedrag is 50% hoger dan het bedrag dat te zien was bij het maken van de vergelijking.
Inderdaad een variabel. Maar als ik vandaag opnieuw een simulatie maak via een vergelijkingswebsite met hetzelfde verbruik dan kom ik aan het correcte bedrag.Bp8755 schreef: ↑4 juni 2021, 19:19 Was het een variabele prijs? Sommige contracten voorzien maandelijkse/ 3 maandelijkse aanpassingen van de prijs, als,je uw contract later laat ingaan is dat dan soms aan de aangepaste prijs zoals voorzien in de voorwaarden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
@neo: tof dat je je (edit: eerste) reactie direct verwijderd hebt
Ik reageer misschien straf, maar probeer de achterliggende boodschap te vatten.

Ik reageer misschien straf, maar probeer de achterliggende boodschap te vatten.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 juni 2021, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt! Zo is het bvb bij Eneco waar je de éénmalige korting pas verkrijgt als je het jaarcontract uit zingt. Maar dat gaat niet over honderden euro's ...
Edit: Ik heb 0,0 ervaring met variabele contracten. Daar kan ik dus niet over oordelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad

Met jaarlijks wisselen van energieleverancier heb ik geen ervaring.
Met wisselen tout court heb ik zelfs geen ervaring.
Wat ik wel al eens gedaan heb is vergelijken. Echter nog nooit een substantiëel "betere deal" gevonden.
Neemt niet weg dat dat voor iedereen zo is.
Mijn punt is: enkel kijken naar de prijs ("de goedkoopste") is geen goed idee (edit: wat velen zien als "besparen") n.m.i.
Bij de vergelijking die ik ooit eens gedaan heb, heb ik dus naar alles gekeken, niet enkel de prijs.
Verder spreek ik mij niet uit over deze specifieke case, mijn reactie was vooral ingegeven vanuit de manier waarop TS het aanbracht.
Bij die variable contracten is het steeds moeilijk om te vergelijken, daar moet je ook de indexatieformules en de parameters bestuderen om evolutie van de prijzen op te volgen.
Bovendien is niet steeds duidelijk of de gehanteerde basisprijzen op de vergelijkingssites zomaar van periode tot periode dezelfde zijn, je zou moeten nagaan of de instapprijs na eventuele aaanpassing een verschil geeft ten opzichte van de prijs die nu geafficheerd wordt in de vergelijkingssites
Het is natuurlijk ook mogelijk dat er een fout is gebeurd bij de verwerking bij de leverancier. Hopelijk geeft jou contact bij de leverancier uitsluitsel
Bovendien is niet steeds duidelijk of de gehanteerde basisprijzen op de vergelijkingssites zomaar van periode tot periode dezelfde zijn, je zou moeten nagaan of de instapprijs na eventuele aaanpassing een verschil geeft ten opzichte van de prijs die nu geafficheerd wordt in de vergelijkingssites
Het is natuurlijk ook mogelijk dat er een fout is gebeurd bij de verwerking bij de leverancier. Hopelijk geeft jou contact bij de leverancier uitsluitsel
Fair enough, Earth. Topictitel is blijkbaar ook aangepast ... Sommige vingers moeten enorm hard jeuken en halen het dan ook van de rede.
Maar er zal wel een fout in het spel zitten. Allez, dat hoop ik toch voor Neo.

Maar er zal wel een fout in het spel zitten. Allez, dat hoop ik toch voor Neo.

De door mij verwijderde reactie is onveranderd in mijn laatste reactie terechtgekomen omdat ik geen 3 aparte reacties wou posten.
Ik moet het zwz bespreken want in mijn geval gaat het effectief over een paar honderd euro.
Ik heb geen tijd noch zin om mij daar te verdiepen. De vergelijkssite hoeft niet exact te zijn en ik begrijp dat variabele contracten variabele prijzen betekenen. Ik snap enkel niet waar de 50% factuurstijging vandaag komt terwijl als ik vandaag opnieuw zelfde vergelijking maak, het bekomen bedrag slechts een tiental euro hoger ligt ten opzichte van dat van paar maanden terug. Zo had ik beter geen overstap gemaakt.
de originele topictitel was fraudeleuze energiefactuur. Ik geef toe dat ie emotioneel getint was (bedankt aan B7H4long) en dat ik voorlopig onmogelijk kan zeggen of er een alinea zeer kleine letters ergens verborgen staat in het contract of iets anders.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je had dat dus beter op voorhand bekeken (of besproken als je wil)
En het was niet exact, dus wat is dan het probleem ? (ironisch)
Voor mij moet een "vergelijkingssite" juist wél exact én volledig zijn... echter ik ben er nog *nooit* zo één tegengekomen.
Voor wat het waard is: ik heb dus een contract met variabele prijs
Dat moet je vragen aan wie jou de factuur stuurt.
Wel... dat is nu net waar het om gaat ... als je enkel naar "het goedkoopste" kijkt om te "besparen", dan krijg je dit dus...
Je moet n.m.i. dus niet enkel naar de prijs kijken, maar *alles* in rekening nemen, en ja dat betekent o.a. ook dat je de "kleine letterkes" moet lezen.
EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 Je had dat dus beter op voorhand bekeken (of besproken als je wil)
_______________________________________________________________________________________neo schreef: ↑4 juni 2021, 19:03 Dit verbaast mij omdat ik voor het afsluiten van het contract een bevestiging ontving via email waarvolgens de prijs van de leverancier zijn website en die van mijnenergie / aanbieders, twee verschillende prijzen waren en hetgeen ik zou krijgen zou afhangen van hoe ik de "bestelling" zal plaatsen. Ik heb dat uiteraard gedaan via 1 van de twee genoemde vergelijkssites.
Hoeft en kan onmogelijk exact zijn gezien de voortdurend veranderende prijs en de soms verschillende manieren van de prijsaanpassing zoals aangehaald doorEarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 En het was niet exact, dus wat is dan het probleem ? (ironisch)
Voor mij moet een "vergelijkingssite" juist wél exact én volledig zijn... echter ik ben er nog *nooit* zo één tegengekomen.
_______________________________________________________________________________________Bp8755 schreef: ↑4 juni 2021, 19:41 Bij die variable contracten is het steeds moeilijk om te vergelijken, daar moet je ook de indexatieformules en de parameters bestuderen om evolutie van de prijzen op te volgen.
Mijn vraag is meer van de hypothetische soort van wat als ik alles correct had gedaan maar de leverancier toch verkiest om mij die hogere bedrag te factureren. Hoe ga ik er dan best mee om. Waar meld ik dat enzovoort. Kan ik het contract stopzetten een paar dagen na de aanvang ervan?
Ondertussen 2 jaar op rij 2 verschillende en telkens goedkoopste energieleveranciers probleemloos en alles op dezelfde manier geregeld.EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 Wel... dat is nu net waar het om gaat ... als je enkel naar "het goedkoopste" kijkt om te "besparen", dan krijg je dit dus...
Ik verwacht van die vergelijkssite dat ze tenminste geen bedragen van verkeerde grootordes tonen. Ik kijk telkens de promotievoorwaarden na en lees de belangrijkste punten van het contract maar ik maak er geen huiswerk van noch ga ik op zoek naar hoe de exacte prijs per kWh wordt berekend of waar die specifiek zal afhangen gedurende de tijd.EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 Je moet n.m.i. dus niet enkel naar de prijs kijken, maar *alles* in rekening nemen, en ja dat betekent o.a. ook dat je de "kleine letterkes" moet lezen.