Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

onterechte energiefactuur

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
neo

onterechte energiefactuur

• Citeer

Bericht door neo » 4 juni 2021, 19:03

Beste allen,

Zoals elk jaar heb ik een paar maanden terug een nieuwe energieleverancier gevonden aan de hand van mijnenergie en aanbieders. De goedkoopste genomen en het overstap voor 1-2 maanden later gepland.

Ik kreeg zonet het eerste maandelijkse factuur en het jaarbedrag ligt vrijwel 50% hoger dan de afgesproken prijs. Als ik vandaag zelfde vergelijk maak door middel van de genoemde websites kom ik aan een vrijwel hetzelfde bedrag van paar maanden terug. Dit allemaal ondanks dat het aangegeven jaarlijks verbruik van elektriciteit en gas onveranderd is gebleven.

Dit verbaast mij omdat ik voor het afsluiten van het contract een bevestiging ontving via email waarvolgens de prijs van de leverancier zijn website en die van mijnenergie / aanbieders, twee verschillende prijzen waren en hetgeen ik zou krijgen zou afhangen van hoe ik de "bestelling" zal plaatsen. Ik heb dat uiteraard gedaan via 1 van de twee genoemde vergelijkssites.

Volgende week contacteer ik de leverancier. Ondertussen vraag ik mij af of de fout aan mijn kant ligt.

Goed weekend,

neo
Laatst gewijzigd door neo op 4 juni 2021, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

Re: Fraudeleuze energiefactuur

• Citeer

Bericht door B7H4long » 4 juni 2021, 19:08

neo schreef: ↑4 juni 2021, 19:03 Ondertussen vraag ik mij af of de fout aan mijn kant ligt.
Lijkt me zwaar om op dit moment van fraude te spreken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 4 juni 2021, 19:09

Dit is nu precies wat ik bedoelde met: aan-welke-bespaartips-hebben-jullie-het ... ml#p511312 ;)

"De goedkoopste genomen" => I say no more ;D

Edit: en "via 1 van de twee genoemde vergelijkssites" => leg mij eens uit hoe je een betere prijs denkt te krijgen als je via een omweg (die ook iets wil verdienen) klant bent ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 juni 2021, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 4 juni 2021, 19:14

Hoe groot is uw verschil in verbruik winter tov zomer? De nieuwe leverancier baseert zich op verbruik van de laatste maanden. Zijn de meterstanden correct doorgegeven? Welke prijs verschilt 50%: maandelijks voorschot - energieprijs - ... ?

anonymous

Re: onterechte energiefactuur

• Citeer

Bericht door anonymous » 4 juni 2021, 19:19

Was het een variabele prijs? Sommige contracten voorzien maandelijkse/ 3 maandelijkse aanpassingen van de prijs, als,je uw contract later laat ingaan is dat dan soms aan de aangepaste prijs zoals voorzien in de voorwaarden.
Wat ook kan is dat je de korting mogelijks maar bij je afrekening krijgt

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 4 juni 2021, 19:21

Zo is het ook, Neo. Earth heeft blijkbaar ( nog) geen ervaring met jaarlijks wisselen van energieleverancier ... ::)

neo

• Citeer

Bericht door neo » 4 juni 2021, 19:24

EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 19:09
Het verschil tussen de 2-3 goedkoopste was quasi nihil. De volgorde varieert elke dag of week. Nog nooit problemen gehad bij keuze van de goedkoopste.
pukkie007 schreef: ↑4 juni 2021, 19:14
In het contract staan er nog altijd correcte en dezelfde geschatte verbruikcijfers. Het totaal jaarbedrag is 50% hoger dan het bedrag dat te zien was bij het maken van de vergelijking.
Bp8755 schreef: ↑4 juni 2021, 19:19 Was het een variabele prijs? Sommige contracten voorzien maandelijkse/ 3 maandelijkse aanpassingen van de prijs, als,je uw contract later laat ingaan is dat dan soms aan de aangepaste prijs zoals voorzien in de voorwaarden.
Wat ook kan is dat je de korting mogelijks maar bij je afrekening krijgt
Inderdaad een variabel. Maar als ik vandaag opnieuw een simulatie maak via een vergelijkingswebsite met hetzelfde verbruik dan kom ik aan het correcte bedrag.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 4 juni 2021, 19:25

@neo: tof dat je je (edit: eerste) reactie direct verwijderd hebt ;D
Ik reageer misschien straf, maar probeer de achterliggende boodschap te vatten.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 juni 2021, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 4 juni 2021, 19:25

Bp8755 schreef: ↑4 juni 2021, 19:19 Wat ook kan is dat je de korting mogelijks maar bij je afrekening krijgt
Klopt! Zo is het bvb bij Eneco waar je de éénmalige korting pas verkrijgt als je het jaarcontract uit zingt. Maar dat gaat niet over honderden euro's ...

Edit: Ik heb 0,0 ervaring met variabele contracten. Daar kan ik dus niet over oordelen.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 4 juni 2021, 19:32

pukkie007 schreef: ↑4 juni 2021, 19:21 Zo is het ook, Neo. Earth heeft blijkbaar ( nog) geen ervaring met jaarlijks wisselen van energieleverancier ... ::)
Inderdaad ;D
Met jaarlijks wisselen van energieleverancier heb ik geen ervaring.
Met wisselen tout court heb ik zelfs geen ervaring.

Wat ik wel al eens gedaan heb is vergelijken. Echter nog nooit een substantiëel "betere deal" gevonden.
Neemt niet weg dat dat voor iedereen zo is.
Mijn punt is: enkel kijken naar de prijs ("de goedkoopste") is geen goed idee (edit: wat velen zien als "besparen") n.m.i.
Bij de vergelijking die ik ooit eens gedaan heb, heb ik dus naar alles gekeken, niet enkel de prijs.

Verder spreek ik mij niet uit over deze specifieke case, mijn reactie was vooral ingegeven vanuit de manier waarop TS het aanbracht.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 4 juni 2021, 19:41

Bij die variable contracten is het steeds moeilijk om te vergelijken, daar moet je ook de indexatieformules en de parameters bestuderen om evolutie van de prijzen op te volgen.
Bovendien is niet steeds duidelijk of de gehanteerde basisprijzen op de vergelijkingssites zomaar van periode tot periode dezelfde zijn, je zou moeten nagaan of de instapprijs na eventuele aaanpassing een verschil geeft ten opzichte van de prijs die nu geafficheerd wordt in de vergelijkingssites
Het is natuurlijk ook mogelijk dat er een fout is gebeurd bij de verwerking bij de leverancier. Hopelijk geeft jou contact bij de leverancier uitsluitsel

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 4 juni 2021, 19:46

Fair enough, Earth. Topictitel is blijkbaar ook aangepast ... Sommige vingers moeten enorm hard jeuken en halen het dan ook van de rede. ;)

Maar er zal wel een fout in het spel zitten. Allez, dat hoop ik toch voor Neo. :P

neo

• Citeer

Bericht door neo » 4 juni 2021, 19:57

EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 19:25
De door mij verwijderde reactie is onveranderd in mijn laatste reactie terechtgekomen omdat ik geen 3 aparte reacties wou posten.
pukkie007 schreef: ↑4 juni 2021, 19:25
Ik moet het zwz bespreken want in mijn geval gaat het effectief over een paar honderd euro.
Bp8755 schreef: ↑4 juni 2021, 19:41
Ik heb geen tijd noch zin om mij daar te verdiepen. De vergelijkssite hoeft niet exact te zijn en ik begrijp dat variabele contracten variabele prijzen betekenen. Ik snap enkel niet waar de 50% factuurstijging vandaag komt terwijl als ik vandaag opnieuw zelfde vergelijking maak, het bekomen bedrag slechts een tiental euro hoger ligt ten opzichte van dat van paar maanden terug. Zo had ik beter geen overstap gemaakt.
pukkie007 schreef: ↑4 juni 2021, 19:46
de originele topictitel was fraudeleuze energiefactuur. Ik geef toe dat ie emotioneel getint was (bedankt aan B7H4long) en dat ik voorlopig onmogelijk kan zeggen of er een alinea zeer kleine letters ergens verborgen staat in het contract of iets anders.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 4 juni 2021, 20:11

neo schreef: ↑4 juni 2021, 19:57 Ik moet het zwz bespreken want in mijn geval gaat het effectief over een paar honderd euro.
Je had dat dus beter op voorhand bekeken (of besproken als je wil)
neo schreef: ↑4 juni 2021, 19:57 De vergelijkssite hoeft niet exact te zijn
En het was niet exact, dus wat is dan het probleem ? (ironisch)
Voor mij moet een "vergelijkingssite" juist wél exact én volledig zijn... echter ik ben er nog *nooit* zo één tegengekomen.
neo schreef: ↑4 juni 2021, 19:57 ik begrijp dat variabele contracten variabele prijzen betekenen.
Voor wat het waard is: ik heb dus een contract met variabele prijs
neo schreef: ↑4 juni 2021, 19:57 Ik snap enkel niet waar de 50% factuurstijging vandaag komt
Dat moet je vragen aan wie jou de factuur stuurt.
neo schreef: ↑4 juni 2021, 19:57 dat ik voorlopig onmogelijk kan zeggen of er een alinea zeer kleine letters ergens verborgen staat in het contract of iets anders.
Wel... dat is nu net waar het om gaat ... als je enkel naar "het goedkoopste" kijkt om te "besparen", dan krijg je dit dus...
Je moet n.m.i. dus niet enkel naar de prijs kijken, maar *alles* in rekening nemen, en ja dat betekent o.a. ook dat je de "kleine letterkes" moet lezen.

neo

• Citeer

Bericht door neo » 4 juni 2021, 20:41

EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 Je had dat dus beter op voorhand bekeken (of besproken als je wil)
neo schreef: ↑4 juni 2021, 19:03 Dit verbaast mij omdat ik voor het afsluiten van het contract een bevestiging ontving via email waarvolgens de prijs van de leverancier zijn website en die van mijnenergie / aanbieders, twee verschillende prijzen waren en hetgeen ik zou krijgen zou afhangen van hoe ik de "bestelling" zal plaatsen. Ik heb dat uiteraard gedaan via 1 van de twee genoemde vergelijkssites.
_______________________________________________________________________________________
EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 En het was niet exact, dus wat is dan het probleem ? (ironisch)
Voor mij moet een "vergelijkingssite" juist wél exact én volledig zijn... echter ik ben er nog *nooit* zo één tegengekomen.
Hoeft en kan onmogelijk exact zijn gezien de voortdurend veranderende prijs en de soms verschillende manieren van de prijsaanpassing zoals aangehaald door
Bp8755 schreef: ↑4 juni 2021, 19:41 Bij die variable contracten is het steeds moeilijk om te vergelijken, daar moet je ook de indexatieformules en de parameters bestuderen om evolutie van de prijzen op te volgen.
Bovendien is niet steeds duidelijk of de gehanteerde basisprijzen op de vergelijkingssites zomaar van periode tot periode dezelfde zijn, je zou moeten nagaan of de instapprijs na eventuele aaanpassing een verschil geeft ten opzichte van de prijs die nu geafficheerd wordt in de vergelijkingssites
_______________________________________________________________________________________
EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 Dat moet je vragen aan wie jou de factuur stuurt.
Mijn vraag is meer van de hypothetische soort van wat als ik alles correct had gedaan maar de leverancier toch verkiest om mij die hogere bedrag te factureren. Hoe ga ik er dan best mee om. Waar meld ik dat enzovoort. Kan ik het contract stopzetten een paar dagen na de aanvang ervan?
EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 Wel... dat is nu net waar het om gaat ... als je enkel naar "het goedkoopste" kijkt om te "besparen", dan krijg je dit dus...
Ondertussen 2 jaar op rij 2 verschillende en telkens goedkoopste energieleveranciers probleemloos en alles op dezelfde manier geregeld.
EarthNvstr1 schreef: ↑4 juni 2021, 20:11 Je moet n.m.i. dus niet enkel naar de prijs kijken, maar *alles* in rekening nemen, en ja dat betekent o.a. ook dat je de "kleine letterkes" moet lezen.
Ik verwacht van die vergelijkssite dat ze tenminste geen bedragen van verkeerde grootordes tonen. Ik kijk telkens de promotievoorwaarden na en lees de belangrijkste punten van het contract maar ik maak er geen huiswerk van noch ga ik op zoek naar hoe de exacte prijs per kWh wordt berekend of waar die specifiek zal afhangen gedurende de tijd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy