Fysiek zilver kopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Re: Fysiek zilver kopen
In aankoop zijn oude munten (bijna in alle gevallen geen zuivere zilveren munten) inderdaad het goedkoopst in aankoop. Een "eventueel" risico dat je hierbij zou kunnen lopen is dat je bij verkoop hier minder voor krijgt... da's natuurlijk een keuze die te maken is.
"Minder" in de zin dat je hiervoor wel de spotprijs gaat voor krijgen maar dat bvb. bij zuivere munten een -mogelijk zéér hoge- negatieve premie gaat krijgen bij verkoop (maw dat ze je een hoog percentage willen betalen bovenop de spotprijs), maar dat is een persoonlijk idee.
En 2de hands ontwijk je natuurlijk de BTW, al zal deze meestal ook wel 'n kleine premie rekenen op de spot zodanig dat deze ook wat BTW kan recupereren. Hoe zou je zelf zijn?
De meeste handelaars verkopen zo'n oude zilvermunten per kilo zuiver zilver, dat wil zeggen dat je dus (afhankelijk van het zilvergehalte) meer dan 'n kilo munten krijgt. Een voordeel is dat ze wellicht legal tender zijn, dus voor doemdenkers nog moeilijker te confisceren. Worst-case scenario zeg maar. Ik heb echter wel de laatste tijd gemerkt dat die oude zilveren munten veelal uitgeput zijn en dat er soms enkele weken leveringstermijn op zit, soms niet nader bepaald. Succes zeker??
Terloops: hopelijk heb je ook de reden meegekregen waarom je ouders jou die edelmetalen hebben gegeven.
"Minder" in de zin dat je hiervoor wel de spotprijs gaat voor krijgen maar dat bvb. bij zuivere munten een -mogelijk zéér hoge- negatieve premie gaat krijgen bij verkoop (maw dat ze je een hoog percentage willen betalen bovenop de spotprijs), maar dat is een persoonlijk idee.
En 2de hands ontwijk je natuurlijk de BTW, al zal deze meestal ook wel 'n kleine premie rekenen op de spot zodanig dat deze ook wat BTW kan recupereren. Hoe zou je zelf zijn?
De meeste handelaars verkopen zo'n oude zilvermunten per kilo zuiver zilver, dat wil zeggen dat je dus (afhankelijk van het zilvergehalte) meer dan 'n kilo munten krijgt. Een voordeel is dat ze wellicht legal tender zijn, dus voor doemdenkers nog moeilijker te confisceren. Worst-case scenario zeg maar. Ik heb echter wel de laatste tijd gemerkt dat die oude zilveren munten veelal uitgeput zijn en dat er soms enkele weken leveringstermijn op zit, soms niet nader bepaald. Succes zeker??
Terloops: hopelijk heb je ook de reden meegekregen waarom je ouders jou die edelmetalen hebben gegeven.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
goede samenvatting idd.Dekay schreef:Op basis van wat info hier ( diagonaal gelezen ) en het nodige surfwerk zou ik durven stellen dat dus de snelste en interessantste manier om zilver te vergaren bv belgische munten van 100frank te kopen via bv argentor ( 6 procent premie) op al de rest betaal ik me blauw aan btw ?! Juist ?
Andere manier is 2de hands proberen munten op de kop te tikken rekening houdend met de marktprijs van zilver om zo btw of verkooppremies te vermijden ? Juist?
Aanvulling: ge kunt ook zilverbaren kopen op ebay. Dan betaalt ge ook geen BTW.
Hou er wel rekening mee dat, als je die wil verkopen aan een officiële handelaar, je er wél BTW op zal moeten betalen... (tenzij je zelf ook weer aan een particulier verkoopt)
Ik koop zilver dan ook enkel van particulieren. Goud koop ik meestal bij officiële handelaars (argentor, the house).
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Moet je BTW betalen op zilver als je verkoopt, waar haal je dat vandaan?Roeland schreef:Hou er wel rekening mee dat, als je die wil verkopen aan een officiële handelaar, je er wél BTW op zal moeten betalen... (tenzij je zelf ook weer aan een particulier verkoopt)
Ik koop zilver dan ook enkel van particulieren. Goud koop ik meestal bij officiële handelaars (argentor, the house).
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
-
- VIP member
- Contacteer:
Particulieren kunnen nooit BTW aanrekenen bij VERkoop, ook niet aan btw plichtige handelaren.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat dacht ik ook als particulier moet je toch geen BTW-aangifte doen.
ah, dan had ik het verkeerd. Nog nooit zilver verkochtSpruitekop schreef:Dat dacht ik ook als particulier moet je toch geen BTW-aangifte doen.

Dus als ik, als privé-persoon, een zilverbaar (die ik op de particuliere markt, zonder BTW, gekocht heb) aan een officiële handelaar verkoop, krijg ik gewoon de marktprijs (of een paar % minder, maar geen 21% minder) ?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
In "normale omstandigheden" ga je een bepaald percentage onder de spot kunnen verkopen. Mocht er een groot probleem zijn om aan fysiek zilver te raken en je wil verkopen zou het misschien mogelijk zijn dat je meer dan de spotprijs krijgt. (je krijgt een premie bovenop de spot), Dat zie je nu ook bvb bij goudverkopers die hun premies afficheren. Zie bvb. Gold4ex. Bij de gouden munten betalen ze daar bvb. een premie bovenop de spot als je verkoopt.
sowieso ga ik er al vanuit dat ik op de particuliere markt meer dan spot krijg. Ik reken gemiddeld 10%.Spruitekop schreef:In "normale omstandigheden" ga je een bepaald percentage onder de spot kunnen verkopen. Mocht er een groot probleem zijn om aan fysiek zilver te raken en je wil verkopen zou het misschien mogelijk zijn dat je meer dan de spotprijs krijgt. (je krijgt een premie bovenop de spot), Dat zie je nu ook bvb bij goudverkopers die hun premies afficheren. Zie bvb. Gold4ex. Bij de gouden munten betalen ze daar bvb. een premie bovenop de spot als je verkoopt.
Kijk maar eens naar ebay...
-
- VIP member
- Contacteer:
Ebay... Je weet toch hoeveel die in hun zak steken he? 6%? 8%?
.999 zilver zie ik haast niet op belgische gratis 2e hands sites aangeboden.
Maar als je kopers vindt krijg je idd wel hoger dan spot.
Msch net onder handelaarsprijzen.
Das tvoordeel van munten, nog wat verzamelwaarde ook. (bepaalde reeksen)
Hier mooi vb van wat je bij een handelaar krijgt voor een kilobaar of kilomunt. Tzelfde gewicht nochtans!
Je weet meteen ook tverschil tsn wat je krijgt en wat je zou betalen.
http://www.argentorshop.be/nl/goud-zilver-verkopen" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarom: munten! Geen baren!
Je baren zou ik dus particulier proberen verkopen.
.999 zilver zie ik haast niet op belgische gratis 2e hands sites aangeboden.
Maar als je kopers vindt krijg je idd wel hoger dan spot.
Msch net onder handelaarsprijzen.
Das tvoordeel van munten, nog wat verzamelwaarde ook. (bepaalde reeksen)
Hier mooi vb van wat je bij een handelaar krijgt voor een kilobaar of kilomunt. Tzelfde gewicht nochtans!
Je weet meteen ook tverschil tsn wat je krijgt en wat je zou betalen.
http://www.argentorshop.be/nl/goud-zilver-verkopen" onclick="window.open(this.href);return false;
reppiepeppie schreef: http://www.argentorshop.be/nl/goud-zilver-verkopen" onclick="window.open(this.href);return false;
voor beschadigde munten geven ze wel heel weinig (vooral zilveren). Dus als je 2dehands munten (999) hebt, best ook particulier verkopen

Laatst gewijzigd door Roeland op 21 maart 2013, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Particulier kan je het natuurlijk uitspelen. Als deze naar de handelaar moet gaan betaalt hij BTW, dus liever SAM-SAM en 10% over de spot betalen. Iedereen tevreden. 

-
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind t vreemd, hier en daar es soms 1 aanbieder van een tube maples op 2dehands.be. Omzeggens geen aanbod van .999 zilver hier in B. Wel veel 'junk'zilver.
Vergelijk dat met marktplaats.nl, tstaat vol. Tverschil is echt frappant.
Ik begrijp t niet. Dat komt msch nog eenmaal de Franken (.850 enz ) opgedroogd zijn?
Vergelijk dat met marktplaats.nl, tstaat vol. Tverschil is echt frappant.
Ik begrijp t niet. Dat komt msch nog eenmaal de Franken (.850 enz ) opgedroogd zijn?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat Nederland historisch veel meer zilveren munten in circulatie heeft gehad waardoor de band met zilver toch altijd iets nauwer is gebleven.
Kan wel kloppen. Gouden tientje, zilveren vijfjeSpruitekop schreef:Ik denk dat Nederland historisch veel meer zilveren munten in circulatie heeft gehad waardoor de band met zilver toch altijd iets nauwer is gebleven.
allemaal begrippen die de meeste nederlanders (+40 jaar) nog wel kennen denk ik.
In belgië is er niet zo een traditie. AL heb ik ook veel 'junk' silver, love it

Ik heb bvb 100 100-frankstukken (type 4 koningen)
En nog een hoop oude franken van de Latijnse muntunie (Belgische, Franse, Zwitserse, etc).
Met verschillende nominale waarden: 1/2, 1, 2 en 5 Fr.
1 frank is nu ongeveer 3.30 euro, wat handig kan zijn, voor 'als het nodig is'.
-
- VIP member
- Contacteer:
Tjah, en toch lag het zilvergehalte vd munten over het algemeen gezien hoger in B.
Handige website om vlug de intrinsieke waarde volgens spot te weten:
http://www.zilver-inkoop.nl/zilveren-be ... ranks.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige website om vlug de intrinsieke waarde volgens spot te weten:
http://www.zilver-inkoop.nl/zilveren-be ... ranks.html" onclick="window.open(this.href);return false;