Gasverbruik
Re: Gasverbruik
De verbrandingswaarde van het geleverde aardgas varieert met de druk van het geleverde gas, bij een twee keer zo grote druk worden immers twee keer zoveel gasmoleculen geleverd in dezelfde kubieke meter (bij gelijke temperatuur, zie algemene gaswet). Hierom is de gasmeter bijna altijd uitgerust met een drukregelaar in de aanvoerleiding, die de druk reduceert tot enige tientallen mbar (overdruk). Hierdoor is de druk en dus het volume per geleverde hoeveelheid gasmoleculen constant genoeg om het gas op basis van volume af te kunnen rekenen. Op de foto is deze drukregelaar linksboven de meter te zien. De gasmeter zelf is doorgaans van het type balgenmeter. Voor grootverbruikers bestaan er ook rotorgasmeters.ludo schreef: ↑25 maart 2020, 12:31 De factuur wordt berekend op basis van de hoeveelheid energie (aantal kWh), en niet op basis van de hoeveelheid gas ( aantal m³ ) dat je verbruikt. Of je meer of minder m³ gaat verbruiken zou ik daarom nog niet kunnen zeggen, maar logisch gezien kan het natuurlijk wel. Kan misschien van de drukregelaar afhangen welk in je gasmeter zit???
De drukregelaar zit dus nooit in de gasmeter.
Estate Guru believer.
Bedankt alvast voor uw hulp/tijdludo schreef: ↑25 maart 2020, 11:13Je hebt 2 soorten gas , arm en rijk gas, het verschil zit hem in de calorische waarde.scelle schreef: ↑25 maart 2020, 08:24
Hallo,
Kan ik weten welk soort gas ik heb, is dit per gemeente afhankelijk?
Misschien domme vraag maar is latijn voor mij.
Ik noteer elke dag mijn meterstanden en vergelijk deze dag per dag.
Meer kan ik voorlopig niet doen want techniekers willen (begrijpelijk) niet komen momenteel.
Maar dat heeft niets met je verbruik te maken.
Je spreekt van 20 eenheden per dag dat je verbuikt. Zijn dit de De zwarte cijfers op het telwerk voor de komma, of de rode cijfers na de komma die je opneemt?
Zijn wel de zwarte die ik bijhoud, dus niet na de komma ;-)
Verwarm je met gasradiatoren en hoeveel of heb je centrale verwarming
We verwarmen met centrale verwarming op gas.
Hebben 2 grote in de woonkamer , 1 kleinere in de keuken en dan nog 2 op de kamers boven maar deze staan op 15°
Werkt de thermostaat welof ligt het heel de tijd te branden ??
Per gemeente kan je zien welk gas je hebt.
Ik woon in Kuurne
Scrool in de link hieronder helemaal naar beneden en geef je post code in
@scelle......Om even een vergelijk te maken..
Mijn appartement is 80m², woon op eerste verdiep, gelijkvloers is magazijn en wordt nooit verwarmd. Heb thermopane ramen 1 voor en 1 achter kant gebouw.
Mijn Cv combi wandketel ( cv en warm water ) 27 jaar oud is géén condensatie, heb 5 radiatoren, géén themostaatkranen, de 5 radiatoren staan allemaal open heel het jaar.
Mijn manuele thermostaat staat ook heel het jaar,365 dagen op 23/24 graden, kom daar nooit aan.
Mijn jaarverbruik gas is 1.800 m³.
Als jij zegt dat je per dag 20 eenheden op je teller meet, zou je op jaarbasis 7.300 m³ gas verbruiken.
Naar mijn mening is er dan serieus iets mis, en ga je een torenhoge faktuur daarvoor krijgen.
Deftig laten nakijken of alles wel klopt, en je nergens geen gasverlies hebt ofzo???? ...
Mijn appartement is 80m², woon op eerste verdiep, gelijkvloers is magazijn en wordt nooit verwarmd. Heb thermopane ramen 1 voor en 1 achter kant gebouw.
Mijn Cv combi wandketel ( cv en warm water ) 27 jaar oud is géén condensatie, heb 5 radiatoren, géén themostaatkranen, de 5 radiatoren staan allemaal open heel het jaar.
Mijn manuele thermostaat staat ook heel het jaar,365 dagen op 23/24 graden, kom daar nooit aan.
Als jij zegt dat je per dag 20 eenheden op je teller meet, zou je op jaarbasis 7.300 m³ gas verbruiken.
Naar mijn mening is er dan serieus iets mis, en ga je een torenhoge faktuur daarvoor krijgen.
Deftig laten nakijken of alles wel klopt, en je nergens geen gasverlies hebt ofzo???? ...
Hallo Ludo,ludo schreef: ↑25 maart 2020, 19:38 @scelle......Om even een vergelijk te maken..
Ik zit momenteel aan zoveel eenheden doordat het "winter" is.
Ik mag dus niet mijn eenheden X 365 dagen doen.
Ik verwacht vanaf binnen enkele weken geen verwarming meer nodig te hebben.
Ik blijf de komende periode alles bijhouden
Het is lente ondertussen. Iedereen heeft dat blijkbaar gemist :-)
Iemand een idee hoe frequent energieleveranciers hun prijzen aanpassen? Momenteel zie ik bij de v-test, bij het contract van de Vlaamse energieleverancier dat het huidige geldig is tot 01/06/2020.
Zou dit willen zeggen dat de huidige voorwaarden sowieso blijven tot 01/06 en pas vanaf 02/06 tot 01/09 een nieuwe prijs of kan dat nu ook schommelen?
Zou dit willen zeggen dat de huidige voorwaarden sowieso blijven tot 01/06 en pas vanaf 02/06 tot 01/09 een nieuwe prijs of kan dat nu ook schommelen?
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Ik doe de V-test sinds augustus 2019 voor een gasverbruik van 15.861 kWh (en een elektriciteitsverbruik van 1225)BDE86 schreef: ↑28 maart 2020, 14:23 Iemand een idee hoe frequent energieleveranciers hun prijzen aanpassen? Momenteel zie ik bij de v-test, bij het contract van de Vlaamse energieleverancier dat het huidige geldig is tot 01/06/2020.
Daarbij worden drie leveranciers vergeleken: Engie easy fixed, Engie direct en Essent variabel groen vooraf.
Tot mijn verwondering blijken de schommelingen klein. De klassering blijft hetzelfde , met Essent variabal vooraf als voordeligste en Engie easy fixed als duurste.