Geen belastbaar inkomen en fiscaal voordeel pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Geen belastbaar inkomen en fiscaal voordeel pensioensparen
Iemand heeft geen inkomen uit arbeid en ook geen vervangingsinkomen.
De partner werkt wel.
De persoon zonder inkomen is fiscaal ten laste van de partner.
Kan de persoon zonder inkomen aan pensioensparen doen en hoe is dit dan fiscaal in te brengen?
Gelijkaardig voor fiscaal recupereren van ingehouden roerende voorheffing op bv. opbrengst van coöperatieve aandelen.
En in de omgekeerde richting: aangifte doen van te betalen roerende voorheffing op bv. termijnrekening die buiten België geplaatst is.
De partner werkt wel.
Kan de persoon zonder inkomen aan pensioensparen doen en hoe is dit dan fiscaal in te brengen?
Gelijkaardig voor fiscaal recupereren van ingehouden roerende voorheffing op bv. opbrengst van coöperatieve aandelen.
En in de omgekeerde richting: aangifte doen van te betalen roerende voorheffing op bv. termijnrekening die buiten België geplaatst is.
Re: Geen belastbaar inkomen en fiscaal voordeel pensioensparen
In dat geval zal een deel van het inkomen van de werkende partner overgezet worden naar de niet-werkende partner.zwembad schreef: ↑7 november 2022, 20:27 Iemand heeft geen inkomen uit arbeid en ook geen vervangingsinkomen.
De partner werkt wel.
Nl. 30% van het loon van de werkende partner met een maximum van 11.170 €.
Op dat loon moet je wel geen belastingen betalen want het is te laag. Je kunt dan automatisch ook geen belastingaftrek hebben voor pensioensparen. Pensioensparen heeft in dit geval dus totaal geen zin.
De roerende voorheffing op dividenden onder de 800€ kun je wel recupereren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Indien die persoon intresten ontvangt van die buitenlandse termijn/spaarrekening, enz. waarop geen roerende voorheffing werd betaald heeft die persoon wel inkomsten. Die ontvangen intresten moeten verplicht worden aangegeven bij de inkomsten waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden. Ze zullen dan worden belaste en indien je onder de belasting vrije som blijft worden ze niet geïnd. Verwacht u wel aan vragen vanwaar dat inkomen komt. De buitenlandse rekeningen moet je ook bij de NBB registreren.zwembad schreef: ↑7 november 2022, 20:27 Iemand heeft geen inkomen uit arbeid en ook geen vervangingsinkomen.
De partner werkt wel.
De betaalde roerende voorheffing op dividenden geef je aan die worden dan verrekend met de niet betaalde roerende voorheffing. Zolang het belastbaar inkomen onder de belastingvrije som blijft kan je ook je betaalde roerende voorheffing op obligaties, termijnrekeningen, enz. aangeven bij niet verplicht aan te geven inkomsten. Die worden dan verrekend met de verplicht aan te geven inkomsten. Indien al die inkomsten samen (verplicht + niet verplicht aan te geven) onder de belastingvrije som blijft, krijg je een deel van de roerende voorheffing terugbetaald (belastingsaldo verplicht - niet verplicht aan te geven).
Indien de partners gehuwd of wettelijk samenwonend zijn kan een deel van het loon van de werkende partner worden overgezet naar die andere tot die 11170€ inkomsten heeft.
In dit geval heeft pensioensparen fiscaal geen zin, je geeft het pensioensparen niet aan zolang het inkomen onder de belastingvrije som is. Die persoon wordt later ook niet belast op dat pensioensparen zolang het niet werd aangegeven. Je vraagt bij de anticipatieve heffing het attest van niet aangifte aan.
Pensioensparen heeft wel zin als extra pensioeninkomen voor die persoon. Die krijgt immers later geen pensioen omdat de werkende partner een gezinspensioen zal krijgen dat voor beide bedoelt is. Dat extra pensioeninkomen kan eventueel ook worden opgebouwd via andere beleggingen maar als die persoon terug een loon of vervangingsinkomsten heeft kan de fiscale aftrek van het pensioensparen mogelijk gebruikt worden.
Doe simulaties in taxcalc.
Dat kan toch gewoon? Die 30% belastingaftrek krijg je altijd.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Het is een aftrek geen teruggave Kevva. Als je niks betaald kan je niks terugtrekken 
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ja, het is een aftrek. Als je nu een uitkering krijgt, vul je die in in je personenaangifte maar je kan daarbij even goed ja 30% aftrek ook ingeven.Henkie1984 schreef: ↑9 november 2022, 22:56 Het is een aftrek geen teruggave Kevva. Als je niks betaald kan je niks terugtrekken![]()
Ik ben gestart in mijn laatste jaar dat ik nog op school zat. Ik vermoed wel dat mijn vader dan mijn pensioensparen heeft ingevuld.
Als u maar weinig belasting moet betalen (bv. omdat uw inkomen te laag is) zullen uw stortingen in het kader van het pensioensparen geen of geen maximaal fiscaal voordeel opleveren.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q8
"Als het bedrag van uw belasting lager is dan het bedrag van de vermindering (omdat uw inkomsten en dus ook het bedrag van uw belasting erg laag zijn) heeft u slechts recht op een belastingvermindering die zich beperkt tot het bedrag van uw belasting."
"Als het bedrag van uw belasting lager is dan het bedrag van de vermindering (omdat uw inkomsten en dus ook het bedrag van uw belasting erg laag zijn) heeft u slechts recht op een belastingvermindering die zich beperkt tot het bedrag van uw belasting."
Ik begrijp niet goed waarom 11170 euro netto belastbaar inkomen te laag is om aan pensioensparen te doen? Voor inkomstenjaar 2021 was de belastingsvrije som bijvoorbeeld 9050 euro.Tycoon schreef: ↑8 november 2022, 09:52Indien die persoon intresten ontvangt van die buitenlandse termijn/spaarrekening, enz. waarop geen roerende voorheffing werd betaald heeft die persoon wel inkomsten. Die ontvangen intresten moeten verplicht worden aangegeven bij de inkomsten waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden. Ze zullen dan worden belaste en indien je onder de belasting vrije som blijft worden ze niet geïnd. Verwacht u wel aan vragen vanwaar dat inkomen komt. De buitenlandse rekeningen moet je ook bij de NBB registreren.zwembad schreef: ↑7 november 2022, 20:27 Iemand heeft geen inkomen uit arbeid en ook geen vervangingsinkomen.
De partner werkt wel.
De betaalde roerende voorheffing op dividenden geef je aan die worden dan verrekend met de niet betaalde roerende voorheffing. Zolang het belastbaar inkomen onder de belastingvrije som blijft kan je ook je betaalde roerende voorheffing op obligaties, termijnrekeningen, enz. aangeven bij niet verplicht aan te geven inkomsten. Die worden dan verrekend met de verplicht aan te geven inkomsten. Indien al die inkomsten samen (verplicht + niet verplicht aan te geven) onder de belastingvrije som blijft, krijg je een deel van de roerende voorheffing terugbetaald (belastingsaldo verplicht - niet verplicht aan te geven).
Indien de partners gehuwd of wettelijk samenwonend zijn kan een deel van het loon van de werkende partner worden overgezet naar die andere tot die 11170€ inkomsten heeft.
In dit geval heeft pensioensparen fiscaal geen zin, je geeft het pensioensparen niet aan zolang het inkomen onder de belastingvrije som is. Die persoon wordt later ook niet belast op dat pensioensparen zolang het niet werd aangegeven. Je vraagt bij de anticipatieve heffing het attest van niet aangifte aan.
Pensioensparen heeft wel zin als extra pensioeninkomen voor die persoon. Die krijgt immers later geen pensioen omdat de werkende partner een gezinspensioen zal krijgen dat voor beide bedoelt is. Dat extra pensioeninkomen kan eventueel ook worden opgebouwd via andere beleggingen maar als die persoon terug een loon of vervangingsinkomsten heeft kan de fiscale aftrek van het pensioensparen mogelijk gebruikt worden.
Doe simulaties in taxcalc.
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als de OP, alleen ben ik niet ten laste van mijn partner (wettelijke samenwonend). Het netto belastbaar inkomen uit mijn kolom lag op mijn laatste aanslagbiljet onder de belastingvrije som. Aangezien het inkomen van mijn partner flink gestegen is dit jaar zorgt dit ervoor dat er volgens tax-calc dat er wel degelijk zo'n 400-500 euro "om te slane belasting" in mijn kolom terecht komt (op basis van geschatte cijfers voor de aangifte, precieze waarden zullen volgend jaar natuurlijk sowieso wijzigen). Wanneer ik in de tax-calc-simulator pensioensparen toevoeg leidt dit ook effectief tot een hoger terugbetaald eindbedrag. Is er iets dat ik over het hoofd zie?
11170€ is het absoluut maximum bedrag van het huwelijksquotient voor aanslagjaar 2022. Voor aanslagjaar 2023 bedraagt die 11450€. Die bedragen zitten boven de belastingvrije som. Zie https://financien.belgium.be/nl/particu ... uwelijk#q4
Pensioensparen heeft fiscaal geen zin heeft zolang het netto belastbaar inkomen onder de belastingvrije som is.
Dankzij het huwelijksquotient heb je in uw geval een netto belastbaar nkomen boven de belastingvrije som. Daardoor krijg je een gedeeltelijke belastingvermindering op uw pensioensparen. Dat staat uitgelegd in de detailverekening op tax-calc. U kreeg niet de volledige 297€ belastingvermindering op 990€.
Maar de TS is fiscaal ten laste van zijn partner. Dat kan niet bij gehuwden en wettelijke samenwonenden. TS is volgens de vraagstelling dus feitelijk samenwonend. Bij TS gaat het voor de belastingen over twee alleenstaanden. Die hebben elk hun eigen belawtingaangifte. Omdat je met een nettobelastbaar inkomen onder de belastingvrije som geen belastingen betaalt heeft pensioensparen geen zin.
Pensioensparen heeft fiscaal geen zin heeft zolang het netto belastbaar inkomen onder de belastingvrije som is.
Dankzij het huwelijksquotient heb je in uw geval een netto belastbaar nkomen boven de belastingvrije som. Daardoor krijg je een gedeeltelijke belastingvermindering op uw pensioensparen. Dat staat uitgelegd in de detailverekening op tax-calc. U kreeg niet de volledige 297€ belastingvermindering op 990€.
Maar de TS is fiscaal ten laste van zijn partner. Dat kan niet bij gehuwden en wettelijke samenwonenden. TS is volgens de vraagstelling dus feitelijk samenwonend. Bij TS gaat het voor de belastingen over twee alleenstaanden. Die hebben elk hun eigen belawtingaangifte. Omdat je met een nettobelastbaar inkomen onder de belastingvrije som geen belastingen betaalt heeft pensioensparen geen zin.
Ik ben eens in het verleden gedoken en ontdekt dat ik in 2012 gestart ben met pensioensparen. Ik was in 2012 nog student en mijn inkomsten bestonden uit weekendwerk (in de horeca) en tijdens de maanden juli of augustus deed ik nog een studentenjob.
Je mocht ong. 50 à 60 dagen per jaar werken in die periode en ik zorgde altijd dat ik ze volledig benut had.
Ik verdiende daarmee iets meer dan 4000 euro bruto (op jaarbasis).
In 2012 heb ik 910 euro in mijn pensioenspaarfonds gestort
In 2013 en 2014 heb er ik 940 in gestort. In 2014 begon ik ook fulltime te werken en had ik een inkomst van tegen de 20.000 euro (bruto)
Mijn ouders kregen altijd een vereenvoudigde aangifte en bevestigden dat alleen maar. Nu stel ik vast dat mijn eerste pensioensparen (code 1361) pas werd ingevuld in de aangifte van 2015 (over de inkomsten van het jaar 2014).
Mijn vader heeft dus '2 jaar' geen pensioensparen ingebracht (ondanks dat hij dit wist, maar daar is ook geen fiscaal attest van terug te vinden). Deed hij daar goed/slecht aan? (inkomsten lagen toen wel zeer laag). Nu heb ik het gevoel dat ik geld mislopen heb (teruggave van 273 euro van 2012 en 282 euro van 2013).
Vanaf welk bedrag is het interessant om aan pensioensparen te doen?
Je mocht ong. 50 à 60 dagen per jaar werken in die periode en ik zorgde altijd dat ik ze volledig benut had.
Ik verdiende daarmee iets meer dan 4000 euro bruto (op jaarbasis).
In 2012 heb ik 910 euro in mijn pensioenspaarfonds gestort
In 2013 en 2014 heb er ik 940 in gestort. In 2014 begon ik ook fulltime te werken en had ik een inkomst van tegen de 20.000 euro (bruto)
Mijn ouders kregen altijd een vereenvoudigde aangifte en bevestigden dat alleen maar. Nu stel ik vast dat mijn eerste pensioensparen (code 1361) pas werd ingevuld in de aangifte van 2015 (over de inkomsten van het jaar 2014).
Mijn vader heeft dus '2 jaar' geen pensioensparen ingebracht (ondanks dat hij dit wist, maar daar is ook geen fiscaal attest van terug te vinden). Deed hij daar goed/slecht aan? (inkomsten lagen toen wel zeer laag). Nu heb ik het gevoel dat ik geld mislopen heb (teruggave van 273 euro van 2012 en 282 euro van 2013).
Vanaf welk bedrag is het interessant om aan pensioensparen te doen?
Met 4000€ bruto, rond de 3400€ netto belastbaar in 2012, 2013 zat u onder de belastingvrije som van 6800€. Pensioensparen inbrengen had geen zin. U betaalde op die inkomsten geen belastingen, dus kon u ook geen belastingvermindering krijgen. Zie de detailberekeningen in uw aanslagbiljetten voor aanslagjaren 2013 en 2014.
Spijtig genoeg zal.je voor die eerste stortingen wel de eindbelasting betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Gelukkig leveren die eerste stortingen het hoogste rendement, je weet wel, het "time in the market" geleuter 
Vraag :
Mijn vriendin (wettelijk samenwonend, 1 aangifte) heeft sinds november een wettelijk inkomen.
Heeft het hier dan zin om de volle 990 euro pensioensparen voor dit jaar te storten zodat er fiscaal voordeel is?
Ter info: daarvoor had zij een vergoeding (belastingsvij) en stond ze bij mij ten laste op de loonbrief.
Vanaf november staat ze dus ook niet meer ten laste op de loonbrief.
Alvast bedankt voor de hulp
Mijn vriendin (wettelijk samenwonend, 1 aangifte) heeft sinds november een wettelijk inkomen.
Heeft het hier dan zin om de volle 990 euro pensioensparen voor dit jaar te storten zodat er fiscaal voordeel is?
Ter info: daarvoor had zij een vergoeding (belastingsvij) en stond ze bij mij ten laste op de loonbrief.
Vanaf november staat ze dus ook niet meer ten laste op de loonbrief.
Alvast bedankt voor de hulp