Geen hypothecaire lening
TIP
Re: Geen hypothecaire lening
Een bulletkrediet kun je krijgen op een aandelenportefeuille bij je bank.
Echter: je betaalt rente en wat doe je als de beurs crasht?!
Ik ben bang dat je een beetje te veel ineens wilt.
Bouwgrond naast je huis aankopen kan interessant zijn als je geen hypotheek hebt en het zo cash kunt betalen zonder je laatste buffer spaargeld er voor te gebruiken.
Bedankt Joker. De schoonmoeder wilt ons gerust tijdelijk het bedrag lenen tot de verkoop van onze huidige woning. Misschien, indien geschreven bij de notaris (schulderkentenis), zou dit nog de beste oplossing zijn. Ik ben enkel niet zo'n voorstander om te gaan lenen bij familie.JOKER247 schreef: ↑14 november 2025, 11:25Een bulletkrediet kun je krijgen op een aandelenportefeuille bij je bank.
Echter: je betaalt rente en wat doe je als de beurs crasht?!
Ik ben bang dat je een beetje te veel ineens wilt.
Bouwgrond naast je huis aankopen kan interessant zijn als je geen hypotheek hebt en het zo cash kunt betalen zonder je laatste buffer spaargeld er voor te gebruiken.
Puur uit interesse: ik ben niet helemaal mee. Je zegt dat je een bijkomende lening aangaat voor de nieuwbouw, je de huidige lening meeneemt, maar geen overbruggingskrediet onderschrijft? Hoe doe je dan een pandwissel?bryanv schreef: ↑12 november 2025, 12:04 Even een update over onze situatie. De akte voor onze bouwgrond wordt volgende maand getekend, en de bouwovereenkomst is inmiddels ook rond (Joepiee!). We hebben ervoor gekozen niet te werken met een overbruggingskrediet, maar met een bijkomende vaste hypothecaire lening op 25 jaar naast onze huidige lening die we meenemen. De huidige rentevoet voor het nieuwe krediet bedraagt 3,33%, al hebben we binnenkort nog een gesprek met een private banker van KBC om te bekijken of daar nog wat marge op zit.
Daarnaast hebben we €250.000 op een termijnrekening van één jaar (2,10%) geplaatst. Dat geld hebben we pas volgend jaar nodig voor de laatste bouwschijven, en op die manier voldoen we meteen aan de voorwaarde van minimaal €250.000 bij KBC om te kunnen genieten van de voordelen van private banking.
Mercikes!
PS: We gaan niets lenen bij de familie (ook al zou dit lukken).
Bedankt voor de toelichting.
Grt,
MVT
We doen uiteindelijk geen pandwissel en ook geen overbruggingskrediet. Onze huidige hypotheek blijft gewoon lopen op onze bestaande woning.MVT schreef: ↑14 november 2025, 15:01Puur uit interesse: ik ben niet helemaal mee. Je zegt dat je een bijkomende lening aangaat voor de nieuwbouw, je de huidige lening meeneemt, maar geen overbruggingskrediet onderschrijft? Hoe doe je dan een pandwissel?bryanv schreef: ↑12 november 2025, 12:04 Even een update over onze situatie. De akte voor onze bouwgrond wordt volgende maand getekend, en de bouwovereenkomst is inmiddels ook rond (Joepiee!). We hebben ervoor gekozen niet te werken met een overbruggingskrediet, maar met een bijkomende vaste hypothecaire lening op 25 jaar naast onze huidige lening die we meenemen. De huidige rentevoet voor het nieuwe krediet bedraagt 3,33%, al hebben we binnenkort nog een gesprek met een private banker van KBC om te bekijken of daar nog wat marge op zit.
Daarnaast hebben we €250.000 op een termijnrekening van één jaar (2,10%) geplaatst. Dat geld hebben we pas volgend jaar nodig voor de laatste bouwschijven, en op die manier voldoen we meteen aan de voorwaarde van minimaal €250.000 bij KBC om te kunnen genieten van de voordelen van private banking.
Mercikes!
PS: We gaan niets lenen bij de familie (ook al zou dit lukken).
Bedankt voor de toelichting.
Grt,
MVT
Voor de nieuwbouw nemen we een aparte nieuwe lening, die dient om de eerste schijven te betalen.
Wanneer ons huidig huis verkocht wordt, gebruiken we de opbrengst om de nieuwe lening (gedeeltelijk) af te lossen. Zo moeten we niets overbruggen en hoeven we de oude lening niet vervroegd terug te betalen.
Extra hypotheekkosten dan?
Duidelijk, waarvoor dank.bryanv schreef: ↑14 november 2025, 16:17We doen uiteindelijk geen pandwissel en ook geen overbruggingskrediet. Onze huidige hypotheek blijft gewoon lopen op onze bestaande woning.
Voor de nieuwbouw nemen we een aparte nieuwe lening, die dient om de eerste schijven te betalen.
Wanneer ons huidig huis verkocht wordt, gebruiken we de opbrengst om de nieuwe lening (gedeeltelijk) af te lossen. Zo moeten we niets overbruggen en hoeven we de oude lening niet vervroegd terug te betalen.
Basisprincipe blijft dus om (quasi) geen lening over te houden.
In ieder geval succes met de bouw!
Mercikes. Nu te bekijken hoeveel. Soms denk ik om gewoon alles af te betalen met het geld van de verkoop omdat het ons maandelijks meer vrijheid zal geven om te kiezen hoeveel we dan effectief wensen te beleggen. Dan sparen we ook meteen de rente uit op beide kredieten.
Lijkt me een goed idee, zeker als er nog een crashje mocht komen.Tel maar eens op hoeveel rentekosten je gaat besparen + notariskosten voor de hypotheekakten etc.bryanv schreef: ↑Gisteren 15:28 Mercikes. Nu te bekijken hoeveel. Soms denk ik om gewoon alles af te betalen met het geld van de verkoop omdat het ons maandelijks meer vrijheid zal geven om te kiezen hoeveel we dan effectief wensen te beleggen. Dan sparen we ook meteen de rente uit op beide kredieten.
Bij een hypotheek over 20 jaar tegen 3,3% op b.v. 400.000 is dat al zo'n 132.000 + een 4,000 = 136.000.
Je betaalt gemiddeld per jaar 6.800 + aflossing.
Kun je dan niet beter op een goed moment met 6.800 p.j. (of meer gezien de inflatie) in de ETF's of goud stappen?
Bedankt Joker voor de bijdrage. Het is inderdaad rond dat bedrag dat we zouden lenen voor de nieuwe woning. We zouden maandelijks minimim 4000 euro opzij willen zetten indien we kiezen om alles af te betalen. Het is enkel wat wrang omdat het aanvoelt als "opnieuw" te moeten beginnen. We betalen nu 1000 euro op 1,92% voor de resterende 18 jaar. Misschien moeten we die oude lening behouden en enkel die nieuwe liquideren. Dan hebben we nog 400k over om te investeren. Tis dus wat rekenwerk maar zoals je aangeeft, die rentekosten op 25 jaar.. da's enorm jaJOKER247 schreef: ↑Gisteren 16:26Lijkt me een goed idee, zeker als er nog een crashje mocht komen.Tel maar eens op hoeveel rentekosten je gaat besparen + notariskosten voor de hypotheekakten etc.bryanv schreef: ↑Gisteren 15:28 Mercikes. Nu te bekijken hoeveel. Soms denk ik om gewoon alles af te betalen met het geld van de verkoop omdat het ons maandelijks meer vrijheid zal geven om te kiezen hoeveel we dan effectief wensen te beleggen. Dan sparen we ook meteen de rente uit op beide kredieten.
Bij een hypotheek over 20 jaar tegen 3,3% op b.v. 400.000 is dat al zo'n 132.000 + een 4,000 = 136.000.
Je betaalt gemiddeld per jaar 6.800 + aflossing.
Kun je dan niet beter op een goed moment met 6.800 p.j. (of meer gezien de inflatie) in de ETF's of goud stappen?