Geen woonbonus door langdurig ziekte?
Geen woonbonus door langdurig ziekte?
In het voorstel vereenvoudigde aangifte wordt in aanslagjaar 2022 geen woonbonus toegekend aan mijn echtgenote.
Ik vermoed dat dit een gevolg is vh feit dat ze op 1 januari 2021 langdurig ziek was (vak 2028-09). Haar Gereduceerde Belasting Staat is 0 € en dus is er verder geen Gewestelijke Vermindering mogelijk voor bvb. woonbonus of dienstencheques.
Ik heb hier 3 vragen over voor jullie
1. Is mijn logica juist dat mijn echtgenote dit aanslagjaar geen recht heeft op woonbonus?
2. Indien dit zo is, verliest ze hiermee ook een van de 10 jaren met verhoogde woonbonus? (Onze hypothecaire lening startte in 2018).
3. Indien ze er wel recht op heeft, hoe dien ik mijn aangifte aan te passen?
Groetjes
Ik vermoed dat dit een gevolg is vh feit dat ze op 1 januari 2021 langdurig ziek was (vak 2028-09). Haar Gereduceerde Belasting Staat is 0 € en dus is er verder geen Gewestelijke Vermindering mogelijk voor bvb. woonbonus of dienstencheques.
Ik heb hier 3 vragen over voor jullie
1. Is mijn logica juist dat mijn echtgenote dit aanslagjaar geen recht heeft op woonbonus?
2. Indien dit zo is, verliest ze hiermee ook een van de 10 jaren met verhoogde woonbonus? (Onze hypothecaire lening startte in 2018).
3. Indien ze er wel recht op heeft, hoe dien ik mijn aangifte aan te passen?
Groetjes
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Geen woonbonus door langdurig ziekte?
Woonbonus is een belastingvermindering, geen belastingkrediet.
Het verschil is dat je enkel kan "genieten" van een belastingvermindering als je belasting betaalt. Een belastingkrediet krijg je ongeacht of je wel/niet belasting betaalt.
Ik neem aan dat dat inderdaad het geval zal zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan je niet een stuk van de belastingafrek van je echtgenote naar jou overdragen ?
Meestal kan het wel, maar als jou aftrek ook al aan de max zit helpt het natuurlijk niet
fiscus doet ZELF nooit op dat vlak aan fiscale optimalisatie, eigenlijk een groot schandaal
Meestal kan het wel, maar als jou aftrek ook al aan de max zit helpt het natuurlijk niet
fiscus doet ZELF nooit op dat vlak aan fiscale optimalisatie, eigenlijk een groot schandaal
Mijn vrouw heeft geen enkel inkomen en toch stond de woonbonus bij haar ingevuld.
Voor zo ver ik de berekening begrijp, levert dat via het huwelijksquotiënt toch voordeel op. Zo'n EUR 11000 van mijn inkomen worden immers naar haar getrokken en daar betaalt ze dan € 0 belasting op.
Ik zou zeggen: vul hem gewoon in en kijk (op Taxonweb) wat dat geeft als theoretisch berekend resultaat.
En ja: dat is 1 van de 10 jaren. Men kijkt immers gewoon naar de datum van verlijding van de akte.
Daar kwam ik dit jaar ook achter. Onze akte was van december 2011, maar de eerste betaling van februari 2012. En dit jaar kon ik toch fluiten naar de verhoging. Oeps...
Voor zo ver ik de berekening begrijp, levert dat via het huwelijksquotiënt toch voordeel op. Zo'n EUR 11000 van mijn inkomen worden immers naar haar getrokken en daar betaalt ze dan € 0 belasting op.
Ik zou zeggen: vul hem gewoon in en kijk (op Taxonweb) wat dat geeft als theoretisch berekend resultaat.
En ja: dat is 1 van de 10 jaren. Men kijkt immers gewoon naar de datum van verlijding van de akte.
Daar kwam ik dit jaar ook achter. Onze akte was van december 2011, maar de eerste betaling van februari 2012. En dit jaar kon ik toch fluiten naar de verhoging. Oeps...
Doe een aantal simulaties, waar je vrouw een stukje van haar woonbonus naar jou overhevelt tot er een fiscale optimalisatie is.
( iemand die met scheiding van goederen zou gehuwd zijn, daar mag dat dan weer niet )
Normaal bestaan daar wel programmaatjes voor,maar weet niet juist waar ze staan.
In princiepe staat de woonbonus los van de huwelijkscoefficient
( iemand die met scheiding van goederen zou gehuwd zijn, daar mag dat dan weer niet )
Normaal bestaan daar wel programmaatjes voor,maar weet niet juist waar ze staan.
In princiepe staat de woonbonus los van de huwelijkscoefficient
7 voorbeelden van prutserijen en lamzakkerij door de fiscus
https://www.edufisc.be/wp-content/uploa ... anchet.pdf
De in "het zak-zettende-fiscus-in-vlaanderen", een reportage ..........
https://www.edufisc.be/wp-content/uploa ... anchet.pdf
De in "het zak-zettende-fiscus-in-vlaanderen", een reportage ..........
Kijk uw codes van de wolnbonus na. Woonbonus eigenwoning is gewestelijk. O€ Gereduceerde belasting staat is hiervoor niet van belang. Wel 0 € GEWESTELIjkE belasting De 27,75% van je totale te verdelen belasting.
Dienstencheques zijn federaal dus dat klopt. Soms wordt nog een klein deel toegekend voor vermindering gewestelijke belasting. Maar als beiden al 0€ zijn verlies je alle voordelen. Het is een vermindering.
Doe de simulatie in tax on web. Staat ook in de berekening bij het voorstel bij totale belastingen waar de te betalen belasting staat + gewest terug worden opgeteld. Meestal juist onder BV verrekening. Iets als vermindering dienstecheques krediet.