Geld lenen aan broer.
TIP
Re: Geld lenen aan broer.
Met alle goede intenties begrijp ik zelfs niet dat je er nog maar aan denkt om je broer een grote lening te geven voor lange termijn ( 20/25 jaar) voor de aankoop van een huis.
Daar zijn banken voor.
Als je zelf op bepaalde moment dat geld of een gedeelte ervan nodig zou hebben, wat ga je dan doen als je broer dan alsnog naar de bank moet lopen, om je dat geld dan vervroegd terug te geven.
Als je broer niet aan de voorwaarden voldoet om via de bank geld te krijgen, dan is hij sowieso al niet kredietwaardig, meer moet daarover niet gezegd worden.
En als je dat alsnog zou willen doen, laat dan een akte door de notaris opmaken,en pruts zelf niet iets in elkaar.
Wil je een schenking doen, ook via notaris met een """ beding van terug keer, "" wat wil zeggen als je broer overlijdt voor jou, het geld terug naar jou komt..
https://www.jubel.be/optioneel-beding-v ... dpunt-aan/
Daar zijn banken voor.
Als je zelf op bepaalde moment dat geld of een gedeelte ervan nodig zou hebben, wat ga je dan doen als je broer dan alsnog naar de bank moet lopen, om je dat geld dan vervroegd terug te geven.
Als je broer niet aan de voorwaarden voldoet om via de bank geld te krijgen, dan is hij sowieso al niet kredietwaardig, meer moet daarover niet gezegd worden.
En als je dat alsnog zou willen doen, laat dan een akte door de notaris opmaken,en pruts zelf niet iets in elkaar.
Wil je een schenking doen, ook via notaris met een """ beding van terug keer, "" wat wil zeggen als je broer overlijdt voor jou, het geld terug naar jou komt..
Ik wou dat ik ook eerst hier jullie mening vroeg alvorens geld te lenen aan familieleden. Heeft mij heel veel verdriet gebracht, het gevoel van “gebruikt” te zijn geweest kan ik moeilijk loslatenludo schreef: ↑25 april 2022, 19:51 Met alle goede intenties begrijp ik zelfs niet dat je er nog maar aan denkt om je broer een grote lening te geven voor lange termijn ( 20/25 jaar) voor de aankoop van een huis.
Daar zijn banken voor.
Mijn zus had voor een aankoop ook extra geld nodig om een garage te kunnen bijkopen. Het verschil in lening was groot als ze 20k extra zouden lenen

Mijn tante (geen partner en kinderloos) stelde voor om te "helpen". Er is een contract opgesteld tussen mijn tante, mijn zus en mezelf. Mijn zus heeft in 1 keer het geld gekregen. Ik krijg het beetje bij beetje, een operatie van een jaar of 2-3.
Maar mocht er met mijn tante iets gebeuren, dan staat wel contractueel vast dat mijn zus mij het resterende deel nog moet geven uit de erfenis van mijn tante.
Mijn tante heeft dit zonder rente/intrest gedaan, dus gewoon gegeven. Mijn zus heeft het risico dat ze op het resterende deel successierechten moet betalen.
Allereerst, bedankt voor al de reacties! 
Het zit eigenlijk zo, mijn broer zou wel degelijk het volledige bedrag kunnen lenen bij de bank. Het is dus niet zo dat hij niet kredietwaardig is.
Hij vindt het alleen net iets teveel.. (per maand dan)
De reden waarom ik wil bijspringen, is dat het huis wat hij wilt kopen eigenlijk mijn(en mijn vrouw)huis is. Maar mijn vrouw en ik hebben besloten om vriendschappelijk uit elkaar te gaan.
(Gemeenschap van goederen, dus ook het huis)
Nu, het huis is ons ouderlijk huis..en ikzelf wil het niet 'overhouden'. Maar er zit voor mij ook wel een emotionele waarde aan, en daarom heb ik ook liever dat het in de familie blijft.
Daarom dat ik probeer bij te springen, en een manier probeer te vinden om hem te helpen.
En ik vroeg me af als er veilige mogelijkheden zijn om dit te doen..(ik zie mijn geld natuurlijk liever terug
)
Het gaat om een bedrag van 100K..
Het zit eigenlijk zo, mijn broer zou wel degelijk het volledige bedrag kunnen lenen bij de bank. Het is dus niet zo dat hij niet kredietwaardig is.
Hij vindt het alleen net iets teveel.. (per maand dan)
De reden waarom ik wil bijspringen, is dat het huis wat hij wilt kopen eigenlijk mijn(en mijn vrouw)huis is. Maar mijn vrouw en ik hebben besloten om vriendschappelijk uit elkaar te gaan.
(Gemeenschap van goederen, dus ook het huis)
Nu, het huis is ons ouderlijk huis..en ikzelf wil het niet 'overhouden'. Maar er zit voor mij ook wel een emotionele waarde aan, en daarom heb ik ook liever dat het in de familie blijft.
Daarom dat ik probeer bij te springen, en een manier probeer te vinden om hem te helpen.
En ik vroeg me af als er veilige mogelijkheden zijn om dit te doen..(ik zie mijn geld natuurlijk liever terug
Het gaat om een bedrag van 100K..
toen ik huis overnam na scheiding heb ik ongeveer 12000 euro geleend bij vrienden en familie. Raar maar waar, ik had netto 6 euro per maand (echt waar) te weinig volgens de berekeningen van de bank om een lening te krijgen.
Die 12.000 euro heb ik binnen de 2 jaar terugbetaald; We hadden gewoon een contract opgesteld onderling, waarop stond dat ik bedrag x leende van die persoon.
Ik kon het bedrag zo snel terug betalen doordat ik meedeed met enkele geneesmiddelenonderzoeken. Was al snel 10.000 euro dat ik verdiende (belastingsvrij) op 2 jaar. heeft me er ook bovenop geholpen.
Maar kom, ik wou maar meegeven: ik heb geleend van mijn broer en heb alles volgens een voorafbepaald afbetalingsplan terugbetaald; Zelfs een stuk sneller dan voorzien. het kan dus zeker ook zo. Maar jij kent je broer beter dan wij hé.
Die 12.000 euro heb ik binnen de 2 jaar terugbetaald; We hadden gewoon een contract opgesteld onderling, waarop stond dat ik bedrag x leende van die persoon.
Ik kon het bedrag zo snel terug betalen doordat ik meedeed met enkele geneesmiddelenonderzoeken. Was al snel 10.000 euro dat ik verdiende (belastingsvrij) op 2 jaar. heeft me er ook bovenop geholpen.
Maar kom, ik wou maar meegeven: ik heb geleend van mijn broer en heb alles volgens een voorafbepaald afbetalingsplan terugbetaald; Zelfs een stuk sneller dan voorzien. het kan dus zeker ook zo. Maar jij kent je broer beter dan wij hé.
Oei, dat is jammer dat je uw broer en zus niet meer ziet.Gg70 schreef: ↑25 april 2022, 16:07 Heb ooit geld(7500€)aan broer geleend,heeft het in 3 schijven(2500€) terugbetaald op 5 jaar,heb geen interest gevraagd,wel samen schuldbekentenis ondertekend, maar blijft lastig verhaal,heb tijd (10 jaar)geen contact gehad met broer en inmiddels zie ik zus ook al jaren niet meer...
Lanius schreef: ↑26 april 2022, 16:32 toen ik huis overnam na scheiding heb ik ongeveer 12000 euro geleend bij vrienden en familie. Raar maar waar, ik had netto 6 euro per maand (echt waar) te weinig volgens de berekeningen van de bank om een lening te krijgen.
Mooi é die geneesmiddelenonderzoeken. Doe je dat nog vaak?
Ik heb al geld geleend van familie zonder contract, renteloos en sneller terugbetaald dan afgesproken.
Ik denk dat de problemen vaak beginnen indien er schoonfamilie bij komt kijken...
Ik herinner me jou verhaal nog levendig. Hoopje ellende waar je toch uit geraakt zijt. Knap!Lanius schreef: ↑26 april 2022, 16:32 toen ik huis overnam na scheiding heb ik ongeveer 12000 euro geleend bij vrienden en familie. Raar maar waar, ik had netto 6 euro per maand (echt waar) te weinig volgens de berekeningen van de bank om een lening te krijgen.
Zoals al vaak geschreven. Niet doen!
Ik heb ook al spullen uitgeleend aan schoonfamilie en ofwel krijg je het niet terug ofwel krijg je het kapot terug.
Ik heb mijn lesje geleerd. Als je broer te kort komt, dan moet hij ofwel lenen ofwel meer werken en minder uitgeven.
Ik heb ook al spullen uitgeleend aan schoonfamilie en ofwel krijg je het niet terug ofwel krijg je het kapot terug.
Ik heb mijn lesje geleerd. Als je broer te kort komt, dan moet hij ofwel lenen ofwel meer werken en minder uitgeven.
+1Kevva schreef: ↑4 juni 2022, 13:19 Zoals al vaak geschreven. Niet doen!