Geld lenen aan broer.
TIP
Geld lenen aan broer.
Hallo,
Mijn broer wilt een huis gaan kopen, en zal daarvoor moeten lenen bij de bank.
Nu, ik heb zelf spaargeld wat ik gerust kan missen..en ik zou hem hiermee willen helpen.
Maar hoe pak je dat aan, gewoon naar de notaris gaan en een contract laten opstellen?
Wat bij overlijden, in het ergste geval.
Hoe zit het met rente, stel dat ik iets wil vragen van rente.
Hierop moet dan weer belasting betaalt, 30%?
Beter om het renteloos te doen, en dan een 'andere manier' vinden om mij te compenseren.
Iemand hier ervaring mee?
En hoe zit het voor mij? Ik heb hier dan maandelijkse inkomsten van(en dit zullen voor enige tijd ook mijn enige zijn, omdat ik stop met werken voor onbepaalde tijd). Moet ik hier belasting op betalen?
Hoe worden deze inkomsten bekeken..?
Het lijkt zo simpel, maar hier in België zal er waarschijnlijk weer van alles bij komen kijken..?
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Groetjes,
Roy
Mijn broer wilt een huis gaan kopen, en zal daarvoor moeten lenen bij de bank.
Nu, ik heb zelf spaargeld wat ik gerust kan missen..en ik zou hem hiermee willen helpen.
Maar hoe pak je dat aan, gewoon naar de notaris gaan en een contract laten opstellen?
Wat bij overlijden, in het ergste geval.
Hoe zit het met rente, stel dat ik iets wil vragen van rente.
Hierop moet dan weer belasting betaalt, 30%?
Beter om het renteloos te doen, en dan een 'andere manier' vinden om mij te compenseren.
Iemand hier ervaring mee?
En hoe zit het voor mij? Ik heb hier dan maandelijkse inkomsten van(en dit zullen voor enige tijd ook mijn enige zijn, omdat ik stop met werken voor onbepaalde tijd). Moet ik hier belasting op betalen?
Het lijkt zo simpel, maar hier in België zal er waarschijnlijk weer van alles bij komen kijken..?
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Groetjes,
Roy
Re: Geld lenen aan broer.
https://www.wikifin.be/nl/budget-betale ... redieten-6
Hier zal je al veel antwoorden vinden, er is inderdaad 30% RV belasting op de eventuele rente.
Hier zal je al veel antwoorden vinden, er is inderdaad 30% RV belasting op de eventuele rente.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Leen nooit geld aan famlillie of kennissen, Je maakt er geen vrienden mee, eerder vijanden.
Spijtig genoeg klopt dat dikwijls.
Of laat nooit merken dat je spaargeld over hebt
Of laat nooit merken dat je spaargeld over hebt
Ik heb ook geld geleend aan mijn broer en ik zal dat nooit meer doen, 2 keer nadenken hierover!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
In "theorie" kan ik je vraag begrijpen : jij hebt geld over, je broer heeft er tekort. Waarom zou je je broer dan naar de bank laten gaan om daar meer intrest te betalen ?
Helaas in de "praktijk" is het leven iets ingewikkelder en van zodra er het minste probleem opduikt beginnen de problemen met mogelijks ruzie in de familie, enzovoorts ... m.a.w. NIET DOEN !
Helaas in de "praktijk" is het leven iets ingewikkelder en van zodra er het minste probleem opduikt beginnen de problemen met mogelijks ruzie in de familie, enzovoorts ... m.a.w. NIET DOEN !
Als dit een paar duizend Euro is, why not?
Echter als het maar een paar duizend Euro is, dan zou ik zeggen: leen dit erbij. Zoveel kost zal dat niet zijn op het hele leenbedrag om €5.000 extra te lenen.
Dit doet mij dan vermoeden dat het hier gaat om een hoog bedrag en dus termijnen van 2+ jaar en dat is volgens mij "afblijven". Je weet nooit wat er op die termijn zal gebeuren. Kan je het geld echt wel missen? Wat in geval dat ... (zoals je aanhaalt sterfte, plots werkverlies of andere dingen)? ...
Moest je het toch doen, op zich zou een contract tussen jullie beide voldoende moeten zijn (met best wel getuigen) en normaal is dit rechtsgeldig.
Waar je op moet letten, als je broer financiële problemen begint te krijgen en in een afbetalingsplan terecht zou komen, dan mag je gelukkig zijn als je €50 / maand ziet. Als je dan een hoog bedrag hebt ontleend, dan zal je blij mogen zijn dat je het ooit terug zou zien.
Mijn broer heeft ook aan iemand eens €5.000 geleend en die is in die situatie terecht gekomen van €50/maand krijgen. Hij heeft de chance gehad dat daar de familie te hulp is gesprongen en de schuldeisers heeft (incl mijn broer) betaald om die persoon een verse start te geven. Na die ervaring is het ook bij hem een "nooit meer" geworden.
Echter als het maar een paar duizend Euro is, dan zou ik zeggen: leen dit erbij. Zoveel kost zal dat niet zijn op het hele leenbedrag om €5.000 extra te lenen.
Dit doet mij dan vermoeden dat het hier gaat om een hoog bedrag en dus termijnen van 2+ jaar en dat is volgens mij "afblijven". Je weet nooit wat er op die termijn zal gebeuren. Kan je het geld echt wel missen? Wat in geval dat ... (zoals je aanhaalt sterfte, plots werkverlies of andere dingen)? ...
Moest je het toch doen, op zich zou een contract tussen jullie beide voldoende moeten zijn (met best wel getuigen) en normaal is dit rechtsgeldig.
Waar je op moet letten, als je broer financiële problemen begint te krijgen en in een afbetalingsplan terecht zou komen, dan mag je gelukkig zijn als je €50 / maand ziet. Als je dan een hoog bedrag hebt ontleend, dan zal je blij mogen zijn dat je het ooit terug zou zien.
Mijn broer heeft ook aan iemand eens €5.000 geleend en die is in die situatie terecht gekomen van €50/maand krijgen. Hij heeft de chance gehad dat daar de familie te hulp is gesprongen en de schuldeisers heeft (incl mijn broer) betaald om die persoon een verse start te geven. Na die ervaring is het ook bij hem een "nooit meer" geworden.
Hoeveel rente moet ik vragen als ik geld uitleen?
Je mag 25% afwijken van de rente die kredietverstrekkers vragen. Hoeveel dit rentepercentage is, verschilt per jaar. Als kredietverstrekkers 8% vragen, moet je dus minimaal 6% rente afspreken bij een onderhandse lening. Er is wel een maximum rente aan een onderhandse lening verbonden: die bedraagt maximaal 10%.
3 dec. 2021
--------------------
Als je intresten vraagt
Die intresten zijn voor de persoon die ze ontvangt een roerend inkomen waarop belastingen verschuldigd zijn. Die belasting heet roerende voorheffing. Ook op de intresten die je van familie of vrienden krijgt, is roerende voorheffing verschuldigd.
24 sep. 2021
Je mag 25% afwijken van de rente die kredietverstrekkers vragen. Hoeveel dit rentepercentage is, verschilt per jaar. Als kredietverstrekkers 8% vragen, moet je dus minimaal 6% rente afspreken bij een onderhandse lening. Er is wel een maximum rente aan een onderhandse lening verbonden: die bedraagt maximaal 10%.
3 dec. 2021
--------------------
Als je intresten vraagt
Die intresten zijn voor de persoon die ze ontvangt een roerend inkomen waarop belastingen verschuldigd zijn. Die belasting heet roerende voorheffing. Ook op de intresten die je van familie of vrienden krijgt, is roerende voorheffing verschuldigd.
24 sep. 2021
Heb ooit geld(7500€)aan broer geleend,heeft het in 3 schijven(2500€) terugbetaald op 5 jaar,heb geen interest gevraagd,wel samen schuldbekentenis ondertekend, maar blijft lastig verhaal,heb tijd (10 jaar)geen contact gehad met broer en inmiddels zie ik zus ook al jaren niet meer...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Alternatief kan je je broer misschien een gift doen, of een lening geven die je mentaal als gift beschouwt mocht je broer ooit in betalingsproblemen komen?
niet doen geld lenen aan broer als hij iets wil kopen moet hij zijn plan trekken, wat daar komen problemen van.fropskottel schreef: ↑25 april 2022, 18:11Alternatief kan je je broer misschien een gift doen, of een lening geven die je mentaal als gift beschouwt mocht je broer ooit in betalingsproblemen komen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik had het over een gift hee, geen lening.elibar schreef: ↑25 april 2022, 18:16niet doen geld lenen aan broer als hij iets wil kopen moet hij zijn plan trekken, wat daar komen problemen van.fropskottel schreef: ↑25 april 2022, 18:11 Alternatief kan je je broer misschien een gift doen, of een lening geven die je mentaal als gift beschouwt mocht je broer ooit in betalingsproblemen komen?
Als mijn broer om geld zou komen vragen, dan laat ik onze hond los.
Ik heb wel ooit een renteloze lening gegeven aan mijn zus, toen ik hoorde dat ze naar de bank wou voor een autolening. Geen enkel probleem mee gehad, wel integendeel: dat heeft onze band echt versterkt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Helpen of zelf bank spelen om er iets aan te verdienen ?
Heeft je broer nood aan hulp ?
Gewoon een overéénkomt ondertekenen en de bankoverschrijving doen met mededeling "lening volgens overeenkomst dd x/x/xxxx" is voldoende. Wil je meer zekerheid => notaris.
Je hoeft eigenlijk zelfs geen overeenkomst te tekenen, gewoon bankoverschrijving met in de mededeling "intrestloze lening" is al voldoende.
Het hangt er gewoon allemaal vanaf over welke bedrag het gaat en hoe jullie daartegenover staan.
30% RV te betalen op rente.
Ja, beter renteloos.
Zeker als je iemand wil "helpen".
You must be joking.Royco85 schreef: ↑24 april 2022, 11:46 En hoe zit het voor mij? Ik heb hier dan maandelijkse inkomsten van(en dit zullen voor enige tijd ook mijn enige zijn, omdat ik stop met werken voor onbepaalde tijd). Moet ik hier belasting op betalen?
Had jij hulp nodig of je broer ?

Doe dit enkel in "noodgeval" en voor een bedrag dat je kan missen en zeker niet om er iets aan te verdienen.
Stel dat je broer heeft geleend voor een verbouwing en de kost valt wat hoger uit dan de buffer die hij voorzien had, dan zou je bv. kunnen helpen met een persoonlijke lening zonder intrest die ook "zo snel mogelijk" terugbetaald wordt. Het alternatief is helpen door te schenken.
De rol van een bank overnemen voor het verstrekken van een hypothecaire lening, lijkt mij allesbehalve een goed idee.