Geld lenen aan kinderen voor nieuwbouw
TIP
Re: Geld lenen aan kinderen voor nieuwbouw
vervroegd terugbetalen kan daar niets aan veranderen, gezien dat op die moment gemeenschappelijk goed ( geld ) is.
Je kan enkel je inleg van destijds recupereren als bij echtscheiding het huis grotendeels afbetaald is. Op voorwaarde dat je huis niet in waarde gedaald is uiteraard.
Je kan enkel je inleg van destijds recupereren als bij echtscheiding het huis grotendeels afbetaald is. Op voorwaarde dat je huis niet in waarde gedaald is uiteraard.
Dat versta ik niet goed. Indien het tot een scheiding zou komen, en mijn dochter koopt het deel van haar vriend over, dan is er toch geen verlies. Als zij 75% en hij 25% heeft geinvesteerd in hun woning, en als het misloopt, dan moet mijn dochter toch maar 25% van de waarde van de woning aan haar vriend betalen, om de woning volledig te verwerven.ludo schreef: En als die op dat moment onvermogend is of niet in staat om je terug te betalen, ben je je persoonlijke inleg van destijds kwijt + de intresten en heeft het eigenlijk tot niets gediend, integendeel, je hebt serieus verlies gemaakt.
-
anonymous6
Ik snap uw betoog niet goed, maar ik probeer mezelf cijfermatig te verduidelijken.ludo schreef:vervroegd terugbetalen kan daar niets aan veranderen, gezien dat op die moment gemeenschappelijk goed ( geld ) is.
Woning, waarde 400.000 €.
Eigen inbreng persoon 1: 150.000 €.
Hypotheek: 165.000 €. (20 jaar)
Meerwaarde verkoop vorig huis: 65.000 €.
Gezamenlijke inbreng: 15.000 €.
Stel, gedwongen verkoop na 10 jaar. En stel nu nog, dat het huis niet in waarde is gestegen.
Stel dat van de hypotheek, nog 100.000 € open staat. En het huis brengt bij verkoop bijvoorbeeld 500.000 € (25% waardestijging op 10 jaar lijkt me niet onaannemelijk als assumptie).
=>
500.000 € verkoopprijs
- 100.000 € hypotheek
= 400.000 € verworven.
Te verdelen:
Persoon 1 krijgt eerst z'n 150.000 € terug.
De resterende 250.000 € wordt verdeeld onder p1 en p2, die elk 125.000 € krijgen.
Persoon 1 krijgt dus in totaal 275.000 €, en persoon 2 125.000 €
Stel nu het voorbeeld waarbij ditzelfde huis in waarde zou gedaald zijn, bv tot 300.000 €.
- 100.000 € openstaande hypotheek
= 200.000 € te verdelen.
=> Persoon 1 krijgt eerst de 150.000 € die bij akte is beschreven. Het restant van 50.000 € wordt gelijk verdeeld.
=> Persoon 1 krijgt dus in totaal 175.000 €, persoon 2 slechts 25.000 €
Natuurlijk is dat 2de scenario ook voor de meest vermogende persoon minder interessant, aangezien het huis met 100.000 € verlies verkocht wordt. Maar hij krijgt wel bij voorrang zijn centen terug. Wordt het huis natuurlijk verkocht voor 250.000 € of minder, ja, dan gaat hij/zij niet z'n volle 150.000 € kunnen recupereren, maar hij gaat er nog altijd beter uit komen dan persoon 2, die op dat moment nul komma nul krijgt.
Nu, dit is een heel moeilijke materie. Het hangt ook af van het vermogen om een compromie te sluiten, dit is op het moment van een scheiding dan ook moeilijk.
Een schenking aan uw eigen kind aan hem/haar recupereren, bij scheiding, gaat ook zoal niet gemakkelijk, vermits ze nooit in het gemeenschappelijk vermogen mag ingebracht worden. Ofwel moet het terug beschreven worden.
Een schenking aan uw eigen kind aan hem/haar recupereren, bij scheiding, gaat ook zoal niet gemakkelijk, vermits ze nooit in het gemeenschappelijk vermogen mag ingebracht worden. Ofwel moet het terug beschreven worden.