Geldbeheer opties
Re: Geldbeheer opties
De hiervóór door platin verkeerd geciteerde tekst is niet van mij (maar wél van Ludo) !
In tegendeel: ik heb aangegeven dat men wél van bewindvoerder kan veranderen.
Elke betrokken partij (ook een derde) heeft het recht om zich hiervoor tot het vredegerecht te wenden.
Uiteraard zal een vrederechter uitsluitend ingaan op die vraag, indien daar gegronde redenen voor zijn.
(En ook nog dit: wie vindt dat hij/zij helemaal geen bewindvoerder meer nodig heeft, kan dat ook aanvragen; maar zal wél moeten kunnen bewijzen dat hij zélf zijn budgetbeheer onder controle heeft.)
Ik denk dat ik dus, als ervaringsdeskundige, kan zeggen dat ik weet waarover ik spreek.
Mijn man werd daarvoor aan het vredegerecht voorgedragen door een derde partij. Wij werden beiden (ikzelf als vertrouwenspersoon) opgeroepen bij de vrederechter. De aanstelling gebeurde ná onderzoek en ná akkoord van alle betrokken partijen.
Elke betrokken partij (ook een derde) heeft het recht om zich hiervoor tot het vredegerecht te wenden.
Uiteraard zal een vrederechter uitsluitend ingaan op die vraag, indien daar gegronde redenen voor zijn.
(En ook nog dit: wie vindt dat hij/zij helemaal geen bewindvoerder meer nodig heeft, kan dat ook aanvragen; maar zal wél moeten kunnen bewijzen dat hij zélf zijn budgetbeheer onder controle heeft.)
Nefertari schreef: ↑5 november 2019, 13:18 … Iedereen kan bij het vredegerecht een aanvraag doen om een bewindvoerder aan te stellen; zichzelf daarvoor aanbieden; of later aan de vrederechter laten weten indien je het als bewindvoerder niet meer ziet zitten; of indien je als "te beschermen persoon" een andere bewindvoerder wenst.
Mijn man doet (met mijn hulp) al 11 jaar de bewindvoering voor zijn zoon. Wij kennen bovendien veel lotgenoten van onze (stief)zoon, waaronder ook jonge mensen die een advocaat aangesteld kregen.Nefertari schreef: ↑6 november 2019, 11:15 … ->Iedereen is vrij om bij het vredegerecht een andere (nieuwe) bewindvoerder aan te vragen (zélfs 'derden' die vermoeden dat er zaken mislopen, mogen dit melden en iemand anders aanvragen/voorstellen). Uiteraard zal de vrederechter niet om het even wie goedkeuren, maar alleen personen waarvan verwacht kan worden dat ze dit budgetbewust en op een eerlijke manier uitvoeren.…
Ik denk dat ik dus, als ervaringsdeskundige, kan zeggen dat ik weet waarover ik spreek.
Mijn man werd daarvoor aan het vredegerecht voorgedragen door een derde partij. Wij werden beiden (ikzelf als vertrouwenspersoon) opgeroepen bij de vrederechter. De aanstelling gebeurde ná onderzoek en ná akkoord van alle betrokken partijen.
Hoe jullie het aanpakken wordt niet in vraag gesteld.Nefertari schreef: ↑27 februari 2020, 11:12 De hiervóór door platin verkeerd geciteerde tekst is niet van mij (maar wél van Ludo) !
Nefertari schreef: ↑5 november 2019, 13:18 … Iedereen kan bij het vredegerecht een aanvraag doen om een bewindvoerder aan te stellen; zichzelf daarvoor aanbieden; of later aan de vrederechter laten weten indien je het als bewindvoerder niet meer ziet zitten; of indien je als "te beschermen persoon" een andere bewindvoerder wenst.Mijn man doet (met mijn hulp) al 11 jaar de bewindvoering voor zijn zoon. Wij kennen bovendien veel lotgenoten van onze (stief)zoon, waaronder ook jonge mensen die een advocaat aangesteld kregen.Nefertari schreef: ↑6 november 2019, 11:15 … ->Iedereen is vrij om bij het vredegerecht een andere (nieuwe) bewindvoerder aan te vragen (zélfs 'derden' die vermoeden dat er zaken mislopen, mogen dit melden en iemand anders aanvragen/voorstellen). Uiteraard zal de vrederechter niet om het even wie goedkeuren, maar alleen personen waarvan verwacht kan worden dat ze dit budgetbewust en op een eerlijke manier uitvoeren.…
Maar dat korte termijn denken is bij de meesten van toepassing.
Zelfs Ocmw gaan hier in mee.
Als men dat aankaart , komen de excuses als we mogen maar .....
Dat daardoor de problemen blijven aanhouden , korte termijn denken.
Iemand met een beperkt budget en hoge energie rekening.
Men zou in de eerste plaats moeten zorgen dat die energie rekening omlaag gaat.
Zuinige toestellen , verlichting , scarlet ipv telenet - proximus.
Maar dan komt men bij bouw sociale woningen en daar kiest men dan voor de duurste energie norm.
Dit om de onkosten te drukken.
Natuurlijk sociale tewerkstelling met parate kennis zou hier ook de onkosten factuur kunnen drukken.
Maar tegenwoordig iets herstellen , ho maar een nieuw toestel , de gemeenschap betaalt toch.
Of die zelfstandige die nu zijn kost verdient met herstellingen gelukkig gaat zijn ....
Korte termijn denken ten top.
Estate Guru believer.
@platin,
Daar zit inderdaad een groot probleem, dat veel beter zou kunnen aangepakt worden.
In ons geval, woont onze zoon in een bemeubelde (incl. koelkast ed.) studio onder een begeleide vorm van 'beschut wonen'. Daar zitten alle kosten zoals elektriciteit, water, verwarming, en andere, inbegrepen in de huurprijs.
Als bewindvoerder en als ouders kunnen we daar niet veel aan verhelpen.
Daar zit inderdaad een groot probleem, dat veel beter zou kunnen aangepakt worden.
In ons geval, woont onze zoon in een bemeubelde (incl. koelkast ed.) studio onder een begeleide vorm van 'beschut wonen'. Daar zitten alle kosten zoals elektriciteit, water, verwarming, en andere, inbegrepen in de huurprijs.
Als bewindvoerder en als ouders kunnen we daar niet veel aan verhelpen.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Maar umm ocmw budgetbeheer geraak je denk ik veel makkelijker vanaf?
Wat eenvoudige en goede tips, om op het einde van de maand meer over te houden : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/12 ... -de-maand/