Gemalto
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gemalto
Ik zie dat Gemalto fors is gekelderd door lagere winstverwachtingen (alweer). Doch zal de winst verder stijgen en dus ook de vrije kasstromen. In 2016 behaalde GEMALTO een vrije cashflow van 387 miljoen euro. Dat wil zeggen dat beleggers nu 11.7 keer de vrije kasstroom betalen voor Gemalto. Gemalto betaalt weinig dividend en houdt enorm veel cash over voor overnames en cashgeneratie. Hierdoor is de schuld gedaald met 270 miljoen euro en voorzie ik een nettokaspositie dit jaar. Ik vind dit een aantrekkelijk bedrijf, omdat ze aangeven verder te groeien zij het wel tegen een lager tempo, maar nog steeds gewaardeerd tegen lagere multiples dan dat de markt vroeger betaald heeft.
Misschien zet ik het op mijn watchlist.
Misschien zet ik het op mijn watchlist.
Re: Gemalto
Hoe kom je aan 387M? Zelfs als je verschuivingen in het werkkapitaal niet mee in overweging neemt kom je fors lager uit. vergeet niet dat de intangibles van 77M EUR OOK capex is hé.
Ik kom uit op 287M EUR ex-WC changes. Serieus verschil. Weliswaar fors beter dan 2015.
Ik kom uit op 287M EUR ex-WC changes. Serieus verschil. Weliswaar fors beter dan 2015.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat wist ik niet, ik nam alleen maar PP&E investments.
We leren bij
We leren bij

Bij Gemalto is R&D zeer belangrijk, dus dat is die investering in intangibles. het is intangible omdat het vnl software is, maar zonder dit te ontwikkelen heb je over 5 jaar geen technologische voorsprong meer uiteraard.
U kan terecht opmerken 'jamaar, waarom zit dat dan niet in het income statement als een expense?'. Wel, volgens de IFRS boekhoudregels moeten dergelijke bedrijven een stuk expensen, en een stuk kapitaliseren als toekomstige asset.
Ziezo
Het klinkt moeilijk, maar eenmaal je de boekhoudregels weet, is het wel aannemelijk.
U kan terecht opmerken 'jamaar, waarom zit dat dan niet in het income statement als een expense?'. Wel, volgens de IFRS boekhoudregels moeten dergelijke bedrijven een stuk expensen, en een stuk kapitaliseren als toekomstige asset.
Ziezo