Gevolgen overstappen pensioensparen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Gevolgen overstappen pensioensparen?
Ik ben momenteel aan het onderhandelen voor een woonkrediet.
En de kans lijkt me groot dat ik van bank ga veranderen.
Momenteel heb ik BNP PARIBAS B Pesnsion Balanced (classis c)
Sinds februari 2008. Momenteel staat de teller op 11050.
Indien er mij gevraagd wordt om naar Kbc Pricos of Pricos Defensive over te stappen maak ik dan verlies?
Laat ik best mijn Fonds bij Bnp gewoon staan en begin opnieuw bij kbc of laat ik het best overzetten?
Ik maak me vooral zorgen over het eindkapitaal.
Alvast bedankt.
En de kans lijkt me groot dat ik van bank ga veranderen.
Momenteel heb ik BNP PARIBAS B Pesnsion Balanced (classis c)
Sinds februari 2008. Momenteel staat de teller op 11050.
Indien er mij gevraagd wordt om naar Kbc Pricos of Pricos Defensive over te stappen maak ik dan verlies?
Laat ik best mijn Fonds bij Bnp gewoon staan en begin opnieuw bij kbc of laat ik het best overzetten?
Ik maak me vooral zorgen over het eindkapitaal.
Alvast bedankt.
Re: Gevolgen overstappen pensioensparen?
Fortimuss schreef:....
....
Indien u dit gevraagd wordt, zou ik daar niet op ingaan. KBC vraagt 2% instapkosten bij hun pensioenspaarfondsen. Daarenboven zijn hun pensioenspaarfondsen niet bepaald gekend vanwege zeer succesvol te zijn.
Wat de instapkosten betreft zijn er ook pensioenspaarfondsen die 0% vragen. Hier vindt u een overzichtslijst:
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
Wat de prestaties betreft, is het fonds van BNP Paribas Fortis al jarenlang een topper. Bij de 'vrienden' van mijnkapitaal.be kregen ze vorig jaar de prijs van beste pensioenspaarfonds op de markt. En het is zeker niet voor het eerst dat ze die prijs krijgen.
Wil u én geen instapkosten én een mooie trackrecord dan is Arpe van Argenta een mooie gulden middenweg.
Als KBC dit toch absoluut eist van u en u heeft geen keuze, dan zou ik alles bij BNP Paribas Fortis laten staan en opnieuw beginnen bij KBC. Indien u alles zou overzetten naar KBC moet u nog eens 2% instapkosten betalen - dat is al +/- €220 verlies - en zit u daarenboven dan met uw tot nu toe belegde kapitaal in een slechter fonds.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Pisa, Je hamert op de instapkosten bij KBC van 2%, maar bij BNP zijn de instapkosten 3%.
Als je je fonds overdraagt van Fortis naar BNP, metaal je geen instapkosten daarvoor.
Dat buiten beschouwing gelaten, klopt het wel dat KBC iets minder presteert dan Fortis.
Als ze je vragen om pensioensparen bij hen te doen in ruil voor lagere rentevoet, zou ik inderdaad bij KBC een nieuw starten.
Hetgeen je tot hiertoe hebt opgebouwd bij BNP, zou ik laten staan. Je hebt dan ineens ook een extra spreiding.
Als je je fonds overdraagt van Fortis naar BNP, metaal je geen instapkosten daarvoor.
Dat buiten beschouwing gelaten, klopt het wel dat KBC iets minder presteert dan Fortis.
Als ze je vragen om pensioensparen bij hen te doen in ruil voor lagere rentevoet, zou ik inderdaad bij KBC een nieuw starten.
Hetgeen je tot hiertoe hebt opgebouwd bij BNP, zou ik laten staan. Je hebt dan ineens ook een extra spreiding.
Wilt u graag lezen wat er exact staat?anonymous schreef:Pisa, Je hamert op de instapkosten bij KBC van 2%, maar bij BNP zijn de instapkosten 3%....
Ik stel nergens dat Pensioensparen bij BNP Paribas Fortis geen instapkosten heeft.
Ik maak een onderscheid tussen de instapkost en geef daarbij een overzichtstabel, waarbij ook het fonds van BNP Paribas Fortis staat. Ik wijs er op dat er ook fondsen bestaan die geen instapkosten vragen.
Dan maak ik het onderscheid door het over de kwaliteit van de fondsen hebben , die bij dat van BNP Paribas Fortis tot nu excellent is.
En dan geef ik een persoonlijke mening dat als men geen instapkosten wil en toch een goed fonds wil: ARPE van Argenta een gulden middenweg is.
Als dit klopt, dan heb ik effectief op dit specifiek punt foute informatie gegeven. Mijn excuses dan. Maar kunt u dan een link plaatsen waar dit ook bevestigd wordt?anonymous schreef:...Als je je fonds overdraagt van Fortis naar BNP, metaal je geen instapkosten daarvoor. ...
Ok. Thx.
Transferkosten worden blijkbaar wel niet terugbetaald.

Transferkosten worden blijkbaar wel niet terugbetaald.
Dat klopt ook niet, KBC rekent geen instapkosten aan bij overbrenging van kapitaal uit een ander pensioenspaarfonds:pisa schreef:Indien u alles zou overzetten naar KBC moet u nog eens 2% instapkosten betalen.
https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... one=topnav
Bovendien is Pricos helemaal niet zo'n slecht presterend fonds (los van de instapkosten).
Maar in dit geval zou ik gewoon een nieuw KBC Pricos account laten openen, niets overzetten, een of enkele jaren het fiscaal maximum erin storten, en dan zo laten. Voorwaarde volbracht.
Hoe leuk dat iemand reageert en zegt dat iets niet correct is, zonder de post's erboven te lezen.molenveld schreef:Dat klopt ook niet, KBC rekent geen instapkosten aan bij overbrenging van kapitaal uit een ander pensioenspaarfonds:pisa schreef:Indien u alles zou overzetten naar KBC moet u nog eens 2% instapkosten betalen.
https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... one=topnav
...
Dit punt is al door @anonymous aangehaald en bleek correct te zijn.
Ik heb daarvoor al mijn excuses gemaakt.
Het is wel zo dat KBC wel de transferkosten niet terugbetaalt van de overdracht.
Sowieso is dit dan wel een extra kost.
Wat de kwaliteit van Pricos en Pricos defensive betreft, kijk gewoon eens naar mijnkapitaal.be
Het fonds van BNP Paribas Fortis is een topper. Pricos is dat niet
Pricos Defensive is gewoonweg een ramp.
Uw conclusie van opnieuw te beginnen met Pricos en het al belegde kapitaal laten staan bij BNP Paribas Fortis was krak dezelfde conclusie die ik zelf ook trok.
Kunt u gewoon het eerste, tweede, derde en vierde bericht hierboven lezen?
Impulsief dadelijk iets op het forum smijten is gemakkelijk. Dit kleine draadje gewoon eens volledig lezen, is blijkbaar teveel gevraagd?
Het is maandag zunne

Dat heb ik gelezen, maar anonymous had het over overdracht naar BNP. Wellicht was dat een vergissing, en bedoelde anonymous ook van BNP/Fortis naar KBC.
Ik denk trouwens niet dat er bij overdracht van pensioensparen transferkosten (mogen?) aangerekend worden?
Ik denk trouwens niet dat er bij overdracht van pensioensparen transferkosten (mogen?) aangerekend worden?