gezamelijke spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
gezamelijke spaarrekening
Mijn vriend en ik ( weduwe) wonen nu zo'n 3 jaar samen op hetzelfde adres maar zijn niet wettelijk samenwonend. Dus zijn adres staat nog op dat van zijn eigen huis. Ik heb geen kinderen, hij heeft er 2
We hebben een gezamelijke spaarrekening ( op beide namen). Mijn vraag is nu: wat gebeurt er met dat geld als er één van ons overlijd?
Neem dat partner overlijd, gaat de helft dan naar zijn kinderen en moet ik op de andere helft torenhoge successierechten betalen of is de helft sowieso voor mij want het staat toch op beide namen.
Alvast bedankt
We hebben een gezamelijke spaarrekening ( op beide namen). Mijn vraag is nu: wat gebeurt er met dat geld als er één van ons overlijd?
Neem dat partner overlijd, gaat de helft dan naar zijn kinderen en moet ik op de andere helft torenhoge successierechten betalen of is de helft sowieso voor mij want het staat toch op beide namen.
Alvast bedankt
Re: gezamelijke spaarrekening
Indien je niet wettelijk samenwoont zou ik geen gemeenschappelijke spaarrekening aanhouden, dan heb je geen probleem en blijft wat van jou is van jou.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gezamelijke spaarrekening is natuurlijk wel gemakkelijker.
Maar 'k zou gewoon graag weten wat er gebeurt in het geval van overlijden.
Maar 'k zou gewoon graag weten wat er gebeurt in het geval van overlijden.
ingeval van overlijden gaat de helft naar de nalatenschap van de overledene en de andere helft naar de overlevende. Successierechten zijn enkel verschuldigd op de nalatenschap van de overledene, dus in jouw voorbeeld de kinderen, de overlevende betaald natuurlijk geen successierechten, meestal zijn er wel dossierkosten verschuldigd aan de bank.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Dus ik zou geen successierechten moeten betalen?
'Hoe raar ;-)
'Hoe raar ;-)
-
- Full Member
- Contacteer:
Kan je bv dan ook naar de notaris stappen en daar laten bepalen wat er gebeurt met het geld na het overlijden van 1 van de titularissen?
lijkt me idd raar. Is dit niet alleen indien je getrouwd bent????Hago schreef:ingeval van overlijden gaat de helft naar de nalatenschap van de overledene en de andere helft naar de overlevende. Successierechten zijn enkel verschuldigd op de nalatenschap van de overledene, dus in jouw voorbeeld de kinderen, de overlevende betaald natuurlijk geen successierechten, meestal zijn er wel dossierkosten verschuldigd aan de bank.
Mijn lan en ik waren gehuwd zonder contract.
Toen hij stief moest ik wel degelijk successierechten betalen op onze spaarrekening. ( op de rest ook natuurlijk)
Toen hij stief moest ik wel degelijk successierechten betalen op onze spaarrekening. ( op de rest ook natuurlijk)
Aangezien jullie blijkbaar verschillende domicilie-adressen hebben, kunnen jullie geen enkele band aantonen van samenwoonst.
Dus bij overlijden van de partner, gaat de helft van de rekening naar u, de andere helft gaat naar zijn kinderen
Moesten jullie al 3 jaar lang wel het zelfde domicilie-adres hebben, dan kon u aanspraak maken op 50% van zijn deel van de rekening
De andere 50% van zijn deel zou naar zijn 2 kinderen gaan. Het stuk dat u zou krijgen, zou dan wel vrij van successierechten zijn
Dus bij overlijden van de partner, gaat de helft van de rekening naar u, de andere helft gaat naar zijn kinderen
Moesten jullie al 3 jaar lang wel het zelfde domicilie-adres hebben, dan kon u aanspraak maken op 50% van zijn deel van de rekening
De andere 50% van zijn deel zou naar zijn 2 kinderen gaan. Het stuk dat u zou krijgen, zou dan wel vrij van successierechten zijn
Klinkt fair :-)
Hartelijk dank voor de reacties
Hartelijk dank voor de reacties