Goed doel steunen: in 2020 NIET via vennootschap
Goed doel steunen: in 2020 NIET via vennootschap
Voor zij die een vennootschap hebben, misschien interessant: doorgaans is het fiscaal interessanter om je giften te doen via de vennootschap. Het is goedkoper dan je extra loon uit te keren om dan weg te schenken in de privé, zelfs met inachtneming van het fiscaal voordeel van 45% aftrekbaarheid.
Aangezien in 2020 het fiscaal voordeel is verhoogd tot 60%, is het dit jaar interessanter om je gift te doen als privé-persoon. Ik heb het uitgerekend, en het scheelt niet veel, maar het is wel degelijk interessanter.
Ik hoop trouwens echt dat er massaal geschonken wordt, want de goede doelen lopen nu veel inkomsten weg die ze anders via acties (plantenverkoop, stickers, etc.) binnenhalen. En met een fiscaal voordeel van 60% zou je gek moeten zijn om het niet te doen ... Wie 200 euro overmaakt aan een goed doel, recupereert 120 euro op zijn belastingen!

Aangezien in 2020 het fiscaal voordeel is verhoogd tot 60%, is het dit jaar interessanter om je gift te doen als privé-persoon. Ik heb het uitgerekend, en het scheelt niet veel, maar het is wel degelijk interessanter.
Ik hoop trouwens echt dat er massaal geschonken wordt, want de goede doelen lopen nu veel inkomsten weg die ze anders via acties (plantenverkoop, stickers, etc.) binnenhalen. En met een fiscaal voordeel van 60% zou je gek moeten zijn om het niet te doen ... Wie 200 euro overmaakt aan een goed doel, recupereert 120 euro op zijn belastingen!
Re: Goed doel steunen: in 2020 NIET via vennootschap
Ik koop nooit bloemen of wafels of wat dan ook voor een goed doel, maar ik doe elk jaar een hele mooie schenking aan een zorgvuldig uitgekozen goed doel. Dit jaar zal ik iets meer storten door die 60%-regel, zodat het mij netto uiteindelijk niets meer kost dan andere jaren.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
							Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.

Waarom moet steun aan een goed doel eigenlijk fiscaal aftrekbaar zijn ?
Of is dit een noodzakelijk achterdeurtje voor gefoefel ?

Of is dit een noodzakelijk achterdeurtje voor gefoefel ?
Je doet afstand van een stuk van je loon. Dan is het toch niet onlogisch dat dat niet belast wordt?

Ik doe op vele manieren afstand van een stuk van mijn loon maar daar krijg ik fiscaal niks voor terug.
Kleine toevoeging : mensen met lage inkomens of bv. klein pensioen krijgen fiscaal niks terug van hun gift ... waarom moet een "groot"verdiener die hetzelfde bedrag geeft (en voor wie het uiteindelijk een procentueel kleinere gift is) wel terugkrijgen ?
Als je geeft aan een goed doel moet dat van jezelf komen zonder een achterliggende bedoeling.
Een deel (ik ga er geen % op plakken omdat ik dat niet kan bewijzen) van wat aan goede doelen wordt "geschonken" is gefoefel.
Merk op : dit is geen aanval naar jou of wie dan ook die het met goede bedoelingen geeft.
Je kunt niet meer terugkrijgen dan je moet betalen.
Ik geef aan goede doelen uit menslievendheid maar de fiscale aftrek is mooi meegenomen.Als je geeft aan een goed doel moet dat van jezelf komen zonder een achterliggende bedoeling.
- 
				jorisvanhoute
 - Newbie

Moet ik eerlijk toegeven : ik heb nog nooit vanzeleven één cent aan 'goede doelen' uitgegeven.  Die bedelaars van het rode kruis aan elk kruispunt hebben eigenlijk zélf hulp nodig.
En dan nog te bedenken dat

En dan nog te bedenken dat
@vortex: iedereen die belastingen ontduikt of iets fiscaal aftrekt doet dat op de kap van de andere belastingbetalers.
@jorisvanhoute: stickers van het Rode Kruis kopen is weggegooid geld. Doe een storting van ten minste 40 euro om van de fiscale aftrek te kunnen genieten.

@jorisvanhoute: stickers van het Rode Kruis kopen is weggegooid geld. Doe een storting van ten minste 40 euro om van de fiscale aftrek te kunnen genieten.
Je vindt het dus perfect normaal dat iemand die bv. 5000 euro netto per maand verdient voor giften 45 % belastingsaftrek krijgt en dat een sukkelaar die moet rond komen met 1000 euro per maand en die datzelfde bedrag geeft het netto geeft. Ik vind dat niet normaal.
Wie 20 keer 30 euro geeft aan goede doelen krijgt nul euro terug, wie één 600 euro geeft krijgt een dikke 300 euro terug ... je zou kunnen zeggen dat die eerste een dommekloot is maar die steunt veel organisaties terwijl de andere één organisatie steunt.
Mijn mening : giften zouden niet fiscaal mogen ingebracht worden. Het feit dat deze thread al opgestart is om de fiscaliteit van een gift te "optimaliseren" zegt al genoeg.
Het is correct dat de aftrek voor giften enkel genoten kan worden door hij die belastingen betaalt. Iemand met een (erg) laag inkomen kan er dus niet van genieten. Is dat onrechtvaardig? Ja en nee. Want mensen met een laag inkomen genieten (ook) van een fiscaal voordeel, met name een hele lage of zelfs afwezige belastingvoet (progressieve belasting). 
Met andere woorden: de reden waarom mensen met een beperkt inkomen niet kunnen genieten van het ene fiscale voordeel (aftrek giften), is omdat ze al genieten van het andere fiscale voordeel (lage belastingvoet)... Stel dat je zou werken met een 'flat tax', waarbij ook de laagste inkomens belastingen betalen, dan zouden ook zij van de aftrek voor giften kunnen genieten. Maar zou dat dan rechtvaardiger zijn? Ik denk niet dat ze daarvoor vragende partij zijn ...
En stel dat je de berg naar Mohammed doet komen, en de aftrek afschaft voor iedereen, dan zouden er gewoon veel minder giften gebeuren. Je kan dat cynisch vinden, maar het is nu eenmaal zo. En dan moet de overheid bijspringen, via belastingsgeld, en wordt het uiteindelijk een vestzak-broekzakoperatie.

Met andere woorden: de reden waarom mensen met een beperkt inkomen niet kunnen genieten van het ene fiscale voordeel (aftrek giften), is omdat ze al genieten van het andere fiscale voordeel (lage belastingvoet)... Stel dat je zou werken met een 'flat tax', waarbij ook de laagste inkomens belastingen betalen, dan zouden ook zij van de aftrek voor giften kunnen genieten. Maar zou dat dan rechtvaardiger zijn? Ik denk niet dat ze daarvoor vragende partij zijn ...
En stel dat je de berg naar Mohammed doet komen, en de aftrek afschaft voor iedereen, dan zouden er gewoon veel minder giften gebeuren. Je kan dat cynisch vinden, maar het is nu eenmaal zo. En dan moet de overheid bijspringen, via belastingsgeld, en wordt het uiteindelijk een vestzak-broekzakoperatie.
Ik denk dat je de onrechtvaardigheid overschat.  Een sukkelaar die rond moet komen met 1000 euro per maand zal sowieso al niet geneigd zijn om daarvan nog een deel aan een goed doel weg te schenken.  Dus het probleem stelt zich niet.

Ik denk eerder omgekeerd, het zijn net de sukkelaars die geneigd zijn te geven ... zelfs als ze het zich niet kunnen permitteren. Hoe rijker, hoe egocentrischer, hoe rijker, hoe meer ze willen. Ik heb lang geleden een job gehad waar ik het verschil in denken en doen tussen rijk en arm meermaals in de praktijk heb waargenomen.
Waneer ik een brood koop doe ik idd ook afstand van ee nstuk van mijn loon zonder fiscale compensatie. Ik krijg echter wel een brood. En dat kun je niet zeggen van goede doelen. Bij een goed doel krijg je niets terug, dat is net de essentie.
					Laatst gewijzigd door sintorama op 20 november 2020, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Inderdaad. Vergeten we bovendien niet dat die giften aan goede doelen juist bij de allergrootste sukkelaars terechtkomen? Ik denk aan voedselbanken, armoedebestrijding, 11.11.11,...?