Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Goede DIS fondsen met stabiele groei

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Nenzurax
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Nenzurax
Verstuur privébericht

Goede DIS fondsen met stabiele groei

• Citeer

Bericht door Nenzurax » 17 september 2020, 18:57

Beste forumleden,
EDIT: Voor alle duidelijkheid: ik beoog zeker groei van mijn port, maar nu en dan een eens een couponnetje zou aangenaam zijn. Kleine stapjes zetten om mee te beginnen. M'n eerste doel zou zijn om bv €50 euro extra te genereren per maand, zonder dat de NAV van mijn fondsen zakt. Deze combinatie heb ik tot op heden nog niet gevonden, helaas.

Omdat ik niet al te grote fan ben van losse aandelen, dacht ik eens aan distributiefondsen.
Hebben jullie enkele voorbeelden van dergelijke fondsen, zodat ik ze eens kan bekijken a.u.b.? De meeste die ik vind keren wel een dividend uit, maar de waarde van het fonds is al jaren aan het zakken.

Naar wat kijk ik best uit, waar moet ik op letten? Zelfs specifieke ISIN codes zeker welkom!

Dankjewel

anonymous9

Re: Goede DIS fondsen met stabiele groei

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 17 september 2020, 19:17

Als u maandelijks €50 inkomsten wil van uw portefeuille, zou het handig zijn te vermelden hoeveel kapitaal u daarin wenst te steken en waaruit die portefeuille zou moeten bestaan (%aandelen, %obligaties, %vastgoed, ...)

Verder, het is hier al tot in den treure herhaald: op uw coupons moet u RV betalen. Dat heeft u niet bij kapitaliserende fondsen. Het is dan ook beter bijv jaarlijks een deeltje van uw kapitaliserende fondsen te verkopen, dan inkomen te proberen halen uit de coupons van de distribuerende variant ervan.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 17 september 2020, 19:21

Alle fondsen hebben een zeker graad van volatiliteit. Ze gaan op en neer. Aandelen zijn typisch volatieler snellere stijgingen en scherpere dalingen. Ook fondsen van obligaties hebben hun schommelingen.

Je zal het heel moeilijk hebben om beleggingen te vinden die aan je eisen voldoen.
Als je het vindt, vergeet dan niet hier te posten; ik denk dat velen op dit forum hierin geïnteresseerd in zullen zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Nenzurax
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Nenzurax
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nenzurax » 17 september 2020, 19:42

Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hier met een voorbeeld kon afkomen :)

Van wat ik begrijp is het een DIS fonds met toch nog genoeg aandelen in port om in waarde te blijven stijgen en genoeg dividenduitkerende posities om toch een bescheiden uitkering te hebben.

Ik kan bijvoorbeeld ook kiezen voor veilige dividendaandelen, maar daar kan ik enkel TINC goed van. Als jullie daar tips of 'advies' over hebben, dan hoor ik het ook graag.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 17 september 2020, 19:51

Nenzurax schreef: ↑17 september 2020, 18:57 M'n eerste doel zou zijn om bv €50 euro extra te genereren per maand, zonder dat de NAV van mijn fondsen zakt.
Een vast inkomen per maand of jaar zonder dat je inleg vermindert, daarvoor is de termijnrekening uitgevonden.

Voorbeeld: termijnrekening op 5 jaar bij MeDirect: 0,80% bruto, 0,56% netto. Voor een inkomen van 50 euro per maand (600 euro per jaar) moet je dan 107.000 euro beleggen.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 17 september 2020, 20:04

Nenzurax schreef: ↑17 september 2020, 19:42 Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hier met een voorbeeld kon afkomen :)

Van wat ik begrijp is het een DIS fonds met toch nog genoeg aandelen in port om in waarde te blijven stijgen en genoeg dividenduitkerende posities om toch een bescheiden uitkering te hebben.

Ik kan bijvoorbeeld ook kiezen voor veilige dividendaandelen, maar daar kan ik enkel TINC goed van. Als jullie daar tips of 'advies' over hebben, dan hoor ik het ook graag.
Zoals reeds eerder gevraagd: hoeveel kapitaal hebt u ter beschikking, als u 50 euro per maand inkomen wil? 50 Euro per maand is 600 euro per jaar. Daar moet dan nog de RV worden bijgerekend. Grofweg geschat moet u bij een dividendrendement van 2% dan 40.000 euro kapitaal hebben.

Misschien is het dan beter holdings te overwegen. Vergeet immers niet dat als de beurzen een correctie ondergaan, dat ook de waarde van uw fonds evenredig daalt. Vele holdings hebben een bèta < 1. Dat wil zeggen dat ze minder de schommelingen van de beurs in zijn geheel volgen. U bent daar - relatief gezien - veiliger mee dan met een aandelenfonds. En de meeste holdings keren een dividend uit.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 17 september 2020, 20:07

Nenzurax schreef: ↑17 september 2020, 19:42 Ik kan bijvoorbeeld ook kiezen voor veilige dividendaandelen, maar daar kan ik enkel TINC goed van. Als jullie daar tips of 'advies' over hebben, dan hoor ik het ook graag.
Veilige aandelen bestaan niet.
bvb TINC verloor 20% van zijn waarde dit jaar in Feb-Maart, en staat op dit moment nog altijd lager dan op 1 Jan.

Er zijn een aantal producten die kapitaalgarantie hebben.
Naast de termijnrekeningen, bvb ook de tak21 (indien je de kosten laag houdt en indien je deze tot einde aanhoudt).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

CarpeNoctem
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door CarpeNoctem » 17 september 2020, 20:07

Yaris schreef: ↑17 september 2020, 19:51
Nenzurax schreef: ↑17 september 2020, 18:57 M'n eerste doel zou zijn om bv €50 euro extra te genereren per maand, zonder dat de NAV van mijn fondsen zakt.
Een vast inkomen per maand of jaar zonder dat je inleg vermindert, daarvoor is de termijnrekening uitgevonden.

Voorbeeld: termijnrekening op 5 jaar bij MeDirect: 0,80% bruto, 0,56% netto. Voor een inkomen van 50 euro per maand (600 euro per jaar) moet je dan 107.000 euro beleggen.
Dat klopt enkel in een normaal land waar politiekers niet bang zijn van een langetermijnvisie. Durf jij hier je hand in het vuur steken dat de RV op 30% blijft?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 17 september 2020, 20:11

Dat is hetzelfde voor beursbeleggingen. Daarop kunnen de taksen ook verhoogd worden.

Nenzurax
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Nenzurax
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nenzurax » 17 september 2020, 21:35

MoreOrLess schreef: ↑17 september 2020, 20:04
Nenzurax schreef: ↑17 september 2020, 19:42 Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand hier met een voorbeeld kon afkomen :)

Zoals reeds eerder gevraagd: hoeveel kapitaal hebt u ter beschikking, als u 50 euro per maand inkomen wil? 50 Euro per maand is 600 euro per jaar. Daar moet dan nog de RV worden bijgerekend. Grofweg geschat moet u bij een dividendrendement van 2% dan 40.000 euro kapitaal hebben.

Misschien is het dan beter holdings te overwegen. Vergeet immers niet dat als de beurzen een correctie ondergaan, dat ook de waarde van uw fonds evenredig daalt. Vele holdings hebben een bèta < 1. Dat wil zeggen dat ze minder de schommelingen van de beurs in zijn geheel volgen. U bent daar - relatief gezien - veiliger mee dan met een aandelenfonds. En de meeste holdings keren een dividend uit.

Heb je enkele voorbeelden van zo'n stabiele holdings die ik eens kan opzoeken?

Thanks

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 17 september 2020, 22:22

Stabiele aandelen bestaan niet, dus ook geen stabiele holdings. Maar er bestaan wel holdings die minder volatiel zijn dan de markt, wat zich dus kenmerkt door een bèta lager dan 1 (1 zelf is de gemiddelde volatiliteit van de markt in zijn geheel).

Van buitenlandse holdings weet ik bijna niets, maar van Belgische wel een beetje.

De bèta's van
Sofina 0,47
Brederode 0,50
Ackermans van Haren 0,57
GIMV 0,43
GBL 0,73
...

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 18 september 2020, 01:22

Veel succes met het zoeken naar veilige aandelen die een dividend uitkeren en toch hun waarde behouden.

Caterpie
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Caterpie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Caterpie » 18 september 2020, 08:32

Ik heb o.a. de volgende distribuerende fondsen in mijn portefeuille:
- BGF European Equity Income A5G EUR (LU0561744862)
- M&G (Lux) Glb Dividend A EUR Inc (LU1670710158)
- Robeco BP Global Premium Eq B EUR (LU0203975197)
- Templeton Global Bond A(Mdis)EUR (LU0152981543)
- Threadneedle (Lux) Global Eq Inc 1EP EUR (LU1864953499)

De vraag of deze fondsen voor een stabiele groei van je geinvesteerde kapitaal blijven zorgen laat ik in het midden... De fondsmanagers beogen dit al zeker en vast op de lange termijn (een wel héél lange termijn in mijn ogen). Echter wat ze wel doen is periodiek toch een stevig dividend uitkeren.

Met een investering van een 5K€ verdien je hiermee toch al zo'n 100€ per jaar aan dividenden (netto, na aftrek van alle RV). Dus om 50€ per maand extra te verdienen, moet je ongeveer 30K€ hierin investeren.

Let wel, de dividenden die periodiek uitgekeerd worden zijn alles behalve stabiel! I.e. een duidelijk merkbaar verschil tussen voor de corona-crisis en nu...

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 18 september 2020, 09:48

Caterpie schreef: ↑18 september 2020, 08:32 De vraag of deze fondsen voor een stabiele groei van je geinvesteerde kapitaal blijven zorgen laat ik in het midden... De fondsmanagers beogen dit al zeker en vast op de lange termijn (een wel héél lange termijn in mijn ogen). Echter wat ze wel doen is periodiek toch een stevig dividend uitkeren.
Telling an investor to invest for the long run can be a great way to put lipstick on this pig by convincing the investor that he should not fire the advisor if he has a large loss because short-term losses are healthy (remember that according to these pundits, dips in the market are always buying opportunities). The great thing about emphasizing the long run is that no one is responsible for the short run, and when the long run arrives, the advisor can claim that that decision was made years ago and that a lot has changed since then. Besides, the advisor may not be around then. Go figure.

Michael Mullaney in The Complete Guide to Option Strategies
Aan TS: vergeet nooit dat je met oplichters te maken hebt. Ik stel het heel cru (en dat wordt me hier niet in dank afgenomen, wat me trouwens aan mijn kont kan roesten) maar als ik het niet cru zou stellen zou ik de waarheid geweld aan doen.
Zomaar in een fonds stappen kan je geld opleveren maar de kans is groter (waarschijnlijker) dat je er geld aan verliest.
Ik wil je aanraden voordat je eraan begint minstens The Intelligent Investor van Benjamin Graham te lezen (de vierde editie van Jason Zweig trekt het zogezegde 'oude' advies door naar hedendaagse voorbeelden). Als je interesse dan gewekt is kan ik (en vele anderen hier op dit forum) je nog een hele lijst van andere lectuur geven die je voor de valkuilen en de oplichters waarschuwen, zodat de kans dat je wat geld overhoudt in dit spel toch al wat groter wordt.

Als voorbeeld in België wil ik de bankfondsen geven waar zoveel mensen van zoveel van hun spaargeld bestolen zijn. Instapkosten, beheerskosten en uitstapkosten. Dan moet er tussentijds al niet veel mis gaan om aan het einde van de rit met een verlies te eindigen (inflatie nog buiten beschouwing gelaten). Je stapt in met 100 en betaalt instap (1%) en beheer (2%), schiet over 97. De markt krijgt een klap van laten we zeggen net iets meer dan 7%, blijft 90. Je betaalt opnieuw beheer op 90, blijft over 88,2. De markt moet zich nu met bijna 13,4% herstellen dat jaar om terug aan 100 te zitten. Je beheerskosten blijven natuurlijk gewoon doorlopen, ongeacht of de bank (in dit geval) geld voor je verdient of het langs ramen en deuren naar buiten smijt. Heel goed opletten is dus de boodschap.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 18 september 2020, 09:59

Ik heb al negen jaar lang rendement van mijn fondsen. Ik voel me niet opgelicht noch bestolen. En nee, ik heb The Intelligent Investor van Benjamin Graham niet gelezen.
GreenDean schreef: ↑18 september 2020, 09:48 (... wat me trouwens aan mijn kont kan roesten)
Typische GreenDeantaal.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy