Goud/erfenis
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Goud/erfenis
@spruitekop: zoals paul zegt dus : bank weet van geen overlijden tot zolang erfgenamen niks zeggen. Bij wijze van spreken kan de weduwe/weduwnaar gewoon van "krommen haas" gebaren en gewoon de rekening (als ze gemeenschappelijk is of hij/zij er volmacht op heeft) afsluiten, zonder dat er ook maar iets aan de registratie wordt aangegeven.
Kan je natuurlijk alleen maar doen bij banken waar je pensioen/loon niet toekomt, want dan weten ze het wel (pensioen moet worden teruggestort).
Kortweg: stel je hebt een spaarrekening bij argenta of rabobank en je komt te overlijden, dan kan je partner gewoon alles afsluiten zonder dat ze daar iets te weten moeten komen.
We maken het vaak genoeg mee in de praktijk dat op een ochtend bij opening een oude man of vrouw (vergezeld van zoon/dochter) een gemeenschappelijke rekening komt afsluiten en cash meeneemt of bankcheque. De droefnis staat op hun gezicht. Je weet als bediende dat hun partner die nacht overleden is, maar het is een gemeenschappelijke rekening, dus 1 handtekening is voldoende om af te halen en af te sluiten.
Wat kan je dan doen? Niks.
En de registratie? Weet ook van niks.
Natuurlijk moet je dat niet gaan doen als je een jaar voordien 1 miljoen euro hebt gewonnnen of een woning hebt verkocht want dan gaan ze vragen waar het geld is. Maar anders?
Kan je natuurlijk alleen maar doen bij banken waar je pensioen/loon niet toekomt, want dan weten ze het wel (pensioen moet worden teruggestort).
Kortweg: stel je hebt een spaarrekening bij argenta of rabobank en je komt te overlijden, dan kan je partner gewoon alles afsluiten zonder dat ze daar iets te weten moeten komen.
We maken het vaak genoeg mee in de praktijk dat op een ochtend bij opening een oude man of vrouw (vergezeld van zoon/dochter) een gemeenschappelijke rekening komt afsluiten en cash meeneemt of bankcheque. De droefnis staat op hun gezicht. Je weet als bediende dat hun partner die nacht overleden is, maar het is een gemeenschappelijke rekening, dus 1 handtekening is voldoende om af te halen en af te sluiten.
Wat kan je dan doen? Niks.
En de registratie? Weet ook van niks.
Natuurlijk moet je dat niet gaan doen als je een jaar voordien 1 miljoen euro hebt gewonnnen of een woning hebt verkocht want dan gaan ze vragen waar het geld is. Maar anders?
Laatst gewijzigd door Frisse Freddy op 15 september 2012, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
klopt, volledig , maar je moet "pro forma" toch wel een geloofwaardig bedrag aan bezittingen opgeven bij de fiscus of ze doen een bankonderzoek
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Goud kopen aan de spotprijs? Dat zal wel...lop schreef:U kunt ook op zoek gaan naar iemand bijvoorbeeld een juwelier die ook handelt in goud.
In plaats van via ebay,banken of online handelaars te werken. Zo kan ik goud aankopen aan de prijs dat het noteert op de beurs zonder enige kost aan verbonden en dit naar keus munten,baren van gelijk welke goudsmelter umicore enz.
Voor velen misschien interessant en met een beetje zoekwerk wel te vinden.

Een woordje van dank aan Paul en Frisse Freddy voor de uitleg.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 15 september 2012, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP member
- Contacteer:
@paul: was net m'n post aan het aanpassen 

@ spruitekop U zou versteld staan wat mogelijk is en je moet niet denken omdat hij verkoopt aan spotprijs ie geen winst maakt hoor.
Of denk je dat een aankoop van goud hetzelfde is als je 100 gram koopt of 100 kilo ?
Hoe hoger het gewicht hoe lager de aankoopprijs en dit gaat tot ver onder de spotprijs.
Of denk je soms dat al de tussenpersonen geen winstpercentage krijgen?
De smelterijen en goudhandelaars zijn inderdaad liefdadigheidsinstellingen
Er zouden niet veel handelaars bestaan het zou moeten waar zijn !
Een handelaar zou dan aankopen in voorraad en jij die wacht op een koersdaling koopt aan en dan zou die handelaar verlies hebben ?
Sinterklaas en de kerstman bestaan ook é !
Of denk je dat een aankoop van goud hetzelfde is als je 100 gram koopt of 100 kilo ?
Hoe hoger het gewicht hoe lager de aankoopprijs en dit gaat tot ver onder de spotprijs.
Of denk je soms dat al de tussenpersonen geen winstpercentage krijgen?
De smelterijen en goudhandelaars zijn inderdaad liefdadigheidsinstellingen

Er zouden niet veel handelaars bestaan het zou moeten waar zijn !
Een handelaar zou dan aankopen in voorraad en jij die wacht op een koersdaling koopt aan en dan zou die handelaar verlies hebben ?
Sinterklaas en de kerstman bestaan ook é !
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Misschien past dit beter in de draad "fysiek goud kopen" maar ik wil toch even reageren.
Ikzelf heb het nog nooit geweten dat je goud kan kopen onder de spot. Anders mag je mij die verkoper z'n adres gerust via PM doorsturen.
Ikzelf heb het nog nooit geweten dat je goud kan kopen onder de spot. Anders mag je mij die verkoper z'n adres gerust via PM doorsturen.

- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
http://www.linders-goudenmunten.nl/categorie/6/
Hier staan bijvoorbeeld 100g umicore aan spot te koop op dit ogenblik.
Ze hebben dit waarschijnlijk binnen gekregen een tijd geleden toen dit goedkoper was. En ze nemen als handelaar nu hun winst voor het weer zakt. Trouwens op dezelfde site ook 10 gulden indien per 100 gekocht zo goed als aan spotprijs.
Zelf toen enkele weken geleden de goudrpijs lager stond kon je daar aan spot kopen.....Spaanse goudstaven.
Verder nog even dit. Dit forum dient om mensen te helpen. Als je dus iets weet geef dan de volledige info zodat je hierbij ook andere helpt. Anders moet je de info gewoon helemaal voor jezelf houden. @lob Wie A zegt moet B zeggen.
Hier staan bijvoorbeeld 100g umicore aan spot te koop op dit ogenblik.
Ze hebben dit waarschijnlijk binnen gekregen een tijd geleden toen dit goedkoper was. En ze nemen als handelaar nu hun winst voor het weer zakt. Trouwens op dezelfde site ook 10 gulden indien per 100 gekocht zo goed als aan spotprijs.
Zelf toen enkele weken geleden de goudrpijs lager stond kon je daar aan spot kopen.....Spaanse goudstaven.
Verder nog even dit. Dit forum dient om mensen te helpen. Als je dus iets weet geef dan de volledige info zodat je hierbij ook andere helpt. Anders moet je de info gewoon helemaal voor jezelf houden. @lob Wie A zegt moet B zeggen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik moet zeggen, ze hebben een héél lage premie, maar : NIET op de spot (zoals ze zelf aangeven)
"Kwaliteit: -100 gram fijngoud 999.9 (UMICORE) Direct leverbaar AANBIEDING OP SPOTPRIJS. EUR 4.356,00
Dit zou 4322,00€ moeten zijn om "op de spot" te zijn. Maar, ik moet zeggen héél goedkoop !!
Die "10 guldens" (100 stuks) noteren toch nog 'n 400€ boven de spot voor 'n goeie 600g. in munten. Voor munten is ook hier weer de premie vrij laag (vergelijkbaar met baren: vrij hoog)
Nog niets gezien "op spot", laat staan eronder zoals lop aangeeft.
En nu is het aan U lop!
"Kwaliteit: -100 gram fijngoud 999.9 (UMICORE) Direct leverbaar AANBIEDING OP SPOTPRIJS. EUR 4.356,00
Dit zou 4322,00€ moeten zijn om "op de spot" te zijn. Maar, ik moet zeggen héél goedkoop !!
Die "10 guldens" (100 stuks) noteren toch nog 'n 400€ boven de spot voor 'n goeie 600g. in munten. Voor munten is ook hier weer de premie vrij laag (vergelijkbaar met baren: vrij hoog)
Nog niets gezien "op spot", laat staan eronder zoals lop aangeeft.
En nu is het aan U lop!

allemaal zeer interessante informatie waarvoor bedankt
ik heb een link naar deze thread geplaatst in het "fysiek goud kopen" topic
ivm overlijdensaangifte bij de bank, dan wordt "den truuk" met de twee kluizen naast elkaar zeer haalbaar
de grootste zorg is dan faillissement van de bank, of overvallers/fiscus
ivm certificaten voor goudbaren, dat lijkt me interessant om echtheid te garanderen en daarmee is de waarde hoger. maar het maakt het ook duidelijker voor de fiscus wie ze waar heeft gekocht/verkocht, dus een tweesnijdend zwaard
edit: ivm lop zijn eerder cryptische reacties, waarde komt door schaarsheid, als iedereen het weet verliest informatie veel van haar nut
ik heb een link naar deze thread geplaatst in het "fysiek goud kopen" topic
ivm overlijdensaangifte bij de bank, dan wordt "den truuk" met de twee kluizen naast elkaar zeer haalbaar

ivm certificaten voor goudbaren, dat lijkt me interessant om echtheid te garanderen en daarmee is de waarde hoger. maar het maakt het ook duidelijker voor de fiscus wie ze waar heeft gekocht/verkocht, dus een tweesnijdend zwaard
edit: ivm lop zijn eerder cryptische reacties, waarde komt door schaarsheid, als iedereen het weet verliest informatie veel van haar nut

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een faillissement van de bank heeft geen invloed op de kluizen, tegen overvallers zou je verzekerd moeten zijn (daarom ook best 'n inventaris aanleggen), de fiscus kan enkel in de kluizen bij 'n vermoeden van fraude. Mocht je een bankkluis hebben en er komt een confiscatie van goud dan zou het wel kunnen zijn dat ze het confisceren als ze jouw goudaankoop getraceerd hebben. Hiervoor ben je niet verzekerd, staat ook in elk kluiscontract.Sanem2 schreef:ivm overlijdensaangifte bij de bank, dan wordt "den truuk" met de twee kluizen naast elkaar zeer haalbaar
ivm certificaten voor goudbaren, dat lijkt me interessant om echtheid te garanderen en daarmee is de waarde hoger. maar het maakt het ook duidelijker voor de fiscus wie ze waar heeft gekocht/verkocht, dus een tweesnijdend zwaard.
Het certificaat is naamloos en hoort bij de goudstaaf. Het garandeert enkel dat goudstaaf (van XXX gr met N° 0124552 verwerkt werd door Umicore en 99,99 % goud bevat), niet meer, niet minder. Het is volledig naamloos. Aan de hand van het certificaat kan je dus niemand traceren gezien de verkoopborderels geen nummers vermelden.
Interessant topic. Ik vraag me af als we volgend jaar alles op onze belastingsbrief moeten zetten en we hebben bv een effectenrekening bij een bank, dan is het automatisch bekend bij welke bank. Bij successie kan je dan die bank niet 'vergeten' en ben je wel verplicht de nodige formulieren bij de bank te vragen. Daar staat dan ook de spaarrekening op en ik onderstel ook de kluis... Graag jullie commentaar.
bij het openvallen van een erfenis zijn de banken verplicht een kennisgeving over te maken aan de fiscus van alle openstaande tegoeden inclusief effectenrekening en kluizen, voor gehuwde personen ook die op naam van de partner.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Betekent dit dus dat je alleen nog een beetje kan ontsnappen door bij een bepaalde bank niets anders te hebben dan een spaarrekening?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een artikel dat volledig past in deze draad. Goudschat gevonden in huis overleden kluizenaar.
Jammer genoeg heb ik geen nonkel Walter.
Jammer genoeg heb ik geen nonkel Walter.

Ik heb ook een vraagje hieromtrent. Als je een kluis opent in het buitenland, bijvoorbeeld zwitserland. Is die bank dan ook verplicht om de kluis te verzegelen bij je overlijden?