Greenyard Foods
TIP
Re: Greenyard Foods
Geen idee, het zal alleszins gene vette zijn.
Binck is niet echt duidelijk in hun berekeningen. Maar ik krijg ongeveer 1 cent netto per dag voor 248 uitgeleende aandelen. Dus netto 0,15% vooralsnog... Zeker gene vetten. En ik betwijfel of Binck (of hun derde partij) het eerlijk speelt. Binck neemt de helft, en moet dan ook nog hun derde partij vergoeden. Dit zou betekenen dat Binck ongeveer 0.5% krijgt als uitleenvergoeding na het vergoeden van de 'derde partij'. Zelfs als DIE met de hoofdmoot (nog eens 0.5%) zou weglopen, zou dit betekenen dat de kost om Greenyard te shorten slechts 1% is. Lijkt me behoorlijk laag.
En inderdaad, ik geloof in mijn long positie. Als iemand een andere mening heeft, dan mag dat wat mij betreft, zolang ik een faire vergoeding krijg ervoor. Elke extra euro is er enen. Een shorter short doorgaans slechts enkele weken/maanden. Mijn longpositie heb ik voor de komende 3-5 jaar. Dus als er af en toe tijdens die 3-5 jaar iemand voor enkele weken aandelen wil lenen om te shorten, be my guest.
Oké, eens nauwkeurig gecontroleerd. De 0.25% die getoond word is de persoonlijke brutovergoeding na aftrek van de cut van binck en derde partij.
Dus voor Greenyard krijg je een nettovergoeding van 0,175% om je aandelen uit te lenen. Niet bijster hoog, maar niet slecht voor een positie die daar anders toch maar zit te zitten.
Dus voor Greenyard krijg je een nettovergoeding van 0,175% om je aandelen uit te lenen. Niet bijster hoog, maar niet slecht voor een positie die daar anders toch maar zit te zitten.
Ok, je kan zeggen dat het 'maar peanuts' is, maar hoeveel mensen hun geld staat te rotten op een spaarboekje aan dergelijke rentes?
Zie het als een dividend dat verhoogd wordt van 2,10% naar 2,35% bruto.
Maar ik ga mijn instellingen voorlopig niet wijzigen voor die peanuts. Kan je handelen op moment dat je aandelen uitgeleend zijn?
Zie het als een dividend dat verhoogd wordt van 2,10% naar 2,35% bruto.
Maar ik ga mijn instellingen voorlopig niet wijzigen voor die peanuts. Kan je handelen op moment dat je aandelen uitgeleend zijn?
oh btw, had ge het "advies" van 'TAinvest' al gelezen?
op onderstaande link staat de tekst (sorry, ik kopieer zulke zaken niet graag)
https://beursig.com/forum/viewtopic.php ... &start=450
op onderstaande link staat de tekst (sorry, ik kopieer zulke zaken niet graag)
https://beursig.com/forum/viewtopic.php ... &start=450
Zeker, je kan doen wat je wil. De shorter moet dan elders lenen of de positie coveren.
En ja, vergeleken met een spaarboek is het mooi. Maar ik heb toch de indruk dat er veel blijft plakken aan de vingers van die 'derde partij'. Een leenkost van 1% om een volatiele smallcap te shorten lijkt veel te weinig, zou normaalgezien toch tussen de 2.5 en 5% moeten schommelen. Dus dàt is een beetje waar ik het moeilijk mee heb.
En ja, vergeleken met een spaarboek is het mooi. Maar ik heb toch de indruk dat er veel blijft plakken aan de vingers van die 'derde partij'. Een leenkost van 1% om een volatiele smallcap te shorten lijkt veel te weinig, zou normaalgezien toch tussen de 2.5 en 5% moeten schommelen. Dus dàt is een beetje waar ik het moeilijk mee heb.
Van mij mogen ze dat dividend meteen een jaartje overslaan. Of tien jaar. Ik investeer namelijk in Greenyard's uitbouwpolitiek met kleinere acquisities, niet voor het dividend.
Wat mij altijd van Greenyard heeft weggehouden, is het belabberde track record. Onderliggend zus en zo, maar de effectief gerapporteerde cijfers vallen altijd tegen. Je zit in een sector met zeer lage marges. Dan is het zaak om die marge stabiel te houden. Een kleine tegenvaller en je winst smelt weg. Total Produce slaagt daar al jaren in, wat tot een duizelingwekkende outperformance heeft geleid t.o.v. Greenyard. Dus sure, Greenyard noteert aanzienlijk goedkoper, maar je krijgt volgens mij ook een aanzienlijk lagere kwaliteit.
voor turbo's long betaal ik zo'n 1,5 a 4% interest op het financieringsniveau.Poldermol schreef: ↑24 juli 2018, 13:15 Zeker, je kan doen wat je wil. De shorter moet dan elders lenen of de positie coveren.
Voor eentje zelfs 5% (Commerzbank turbo

Turbo's waarbij de stoploss & het FN dezelfde zijn hebben meestal een hogere rente.
Maar bij Shorts is het net andersom dacht ik?
mja, sinds de IPO (rond de eeuwwisseling) geen waarde gecreëerd zie ik net. Langs de andere kant heeft Hein het bedrijf wel van 0 uit de grond gestampt. (marges lagen destijds wss ook een pak hoger?)jens_dev schreef: ↑24 juli 2018, 13:40 Wat mij altijd van Greenyard heeft weggehouden, is het belabberde track record. Onderliggend zus en zo, maar de effectief gerapporteerde cijfers vallen altijd tegen. Je zit in een sector met zeer lage marges. Dan is het zaak om die marge stabiel te houden. Een kleine tegenvaller en je winst smelt weg. Total Produce slaagt daar al jaren in, wat tot een duizelingwekkende outperformance heeft geleid t.o.v. Greenyard. Dus sure, Greenyard noteert aanzienlijk goedkoper, maar je krijgt volgens mij ook een aanzienlijk lagere kwaliteit.
Greenyard heef met z'n divisie 'Fresh' idd zeer lage marges (2,2% Rebitda-marge & 80% van de omzet), net als TP. Al is die laatste duidelijk efficiënter, constanter, groeit veel harder, Capex ligt veel lager...
De marges van Long Fresh (7,6% Rebitda-marge) & zeker die van Horticulture (12,6% Rebitda-marge) mogen gezien worden.
Onder andere daarom vond ik de overname van Mykogen een schot in de roos (als we de tijd moeten geloven haalt die een Ebitda-marge van +30%!), sterke groei aan hoge marges & aan een zeer faire aankoopprijs.
Mykogen groeide de voorbije vier jaar met gemiddeld ruim 8 procent en verwacht dit jaar een omzet van 40 miljoen euro te realiseren. Ter vergelijking: Greenyard draait een jaaromzet van 4,25 miljard euro.
De groep telt 93 miljoen euro neer voor het Poolse bedrijf, dat vorig jaar een bedrijfswinst (ebitda) van 13,5 miljoen haalde. Dat betekent dat de overnameprijs 6,9 keer de bedrijfswinst bedraagt.
https://www.tijd.be/ondernemen/voeding- ... 04210.html
Als we het stuk over 'goodwill' in het jaarverslag (p.69 en verder) voor waarheid mogen nemen... men verwacht voor alle segmenten een mooie groei die gepaard gaat met hogere marges.
Als[ ze dat kunnen realiseren, ligt de FV nog een heel stuk boven de € 20 p.a.
Als dat niet lukt: geen probleem, indien de marges constant blijven zonder groei is er ook sprake van onderwaardering. De veiligheidsmarge is/was groot genoeg.
hieronder in het kort
Fresh
Het LRP houdt rekening met een margeverbetering resulterend in een verwachte gemiddelde jaarlijkse REBITDA-marge van 2,5% (wat een verhoging inhoudt van 2,3% naar 2,7% over de periode AY 18/19 – AY 22/23, ten opzichte van 2,2% voor de periode AY 17/18) en een gemiddelde omzetgroeivoet van 5,4% (over de periode AY 18/19 - AY 22/23), overeenkomstig de strategische doelstellingen. De berekening van de bedrijfswaarde is gebaseerd op de contante waarde van verwachte kasstromen over een periode van vijf jaar, in combinatie met een perpetuïteit van kasstromen na de geplande prognosetermijn aan een groeivoet van 1,0%.
Long Fresh
Het LRP houdt rekening met een margeverbetering resulterend in een verwachte gemiddelde jaarlijkse REBITDA-marge van 9,2% (wat een verhoging inhoudt van 8,0% naar 9,9% over de periode AY 18/19 - AY 22/23, ten opzichte van 7,6% voor de periode AY 17/18) en een gemiddelde omzetgroeivoet van 3,9% (over de periode AY 18/19 - AY 22/23), overeenkomstig de strategische doelstellingen. De berekening van de bedrijfswaarde is gebaseerd op de contante waarde van verwachte kasstromen over een periode van vijf jaar, in combinatie met een perpetuïteit van kasstromen na de geplande prognosetermijn aan een groeivoet van 1,7%.
Horticulture
Het LRP houdt rekening met een margeverbetering resulterend in een verwachte gemiddelde jaarlijkse REBITDA-marge van 20,4% (wat een verhoging inhoudt van 18,9% naar 21,4% over de periode AY 18/19 - AY 22/23, ten opzichte van 12,6% voor de periode AY17/18, echter rekening houdend met het effect van de opname van Mycoculture in de consolidatiekring sinds 30 november 2017) en een gemiddelde omzetgroeivoet van 10,9% (over de periode AY 18/19 - AY 22/23, echter slechts 3,6% over de periode AY 19/20 - AY 22/23), overeenkomstig de strategische doelstellingen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het is inderdaad gene vette. Voor de geïnteresseerden: hierbij een overzichtje (300 aandelen Greenyard aangekocht 16/07, vanaf 19/07 uitgeleend door Binckbank):

Merk op dat het jaarlijks vergoedingspercentage van 0,44% niet wijzigt van dag tot dag. Hoe Binckbank dit percentage precies bepaalt, en waarom dit verschilt voor verschillende klanten (zoals blijkbaar bij Poldermol) is mij niet helemaal duidelijk.
De totale vergoeding voor de maand juli, van 19/07 t.e.m. 31/07, bedraagt 0,48 €
Hiervoor stortte Binckbank op 2 augustus 0,33 € op mijn geldrekening, na inhouding van 0,15 € roerende voorheffing.
Als we veronderstellen dat de koers en het vergoedingspercentage ongeveer gelijk blijven, betekent dit op jaarbasis een nettobedrag van ongeveer 9€ voor het uitlenen van 300 aandelen Greenyard.
-
- VIP member
- Contacteer:
misschien ligt het aan mijn google kunsten maar, niks, absoluut niks over het debacle van een paar weken geleden. Heeft "'één" dag in de krant gestaan en daarmee was de kous af. Zullen ze al iets kunnen zeggen tijdens "Q1 trading update - August 29, 2018 (after market)"?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Er was toch een officieel statement op 17 juli van Greenyard zelf? of wat bedoel je?Henkie1984 schreef: ↑7 augustus 2018, 10:47 misschien ligt het aan mijn google kunsten maar, niks, absoluut niks over het debacle van een paar weken geleden. Heeft "'één" dag in de krant gestaan en daarmee was de kous af. Zullen ze al iets kunnen zeggen tijdens "Q1 trading update - August 29, 2018 (after market)"?
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- VIP member
- Contacteer:
Bedoel meer nasleep van het debacle, had verwacht dat het langer dan één dag in het nieuws te vinden was. 

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!