Heeft dit incassobureau wel afdwingkracht?
Heeft dit incassobureau wel afdwingkracht?
Ik krijg sinds een maand of 6-7 telkens brieven, telefoons en e-mails van een Frans incassobureau (Compagnie Francaise de Recouvrement te Toulouse). Eerst probeerde ze me elke paar dagen te bellen, daar zijn ze gelukkig mee gestopt.
Ze contacteerden me telkens in het Frans. Ik antwoorde op de mails dat ik het recht had aangesproken te worden in een taal die ik begreep, waarna ik een enorm onprofessionele en onbeleefde e-mail terug kreeg dat ik "wat moeite kon doen" en "het gewoon in Google translate kon intypen".
Dit incassobureau werkt in naam van Ebay, aan wie ik nog een schuld tegoed ben.
Nu is dit dus al enkele maanden aan de gang. Elke paar weken krijg ik wel een e-mail of brief. Hoe dan ook blijft het bedrag telkens hetzelfde. Er komt nooit een dagvaardingskost, of een administratieve kost bij, ook geen laatheidspremie of iets dergelijks. Ze sturen dit ook niet door naar een deurwaarder of iets dergelijks.
Ik was eerst wel van plan dit gewoon te betalen. Eerst was ik de klacht nog aan het aanvechten (dit ging erg traag) en nadien ben ik beginnen verhuizen en door de gewoonlijke inwerkperiode op mijn nieuwe job ben ik deze rekening gewoon uit het oog verloor.
Maar gezien hun gedrag en de afwezigheid van enige 'evolutie' in de zaak vraag me nu dus af of dit incassobureau wel enige wettelijke slagkracht heeft, maw. of ze me wel iets kunnen maken als ik niet betaal, of ze echt gewoon eeuwig brieven gaan sturen zonder gevolg?
Ze contacteerden me telkens in het Frans. Ik antwoorde op de mails dat ik het recht had aangesproken te worden in een taal die ik begreep, waarna ik een enorm onprofessionele en onbeleefde e-mail terug kreeg dat ik "wat moeite kon doen" en "het gewoon in Google translate kon intypen".
Dit incassobureau werkt in naam van Ebay, aan wie ik nog een schuld tegoed ben.
Nu is dit dus al enkele maanden aan de gang. Elke paar weken krijg ik wel een e-mail of brief. Hoe dan ook blijft het bedrag telkens hetzelfde. Er komt nooit een dagvaardingskost, of een administratieve kost bij, ook geen laatheidspremie of iets dergelijks. Ze sturen dit ook niet door naar een deurwaarder of iets dergelijks.
Ik was eerst wel van plan dit gewoon te betalen. Eerst was ik de klacht nog aan het aanvechten (dit ging erg traag) en nadien ben ik beginnen verhuizen en door de gewoonlijke inwerkperiode op mijn nieuwe job ben ik deze rekening gewoon uit het oog verloor.
Maar gezien hun gedrag en de afwezigheid van enige 'evolutie' in de zaak vraag me nu dus af of dit incassobureau wel enige wettelijke slagkracht heeft, maw. of ze me wel iets kunnen maken als ik niet betaal, of ze echt gewoon eeuwig brieven gaan sturen zonder gevolg?
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Heeft dit incassobureau wel afdwingkracht?
Ze moeten dan ook een uitvoerbare titel van een rechter hebben voor ze een deurwaarder mogen sturen om beslag te leggen.
Daarom zijn ze sluw geworden en schakelen ze tegenwoordig zelfs gerechtsdeurwaarderskantoren in... zelfs die hebben niks te zeggen zonder uitvoerbare titel van een rechter.
Dus de volgende keer gewoon vragen of ze een uitvoerbare titel hebben en indien negatief sturen dat ze jou gerust moeten laten of anders maar naar de rechtbank moeten gaan.
Daarom zijn ze sluw geworden en schakelen ze tegenwoordig zelfs gerechtsdeurwaarderskantoren in... zelfs die hebben niks te zeggen zonder uitvoerbare titel van een rechter.
Dus de volgende keer gewoon vragen of ze een uitvoerbare titel hebben en indien negatief sturen dat ze jou gerust moeten laten of anders maar naar de rechtbank moeten gaan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een incassobureau heeft niets te zeggen. Linea recta de vuilbak in die brieven en mails. Als ze een deurwaarder inschakelen zal die eerst ook wat brieven sturen maar ook die moet een uitvoerbare titel hebben. Dan pas kan de deurwaarder overgaan tot eventuele inbeslagname. Dat is het allerlaatste wat ze doen gezien daar veel werk en kosten bijkomen.
Danku, dit helpt me alvast verder. Enig idee of er iets gelijkaardig is in de Franse wet?Sebastiaan1985 schreef: ↑26 juli 2020, 13:11 Ze moeten dan ook een uitvoerbare titel van een rechter hebben voor ze een deurwaarder mogen sturen om beslag te leggen.
Over hoeveel spreken we dan eigenlijk?
Want dit kan altijd overgemaakt worden aan een rechtbank die u wel kan veroordelen om te betalen.
Som die je dan zal mogen ophoesten gaat aanzienlijk hoger zijn.
Want dit kan altijd overgemaakt worden aan een rechtbank die u wel kan veroordelen om te betalen.
Som die je dan zal mogen ophoesten gaat aanzienlijk hoger zijn.
Waarom betaal je gewoon je schuld aan eBay niet?
Welke eBay gebruikte je? De Belgische? In het Nederlands?
Welke eBay gebruikte je? De Belgische? In het Nederlands?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Maar als ze ooit de stap verder zetten, en een afdwingbare titel bekomen, dan komt daar wel een berg kosten bij. Als het dus om een klein bedrag zou graag zou ik gewoon betalen.
Incassobureau's hun model is gebouwd om u gewoon te semi blijven stalken tot er betaald word.
Incassobureau's hun model is gebouwd om u gewoon te semi blijven stalken tot er betaald word.
Ik ben slachtoffer geworden van een 'scammer'. Toegegeven, als ik iets meer ervaren was op Ebay zou dit niet gebeurd zijn. Maar soit. Ik heb hierover duidelijk gecommuniceerd met Ebay, maar ze besloten tegen mij. Hierdoor ben ik mijn verkocht item kwijt én werd de verkoopswaarde als sanctie van mijn rekening getrokken. Dit heeft me om en bij de 2,000eu gekost. De kosten werden opgedeeld in Paypal/Ebay. Hier is meerdermaals e-mail verkeer over geweest, maar ik kreeg geen gelijk. Nadat Paypal een brief via de deurwaarder stuurde heb ik dan maar met tegenzin betaald.
Uiteraard, gezien de situatie hierboven uitgelegd, heb ik nu niet meteen zin om braaf de rest te betalen als ze mij dat niet effectief kunnen afdwingen.
Het gaat over zo'n 140eu. Zouden ze hiervoor effectief verdere stappen ondernemen? Ondertussen zijn ze al wel maandenlang tijd en geld aan het verdoen met mij te 'stalken'.Roo schreef: ↑26 juli 2020, 15:09 Maar als ze ooit de stap verder zetten, en een afdwingbare titel bekomen, dan komt daar wel een berg kosten bij. Als het dus om een klein bedrag zou graag zou ik gewoon betalen.
Dat soort bureaus is een volhardend stel etterbakjes.
Ik had een vergelijkbaar akkefietje met de Nederlandse telecomprovider debitel, waarbij debitel ook niet in zijn recht stond.
Een van hun prutserijen: de brieven werden naar mijn ouders gestuurd, terwijl ze mijn adres hadden.
Paar jaar geleden: debitel failliet. Mooi, probleem opgelost.
Niet helemaal... dat soort clubjes verkopen hun vorderingen gewoon als een soort IOU's.
Dus nu krijgen mijn ouders al jaren fanmail van een nog vager clubje - ongeveer 1x per jaar.
En die post sturen ze dan retour afzender met "woont hier niet".
Dus ik ben niet onder de indruk.
Het is echter wel mogelijk, dat ze via een massa-rechtsziting een heel pak van die vorderingen er doorheen jassen. Bij een Belgische rechter. Jij weet dan van niets. Vervolgens krijgen ze een uitvoerbare titel. En dan staat er ineens een Belgische deurwaarder voor je deur. Een echte. Met een hoop extra kosten.
Bij mij zal dat wel loslopen. Maar Ebay zou dat in theorie wel kunnen uitvreten. Ze zijn immers bijzonder actief in België (tot voor kort ook 2dehands.be). Dus ineens een heel pak dossiers van recalcitrante Belgen bij de Brusselse rechter er doorheen jagen - dat is best interessant voor ze.
Ik zie ze dan wel in staat om het deksel op de neus te krijgen op typisch Belgische wijze - zoals iets met de verkeerde procestaal. Dit hele dossier in het Frans is al veelbelovend...
Dus ja, er is een theoretische kans dat je ineens moet afdokken. Maar ik zou het verder negeren. Misschien moet je wel jouw point de vue op e-mail stellen, namelijk dat jij bent opgelicht en dat Ebay sowieso dus de verkeerde te pakken heeft. Dat kan altijd helpen bij een eventuele toekomstige rechter.
Ik had een vergelijkbaar akkefietje met de Nederlandse telecomprovider debitel, waarbij debitel ook niet in zijn recht stond.
Een van hun prutserijen: de brieven werden naar mijn ouders gestuurd, terwijl ze mijn adres hadden.
Paar jaar geleden: debitel failliet. Mooi, probleem opgelost.
Niet helemaal... dat soort clubjes verkopen hun vorderingen gewoon als een soort IOU's.
Dus nu krijgen mijn ouders al jaren fanmail van een nog vager clubje - ongeveer 1x per jaar.
En die post sturen ze dan retour afzender met "woont hier niet".
Dus ik ben niet onder de indruk.
Het is echter wel mogelijk, dat ze via een massa-rechtsziting een heel pak van die vorderingen er doorheen jassen. Bij een Belgische rechter. Jij weet dan van niets. Vervolgens krijgen ze een uitvoerbare titel. En dan staat er ineens een Belgische deurwaarder voor je deur. Een echte. Met een hoop extra kosten.
Bij mij zal dat wel loslopen. Maar Ebay zou dat in theorie wel kunnen uitvreten. Ze zijn immers bijzonder actief in België (tot voor kort ook 2dehands.be). Dus ineens een heel pak dossiers van recalcitrante Belgen bij de Brusselse rechter er doorheen jagen - dat is best interessant voor ze.
Ik zie ze dan wel in staat om het deksel op de neus te krijgen op typisch Belgische wijze - zoals iets met de verkeerde procestaal. Dit hele dossier in het Frans is al veelbelovend...
Dus ja, er is een theoretische kans dat je ineens moet afdokken. Maar ik zou het verder negeren. Misschien moet je wel jouw point de vue op e-mail stellen, namelijk dat jij bent opgelicht en dat Ebay sowieso dus de verkeerde te pakken heeft. Dat kan altijd helpen bij een eventuele toekomstige rechter.
Ook ooit iets gelijkaardigs tegengekomen met Ebay, weliswaar voor een veel kleiner bedrag ... maar ook iets in de zin van : had tickets verkocht die redelijk last-minute waren dus - goedbedoeld - eerst verstuurd zonder betaling af te wachten, koper beweert tickets niet ontvangen te hebben ... klacht ingediend bij Ebay, Ebay oordeelt in het voordeel van de koper (uiteraard anders vangen ze geen verkoopcommissie) en ik moest zogezegd nog de commissie betalen op een verkoop waarvoor ik geen geld had ontvangen ... ik heb toen mijn adres verandert, emailadres aangepast en nooit meer omgekeken naar die account ... had nochtans een 100% positieve feedback. Sindsdien nooit meer met Ebay gewerkt.madjiboo schreef: ↑26 juli 2020, 17:56Ik ben slachtoffer geworden van een 'scammer'. Toegegeven, als ik iets meer ervaren was op Ebay zou dit niet gebeurd zijn. Maar soit. Ik heb hierover duidelijk gecommuniceerd met Ebay, maar ze besloten tegen mij. Hierdoor ben ik mijn verkocht item kwijt én werd de verkoopswaarde als sanctie van mijn rekening getrokken. Dit heeft me om en bij de 2,000eu gekost. De kosten werden opgedeeld in Paypal/Ebay. Hier is meerdermaals e-mail verkeer over geweest, maar ik kreeg geen gelijk. Nadat Paypal een brief via de deurwaarder stuurde heb ik dan maar met tegenzin betaald.
Uiteraard, gezien de situatie hierboven uitgelegd, heb ik nu niet meteen zin om braaf de rest te betalen als ze mij dat niet effectief kunnen afdwingen.
Veel succes ermee !