herbeleggen aandelen, samengestelde interest
TIP
herbeleggen aandelen, samengestelde interest
Hallo, beleggers in aandelen spreken vaak over het wonder van de samengestelde interest. Dit gaat dan over meerwaarden op aandelen of dividenden die herinvesteerd worden in nieuwe aandelen. Wat ik niet goed snap, hoe kan je hiervan profiteren als waardebelegger? Waardebeleggen zie ik als volgt: je koopt een aandeel die ondergewaardeerd is, je investeert in een bedrijf met groeikansen, je hoopt dat op iets langere termijn (vb. 5 à 10 jaar) dit aandeel aanzienlijk zal gestegen zijn, en pas dan neem je je winsten op. Hier is het dus niet aan de orde om na 1 jaar al het aandelenpakket te verkopen en om de winsten te herinvesteren. Ivm de dividenden, stel dat die er zijn, dan kan je die inderdaad herinvesteren. Maar dit lijkt me enkel de moeite te zijn als je voor heel grote bedragen aandelen koopt, of in elk geval toch veel aandelen. Stel dat het dividend 10 euro is per aandeel, en je hebt maar 25 aandelen, dan zal je toch niet zo ver lopen met die 250 euro ... Ik ben eens benieuwd wat jullie idee hierover is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: herbeleggen aandelen, samengestelde interest
he punt van het (interessante) artikel waar kari. naar verwijst is dat die 250 euro (waar je op het eerste zicht niet ver mee loopt) na 40 jaar 11315 euro waard is bij een jaarlijkse rente van 10%, maar daarvoor moet je die 250 euro dus ook beleggen zodat je op de opbrengst ook opbrengst krijgt. elk jaar opnieuw. als je dat niet doet herinvesteren bedoel ik) is die 250 euro na 40 jaar maar 1250 euro waard, wat een enorm verschil is.
als je zoals jij zegt een aandeel koopt en je komt daar pakweg een jaar of 5 niet aan, dan heb je voor een geannualiseerde opbengst van 10% een reele opbrengst van ongeveer 61% nodig na 5 jaar. . alternatief is dat je winst afroomt en die terug investeert in iets wat je het volgende jaar terug 10% gaat opbrengen. (afromen heb ik deze week bijvoorbeeld met ASML gedaan, het herinvesteren als de markt wat goedkoper staat moet nog gebeuren). idem voor etfs. op morningstar geven ze de opbrengsten geannualiseerd dan weet je of je op koers zit voor die 10% per jaar.
als je zoals jij zegt een aandeel koopt en je komt daar pakweg een jaar of 5 niet aan, dan heb je voor een geannualiseerde opbengst van 10% een reele opbrengst van ongeveer 61% nodig na 5 jaar. . alternatief is dat je winst afroomt en die terug investeert in iets wat je het volgende jaar terug 10% gaat opbrengen. (afromen heb ik deze week bijvoorbeeld met ASML gedaan, het herinvesteren als de markt wat goedkoper staat moet nog gebeuren). idem voor etfs. op morningstar geven ze de opbrengsten geannualiseerd dan weet je of je op koers zit voor die 10% per jaar.
Laatst gewijzigd door lgoeman op 12 oktober 2025, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien de beleggers die zich graag rijk rekenen

ben ik het mee eens hoor, beter naar het geheel van je portefeuille kijken en de faire waarde van een aandeel als je wilt verkopen. behalve het herbeleggen van mijn dividendopbrengsten, dat doe ik wel. maar blijft wel zo als je groei van een aandeel herrekent naar geannualiseerde intrest je wel een veel correctere vergelijking maakt kwa opbrengsten.
Inderdaad bij obligaties en spaar en termijnrekeningen is de samengestelde rente vast tegenover bij aandelen deze variabel is en onvoorspelbaar.vortex schreef: ↑12 oktober 2025, 15:14Misschien de beleggers die zich graag rijk rekenenSamengestelde intrest is trouwens meer iets voor vast rentende dingen zoals obligaties, spaar en termijn rekeningen. Bij aandelen spreekt men van groei, bv jaarlijks verwachte groei, om het gemiddeld markt rendement te halen, moet je juist geïnvesteerd blijven en zo weinig mogelijk aan dividend herbeleggen of winstnemingen doen, dat brengt enkel maar kosten en bad timing risico met zich mee.
Alvast een mooie theorie die analisten vaak verkondigen en die ook waar is wanneer men waardevol belegd blijft en eventueel gespreid blijft aankopen.
Iemand die 4 jaar geleden Sofina kocht aan €400 en verder niets deed gaat hier weinig aan hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vanaf 01-01-2026 zou er ook 10 % meerwaardetaks ( Conner-matrakkentaks) moeten betaald worden op obligaties, en blijkbaar niet op termijnrekeningen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het noemt meestal samengestelde "intrest", maar je kan het misschien beter beschrijven als samengesteld "rendement".
Of nog: het sneeuwbaleffect.
Waar het om gaat is dat het bekomen rendement vanaf dan zelf ook rendement gaat opleveren.
Dan heb je het over wat je definiëert als "waardebeleggen".tdbruyck schreef: ↑12 oktober 2025, 12:19 Wat ik niet goed snap, hoe kan je hiervan profiteren als waardebelegger? Waardebeleggen zie ik als volgt: je koopt een aandeel die ondergewaardeerd is, je investeert in een bedrijf met groeikansen, je hoopt dat op iets langere termijn (vb. 5 à 10 jaar) dit aandeel aanzienlijk zal gestegen zijn, en pas dan neem je je winsten op. Hier is het dus niet aan de orde om na 1 jaar al het aandelenpakket te verkopen en om de winsten te herinvesteren.
En wat je daarover schrijft vind ik nogal kort door de bocht eigenlijk.
Een "waardebelegger" zal proberen aan een relatief lage prijs te investeren in een bedrijf dat consistent een relatief hoge meerwaarde kan realiseren.
Wat het koersverloop van de aandelen is en of het bedrijf veel of weinig dividend uitkeert doet er eigenlijk weinig toe.
Wat telt is dat je belegging nog steeds een waardebelegging is of niet. In het laatste geval verkoop je misschien als waardebelegger.
Hier gaat het dan weer gewoon over het feit dat je soms wat meer mogelijkheden hebt met een gotere portefeuille dan met een kleinere portefeuille.tdbruyck schreef: ↑12 oktober 2025, 12:19 Ivm de dividenden, stel dat die er zijn, dan kan je die inderdaad herinvesteren. Maar dit lijkt me enkel de moeite te zijn als je voor heel grote bedragen aandelen koopt, of in elk geval toch veel aandelen. Stel dat het dividend 10 euro is per aandeel, en je hebt maar 25 aandelen, dan zal je toch niet zo ver lopen met die 250 euro ...
Wat je strategie of werkwijze of grootte van je portefeuille ook is ...
De "samengestelde intrest" komt gewoon van het blijven beleggen van de originele inleg + het verworven rendement, in welke vorm dan ook.
Als Belg komen er echter wel een aantal aspecten bij kijken die je rendement aanzienlijk kunnen verminderen, waardoor ook het sneeuwbaleffect kleiner is, zoals belastingen en andere kosten ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ken jij een termijnrekening waarbij je op het einde meer kapitaal terugkrijgt dan dat je erin hebt gestoken ?
(dus excl. intresten die belast worden aan 30%)
Jaarlijkse vrijstelling: €10.000 per persoon. Deze vrijstelling kan oplopen tot €15.000 over vijf jaar.
En dit maal 2 moet al veel kunnen goedmaken.
Ik begrijp die 15000 euro niet.... dat is toch een dooie mus ?
Voor zover ik begrijp : Je hebt 40000 euro meerwaarde. Je pakt ze . Dus 40000 -10000 vrijstelling maakt 30000 belastbaar
10% op 30000 = 3000 voor de roverheid.
Nu ik laat die 40000 vijf jaar doorlopen (in de hoop? veronderstelling dat ze niet opbrengt).Dan heb ik 40000-15000 vrijstelling maakt dus 25000 belastbaar . 10% op 25000 is 2500 voor de roverheid.(klein voordeeltje,ja)
Maar waarom zou ik dat doen ? Ik splits gewoon op ! 4 jaar lang 10000 euro meerwaarde. Dus NUL euro voor de roverheid.
Mis ik ergens iets ?
Klopt 4 jaar opsplitsen en je betaalt niks aan de roverheid.Divi schreef: ↑12 oktober 2025, 18:35Ik begrijp die 15000 euro niet.... dat is toch een dooie mus ?
Voor zover ik begrijp : Je hebt 40000 euro meerwaarde. Je pakt ze . Dus 40000 -10000 vrijstelling maakt 30000 belastbaar
10% op 30000 = 3000 voor de roverheid.
Nu ik laat die 40000 vijf jaar doorlopen (in de hoop? veronderstelling dat ze niet opbrengt).Dan heb ik 40000-15000 vrijstelling maakt dus 25000 belastbaar . 10% op 25000 is 2500 voor de roverheid.(klein voordeeltje,ja)
Maar waarom zou ik dat doen ? Ik splits gewoon op ! 4 jaar lang 10000 euro meerwaarde. Dus NUL euro voor de roverheid.
Mis ik ergens iets ?
Uit protest kan bv. iedereen het eerste jaar maximaal 10 000 euro meerwaardewinst verkopen, winst voor heel Belgie door de roverheid 0,00 euro.
Een aantal jaren geleden hadden ze een taks van 33 % ingevoerd op aandelen die binnen de 6 maanden verkocht werden. Resultaat niemand verkocht zo vlug de aandelen, en de roverheid verloor er nog geld aan , ze waren hun taks van 0,35 % op de beursverrichtingen kwijt. Resultaat ze hebben toen hun braaksel afgevoerd.
Wat ik niet begrijp is waar een langetermijnbelegger die enkel koopt en zijn portefeuille opbouwt jaarlijks meer dan €30.000 meerwaarde gaat halen?
Dan moet je toch al met aardige bedragen werken of naast het langetermijnbeleggen met andere zaken bezig zijn of mis ik iets?
Dan moet je toch al met aardige bedragen werken of naast het langetermijnbeleggen met andere zaken bezig zijn of mis ik iets?
Bij aandelen spreekt men niet van "interest", en dus ook net van "samengestelde intrest".
Aandelen hebben 2 elementen van opbrengst: dividenden en groei van het aandeel (prijs).
1. Total return (totaal rendement) is het rendement van de verandering in prijs EN van de dividenden terug geinvesteerd aan 100% (geen tax). Dit laatste is het dichts bij "samengestelde groei"
2. Price return bekijkt enkel de vernderin in Prijs - dus alsof men de dividenden niet herinvesteerd en dus opgebruikt.
3. Sommige beleggers gaan nog verder en verkopen een deel van hun aandelen als ze winst hebben. Dit laatste is het verst van "samengestelde groei"
Aandelen hebben 2 elementen van opbrengst: dividenden en groei van het aandeel (prijs).
1. Total return (totaal rendement) is het rendement van de verandering in prijs EN van de dividenden terug geinvesteerd aan 100% (geen tax). Dit laatste is het dichts bij "samengestelde groei"
2. Price return bekijkt enkel de vernderin in Prijs - dus alsof men de dividenden niet herinvesteerd en dus opgebruikt.
3. Sommige beleggers gaan nog verder en verkopen een deel van hun aandelen als ze winst hebben. Dit laatste is het verst van "samengestelde groei"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.