Herfinancieren woonkrediet gepensioneerden
TIP
-
robinvandyck
- Full Member

- Contacteer:
Herfinancieren woonkrediet gepensioneerden
Beste forumgangers, ik zou jullie graag de vraag eens stellen dat betrekking heeft op mijn ouders. Zij zijn nogal laat begonnen met kopen en hebben 10 jaar geleden nog een woonkrediet gekregen op 25 jaar via Argenta. Vader is nu 65 en gepensioneerd, moeder 58 en met brugpensioen. Zij moeten nog 15 jaar afbetalen. Over 5 jaar hebben zij pas een eerste herziening en 5 jaar later nog één. Huidige rentevoet bedraagt + 6%. Uitstaand kapitaal 53000 euro. Gezien de huidige rentevoeten zou ik eerder voorstellen om een herfinanciering van hun woonkrediet of het inkorten van de termijn aan een lagere rentevoet indien mogelijk. Zij zijn net verlost van de jaarlijkse schuldsaldo van om en bij de 1000 euro. Mijn ouders zien het dan ook niet zitten om dit te doen en opnieuw dit te moeten betalen. Normaal gezien kan een hypotheek nog worden aangevraagd tot 65 jaar dus dat is oké, ik denk dat als zij zelfs het bedrag van de schuldsalod mee zouden ontlenen, zelfs nog goedkoper kunnen zitten dan wat zij nu maandelijks betalen. Wat denken jullie? En vooral welke bank zouden jullie aanraden om zeker een bezoekje te brengen die dit nog zou toestaan? Hun leeftijd is een struikelblok maar zij hebben alleszins vaste inkomsten. Alle tips zijn welkom, ook omtrent het woonkrediet zelf. Gezien ik hun financiële zaken een beetje mee wil behartigen, leek het mij interessant om dit eens voor te leggen aan kenners zoals jullie. Is het hopeloos dan is het ook zo maar dan heb ik het toch geprobeerd.
-
robinvandyck
- Full Member

- Contacteer:
Re: Herfinancieren woonkrediet gepensioneerden
Voor alle duidelijkheid zou ik de looptijd van de hypotheek houden zoals nu 15 jaar of minder. Bedankt voor alle reacties en tips alvast!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Herfinancieren woonkrediet gepensioneerden
Een nieuwe schuldsaldoverzekering afsluiten op die leeftijd zal waarschijnlijk niet het goedkoopste zijn, maar is misschien ook niet nodig. Die overlijdensdekking van de bestaande schuldsaldoverzekering verdwijnt niet ineens als de lening er niet meer zou zijn.
De schuldverzekering kan misschien toegewezen worden aan het nieuwe krediet. Bijkomend voordeel is dat dan ook niet de (medische) formaliteiten van een nieuwe dekking plaatsvinden.
Als de bank hier toch moeilijk over doet en nieuwe schuldsaldoverzekering wil aansmeren, kan de bestaande waarschijnlijk afgekocht worden, waardoor je toch deel van het geld terugkrijgt. Wel opletten als ooit fiscaal in mindering gebracht, want dan worden wel belastingen ingehouden op dat bedrag.
De schuldverzekering kan misschien toegewezen worden aan het nieuwe krediet. Bijkomend voordeel is dat dan ook niet de (medische) formaliteiten van een nieuwe dekking plaatsvinden.
Als de bank hier toch moeilijk over doet en nieuwe schuldsaldoverzekering wil aansmeren, kan de bestaande waarschijnlijk afgekocht worden, waardoor je toch deel van het geld terugkrijgt. Wel opletten als ooit fiscaal in mindering gebracht, want dan worden wel belastingen ingehouden op dat bedrag.