Herfinanciering /koppelverkoop?
TIP
Herfinanciering /koppelverkoop?
Hallo,
Ik heb een herfinanciering aangevraagd van onze lening die net nog geen jaar loopt. Wij hadden eerst een voorstel gekregen van onze huidige bank met vaste rentevoet 2.90%.
Na veel vijven en zessen heb ik kunnen bekomen dat ze een extra moeite gingen doen voor ons en kwamen ze met een nieuw voorstel af. Dit voorstel is een vaste rentevoet van 2.66% maar alleen maar als we er minimum 1 contract pensioensparen activeren. Waardoor we eigenlijk de extra korting die we krijgen gewoon in een pensioenspaarplan steken.
Ik weet dat dit uiteindelijk wel voordeliger is om het in pensioensparen te steken dan gewoon te betalen voor je lening. Maar is dit geen koppelverkoop?
Het is gewoon zo dat ik me ergens weeral tegen de muur gezet voel en hoe dan ook ergens de verliezer ben. Want bij het tekenen van m'n lening ben ik ook al deels in de zak gezet.
Alvast bedankt,
Ik heb een herfinanciering aangevraagd van onze lening die net nog geen jaar loopt. Wij hadden eerst een voorstel gekregen van onze huidige bank met vaste rentevoet 2.90%.
Na veel vijven en zessen heb ik kunnen bekomen dat ze een extra moeite gingen doen voor ons en kwamen ze met een nieuw voorstel af. Dit voorstel is een vaste rentevoet van 2.66% maar alleen maar als we er minimum 1 contract pensioensparen activeren. Waardoor we eigenlijk de extra korting die we krijgen gewoon in een pensioenspaarplan steken.
Ik weet dat dit uiteindelijk wel voordeliger is om het in pensioensparen te steken dan gewoon te betalen voor je lening. Maar is dit geen koppelverkoop?
Het is gewoon zo dat ik me ergens weeral tegen de muur gezet voel en hoe dan ook ergens de verliezer ben. Want bij het tekenen van m'n lening ben ik ook al deels in de zak gezet.
Alvast bedankt,
-
anonymous
Re: Herfinanciering /koppelverkoop?
Koppelverkoop is het zeker niet.
Je kan perfect of de lening nemen, of het pensioensparen.
Je krijgt wel "volumekorting": Bij het kopen van beide, krijg je korting.
Koppelverloop is enkel dat je het 1 niet kan kopen zonder het andere.
Over welke bank gaat het? (Zo kunnen we moeilijk oordelen of het eventueel een "goeie" pensioenspaarformule is, of niet.)
En waarom ben je bij het ondertekenen van de lening in de zak gezet?
Je kan perfect of de lening nemen, of het pensioensparen.
Je krijgt wel "volumekorting": Bij het kopen van beide, krijg je korting.
Koppelverloop is enkel dat je het 1 niet kan kopen zonder het andere.
Over welke bank gaat het? (Zo kunnen we moeilijk oordelen of het eventueel een "goeie" pensioenspaarformule is, of niet.)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat zijn de precieze eisen ivm pensioenplan?
Je bent nooit verplicht om te (blijven) storten in een pensioenspaarplan...
Je zou één jaar kunnen storten, en daarna niet meer. Je zou zelfs 1 € kunnen storten en dan stoppen ;-)
Je zou één jaar kunnen storten, en daarna niet meer. Je zou zelfs 1 € kunnen storten en dan stoppen ;-)
Het gaat hier over Fintro.anonymous schreef:
Bij het afsluiten van mijn lening vorig jaar had ik een home-investplan lopen bij Fortis. Fortis had mij bij het afsluiten laten weten dat eender welke bank dit kan overnemen om dan mijn schuldsaldo daar mee te betalen. Of het nu KBC/Argenta/... was, maakt niet uit.
Fintro stelde mij 2 mogelijke schuldsaldoverzekeringen voor :
- Bij AG waar ik mijn home-invest kon gebruiken kwam ik voor mij alleen op 2400€ (50% van het geleende bedrag was dan verzekerd)
- Bij Cardiff waar ik mijn home-invest niet kon gebruiken kwam ik op 1800€ voor zowel mijn vriendin als ik.
Toen heb ik logischerwijs beslist om mijn home-invest over te laten gaan in pensioensparen en bij Cardiff een verzekering te nemen.
Met het laten herzien van mijn lening ben ik ondertussen ook nog een binnengesprongen bij Fortis en Argenta om te zien wat zij konden geven van rentevoet. Daar vertelde zowel Fortis als Argenta mij dat dit pure verkoop was. Dat een Home-invest kan gebruikt worden voor eender welke schuldsaldo, dat het puur kapitaal is dat je opgespaard hebt. Toen ik dat hoorde voelde ik me wel lichtjes in de zak gezet, aangezien wij met verbouwingen zitten en elke euro dus goed kunnen gebruiken.
We moeten minimum 1 contract starten van minimum 30€ per maand. Meer weet ik er ook nog niet over. Maar dat kan ik idd wel doen 1 jaar nemen, en dan stoppen met storten. Goeie tipZwiertje schreef:Wat zijn de precieze eisen ivm pensioenplan?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Sorry dat ik de vraag stel... maar sinds wanneer is koppelverkoop weer verboden? Heb ik iets gemist?Timbo schreef:Ik weet dat dit uiteindelijk wel voordeliger is om het in pensioensparen te steken dan gewoon te betalen voor je lening. Maar is dit geen koppelverkoop?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Voor zover ik ervan op de hoogte was is dit enkel als er 1 van de producten een financiële dienst was.Spruitekop schreef:Sorry dat ik de vraag stel... maar sinds wanneer is koppelverkoop weer verboden? Heb ik iets gemist?Timbo schreef:Ik weet dat dit uiteindelijk wel voordeliger is om het in pensioensparen te steken dan gewoon te betalen voor je lening. Maar is dit geen koppelverkoop?
Dit is hetgeen ik gevonden had op internet :
"Op 18 juli 2013 heeft het Europees Hof ten voordele van de Belgische wetgeving geoordeeld. Er mag nog steeds een verbod zijn op de koppelverkoop van financiële diensten, en dit evenzeer als slechts één ven de gekoppelde producten een financiële dienst is. Deze beperking van het vrij verkeer van goederen en diensten is bedoeld om de consument te beschermen."
Ik weet niet in hoeverre ze hier al meerdere aanpassingen aan gemaakt hebben.
Ik vind gewoon dat in mijn situatie ik geen keus krijg. Het is enerzijds meer betalen of anderzijds minder betalen maar het verschil in een pensioenplan steken.
-
anonymous
Timbo,
Dit is gewoon een volumekorting.
Als er in een kledingwinkel een bord hangt met "Bij aankoop van 2 stuks krijg je 25% korting",
ga je die (meestal) niet krijgen als je maar 1 stuk koopt.
Dan moet je toch ook niet roepen dat dat koppelverkoop is.
Dit is gewoon een volumekorting.
Als er in een kledingwinkel een bord hangt met "Bij aankoop van 2 stuks krijg je 25% korting",
ga je die (meestal) niet krijgen als je maar 1 stuk koopt.
Dan moet je toch ook niet roepen dat dat koppelverkoop is.
beste,
kan u ons vertellen welke bank dit is? hier is iets eigenaardigs aan de hand en wij zouden dit graag eens uitpluizen
ok, ik zie dat het fintro is
pm bericht voor vraag naar meer informatie
mvg,
Kristof
Spaargids.be
kan u ons vertellen welke bank dit is? hier is iets eigenaardigs aan de hand en wij zouden dit graag eens uitpluizen
ok, ik zie dat het fintro is
pm bericht voor vraag naar meer informatie
mvg,
Kristof
Spaargids.be
-
anonymous
Kristof, Wat zie je er raar aan? Je maakt ons nieuwsgierig 
het feit dat wij nog nooit de voorwaarde 'pensioensparen' zijn tegengekomen in een hypothecair contract
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik heb een voorstel gevraagd zonder pensioensparen en niet gekregen. Ik moet ze alletwee nemen of niks en dit is koppelverkoop.
In dit geval verkopen ze jou niets. Het voorstel zonder pensioenverzekering is je huidige contract.
Je kocht reeds lang geleden, en nu vraag je een gunst aan de bank om je bestaande contract te veranderen waardoor de bank verlies gaat leiden.
Je kan altijd proberen een voorstel van een andere bank te vragen en dan beslissen wat het beste is voor jou. Hou wel rekening met de kosten gelinkt aan het switchen van de lening.
Je kocht reeds lang geleden, en nu vraag je een gunst aan de bank om je bestaande contract te veranderen waardoor de bank verlies gaat leiden.
Je kan altijd proberen een voorstel van een andere bank te vragen en dan beslissen wat het beste is voor jou. Hou wel rekening met de kosten gelinkt aan het switchen van de lening.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik ben met andere voorstellen van Andere banken geweest bij men bank.. Of te wel zeggen we doen geen voorstel of te wel we doen een herziening.. maar ze mogen nooit een herziening aanbieden met pensioensparen want dat is bij wet verbodenB7H4long schreef: ↑17 mei 2019, 20:39 In dit geval verkopen ze jou niets. Het voorstel zonder pensioenverzekering is je huidige contract.