Herziening lening
TIP
Herziening lening
Allen, we zitten in de volgende situatie : in 2011 een lening aangegaan voor onze woning. Dit werd gesplitst in 3 delen , een groene lening van 27K aan 2.16% Vast (uitstaand 16K), Een vaste van 116K (uitstaand 92K) aan 2.77% en een variabele van 88K met 50K uitstaand, deze staat momenteel aan 0%. Kunnen we een goede zaak doen om te wisselen van Bank of een beter voorstel krijgen bij de huidige (KBC)
Alvast bedankt !
gr
Raf
Alvast bedankt !
gr
Raf
Re: Herziening lening
Dat kan je weten door naar een andere bank te stappen en daar een voorstel te krijgen 
Zij zullen je met plezier vertellen of het voordelig is voor jou of niet.
Als je je zetel niet uit wilt, dan kan je alvast beginnen bij Keytrade https://www.keytradebank.be/node/frontend/nl/keyhome
Hier kan je ook werken met verschillende leningen.
Op dit moment ziet het er naar uit dat je rente op dit moment gemiddeld 1.83% is (rekening houden met mogelijke andere looptijden en de rente van 0% die zou blijven aanhouden). Ik weet niet of er nog andere voordelen zitten aan je groene lening (fiscale voordelen ergens die je mogelijk kwijt zal zijn moest je die "groene" lening kwijt geraken).
Beter doen dan 1.83% lijkt me zeer realistisch in het huidig klimaat (natuurlijk volledig afhankelijk van je persoonlijke situatie zoals inkomen, gezinssamenstelling, hoe lang je nog moet afbetalen,...).
Zeker met het besef dat die gemiddelde rente 1 rente heeft die op dit moment op 0% zit (zijn best case en dus enkel omhoog kan gaan in de nabije of minder nabije toekomst).
Hou bij een overstap ook rekening mee dat de kosten van de overstap ook wat kost
Daarnaast zijn de voorwaarden die je huidige en mogelijk nieuwe bank ook niet te overzien (verplichte verzekering of andere voorwaarden moet je mee in rekening brengen). KBC heeft nogal de neiging om veel van hun eigen producten mee te bundelen in hun voorstel (al doen praktisch alle banken dit).
Als je je zetel niet uit wilt, dan kan je alvast beginnen bij Keytrade https://www.keytradebank.be/node/frontend/nl/keyhome
Op dit moment ziet het er naar uit dat je rente op dit moment gemiddeld 1.83% is (rekening houden met mogelijke andere looptijden en de rente van 0% die zou blijven aanhouden). Ik weet niet of er nog andere voordelen zitten aan je groene lening (fiscale voordelen ergens die je mogelijk kwijt zal zijn moest je die "groene" lening kwijt geraken).
Beter doen dan 1.83% lijkt me zeer realistisch in het huidig klimaat (natuurlijk volledig afhankelijk van je persoonlijke situatie zoals inkomen, gezinssamenstelling, hoe lang je nog moet afbetalen,...).
Zeker met het besef dat die gemiddelde rente 1 rente heeft die op dit moment op 0% zit (zijn best case en dus enkel omhoog kan gaan in de nabije of minder nabije toekomst).
Hou bij een overstap ook rekening mee dat de kosten van de overstap ook wat kost
Daarnaast zijn de voorwaarden die je huidige en mogelijk nieuwe bank ook niet te overzien (verplichte verzekering of andere voorwaarden moet je mee in rekening brengen). KBC heeft nogal de neiging om veel van hun eigen producten mee te bundelen in hun voorstel (al doen praktisch alle banken dit).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Thx voor de reactie, net de keytrade simalatie gedaan en komt toch neer op 150 euro minder / maand. Vraag me wel af hoe 't zit met het fiscaal voordeel van de groene lening ?SMGGM schreef: ↑2 december 2020, 10:50 Dat kan je weten door naar een andere bank te stappen en daar een voorstel te krijgen
gr
Raf
Niemand houdt je tegen om welke voorstel dan ook terug bij KBC neer te leggen en daar iets beter af te dwingen.
Het is geweten dat je huidige bank nooit beter zal doen dan het aanbod dat je bij hen neerlegt want je huidige bank weet maar al te goed dat er ook een "kost" zit in het overstappen (niet alleen de financiële kost, maar ook de tijd die erin kruipt).
Met je voorstel van Keytrade kan je dus anders naar nog een andere bank stappen en die bank "uitdagen" en dan je beste voorstel meenemen naar KBC en zien hoe zij erop reageren.
Gebruik ook de ervaring bij die andere bank om je vragen er neer te leggen (zoals "hoe zit het met mijn fiscaal voordeel van de groene lening",...).
Een verschil van €150 (met of zonder de kost om de lening te herzien?) is al een serieus pak geld. Ik betwijfel ergens dat je fiscaal voordeel van je groene lening zoveel voor je betekend.
Het is geweten dat je huidige bank nooit beter zal doen dan het aanbod dat je bij hen neerlegt want je huidige bank weet maar al te goed dat er ook een "kost" zit in het overstappen (niet alleen de financiële kost, maar ook de tijd die erin kruipt).
Met je voorstel van Keytrade kan je dus anders naar nog een andere bank stappen en die bank "uitdagen" en dan je beste voorstel meenemen naar KBC en zien hoe zij erop reageren.
Gebruik ook de ervaring bij die andere bank om je vragen er neer te leggen (zoals "hoe zit het met mijn fiscaal voordeel van de groene lening",...).
Een verschil van €150 (met of zonder de kost om de lening te herzien?) is al een serieus pak geld. Ik betwijfel ergens dat je fiscaal voordeel van je groene lening zoveel voor je betekend.
Thanks, het verschil van 150 euro is incl notaris en herbeleggingsvergoeding ... gaf de data in waar men achter vroeg 1 lening kwam op 1%, de andere 2 op 0.89% , geen idee of dit van Keytrade als zijnde een officieel voorstel betreft ?SMGGM schreef: ↑2 december 2020, 19:51 Niemand houdt je tegen om welke voorstel dan ook terug bij KBC neer te leggen en daar iets beter af te dwingen.
gr
Raf
Keytrade is een online bank. Wat je daar ziet zal je krijgen (uiteraard als wat je ingegeven hebt klopt
).
Keytrade zijn tarieven zijn competitief maar zeker niet altijd de beste keuze. Het kan dus nog steeds de moeite zijn om bij een andere bank binnen te springen.
Welke andere bank dat is, is dan wel de vraag. Het is moeilijk gokken welke bank op dit moment wel goede rente kan voorschotelen en welke niet. Veel hangt af van de quota's die de bank wel of juist niet gehaald heeft.
Wat ook meespeelt is het risico. Ook banken zullen het risico willen spreiden in leningen die meer risico hebben (hogere rentes maar hogere kans op wanbetaling) en leningen met amper risico. Ik gok dat jij in het laatste profiel zit dus als de bank veel risicovolle leningen al heeft "binnen gehaald" dan zal ze sneller jouw project nemen om haar risico's beter te spreiden.
Hoe je het draait of keert, een project met weinig risico is altijd goed voor een bank om erbij te nemen (alhoewel, ik kreeg ooit wel eens het deksel op mijn neus van KBC die 3% aanbood terwijl al de andere banken onder de 1.7% gingen, die van KBC zei gewoon eerlijk: we hebben onze quota's gehaald, moest je al klant zijn bij KBC dan zouden we misschien iets beter kunnen geven).
Keytrade zijn tarieven zijn competitief maar zeker niet altijd de beste keuze. Het kan dus nog steeds de moeite zijn om bij een andere bank binnen te springen.
Welke andere bank dat is, is dan wel de vraag. Het is moeilijk gokken welke bank op dit moment wel goede rente kan voorschotelen en welke niet. Veel hangt af van de quota's die de bank wel of juist niet gehaald heeft.
Wat ook meespeelt is het risico. Ook banken zullen het risico willen spreiden in leningen die meer risico hebben (hogere rentes maar hogere kans op wanbetaling) en leningen met amper risico. Ik gok dat jij in het laatste profiel zit dus als de bank veel risicovolle leningen al heeft "binnen gehaald" dan zal ze sneller jouw project nemen om haar risico's beter te spreiden.
Hoe je het draait of keert, een project met weinig risico is altijd goed voor een bank om erbij te nemen (alhoewel, ik kreeg ooit wel eens het deksel op mijn neus van KBC die 3% aanbood terwijl al de andere banken onder de 1.7% gingen, die van KBC zei gewoon eerlijk: we hebben onze quota's gehaald, moest je al klant zijn bij KBC dan zouden we misschien iets beter kunnen geven).
Ik ga morgen wat afspraken vastleggen ! Gewoon doen is de boodschap ! Hartelijk bedankt, ik hou jullie op de hoogte of mijn vangst de moeite waard was ;-)SMGGM schreef: ↑2 december 2020, 20:37 Keytrade is een online bank. Wat je daar ziet zal je krijgen (uiteraard als wat je ingegeven hebt klopt).
gr
Raf
Quick update, na tel onderhoud met kbc en een uitleg vd situatie kreeg ik toch wel onverwachts een herziening voorstel van hun : 1,6% vast voor beide lopende vaste rekeningen... Komt neer op 600 euro besparing per jaar! Ga bij de concurrentie langs en zien wat er uit de bus komt...
Had je contact met de algemene klantendienst KBC LIve of met de mensen die je kent in je kantoor?
Dat ze al proactief iets beter aanbieden toont al meteen aan dat ze nattigheid voelen.Roeffel schreef: ↑6 december 2020, 21:32 Quick update, na tel onderhoud met kbc en een uitleg vd situatie kreeg ik toch wel onverwachts een herziening voorstel van hun : 1,6% vast voor beide lopende vaste rekeningen... Komt neer op 600 euro besparing per jaar! Ga bij de concurrentie langs en zien wat er uit de bus komt...
Als beide vaste rentes nu op 1.6% zitten, dan zal de concurrentie het moeilijker hebben.
Het zal dan aankomen op de keuze of je verder wilt met die variabele rente. Die variabel met op dit moment 0% zorgt ervoor dat je best wel een mooie gemiddelde rente haalt. Een andere bank zal ongetwijfeld beter kunnen doen als de 1.6% van de vaste rentes, maar gelet op de hoge kosten die erbij komen bij een mogelijke wissel van bank zal het verschil een pak kleiner worden.
De vraag waar je toch even grondig over moet nadenken is of je verder wilt met die variabele. Het is koffiedik kijken hoe lang die nog laag (op 0%) zal blijven staan.
Waaraan begon die variabele eigenlijk en hoeveel jaar heb je nog te doen?
Ik zou zeker je acties niet stopzetten en alsnog met minstens 2 andere banken rond de (virtuele) tafel gaan zitten.
De kans is groot dat er wel banken zijn die het minstens even goed kunnen doen als wat je nu (zelfs met de 0%). Hou wel rekening met de kosten die een overstap met zich meenemen. Als voorbereiding maak je dus al zeker een totaal plaatje van wat KBC je nu nog zal kosten (best case en worst case) zodat je eenvoudiger kan vergelijken met het aanbod van een andere bank.
In het beste geval heb je een beter voorstel dan KBC en stap je over (of dwing je KBC om nog beter te doen dan de 1.6% dat ze nu op tafel hebben gelegd) en in het slechte geval stap je in het bootje van KBC met 1.6%.
Veel geluk en alvast een eerste mooie overwinning van €600 / jaar.
OK, net terug van een zeer aangenaam en open gesprek met Argenta. Ze geven me 0.8% voor de 2 vaste leningen en de 0% laten ze onaangeroerd. Bottom line, door het "beperkt" openstaand kapitaal en de resterende tijd blijft KBC de beste optie. De notariskosten en de 0% zijn de grote troeven van KBC ... Om break-even uit te komen zouden we een voorstel van 0.67% moeten krijgen van een andere bank !
Interessante bevindingen !
gr
Raf
Interessante bevindingen !
gr
Raf
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Misschien ook eens een voorstel vragen bij KBC om te werken met een degressieve afbetaling...
Let goed op de referte-index, als je zou overstappen.
Je betaalt nu 0% op een variabele lening omdat de referte-index heel sterk gedaald is in de laatste jaren.
Stel (fictieve getallen) bij afluiten lening index 2 = nu index 0,01 = rente 0%. De index mag bijvoorbeeld al terug stijgen tot 1 voordat je rente moet betalen in de huidige situatie.
Bank 2 geeft je nu een rente van 0% op een variabele lening, met referte 0,01. Referte stijgt tot 0,5, waardoor je wel rente dient te betalen.
Je betaalt nu 0% op een variabele lening omdat de referte-index heel sterk gedaald is in de laatste jaren.
Stel (fictieve getallen) bij afluiten lening index 2 = nu index 0,01 = rente 0%. De index mag bijvoorbeeld al terug stijgen tot 1 voordat je rente moet betalen in de huidige situatie.
Bank 2 geeft je nu een rente van 0% op een variabele lening, met referte 0,01. Referte stijgt tot 0,5, waardoor je wel rente dient te betalen.