Het afbranden van de ETF
TIP
Re: Het afbranden van de ETF
Private is niet hetzelfde als persoonlijk.
Wat is jouw bron dat de firma enkel zijn persoonlijk geld beheert?
Tussen 2009 en 2013 belegde hij misschien enkel zijn eigen geld. In 2013 starten hij terug opnieuw een firma op en voldoet hij aan de verschillende eisen van de SEC. Waarom zou hij dit doen als hij enkel zijn eigen geld beheert.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Onze correspondent wil graag benadrukken dat het niet de schorpioenen zijn die ingesmeerd zijn met pepers.NTO schreef: ↑13 september 2019, 18:06 ...
Waar het ETF kalifaat tolerant is tgo andere meningen, wordt het IWDA kalifaat gekenmerkt door een extreem gewelddadig geweld tegenover andersdenkenden.
IWDA ronselaars recruteren IWDA strijders om het IWDA kalifaat te doen uitgroeien tot de ene, ware religie. Iedereen die ook maar een greintje begrip heeft voor andere vormen van beleggen, moet meedogenloos levend gevild en tussen de schorpioenen geworpen worden. Ingesmeerd met pepers.
....
Met haar welgemeende excuses aan de dierenbeschermingsorganisaties die gechockeerd waren, als gevolg van haar onzorgvuldig taalgebruik.
Omdat hij dat mag.B7H4long schreef: ↑14 september 2019, 14:53Private is niet hetzelfde als persoonlijk.
Wat is jouw bron dat de firma enkel zijn persoonlijk geld beheert?
Tussen 2009 en 2013 belegde hij misschien enkel zijn eigen geld. In 2013 starten hij terug opnieuw een firma op en voldoet hij aan de verschillende eisen van de SEC. Waarom zou hij dit doen als hij enkel zijn eigen geld beheert.
Vraag het hem zelf, zijn telefoonnummer staat op de filings.
En hij moet helemaal niks indienen gezien de SEC absoluut niks te eisen heeft van een privé fonds, daarom gebeurt het niet elk Q.
>:D
Wel ik geloof Bloomberg en Wikipedia meer dan een post van een lid op een Belgisch forum.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik heb hier zelf nergens gezegd dat die ratio klopt. Wel dat de redenering mogelijk juist is en niet zomaar afgedaan moet worden als onjuist.
Je komt zelf nergens met bewijzen voor je stelling dat alles wat je zegt wel klopt. Is gemakkelijk dan om te zeggen dat wij alles moeten bewijzen natuurlijk.
Over welke stelling heb je het?Picaro schreef: ↑15 september 2019, 07:53Ik heb hier zelf nergens gezegd dat die ratio klopt. Wel dat de redenering mogelijk juist is en niet zomaar afgedaan moet worden als onjuist.
Je komt zelf nergens met bewijzen voor je stelling dat alles wat je zegt wel klopt. Is gemakkelijk dan om te zeggen dat wij alles moeten bewijzen natuurlijk.
Ik heb bv aan jou al 3 keer gevraagd welke aanwijzingen je hebt dat price discovery momenteel verstoord is door passief beleggen. Dat heb je namelijk al een paar keer beweerd maar nooit antwoord gekregen.
Ik zei dat het door passief beleggen verstoord wordt, maar weet het exacte percentage niet natuurlijk. Ik las pas bij 90% waar we nu natuurlijk nog niet zijn. Ik stel me eerder vragen bij het systemisch risico persoonlijk, maar daarover een uitspraak doen is enorm lastig. Systemisch risico wordt vaak pas duidelijk als het te laat is, heb ik de indruk, eens de crash geweest is.
Systemisch risico lijkt mij vooral een probleem bij de meer exotische ETF's: leveraged ETF's, inverse ETF's en misschien synthetische ETF's.
Dit was nog eens een interessante video
https://youtu.be/Ih7bWOSwECU
https://youtu.be/Ih7bWOSwECU
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
neo
Zijn de ETF's nog een goede keuze voor iemand rond 50 j die een alternatief zoekt voor pensioensparen en zo goed als geen tijd wilt steken in het leren van de know how van de financiële markten? Eventueel concrete voorbeelden van bepaalde (in jullie mening kwalitatieve) trackers? Cashen zal gebeuren rond 65 j.
Ja.
Als je het simpel wil houden kan je gaan voor VWCE als aandelencomponent en cash of EUNA voor de vastrentende component.
Hier wat meer info over mogelijke fondsen: https://www.bogleheads.org/wiki/Investi ... om_Belgium
Met een horizon van 15 jaar is het zeker een yes!neo schreef: ↑19 januari 2020, 12:21 Zijn de ETF's nog een goede keuze voor iemand rond 50 j die een alternatief zoekt voor pensioensparen en zo goed als geen tijd wilt steken in het leren van de know how van de financiële markten? Eventueel concrete voorbeelden van bepaalde (in jullie mening kwalitatieve) trackers? Cashen zal gebeuren rond 65 j.
Beter laat dan nooit!
Nee, fiscaal pensioensparen levert sowieso een hoger rendement voor iemand rond de 50. Tevens zorgt het belasting voordeel voor een risico vrije meerwaarde, maw fiscaal pensioensparen levert op die leeftijd meer rendement bij een lager risico tegenover een vergelijkbare ETF belegging.
Als aanvulling op het fiscaal pensioensparen kan het wel, hou dan wel rekening met je beleggingshorizon.
Waar wil je in beleggen? Hoeveel risico wil je nemen?neo schreef: ↑19 januari 2020, 12:21 Zijn de ETF's nog een goede keuze voor iemand rond 50 j die een alternatief zoekt voor pensioensparen en zo goed als geen tijd wilt steken in het leren van de know how van de financiële markten? Eventueel concrete voorbeelden van bepaalde (in jullie mening kwalitatieve) trackers? Cashen zal gebeuren rond 65 j.
Hoeveel wil je beleggen? Wat initieel bedrag? Extra stortingen achteraf?
Hoeveel percent wil je beleggen in aandelen?
Hoeveel percent wil je veiliger beleggen?
Is dit bovenop of ipv pensioensparen?
Je hebt de keuze tussen:
- pensioenspaarverzekering: kapitaalsgarantie - vast rendement.
- pensioenspaarfonds: 50% of 70% aandelen, vooral Europees.
- ETF's en andere: volledige vrije keuze in %aandelen.
Pensioensparen : max 990/1250? dit jaar. Fiscale behandeling geeft een 2%/1% extra opbrengst tot je 65ste voor gelijkaardig risico? Als je op je 65ste wil ontvangen moet je voor je 55ste beginnen.
-
neo
Het is dus niet voor mij persoonlijk maar voor iemand anders. De persoon spaart voorlopig op geen enkele manier. Hij houdt zich niet bezig met financiële wereld noch instrumenten en is niet van plan om daar iets aan te veranderen.
Eerst idee was pensioenspaarfondsen maar ik schrok af door de instapkosten. Daarom dacht ik aan Argenta, BNP en Interbeurs Hermes (die hebben fondsen zonder instapkosten). Gezien het niet voor mij is zou ik het liever simpel willen houden en van aandelen selectie af blijven.
Pensioenspaarverzekering, pensioenspaarfondsen of een alternatief (ETF ?)
Het is niet voor mij dus ik schat de risico op iets vergelijkbaar met pensioenspaarfondsen.
In het begin maximaal 1200/1300 EUR per jaar. Maandelijkse of jaarlijkse stortingen
ongeveer 100 (indien maandelijks) of direct 1200/1300 indien jaarlijks
Elke maand of elk jaar. Eerstvolgende 5 jaar (of 60 maanden) schat ik telkens een vergelijkbaar bedrag. Later kan het mogelijk stijgen.
Hier is er geen voorkeur. De beleggingshorizon is ongeveer 15 jaar. De bedoeling zou zijn om in het begin voor hogere rendementen te mikken en pas laatste 5 j (of minder) proberen om gedeeltelijk over te stappen naar veiligere opties om de (hopelijk reeds behaalde) resultaten te behouden.
Ipv
Eerst idee was pensioenspaarfondsen maar ik schrok af door de instapkosten. Daarom dacht ik aan Argenta, BNP en Interbeurs Hermes (die hebben fondsen zonder instapkosten). Gezien het niet voor mij is zou ik het liever simpel willen houden en van aandelen selectie af blijven.